Zelf anti-vliegenspul maken, hoe?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
ing-1970

Re: Zelf anti-vliegenspul maken, hoe?

Bericht door ing-1970 » ma 12 jul 2010, 06:00

citronella druppels werkt niet,heb ik al getest.
ik ga vandaag ook maar is thea trea halen,dus met azijn samen en water?
Afbeelding
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 12 jul 2010, 06:03

ik ga ook tea tree halen, azijn heb ik nog wel. Ik spuit mezelf er ook maar mee in, je kan hier niet eens met de hond wandelen zonder lek gestoken te worden
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 12 jul 2010, 08:19

k denk dat je uiteindelijk het goedkoopst af bent door een goede vliegendeken met hals en buikflap te kopen. Je sprayt je arm, en het helpt niks..
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Vera

Bericht door Vera » ma 12 jul 2010, 10:23

@ jilly: citroen blijft phototoxisch of je nu 1 druppel op een liter gebruikt of puur, dat maakt niet uit. het is ook niet zo dat alle paarden (of mensen) hierdoor verbranden maar het kan dus wel. bovendien kan de vacht er van verkleuren(wat bij een fjord waarschijnlijk niet opvalt maar bij een zwart of donkerbruin paard niet wenselijk is.

Verder kan ik iedereen uit de droom helpen: tea tree werkt echt niet!
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 12 jul 2010, 12:57

Ik heb gewoon vliegspray uit de winkel weet eigenlijk niet of het lang werkt. Meestal spuit ik het pas op als ik weg ga want ik vind het verschrikkelijk die lucht. En omdat we de laatste dagen pas savonds komen zijn er toch al niet meer zoveel vliegen, meer muggen. Maar toen ik dat dazenspul op Imka wilde spuiten liep ze altijd hard weg en nu heb ik iets anders en daar rennen ze niet voor weg denk dat ze het zelf ook verschrikkelijk vonden meuren hihi
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Suus

Bericht door Suus » ma 12 jul 2010, 16:44

Ik doe azijn en citronella (schoonmaakspul uit de supermarkt) door elkaar, is goedkoop, maar helpt niet (net als alle andere middelen).
Morris, mijn superfjord!
Mieke

Bericht door Mieke » ma 12 jul 2010, 18:58

De Cojosol gaat per liter en is dan nog goed te verdunnen (heb het even nagevraagd) Paarden staan gemiddeld een uur of 5/6 vliegvrij in de wei, maar bij veel zweten wel iets minder lang..
Ctje :)
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 12 jul 2010, 19:34

heb vanavond tea tree met azijn geprobeerd, helpt niks!
Baranna 13-5-2006

Orion1996

Bericht door Orion1996 » ma 12 jul 2010, 19:43

Ik spuit nu sinds vandaag pure hertshoornolie, geen daas meer te bekennen, zelfs niet met longeren en zweten
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
claudia

Bericht door claudia » ma 12 jul 2010, 19:51

Orion1996 schreef:Ik spuit nu sinds vandaag pure hertshoornolie, geen daas meer te bekennen, zelfs niet met longeren en zweten

Maar geeft dat geen buirne plekken???
Het stinkt in ieder geval gruwelijk :r
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 12 jul 2010, 19:54

denk dat ik ook maar weer hertshoornolie aan ga schaffen, helpt redelijk goed. Bruine vlekken kan mij niks schelen. Maar ik word er zelf zo kortademig van
Baranna 13-5-2006

Lisa

Bericht door Lisa » ma 12 jul 2010, 20:10

Ik heb bremse bremse verdunt met azijn. Werkt prima, behalve als je paard heel veel gaat zweten en er echt 1000zenden zitten dan word je lek geprikt. Ik vind eigenlijk veel dingen maar even helpen en dan niet meer.
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Bailey

Bericht door Bailey » ma 12 jul 2010, 21:32

Zit hier de reacties te lezen en het zet me toch aan het denken...

Teatree met azijn werkt bij Bailey dus wel, en echt heel goed ook nog. Ook die paar druppels teatree die ik maar gebruik maken echt een verschil (heb getest). Ook in de wei werkt het door, ik merk ook echt verschil als ik het de dag ervoor opgedaan heb voor hij de wei ingaat of niet.
Ik ben bij ons op stal ook niet de enige die er goede ervaringen mee heeft.

Maar blijkbaar werkt dit dus niet voor iedereen... de één zweert blijkbaar bij een heel ander middel dan de ander.
Is het een domme vraag als ik me afvraag waar dit door zou komen?

Ik zou me kunnen voorstellen dat als we hier weinig dazen enz. hadden dat 'mijn middeltje' misschien niet sterk genoeg zou zijn voor plaatsen waar ze meer voorkwamen. Maar mijn paardje staat hier op de veluwe, weinig wind, veel bos, veel dazen en andere prikbeesten.

