Welk ras ipv fjord?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Mir

Re: Welk ras ipv fjord?

Bericht door Mir » do 05 aug 2010, 08:25

Welsh Cob. Net wat meer showtemperament, vaak minder drammerig, meer sensitief, ander gangenwerk. Even als gemiddelde genomen hoor, zonder een boekwerk te krijgen waarin al deze eigenschappen ook bij een fjord kunnen horen. Dat weet ik nl heus wel, maar als je dan toch onderscheid moet maken in raskenmerken zeg maar.
Uiteindelijk blijf ik denk ik toch bij de fjord, over het algemeen net wat makkelijker, koeler in de kop enz.
Ik vond de Welsh Cob wereld wel verwarrend. Heb wel wat adressen waar ik voor een echte rastypische (in mijn ogen) zou kunnen zoeken. Ik vind het verschil in type eerlijk gezegd schokkend... ik zie NRPS achtige dingen voorbij komen en olietankers... en dat heeft niet alleen met voeren te maken.
En dan de stamboeken... 1 stamboek, 1 vereniging ofzoiets, nog een aparte keuring, de een is het niet met de ander eens... dan mopperen we wel eens op het fjordenstamboek := . Je moet dus echt zoeken en contacten maken wil je een paard naar jouw type vinden. Ik vond het een stuk ingewikkelder dan zoeken naar een goede fjord.
Het oude Gelderse type paard spreekt me ook aan.
Maar uiteindelijk zoek ik een paard waar ik dressuur mee kan rijden, wat simpele sprongetjes, alleen buiten kan rijden maar vooral een betrouwbaar karakter en makkelijk in de omgang. Wat feller, meer temperament geen enkel probleem, mits ze zichzelf niet kwijtraken zeg maar en gemenigheid achterwege laten. Goede gangen om comfortabel te kunnen rijden is ook niet onbelangrijk. Het paard moet de capaciteit hebben om in de dressuurring geen flater te slaan. Of ik er daadwerkelijk mee ga starten is de vraag, maar dat het kàn, is voor mij wel belangrijk.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » do 05 aug 2010, 08:43

Heb het andere ras al... Mijn Knabstrupper...
(diegenen die een fjord hebben en hem op de kleine duiker gezien hebben,
snappen mijn keuze, is soort van zwarte fjord.. in sommige opzichten...
tikje groter, iets meer beweging, iets slanker, karakter ook cool, maar kan ook vreselijk uit zijn stekker gaan, wel heel gevoelig typje.)

Ik vind fjorden fantastisch, maar wou net iets meer mogelijkheden hebben qua wedstrijd rijden.
Mede vandaar de keus voor een ander ras.
(hoewel als ik toen hele leuke fjord had gespot, had ik die denk ik gekocht :)) , toeval in het leven speelt ook mee.)

Niet dat ik een slechte wedstrijd fjord had, maar ze is te klein voor ZZ licht (zou ik ooit wel leuk vinden (blijven dromen toch?) en ja er zijn
grotere te koop, die wel mogen, maar tja...)
En tevens gezien het formaat met springen toch lastiger (ook al weet ik dat er bv een Fjordy is.).
Voor mijn toekomstige 2 span was fjord wel beter idee geweest ~~}> :D 8)7

Zocht eigenlijk gewoon een fijn karakter paard waar ik een klik mee zou hebben.
Toevallig is dat Tobago geworden...
Nogmaals, had ook een fjord, cob, AV, KWPN of wat dan ook kunnen zijn, zocht gewoon het KLIK exemplaar...
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
harsan

Bericht door harsan » do 05 aug 2010, 08:53

Voor mij zou het absoluut een Frederiksborger worden of nog beter...een kruising Frederiksborger x Lipizzaner. De Frederiksborgers hebben voor mij toch een net iets meer stoere uitstraling en (niet onbelangrijk) meer maat terwijl ze bijzonder koel in het hoofd zijn. De Lipi zou erin mogen omdat ik hun sensibele karakter prachtig vind. Daarbij hebben beide rassen toch een iets betere beweging dan een fjord. Ooit komt er vast zo"n paard bij maar nooit "ïn plaats van" want ook ik kan niet zonder die gele monsters!!
Harry: 1-1-1972 - 4-2-2008 Voor altijd in mijn hart; Dank voor al je wijsheid
Daantje: 18-6-2007: Hoe prachtig kan een fjord zijn...
Dane Hamlet: 8-4-2011 Mijn perfecte Deense prins
Suus

