Hoeveel hooi?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
colunder

Hoeveel hooi?

Bericht door colunder » wo 21 jul 2010, 10:21

Ik heb voor het eerst in mijn leven het probleem dat alle drie mijn pony's te dik zijn.
Ik heb altijd gezorgd dat de pony's 24 uur per dag ruwvoer tot hun beschikking hadden, maar dat gaat met deze pony's dus niet goed.
Mijn vorige pony's aten een uurtje en stopte dan, maar Apollo en vooral Ché blijven eten.
Ik moet nu dus uit gaan vinden hoeveel ik ze moet geven om ze af te laten vallen.
Ik geef ze nu 'smorgens en 'savonds een halve baal hooi en ze gaan een uurtje per dag in de wei.
Toch heb ik het idee dat het nog te veel is,Bettie heeft ze in mijn vakantie ook zo gevoerd en ik heb alleen maar het idee dat ze nog dikker zijn geworden.
Hoeveel hooi zouden jullie je fjorden geven als ze 1 uurtje weidegang zouden hebben??
Volgens mij is 1 baal per dag voor 2 fjorden en een mini dus gewoon nog teveel!!
Krachtvoer krijgen ze nauwelijks, ik gooi nu alleen 2 handjes brok in de badkuip om ze de wei uit te lokken.
Ze hebben 3 verschillende likstenen hangen.

Zou het een optie zijn om graszaadhooi te gaan voeren??worden ze daar minder snel dik van???
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Orion1996

Re: Hoeveel hooi?

Bericht door Orion1996 » wo 21 jul 2010, 10:51

Ik heb dan een kwpn-er en een fjord, die krijgen bij 10 uur weidegang per dag in de ochtend een normale plak hooi van +- 10cm dik. In de avond krijgen ze beide een dikke plak van cm of 15 (orion altijd de zwaarste plak). Er ligt dan altijd nog een beetje van de ochtend in de stal. Cyra is wel dik maar komt niet aan. Orion blijft ook gelijk. Die 4 plakken per dag is denk ik een halve baal.

Je kan ook altijd even kijken op de site van Pavo, daar kan je een berekening maken van wat je moet voeren. Anders mail je het grooming team van Pavo. Krijg je ook altijd netjes antwoord van terug. Ik voerde mijn huidige voerhoeveelheid al, kwam precies uit dat ze goed hooi kregen en beide iets teveel brok.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Viv

Bericht door Viv » wo 21 jul 2010, 10:54

Niet alleen anar hoeveelheid voer kijken maar ook zeker naar arbeid.
per paard 2x een plak hooi (dus idd een halve baal) zou genoeg moeten zijn bij normale arbeid. Maar als het teveel is gewoon plakje minder geven pp.
Tis altijd even uitvogelen :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
roos

Bericht door roos » wo 21 jul 2010, 10:59

Danc en Ekdal krijgen in de winter, staan ze wel buiten maar gewoon op het zand, 1 plak hooi in de ochtend en 1.5 tot 2 plakken hooi in de avond(ligt aan de dikte van de plakken).
In het begin van het weideseizoen krijgen ze 1 plak hooi in de ochtend en een kleine plak hooi in de avond.
Het is net wat Viv zegt even uitvogelen, het verschilt per paard en ook per hooi(de kwaliteit ervan)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Orion1996

Bericht door Orion1996 » wo 21 jul 2010, 12:42

Viv schreef:Niet alleen anar hoeveelheid voer kijken maar ook zeker naar arbeid.
per paard 2x een plak hooi (dus idd een halve baal) zou genoeg moeten zijn bij normale arbeid. Maar als het teveel is gewoon plakje minder geven pp.
Tis altijd even uitvogelen :D

Klopt, daarom raadde ik ook die pavo site aan, daar kan je per dag invullen wat ze aan arbeid doen en dat telt idd ook mee met voedingsberekening.
Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » wo 21 jul 2010, 16:02

Nou dankzij die pavosite stond Tjody destijds bijna hoefbevangen.
Dus ik kijk gewoon zelf naar mn paard, werkt veel beter :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Orion1996

Bericht door Orion1996 » wo 21 jul 2010, 16:23

Viv schreef:Nou dankzij die pavosite stond Tjody destijds bijna hoefbevangen.
Dus ik kijk gewoon zelf naar mn paard, werkt veel beter :D

Heb ik vast toeval dat het bij alle 2 precies klopt met wat ik al voerde, mag alleen iets minder brok erin, maar kwa hooi klopt het wel. Maar is een indicatie ja, kijken naar je paard is en blijft toch altijd het belangrijkste
Afbeelding
Vera

