Gerrit.....niet in oldeberkoop

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Ilonka

Re: Gerrit.....niet in oldeberkoop

Bericht door Ilonka » vr 30 jul 2010, 10:07

Ik denk niet dat Gerrit trots rond rende dat hij gewonnen had.
Brass is natuurlijk een drama aan een touwtje geweest, de ging ook als een debiel er vandoor en daarna snel gras eten. Zelf geloof ik niet dat Brass blij was met de situatie, het was gewoon oversprong gedrag, iets anders gaan doen dat je goed kent. Maar een stress dat ze had!

Overigens denk ik niet dat het Peters rijstijl is die Gerrit zo van streek maakt op de trailer, ik denk eerder aan gewone angst.

Blij in elk geval te lezen dat jullie besloten hebben niet naar de keuring te gaan want zo is er voor hem en voor jullie natuurlijk niets aan. Sterkte met dit probleem oplossen want zo makkelijk zal dat niet zijn.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
sparky10

Bericht door sparky10 » vr 30 jul 2010, 10:48

pff jeetje die Gerrit .

ik ken gerrit een beetje, maar ik ken ook janine en peter een beetje .

Wat mij opvalt aan dit hele verhaal , (ik heb jullie natuurlijk een tijd niet gezien) is dat er echt nog best veel onkunde is in het algemene plaatje .
Het grondwerk ...zijn jullie daarmee bezig geweest ?
Schoppen en slaan ben ik dus geen voorstander van jullie weten ook hoe vervelend en schijt eigenwijs sparks kan zijn als het op de trailer aankomt ....thuis loopt meneer er zo op moet je vanaf vreemd terrein weer naar huis tsja dan heeft spark zoiets van NO WAY!

we zijn trailer laden op stal gaan oefenen met behulp van de stalbaas.
Dat is dus vooral NIET schoppen NIET slaan en vooral NIET je geduld verliezen hoe moeilijk dat ook is .

De eerste keer was met machteld en moby poeh hoelang we bezig zijn geweest ...ik weet het niet meer .

Nu is het een kwestie van enkelt een touwtje vastmaken aan de trailer zodat hij voelt dat er toch iets achter hem gebeurt en hups meneer staat er in .

ik weet donders goed hoe het is een dominant en zwaar koppige fjord iets te moeten leren , maar met geduld doorzettingsvermogen , en de juiste verhouding tussen paard en eigenaar lukt het uiteindelijk .

De valpartij tsja was ik niet bij gelukkig heeft hij niks , en kan dus gewoon zijn van een natte ondergrond en puur het moment zelf , gewoon stom ongeluk als ik het zo lees .

Nogmaals , probeer jullie zelf goed in te lezen en te leren haal er iemand bij die jullie kan en wil helpen (heb al gelezen dat jullie dat gaan doen top +:)+ )

ik wens jullie in ieder geval alle moed toe en hopelijk kunnen jullie volgend jaar naar de keuring met een brave trailer ladende gerrit !

P.s De rijstijl van peter is het inderdaad absoluut niet ! ik weet hoe die rijd en daar durf ik sparks ook achter te hangen .
nienke geboren met 26 weken3dgn woog 540gram maar ze groeit goed een dapper prinsesje
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » vr 30 jul 2010, 11:03

We zijn idd al met grondwerk bezig :j maar blijkbaar nog niet genoeg...
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
Viv

Bericht door Viv » vr 30 jul 2010, 11:25

pjotr_nientje schreef:[
Viv schreef:Wat ik niet begrijp is waarom je Cindy niet van de trailer hebt gehaald en Gerrit er eerst in hebt gezet?
We hadden gerrit als eerste gedaan, Cindy hebben we er pas later bijgehaald.