Bericht door Suus » do 05 aug 2010, 09:48

Ik hou wel van iets grovere beesten, die lekker cool zijn, maar toch wat in huis hebben. Dat is de Fjord bij uitstek, maar als dat niet 'mag' dan een Welsh Cob of Tinker. Ik hou (voor mezelf) niet van hele grote paarden, heb het idee dat ik die niet de baas kan (hoewel Fjorden nou ook niet zo makkelijk zijn). Ik kijk wel graag naar KWPN-ers in de dressuurring, daar zitten natuurlijk prachtig bewegende exemplaren bij, maar als ze dan weer schrikken van een grasspriet ben ik zo blij met mijn nuchtere Fjord. En ik vind dressuur leuk, endurance ook, rustige bosritten ook, maar het hoeft allemaal niet op heel hoog niveau van mij, dus volgens mij wordt het toch een Fjord haha! Er zijn trouwens ook Fjorden die aangespannen Nederlands Kampioen zijn (maar dat zijn wellicht de uitzonderingen).
Morris, mijn superfjord!
Viv

Bericht door Viv » do 05 aug 2010, 10:52

aanvulling: ijslander staat al bijna 20 jaar op mn wensenlijstje, maar dan wel een 5 ganger met wedstrijdkwaliteiten en van minimaal 1,40 hoog :D Tsja das dus nog even wachten tot de postcodeloterij of de staatsloterij over de brug komt :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 05 aug 2010, 11:33

Neuh ik zou ook daarvan een kleintje willen. (Alhoewel Vas ook 1.38 oid is. Hynd is maar 1.35 maar heeft al 2 keer de 160 uitgelopen!)

Na 200 km zwoegen in de Vogezen, dan wil je toch niets groots meer
http://www.distanzrittalbum.de/wp-conte ... 4-0208.JPG

Code: Selecteer alles

Janine: aangepast naar link, hij gaf n grote groene invasie.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
mirretje

Bericht door mirretje » do 05 aug 2010, 15:34

Voor mij is dat simpel: de IJslander! Die heb ik namelijk al, en is mijn nummer 1 ras. De Fjord is leuk, maar mist voor mij voor onder het zadel wel een gang.
Andere gangenpaarden rassen zijn ook leuk, wij fokken met gangenpaarden. Rassen die ik leuk vind zijn Peruaanse Paso, Tennessee Walker en Mangalarga Marchadore (die laatste is mooi, maar voor mij om te rijden wat te breed en groot).

Mirjam
Bailey

Bericht door Bailey » do 05 aug 2010, 20:54

Sowieso zou ik mijn fjordje nooit omruilen voor een ander paard.
Heb nu twee keer een paard gekocht, twee keer niet op zoek geweest naar een fjord, maar twee keer thuisgekomen met zo'n lekkere gele ;)

Eens een fjord, altijd een fjord gaat voor mij inmiddels ook wel op denk ik, had me geen beter of leuker paard kunnen wensen dan Bailey. Hij komt in niets tekort, er is niets dat ik mis aan hem.
Wedstrijdambities (western) beginnen langzaamaan hier en daar een klein beetje te kriebelen, maar eigenlijk alleen omdat Bailey het zo briljant doet en ik daar zo trots op ben. We zijn echter nog niet eens gestart en dat zal ook nog wel even duren, dus nog ruimte genoeg om nog heel lang vooruit te kunnen zonder tegen obstakels te lopen dacht ik zo.

Zou er een paard bijkomen zou het een maatje groter zijn, zodat mijn vriend ook kan rijden. Shires vind ik onwijs gaaf, maar ik moet er niet aan denken dat ze op m'n tenen gaan staan :Y) Misschien een grote, niet bonte tinker?
Of gewoon één of andere kruising fjord?
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » do 05 aug 2010, 21:16

Ik heb eigenlijk geen voorkeur voor een ander ras, ik ben met Fjordenbloed geboren zeggen ze wel eens hier :D
Nee als er wat met Dakota zou gebeuren zou ik toch weer voor een fjord gaan, en dan weer een merrie, misschien wel weer uit de Manus-lijn ;)
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Megan