Zouden dazen enzo in de ene omgeving misschien anders reageren dan dazen ergens anders? Immuun zijn voor bepaalde middelen?
Of zou het kunnen liggen aan het paard en z'n 'smaakje' voor de dazen, in combi met een bepaald middel?
Ik zie sowieso paarden op stal die, spray of geen spray, meer last hebben van dazen dan mijn paardje, maar daar horen ook de andere fjorden bij (dus aan kleur kan het dan niet alleen liggen bijvoorbeeld)
Suus

Bericht door Suus » ma 12 jul 2010, 22:32

IK denk dat het inderdaad per paard verschilt. Het ene paard heeft er meer last van, zwarten schijnen ze aan te trekken. Ook welk middel helpt is per paard verschillend. Ik ga een hertshoorn of teatree kopen (Waar koop je dat?).
Morris, mijn superfjord!
ing-1970

Bericht door ing-1970 » di 13 jul 2010, 04:19

Corner had een mooie vliegendeken om,deze heeft het slecht,s een week volgehouden.
daarna lag hij aan stukken in de wei :(
hij krijgt geen nieuwe meer,zijn wei genootje had er ook 1 om,ook deze is gesneuveld,wat
ze er toch mee uitvreten.
dus dan maar alternatiefjes uit proberen.
tea trea is verkrijgbaar voor 2,00 bij kruidvat,afdeling huid smeersels cremetjes etc
Afbeelding
ing-1970

Bericht door ing-1970 » di 13 jul 2010, 17:46

werkt dit ook tegen vlooien trouwens?
Afbeelding
claudia

Bericht door claudia » di 13 jul 2010, 19:34

Suus schreef:IK denk dat het inderdaad per paard verschilt. Het ene paard heeft er meer last van, zwarten schijnen ze aan te trekken. Ook welk middel helpt is per paard verschillend. Ik ga een hertshoorn of teatree kopen (Waar koop je dat?).

Suus , teatree helpt echt niet. Hertshoorn stinkt enorm en kan bruine plekken geven maar helpt redelijk.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Vera

Bericht door Vera » di 13 jul 2010, 20:21

claudia schreef:
Suus schreef:IK denk dat het inderdaad per paard verschilt. Het ene paard heeft er meer last van, zwarten schijnen ze aan te trekken. Ook welk middel helpt is per paard verschillend. Ik ga een hertshoorn of teatree kopen (Waar koop je dat?).

Suus , teatree helpt echt niet. Hertshoorn stinkt enorm en kan bruine plekken geven maar helpt redelijk.

Suus je moet niet de plant nemen maar de etherische olie ervan.
Hertshoorn helpt wel, maar kan inderdaad vlekken geven. (maar valt op een fjord meestal wel mee.)Tea tree is ontsmettend, dus helpt prima op wondjes maar niet tegen vliegen. Dan kan je beter kruidnagel olie nemen. knoflookolie kan ook maar dat meurt wel vreselijk. Je koopt dan de capsules en steekt daar een speld in en dan knijp je hem uit boven de manen en de staart en met de borstel veeg je het een beetje over je paard. je moet het alleen niet met je handen aanraken want je krijgt het er niet meer af. Je kan het ook in een flesje kopen, maar eenmaal open stinkt het op 10 meter afstand nog. dan moet je het flesje in een afgesloten jampot bewaren en dan nog ruik je het.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Orion1996

Bericht door Orion1996 » wo 14 jul 2010, 16:02

claudia schreef:

Geeft idd bruine vlekken maar op Orion zie je ze niet, mits je de afstand groot genoeg hebt anders krijg je zelfs strepen.
Ik vind de spuitbus van de hertshoornolie ook irritant, dus spuit het over in een spuitfles met goede vernevelaar en dan vallen de vlekken wel mee. Doe de dag voor ik haar was voor de keuring gewoon niet op Cyra spuiten, dan wassen en dan zie je er niks meer van.
En ik heb liever een bruine vlek dan een pony die op meerdere plekken bloed van de dazenaanvallen. Wordt wel echt misselijk van die meur die eraf komt maar alles voor het goede doel he :P
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Suus

Bericht door Suus » do 15 jul 2010, 19:24

Nee, tea tree helpt niet hihi! In het begin had ik nog goede hoop, ze vlogen er wel, maar gingen weer weg, maar toen ik ging draven en hij warm werd (en ik ook) waren ze er weer als vanouds. Heb nu een bult in mijn nek, charmant. Hertshoornolie dan maar.....
Heb trouwens wel gehoord dat als je paarden knoflook laat eten (poeder, geen hele tenen) dat ze dan gaan meuren waardoor de dazen wegblijven. Alleen vonden ze dat op mijn vorige stal geen goed plan. Nu staat ie in de wei dus kan het best proberen. Iemand ervaring hiermee?
Morris, mijn superfjord!
Plaats reactie