En waarom is dit niet relevant? Ieder paard is anders en heeft een ander karakter.
Geen 1 paard is te vergelijken met elkaar.
Maar Nien je schrijft toch echt zelf:
-Cindy in de trailer gezet (de lieverd liep er in een keer op en stond braaf te wachten ) aangezien hij elke keer rechtsomgekeerd maakten en wij dus dachten dat hij mss wel naar Cindy wou....tja...niet dus.... en dat terwijl ze anders zo klef zijn.
Ieder paard is anders, klopt, maar ze spreken allemaal dezelfde taal.
En als je een beetje nadenkt is de gene die laagste in rangorde staat in een kudde degene die altijd van zich afslaat om hogerop te komen. Juist degene die kalm blijven en duidelijk communiceren staan bovenaan en krijgen respect.
Wij hebben al tig paarden geladen, écht probleempaarden wat trailerladen betreft, en vreemd genoeg gaan ze er allemaal binnen een kwartier zonder geweld op bij ons en we doen toch iedere keer gewoon hetzelfde "truukje".

En dat Peter chauffeur is zegt niks over rijstijl in deze situatie helaas, snap best dat je dat aanvoert en je hubbie verdedigt. IEDEREEN kan een foutje maken, zelfs de beste chauffeur ter wereld. Probleem is alleen dat het onderkenenn van je eigen gemaakte fouten zo enorm lastig schijnt te zijn.
Als je terug redeneert kom je altijd uit bij iets wat de laatste keer anders was dan normaal, dát probleem moet je aanpakken.
En dat kan van alles zijn: paard was nog deels verdoofd was na onderzoek in de kliniek, drempeltje iets te hard genomen, geplast en aan het glibberen geweest in de trailer, te hard geremd bij stoplicht of rotonde, bijterig buurpaard of juist heel onzeker buurpaard, flikkerend binnenlampje, statisch geladen trailer ga zo maar door. Het kan in het kleinste zitten wat je niet zou verwachten.

Gerrit is wel vaker weggeweest maar echt routine is het nog niet voor hem dat blijkt. Verder ga ik met Annalynn mee qua overspronggedrag.

Grondwerken moet je in geval va Gerritje dagelijks doen en niet eens in de zoveel tijd als je weer eens bij ze bent (weet ik makkelijk praten met paard om de hoek). En blijven onderhouden als de verhoudingen duidelijk zijn.

Nogmaals we proberen jullie te helpen hoor, geen kwestie van afkatten oid. Maar probleem wordt te snel bij het paard gelegd vaak terwijl de begeleider vaak het grootste probleem is :D

Succes ermee, jammer dat we niet in de buurt wonen anders waren we wel even komen helpen meis.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » vr 30 jul 2010, 12:11

Kalmiya schreef:Hij had echt niet pochend in zijn stal gestaan van "kijk mij eens gewonnen hebben"
Dus wel!
Je had hem moeten zien rennen met z'n kop erop en vol trots,en hoe tevreden hij daar weer van de grasjes stond te eten..

In principe vermenselijk je zijn gedrag, om het zo te interpreteren. Maar kunnen wij als mensen beoordelen dat een paard zich trots voelt? Veel mensen koppelen een hoogopgeven hoofd als trots, bij mensen is dat zo, maar het is denk ik niet handig om dat plaatje bij paarden erop te plakken. Paarden met angst of spanning houden hun hoofd ook hoogopgeheven en rennen rond.

Vaak is het ook die redenering wat mensen maakt hoe ze reageren op hun paard en in de meeste gevallen het paard niet begrijpen. Net als met rijden, wordt er vaak de schuld gegeven aan het paard. 'Hij doet het met opzet niet', 'hij probeert me eraf te krijgen, zodat die lekker niet hoeft te werken' etc etc. Maar een fout ligt bij 99% bij de ruiter, staat in allerlei boeken, daar ben ik het zeker mee eens. Het helpt om je eigen gedrag in die situatie goed te analyseren. Wat gebeurde er, wat deed Gerrit, hoe reageerde jullie daarop.
Het is niet makkelijk! Maar dat kost jaren ervaring.. helaas (was handig geweest als er een simpel handboekje voor was).
wendys