Bericht door Megan » do 05 aug 2010, 22:05

Ik heb altijd fjorden gehad en toen ik na de dood van de paardjes een poosje paardloos was (maar 3 maanden, langer hield ik niet vol :D ), heb ik er over nagedacht om een ander ras te nemen. Ijslanders, quarters, een mooie Fries of Andalusier :~ Er is veel moois en leuks op de wereld te vinden. Ik was er vast van overtuigd een ander ras aan te schaffen.
En waar kom ik weer op uit?? Ja tuurlijk de Fjord. Ik vind ze zooo leuk, lekker pienter, veelzijdig niet te groot, eigenwijs, hoog knuffelfactor en dan die boterbabbelaarkleur. Om op te eten toch? Een andere wens was ook een gra-fjordje en die wens is uitgekomen!
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » vr 06 aug 2010, 05:53

harsan schreef:Voor mij zou het absoluut een Frederiksborger worden of nog beter...een kruising Frederiksborger x Lipizzaner. De Frederiksborgers hebben voor mij toch een net iets meer stoere uitstraling en (niet onbelangrijk) meer maat terwijl ze bijzonder koel in het hoofd zijn. De Lipi zou erin mogen omdat ik hun sensibele karakter prachtig vind. Daarbij hebben beide rassen toch een iets betere beweging dan een fjord. Ooit komt er vast zo"n paard bij maar nooit "ïn plaats van" want ook ik kan niet zonder die gele monsters!!
Proest.. joh, je wilt een Knabstrupper!!!
Dat lees ik hier zo!! :D
(Ik heb overigens ook Frederiksborger overwogen :D , maar wou een gestipte..
8)7 Dat is ook echt gelukt... En iets sensibeler typje (dat is wel gelukt.))

knabbi de cool de stoer en de sensibel....
(dat sensibel is effe wennen.... maar de cool komt er altijd al snel bij!)
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 06 aug 2010, 06:39

Eens een fjord altijd een fjord hè?
Andere rassen die ik ook gaaf vind zijn de Noriker en de Swarzwalder Fuchs. Het Noord Zweeds paard vind ik ook erg gaaf :j Ben duidelijk van de koudbloeden. :j
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Charret

Bericht door Charret » vr 06 aug 2010, 07:28

Ja ik heb hier op stal natuurlijk een knappe Friesche vent staan waar ik heel happy mee ben.

Waar ik ergens heel bang voor ben stel je neemt een ander paard en je gaat voor hetzelfde ras. In dit geval de Fjord dat ik die andere Fjord te veel ga vergelijken met Alies zeg maar. Want zij is m'n eerste paardje, m'n lief. Ja of je moet een nakomeling hebben..
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 06 aug 2010, 07:36

Charret schreef: Waar ik ergens heel bang voor ben stel je neemt een ander paard en je gaat voor hetzelfde ras. In dit geval de Fjord dat ik die andere Fjord te veel ga vergelijken met Alies zeg maar. Want zij is m'n eerste paardje, m'n lief. Ja of je moet een nakomeling hebben..
Ik was ook wel bang om te gaan vergelijken. En dat deed ik soms ook wel, en toen ik eens klaagde werd Wilfred haast boos en zei natuurlijk is ze geen Nisko, ze is Anka en gewoon 10 jaar jonger en anders. Toen dacht ik ja, is ook zo. Het heeft even geduurd en je moet het ook een kans willen geven te wennen aan een andere Fjord. Is bij mij heel goed uitgepakt en ik heb ze allemaal even lief.

Met een nakomeling is trouwens ook niet altijd gezegd dat dat wordt wat je verwacht denk ik.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 06 aug 2010, 07:47

Annemarie schreef:
Charret schreef: Waar ik ergens heel bang voor ben stel je neemt een ander paard en je gaat voor hetzelfde ras. In dit geval de Fjord dat ik die andere Fjord te veel ga vergelijken met Alies zeg maar. Want zij is m'n eerste paardje, m'n lief. Ja of je moet een nakomeling hebben..
Ik was ook wel bang om te gaan vergelijken. En dat deed ik soms ook wel, en toen ik eens klaagde werd Wilfred haast boos en zei natuurlijk is ze geen Nisko, ze is Anka en gewoon 10 jaar jonger en anders. Toen dacht ik ja, is ook zo. Het heeft even geduurd en je moet het ook een kans willen geven te wennen aan een andere Fjord. Is bij mij heel goed uitgepakt en ik heb ze allemaal even lief.

