Tot welke leeftijd wordt een merrie hengstig?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
siets
Contacteer:

Tot welke leeftijd wordt een merrie hengstig?

Bericht door siets » zo 08 aug 2010, 08:48

Ik word namelijk knettergek van Trix.

Ze werd eigenlijk al een jaar of 2 niet meer (zichtbaar) hengstig, althans ik had geen last
meer van haar. Maar er staat 1 ruin(!) op stal waar ze helemaal warm en heet van wordt.

Het begon met alleen maar heel liefdevol snuffelen, maar nu wordt ze gewoon spontaan
hengstig als ze hem voorbij ziet komen. En aangezien hij zo'n 2 keer per dag langs haar
stal komt, kunnen jullie het al wel raden. Júist, Trix is bijna doorlopend hengstig...

Gisteren leek alles gewoon prima te zijn, dus vonden de eigenaresse van dat paard en ik
het een goed idee om eventjes samen over de weg te gaan.

Hadden we dat maar gelaten, want Trix heeft de hele weg al piesend met haar kont en
staart in de lucht gelopen. Telkens als ik mijn been aan legde om haar meer voorwaarts
te krijgen, kwam dat typische merrie-geluid eruit. Vreselijk! Dit heb ik gewoon nooit zo
meegemaakt met Trix. Haar hengstige periodes verliepen vrijwel altijd ongemerkt, ze
was hooguit wat aanhankelijker.

Dus mijn vraag is, tot welke leeftijd kan een merrie eigenlijk hengstig worden? Want ook
de manege eigenaresse die al 60 jaar in de paarden zit, staat hier enorm van te kijken..
Dag lieve, lieve Trix... ;(
claudia

Re: Tot welke leeftijd wordt een merrie hengstig?

Bericht door claudia » zo 08 aug 2010, 09:16

Een merrie blijft eigenlijk haar hele leven hengstig.
Je hebt zelfs merrie's die ze (bij ons ) pismerries noemen die dus altijd hengstig zijn.
Er is niet een bepaalde leeftijd waarop je kunt zeggen nu is ze niet meer vruchtbaar.
Natuurlijk wordt het bij oudere merries wel wat beinvloed maar er zijn nog paarden genoeg die op leeftijd van bobven de 24 jaar nog veulens krijgen.

Het is wel heel vervelend voor je.
De KWPN merrie die bij mij op stal staat is nu 9 en die is ook aldoor maar hengstig. Die krijgt nu standaard regumate als medicijn om er minder last van te hebben. Maar zelfs met een dubbele dosis komt ze er gewoon doorheen.
Is erg handig met 2 hengsten naast haar.

Zij heeft de zelfde klachten als jij met het rijden, been aanleggen en dan het liefst stil gaan staan en plassen.
Erg vervelend maar het is de natuur.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
siets
Contacteer:

Bericht door siets » zo 08 aug 2010, 09:20

Och nouja vervelend, ergens is het natuurlijk ook wel om te lachen, je moet die gezichten
van mensen zien, als we al plassend over straat gaan :+.

Nooit geweten dat paarden niet net als vrouwen uiteindelijk in een soort overgang komen.
Weer iets geleerd!
Dag lieve, lieve Trix... ;(
claudia

Bericht door claudia » zo 08 aug 2010, 09:23

siets schreef:Och nouja vervelend, ergens is het natuurlijk ook wel om te lachen, je moet die gezichten
van mensen zien, als we al plassend over straat gaan :+.

Nooit geweten dat paarden niet net als vrouwen uiteindelijk in een soort overgang komen.
Weer iets geleerd!
Natuurlijk zijn er paarden die niet zichbaar hengstig zijn (zoals voorheen eigenlijk jou paard was) maar op een of andere manier wekt deze ruin het bij haar toch weer op.
Er zijn ook jongere paarden die gewoon niet drachtig te krijgen zijn maar wel gewoon hengstig worden.
Vruchtbaarheid is een moeilijk ding.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » zo 08 aug 2010, 09:44

mijn merrie is nu 14 en is altijd heel lief als ze hengstig is, gelukkig houden we dat dan waarschijnlijk nog jaren zo.

ik had eerlijk gezegt ook wel verwacht dat het een keer stopt. Aan de andere kant wij hadden een oudere merrie op stal 22/23 en die bleef ook opeens maar hengstig, haar gedrag werd niet leuker en ze plaste alles bij elkaar als er ruinen in zicht kwamen. Ze hebben toen een kogeltje in haar baarmoeder geplaatst en haar gedrag was binnen 2 weken een wereld van verschil. Ze was lief, ineens goed te rijden, ze dacht dat ze drachtig was...

Niet echt natuurlijk maar ja als je er anders geen kant mee uit kan. Zo erg zal het bij trix vast niet zijn, ze is gewoon heel erg verliefd op 1 bepaald paard hihi.
claudia

Bericht door claudia » zo 08 aug 2010, 11:12

rocky&moby schreef: Ze hebben toen een kogeltje in haar baarmoeder geplaatst en haar gedrag was binnen 2 weken een wereld van verschil. Ze was lief, ineens goed te rijden, ze dacht dat ze drachtig was...

Niet echt natuurlijk maar ja als je er anders geen kant mee uit kan. Zo erg zal het bij trix vast niet zijn, ze is gewoon heel erg verliefd op 1 bepaald paard hihi.
Dit hebben we voor Sun ook overwogen maar haar dierenarts vond dit geen echte optie want als het niet het gewenste effect heeft moet het balletje er weer uit en dat is een pittige ingreep(volgens hem) dus vandaar dat zij nu nog op de regumate staat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch ook goede verhalen over het balletje heb gehoord.
Idd niet echt natuurlijk maar je moet wat als het zo niet te doen is.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Plaats reactie