Bericht door wendys » vr 30 jul 2010, 16:58

We kunnen nu wel met zijn allen over Janine heen gaan vallen over hoe verkeerd ze dit opgelost hebben, maar doen we allemaal niet wel eens wat waar we later niet trots op zijn??
Ik kan me jullie woede erg goed voorstellen, je ziet echt wel aan je eigen paard of hij het doet uit angst of uit dominantie. En van een schop onder hun hol gaan ze echt niet dood, goed jullie zijn wat verder gegaan maar dan nog.
Het is duidelijk dat jullie probleem met Gerrit niet het trailerladen op zich is, maar dat dit veel verder gaat. Ik hoop dat jullie goede hulp gaan zoeken om jullie probleem met hem op te lossen en dan komt vast alles wel weer goed!!
Ulrich De ster 04-05-1999 06-09-2009
Heino Het spook B+12 L1+11 L2+14 Ster en prestatie
Guus Onze bink
Yfke-lover

Bericht door Yfke-lover » vr 30 jul 2010, 17:25

Ellebel schreef:
Yfke-lover schreef:Slaan en schoppen is misschien niet de manier maar elk paard heeft een andere aanpak nodig en als zo,n paard over je heen gaat lopen daar wordt je niet vrolijk van mijn vorige paard had op zijn tijd ook soms een harde aanpak nodig anders was ze mij de baas en dan was het gewoon gevaarlijk. Als ik alles zo lees is Gerrit niet zo maar een volgzame fjord zoals de meeste van ons hebben dus ik denk dat je op dat moment erbij moet zijn om er een goed beeld van te krijgen.
Kul! Neem nu eens een echt temperamentvolle fjord als Alco. Die heb ik gezien in Wijk b D. Probeer er maar eens op te stappen, rond te rijden en met andere paarden in de bak te rijden. Lukt 95% van deze forummensen niet hoor! Zou bij een willekeurig ander ook een lastpak zijn. Gelukkig heeft deze fjord een kundige baas!
Sorry Ellenbel jij kende mijn vorige paard niet dus om mijn dus om te schrijven dat ik niet kundig ben vind ik heel ver gaan je kent mij niet en mij paard niet dus ga niet zo over mij oordelen
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » vr 30 jul 2010, 19:59

wendys schreef:We kunnen nu wel met zijn allen over Janine heen gaan vallen over hoe verkeerd ze dit opgelost hebben, maar doen we allemaal niet wel eens wat waar we later niet trots op zijn??
Ik kan me jullie woede erg goed voorstellen, je ziet echt wel aan je eigen paard of hij het doet uit angst of uit dominantie. En van een schop onder hun hol gaan ze echt niet dood, goed jullie zijn wat verder gegaan maar dan nog.
Het is duidelijk dat jullie probleem met Gerrit niet het trailerladen op zich is, maar dat dit veel verder gaat. Ik hoop dat jullie goede hulp gaan zoeken om jullie probleem met hem op te lossen en dan komt vast alles wel weer goed!!
Hier ben ik het wel mee eens, 'van een schop onder hun hol gaan ze echt niet dood'...
Maar echt sirieus, Heb dit nog nooit gedaan, em Zou het niet eens in me op komen om mijn (een dier) paard te schoppen! :? Klinkt misschien mutserig, Maar zou het niet eens kunnen...
Hier heb je niks aan, Maar hoop dat het nooit meer zo hoeft te gaan , maar met veel geduld komt het echt wel goed!!!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

Suus

Bericht door Suus » vr 30 jul 2010, 21:04

Weet je, ik wil hier schrijven en uitleggen en weet ik veel wat, maar volgens mij heeft het weinig zin. Jij vindt jouw manier goed, als iemand het niet met je eens is, spreek je diegene weer tegen; je kent mijn paard niet etc. Vraag dan geen reacties hier.
Ik heb heel netjes uitgelegd waarom je verhaal rottig overkomt en dan vind je wel weer een woordje dat ik 'verkeerd' heb geschreven en is het; je moet wel goed lezen!!
En dat doe je ook bij andere mensen die 'commentaar' leveren. Ik vind het erg kinderachtig.
Morris, mijn superfjord!
Kelly

Bericht door Kelly » vr 30 jul 2010, 21:40

Yfke, Ellen noemt jou niet onkundig.
Ze bedoeld alleen maar te zeggen dat hier niet alleen maar onkundige mensen op het forum zitten en dat er echt goede tips voorbij komen...