Bericht door Vera » wo 21 jul 2010, 17:28

colunder schreef:Ik heb voor het eerst in mijn leven het probleem dat alle drie mijn pony's te dik zijn.
Ik heb altijd gezorgd dat de pony's 24 uur per dag ruwvoer tot hun beschikking hadden, maar dat gaat met deze pony's dus niet goed.
Mijn vorige pony's aten een uurtje en stopte dan, maar Apollo en vooral Ché blijven eten.
Ik moet nu dus uit gaan vinden hoeveel ik ze moet geven om ze af te laten vallen.
Ik geef ze nu 'smorgens en 'savonds een halve baal hooi en ze gaan een uurtje per dag in de wei.
Toch heb ik het idee dat het nog te veel is,Bettie heeft ze in mijn vakantie ook zo gevoerd en ik heb alleen maar het idee dat ze nog dikker zijn geworden.
Hoeveel hooi zouden jullie je fjorden geven als ze 1 uurtje weidegang zouden hebben??
Volgens mij is 1 baal per dag voor 2 fjorden en een mini dus gewoon nog teveel!!
Krachtvoer krijgen ze nauwelijks, ik gooi nu alleen 2 handjes brok in de badkuip om ze de wei uit te lokken.
Ze hebben 3 verschillende likstenen hangen.

Zou het een optie zijn om graszaadhooi te gaan voeren??worden ze daar minder snel dik van???

een hele baal per dag lijkt mij vrij veel, maar ik weet natuurlijk niet hoe groot jou balen zijn. Bij mij krijgen 10 fjorden 2 balen per dag. een smorgens en een savonds en daar doen ze het prima op.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ilona

Bericht door Ilona » wo 21 jul 2010, 17:38

Misschien helpt het om ander hooi te kopen?
Een vriendin van mij geeft haar paarden meestal heel stengelig hooi. Knabbelen ze wat langer op en zitten minder voedingsstoffen in.
Ze had laatst wat hooi van mij meegenomen en ze merkte dit direct aan haar paarden (zij let heeeel erg op gewicht en soepele manenkam). Mijn hooi was dus veel voedselrijker dan wat ze normaal altijd voert.

Hooi van de eerste maaibeurt (voorjaar) zit bijvoorbeeld meer voedingsstoffen in dat van een laatste maaibeurt (einde zomer). Komt het hooi van een bemest land of van een natuurgebied enz.
Zijn allemaal dingen waar je op kunt letten.
Graszaadhooi is denk ik ook minder voedselrijk. Volgens mij is dat ook van dat stengelige hooi toch?

Ik zou het zelf moeilijk vinden om ze nog minder te geven. Naar mijn idee moet een paard het grootste deel van de dag iets te knabbelen/te doen hebben.
Beetje stro door je hooi mengen schijnt ook wel te helpen.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
colunder

Bericht door colunder » wo 21 jul 2010, 23:20

Ilona, ik vind het ook heel moeilijk,ik ben echt een voorstander van onbeperkt ruwvoer.
Misschien is mengen met stro wel een goed idee,hebben ze toch wat te knabbelen.
Apollo is niet heel erg dik, maar Ché,heeft echt vetkwabben op zijn rug en Aron wordt ook een beetje te vierkant.
roos

Bericht door roos » do 22 jul 2010, 05:36

Je kan misschien ook nadenken over de manier waarop het hooi wordt aangeboden.
Misschien 2 hooinetten ofzo over elkaar zijn ze ook langer bezig.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 22 jul 2010, 07:00

Ik kwam laatst langs je wei rijden en zag inderdaad dat ze goed in het vlees zitten :D.
Ik zou als ik jou was kijken of ik ergens tweede snede of eventueel derde snede hooi vandaan kan halen, maar dat zal niet meevallen. Ik ben ook een voorstander van onbeperkt ruwvoer dat weet je maar ik zou geen stro bij gaan geven. Misschien dat je inderdaad iets kan verzinnen waardoor het eten lastiger wordt voor ze.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
roos

Bericht door roos » do 22 jul 2010, 12:53

Je hebt toch ook van die voerbakken, watersilo's met een groot gaasding erop....idee!
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
colunder

Bericht door colunder » do 22 jul 2010, 13:11

Ik heb van de hele fijnmazige hooinetten,als ik daar een hele baal hooi in doe,met de touwtjes er nog omheen zodat ze het extra moeilijk kunnen pakken,dan hebben ze die baal in een paar uur schoon op.
Misschien inderdaad eens 2 hooinetten over elkaar er om heen doen,daar had ik nog niet aan gedacht.
roos

Bericht door roos » do 22 jul 2010, 13:13

Of een hooizak(heeft maar 1 opening)en een hooinet overheen...we komen er wel met veel ideeen!
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » do 22 jul 2010, 17:45

De vier hier, Tea, Jeskim, Fjella en Digai doen het momenteel met iets meer dan een halve baal per dag.
Het hangt overigens ook wel van de kwaliteit van de baal af, als het een bermkant is krijgen ze wat meer want dan laten ze ook vaak de vieze delen liggen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
lientje

Bericht door lientje » do 22 jul 2010, 18:27

In de winter voer ik anderhalve baal per dag aan een grote kwpnér, shet, shetxwelsh en fjord.

Dat is dan wel gelijk alles, gras krijgen ze dan niet.
Ik zou gewoon flink minder voeren.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Plaats reactie