Met een nakomeling is trouwens ook niet altijd gezegd dat dat wordt wat je verwacht denk ik.
Nee idd. Ik heb een nakomeling van onze eerste merrie en gelóóf me, ze lijken in de verste verte niet op elkaar. Ulvi was wat kleiner, wat fijner en wat rustiger. Anca is ook veel lomper, niet snel onder de indruk te krijgen (Ulvi was dat wel) en Anca is nog meer voorwaarts dan Ulvi was.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
harsan

Bericht door harsan » vr 06 aug 2010, 08:31

Dat lees ik hier zo!!
Vind ik echt ook een leuk ras maar blijf toch bij de Frederiksborger :D Geef eerlijk toe dat ik nooit meer objectief kan zijn omdat ik nu eenmaal tussen deze Barokke helden leef. Wat dat betreft ben ik gewoon zo"n geluksvogel; een waanzinnig leuke fjord en omringd door de prachtigste Frederiksborgers en Lipizzaners.............. kijk, daar kan een mens nou blij van worden!!
Harry: 1-1-1972 - 4-2-2008 Voor altijd in mijn hart; Dank voor al je wijsheid
Daantje: 18-6-2007: Hoe prachtig kan een fjord zijn...
Dane Hamlet: 8-4-2011 Mijn perfecte Deense prins
Nathalie

Bericht door Nathalie » vr 06 aug 2010, 08:49

Wij reden in Drenthe eergisteren langs een weide waarin wij meenden een Fjord/kruising te zien...prachtig dus we gingen even stilstaan met de auto. Vervolgens stonden er 3 paarden naar ons te gluren waaronder een schimmel met wildstrepen/aalstreep en lange staart/manen.
Wendy en ik vroegen ons meteen af wat dit nu was, 3 redelijk barokke paarden alle 3 in wildkleur (1 schimmel dus), hele lange manen, stevig met zebrastrepen en aalstreep...rara??? We vroegen ons dus af of de schimmel een kruising Anda/Fjord kon zijn? maar ja...3 kruisingen en zo apart en mooi gebouwd???
We zijn het dus gaan vragen en het bleken Highland Pony's te zijn (wij en de kinderen mochten zelfs nog even rijden :D)....Ik weet het dus zeker....als er geen Fjord zou zijn en ik had de financien (ze zijn toch een hele andere prijsklasse dan Fjorden), kwam er een Highland Pony (bij voorkeur zelfs een schimmel). Sterker nog, als ik van dit ras had geweten voor ik Cos kocht, had ik eerst de mogelijkheden voor een Highland pony onderzocht :o . Nu zou ik Cos trouwens niet willen ruilen voor een Highland (zelfs niet met gesloten beurs :P)
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Rosantjuh(L)banjer

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » vr 06 aug 2010, 08:54

naast banjer heb ik nu een haflinger.

als ik niet zown klik met bella had gehad dan was het niet een haflinger geworden.
als ik ooit weer een ander paard zou kopen zou ik willen kijken bij een noordzweedspaard die vind ik echt geweldig.
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Afbeelding
Tot een kleine BellaX Winser G

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » vr 06 aug 2010, 09:45

harsan schreef:
Dat lees ik hier zo!!
Vind ik echt ook een leuk ras maar blijf toch bij de Frederiksborger :D Geef eerlijk toe dat ik nooit meer objectief kan zijn omdat ik nu eenmaal tussen deze Barokke helden leef. Wat dat betreft ben ik gewoon zo"n geluksvogel; een waanzinnig leuke fjord en omringd door de prachtigste Frederiksborgers en Lipizzaners.............. kijk, daar kan een mens nou blij van worden!!
Wacht maar tot je Knabbi leert kennen...
Je bent er in oktober??? Dan ben je zo verliefd... :D

(maar dat van die Frederiksborger snap ik wel hoor! En die lipizaner ook,
hier heeft meisje er 2, ook daar weg... )
Anouska

Bericht door Anouska » vr 06 aug 2010, 10:21

Als ik echt voor een ander ras moet gaan, Noordzweed type Brukhäst of een gelderse. Maar als het aan Wilfred ligt wordt het dan een Noordzweed.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Plaats reactie