Een paard waar op ingehakt wordt en nog zijn benen aan de grond houdt is niet per definitie een dominant paard.
Een dominant paard had er tegenin gegaan..
Ik wordt er misselijk van als ik dat lees..het ergste vind ik nog dat het omschreven wordt alsof je er trots op bent dat je zo op je knol in hebt staan hakken..

Het feit dat hij van een klein rondje zeiknat uit de trailer komt zegt toch genoeg dat dier je niet in de maling neemt dat hij de trailer niet in wil.. zeker niet omdat hij het altijd wel gedaan heeft..
Mis ook een stukje over het belonen toen hij er eenmaal wel op stond.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Yfke-lover

Bericht door Yfke-lover » vr 30 jul 2010, 21:48

Oke ik voelde me gelijk een beetje persoonlijk aangevallen sorry daarvoor mijn vorige paard had hengstenkolder en was echt super dominant soms en dat ik ook de reden waarom ik haar moest laten afmaken op laatst en dat heeft ontzettend veel verdriet bij mij veroorzaakt en dan reageer ik soms niet helemaal eerlijk.
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Jankeke

Bericht door Jankeke » za 31 jul 2010, 05:44

Ik zou willen dat ik dit verhaal van TO niet gelezen had......
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Nathalie

Bericht door Nathalie » za 31 jul 2010, 07:41

Yvette_Minouk schreef:
Kalmiya schreef:Hij had echt niet pochend in zijn stal gestaan van "kijk mij eens gewonnen hebben"
Dus wel!
Je had hem moeten zien rennen met z'n kop erop en vol trots,en hoe tevreden hij daar weer van de grasjes stond te eten..

In principe vermenselijk je zijn gedrag, om het zo te interpreteren. Maar kunnen wij als mensen beoordelen dat een paard zich trots voelt? Veel mensen koppelen een hoogopgeven hoofd als trots, bij mensen is dat zo, maar het is denk ik niet handig om dat plaatje bij paarden erop te plakken. Paarden met angst of spanning houden hun hoofd ook hoogopgeheven en rennen rond.

Vaak is het ook die redenering wat mensen maakt hoe ze reageren op hun paard en in de meeste gevallen het paard niet begrijpen. Net als met rijden, wordt er vaak de schuld gegeven aan het paard. 'Hij doet het met opzet niet', 'hij probeert me eraf te krijgen, zodat die lekker niet hoeft te werken' etc etc. Maar een fout ligt bij 99% bij de ruiter, staat in allerlei boeken, daar ben ik het zeker mee eens. Het helpt om je eigen gedrag in die situatie goed te analyseren. Wat gebeurde er, wat deed Gerrit, hoe reageerde jullie daarop.
Het is niet makkelijk! Maar dat kost jaren ervaring.. helaas (was handig geweest als er een simpel handboekje voor was).
Ik had willen reageren op je reactie op mij Janine, maar ik zie dat het al gedaan is, want dit is precies hoe ik er zelf ook over denk. Paarden zijn, naar mijn mening (en die van veel onderzoekers) puur en instinctief. Ze denken niet in termen als winnen/verliezen maar in termen van overleven en dat is heel basaal. Ook het meteen de kop aan de grond doen om gras te eten, kan juist een reactie op de stress zijn en geen "zo, nu heb ik wat ik wil...njeh njeh".
Ik vrees dat jullie, door op die manier te denken en dit op je paard te projecteren, jezelf alleen nog maar meer hebben opgepompt (en zo te lezen vloog er al genoeg adrenaline rond) om met de harde hand door te gaan. Het is heel moeilijk om je paard niet te vermenselijken (net als andere huisdieren trouwens) omdat we graag het gedrag van dieren voor onszelf begrijpelijk willen maken. Aangezien wij echter de "intelligente wezens" zijn, moeten wij juist hun "taal" leren/begrijpen want zij uiten zich niet in die van ons! Er zijn voldoende boeken over geschreven die misschien toch eens de moeite waard zijn.
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » za 31 jul 2010, 07:50

pjotr_nientje schreef: en op een gegeven moment heb ik hem een rotschop verkocht.
Daar is hij blijkbaar zo van geschrokken dat hij ervan op de grond viel :o
Daarna heeft hij dus niks meer geprobeerd O:)
Schrijf je vol trots... (zo komt het tenmiste erg goed over) en dan heb ik het niets eens over het andere...
Sorry maar ken er echt met mn kop niet bij...

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

Lindy

Bericht door Lindy » za 31 jul 2010, 09:23

Het is zo ontzettend jammer dat iedereen zijn mening meteen klaar heeft zonder dat ze deze situatie mee hebben gemaakt.
Ik heb een hoop bewondering gehad voor het geduld dat Janine en Peter met Gerrit hebben gehad, ik was er al veel eerder klaar geweest, zeker omdat ik de blik en lichaamshouding van Gerrit zag en deze echt boekdelen spraken. Gerrit was zijn eigen feestje aan het houden. Eerlijk is eerlijk, Gerrit nam een loopje met jullie. En jullie hadden zo ontzettend veel geduld met hem, misschien wel teveel, waardoor hij over jullie heen ging lopen.
Nu heb ik met Quincy in het verleden ook wel wat trailer probleempjes gehad (ook al gaat het nu hartstikke goed). Je merkt aan een paard wanneer er angst in het spel is en wanneer ze gewoon dwars zijn en een spelletje met je spelen.

Tuurlijk is zomaar in het wilde weg slaan en schoppen nooit een oplossing. Maar ik ben van mening dat er dinsdagavond niets verkeerds gebeurd is.
Ik vind het daarnaast hartstikke goed dat jullie met hem willen gaan oefenen en ik denk dat wat Annabel zegt, het grondwerken geen slecht plan is. Lisa heeft nog steeds les van Mariette, misschien dat zij jullie kan helpen met het grondwerk en de combi met de trailer? Het is een fijne instructrice, heeft veel kennis en weet dit ook helder en duidelijk over te brengen.
Finn; Ik zag je, ik wou je, ik heb je, ik hou je!!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » za 31 jul 2010, 09:42

als hij gelijk na zo kort al zo bezweet van de trailer afkwam heeft het niks maar dan ook NIKS met dominatie te maken, maar pure angst.....
(en ik hoor hier trouwens alleen maar verhalen dat gerrit jullie altijd de baas is en een loopje met jullie neemt, ernaast, erop, etc moet je dan wel met zo'n dier door gaan? die bij een strenge consequente baas misschien helemaal gelukkig is? maar dat is een andere discussie)
er is dus een keer eerder iets gebeurd in die trailer wat hij eng vond
en idd mijn man is ook chauffeur, maar rijdt ook niet altijd als beste met een paard, iedere chauffeur kan een hobbel verkeerd inschatten of een rotonde te hard nemen, maar dat kan voor een paard nét dat ene moment zijn om er doodsbang van te worden...

slaan en schoppen heeft dan in mijn ogen ook geen zin, al snap ik het van jullie wel en had ik het misschien zelf ook wel gedaan als ik eerlijk ben
maar dominant of bang, het maakt echt niet uit....

veel oefenen, veel belonen als hij erin staat
kleine stukjes rijden en weer belonen

wij zijn er na een aantal paarden achter gekomen dat de beste en makkelijkste manier om een moeilijk paard te laden is:
paard in gangpad zetten, trailer er recht voor, 2 grote planke of mensen aan de zijkanten (liefst planken zodat ze echt niks meer kunnen zien eromheen) en dan vanuit het gangpad erin lopen...
heb er nog geen 1 gehad die dat vervolgens niet deed.....
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Yfke-lover

Bericht door Yfke-lover » za 31 jul 2010, 10:11

@Lindy Dat bedoel ik nu je kunt pas een mening uiten als je er zelf bij bent geweest

@Cindy Ik heb ook zo'n paard gehad zoals ik al schreef die erg dominant was maar je hebt meer goede momenten als slechte hoor en dan geef je nog niet makkelijk op hoe vaak heb ik wel niet met idee rond gelopen ik geef op maar toch dan gaat het een poosje goed en ben je weer zo blij met je paard ik denk dat dat met Gerrit ook zo is
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » za 31 jul 2010, 10:44

Dank je Lindy voor je woorden,
je was erbij en weet waarover ik het heb.

@Cindy; ja mss dat er eens een keer wat gebeurd is op de trailer, maar zoals ik al zei, niet bij ons.
We hebben daar nog nooit problemen mee gehad!

Dit zal ook mijn laatste berichtje zijn hier,

Denken jullie allemaal echt dat we trots zijn op deze situatie?
Denken jullie echt dat het de bedoeling was dat hij zou vallen? zelfs ik schrok ervan.
En ja...natuurlijk is hij beloond toen hij er eenmaal op stond..

(Bijna) iedereen heeft z'n woorden al wel klaar liggen en denken Gerrit beter te kennen als wij....jammer....
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
Perry

Bericht door Perry » za 31 jul 2010, 12:50

Mijn paard wilde ook niet meer in de trailer, met voer wilde ook niet meer..
Ik heb hulp gehad van Terra Natura uit Schipborg en zij hebben mij heel goed geholpen. Ik heb twee lessen gehad waarbij ik het zelf moest doen met mijn paard en ze liep daarna zo de trailer op.
Een kwestie van duidelijk de leiding nemen en lichaamstaal. Ook mijn paard nam graag zelf de leiding op het moment dat ze de trailer op moest met het gevolg dat ze gewoon geen stap vooruit deed en ik daar twee uur lang stond..
Ik wist toen niet meer hoe ik het op moest lossen, en heb Terra Natura om hulp gevraagd, je kunt ze wel vinden op internet als je interesse hebt en anders stuur me even een PB..
Maar hoe vervelend je paard ook is, als hij al niet op de trailer wil..zal ik hem nbooit gaan schoppen of slaan, dan wil die al nooit meer in de buurt van een trailer komen, respect kun je niet afdwingen, dat krijg je op basis van wederzijds vertrouwen..
Maar ik snap dat je het op zo'n moment even niet weet, en het is dan ook niet makkelijk je te beheersen, maar als ik jou was zal ik echt hulp vragen voor het trailer laden.
Manus: L1 dressuur fjordsport, L springen fjordsport.
Cikaro: A Zadelproef 92 punten
Aladin: LL dressuur fjordsport, L springen fjordsport, KNHS dressuur B+12 L1+10 L2+11 M1+2
Krista

Bericht door Krista » za 31 jul 2010, 12:56

Je hoeft jullie paard niet te kennen om een mening te hebben over deze situatie. Probleem is namelijk dat je met geweld geen enkel respect afdwingt bij een paard, wat je dan ook van hem wilt.

De mensen hier die het geweld afkeuren en diverse oplossingen aandragen hebben denk ik meer kaas gegeten van het omgaan met paarden dan jullie zelf. Je zou je voordeel er mee kunnen doen ipv alleen maar te "ja maren" en "gerrit is zus of gerrit is zo" .. niet elk paard is even makkelijk, en ja sommigen hebben een gebruiksaanwijzing, maar dan nog, geweld en een dier pijn doen om je zin te krijgen zal daar niet in staan.

Je hebt nog mazzel dat je een fjord zo te grazen hebt genomen. Menig warmbloed of volbloed had je het licht uit je ogen geslagen. Dan is het namelijk oog om oog tand om tand. Denk daar maar eens over na.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Gesloten