Gaat dit werken of niet??

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Annemarie

Gaat dit werken of niet??

Bericht door Annemarie » wo 23 jun 2010, 18:02

Zogende merrie en rijpaard in 1 wei? En dan bedoel ik qua voer.

Nisko heeft nu een veulen aan de voet dus die moet flink eten. Anka heeft geen veulen wat eraan trekt. Ik heb ze nu met zijn 3-en staan en dat is natuurlijk het leukst. Maar ik vraag me af of dit qua voerbehoefte zal gaan werken. Anka wordt zo'n 4x per week gereden waarvan 2x les en 1x buitenrit van 1,5 tot 2 uur. Dus de grasjes worden er wel weer wat afgereden maar zal het genoeg zijn? We zijn nu nog wat aan het opbouwen en het is de bedoeling dat ze straks 24/7 op het gras staan en elke dag wat gras bij krijgen.

Iemand ervaring met het samenweiden van zogende merries met niet-zogende paarden? Lukt dat om de niet-zogende merrie niet tonnetje te laten worden?

Anka staat er nu trouwens zo bij
Afbeelding
Afbeelding
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Esther

Re: Gaat dit werken of niet??

Bericht door Esther » wo 23 jun 2010, 18:15

Hangt nogal van de paarden af.. Jeskim is snel dik, dus die hoeft niet in het volle gras, die doet het nu prima op een strook gras en verder hooi.
Ik heb alles bij elkaar in, Jeskim met veulen, 1 jarige, 2 jarige mini en 12 jarig, net drachtig, recreatiepaard.

Ze doen het tot nu toe allemaal wel goed, al houd ik ze goed in de gaten.. Tea is wat aan de dikke kant, maar die heeft ook wel wat kilo's mee uit Balloo genomen, niet erg, ze is nu wel in keuringsconditie, hihi..
Jeskim diet het ook nog goed, ik houd haar ribben wel goed in de gaten, maar die is ook nog netjes.
Fjella en Digai hebben niet echt last van overgewicht, alleen Flower is wat aan de dikke kant, maar niet moddervet, dus dat komt ook wel weer goed..

Ze krijgen bijna elke dag een strookje gras bij, niet zo veel, maar ze kunnen wel allemaal lekker eten.
Verder krijgen ze hooi en dat is het.. Geen van allen krijgt brokken. Als ik Jeskim uit het land heb gehaald krijgt ze nog wel vaak iets extra's in een emmer, slobber of wat ponybrokjes.. Maar dat is niet dagelijks..

Als je nu een merrie hebt die door het veulen wordt leeggezogen, of een recreatiepaard hebt dat snel dik wordt is het lastiger..

Je moet het gewoon even aankijken en ze in de gaten houden..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Wiesje

Bericht door Wiesje » wo 23 jun 2010, 20:22

Ik denk dat het heel lastig gaat worden.

Ter vergelijk. Ik heb Kobus en Dorothea heeft Wikke.
Kobus kan volop eten en pas dan! ziet hij er goed uit. Die moet dus eigenlijk qua voerbehoefte continu in kniehoog gras zeg maar (en dan krijgt hij nog twee voerscheppen muesli per dag).
Wikke loopt op een kale wei en krijgt elke dag een beetje gras erbij.
Gelukkig kunnen ze over de draad met elkaar kriebelen en sociaal doen, want echt samen lopen dat gaat gewoon helaas niet. Wikke ontploft dan vrees ik.
Annemarie

Bericht door Annemarie » wo 23 jun 2010, 20:57

Nisko en Anka zijn allebei wel in euh erg goede conditie. Maar mensen die er verstand van hebben hebben me verzekerd dat Anka (nog) niet te dik is. Hangt er wel vanaf wie je vraagt trouwens. Morgen de hoefsmid ook nog even vragen, die heeft er ook wel kijk op. Anka staat nu 's nachts met 1 plakje hooi. Nisko krijgt nu 's nachts 4-5 plakken. Als ik het zo zou blijven doen, overdag samen op de wei voor 9-10 uur en 's nachts op het kale stuk apart dan zou het natuurlijk ook al een stuk schelen. Lastig gedoe hihi.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Vera

Bericht door Vera » do 24 jun 2010, 07:10

Anka zit een beetje op het randje vind ik. Voor de keuring ziet ze er prima uit, als sportpaard hoeft ze zeker niet dikker.
Maar je kan ze toch ook overdag samen zetten en Anka s nachts op een appart stukje, dan kan je moeder en kind ook makkelijk nog wat bijvoeren mocht dat nodig zijn.
Ze hebben dan wel de nodige sociale contacten, maar Anka wordt dan niet dikker (hopelijk)
Ik zag trouwens in je andere topic, dat het samen prima gaat!
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 24 jun 2010, 19:01

Ja, het gaat echt heel leuk samen Sandrien. Overdag staan ze nu in het gras en 's nachts voorlopig nog kaal. En Anka krijgt 1 plak hooi dan en Nisko stuk of 4-5. Tot het stuk wei echt kaal is en dan maak ik daar denk ik een nachtstuk voor Anka en kan ik bij Nisko en Gjendra de palen extra verzetten zodat die 's nachts nog wel verder kunnen eten.

Anka vind ik dus zelf ook op het randje. Vanmorgen de hoefsmid gevraagd ('s morgens is ze dus beduidend minder buikig) en die vond het nog wel gaan. Maar het is soms net wie je vraagt.
Ivonne

Bericht door Ivonne » do 24 jun 2010, 20:36

ik zat met hezelfde probleem. Marga met Fatoush mocht veel gras, Apollo, oudje van 30 mocht ook wel in het dikke gras. Baranna daarentegen mocht wel wat schraler. Wij hebben er voor gekozen Baranna dan maar wat dikker te laten worden, we willen ze toch bij elkaar in hebben. Nu zitten we met hetzelfde, Marga en Baranna zijn dik zat, Fatoush en Apollo mogen best veel gras om mooi te blijven. Maar wij willen alles in 1 wei.
Anka is wel gegroeid. Maar dat rij jij er wel af joh deze zomer
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Ilonka

Bericht door Ilonka » vr 25 jun 2010, 07:47

Wat ik met Ilonk (ouder en ik moet echt voeren om er wat spek op te houden en ze werkt hard) en Brass (jonkie die nog niet zo heel hard werkt) doe is dat Ilonk een geweekte schep Subli Senior Priores krijgt (dat is geweekt 4 kg) en Brass niet. Ik zet haar even apart om het op te eten en daarna mogen ze samen en krijgen ze hooi.

Wat we met de Tuiger en de Shet deden was dan Midan (Tuiger) overdag een strook gras kreeg en als die dan op was mocht 's avond Miep (Shet) erbij. Zo kon Miep wel wat grazen maar niet teveel, het gras was al kort. 's Avonds kregen ze dan hooi bij in een palletbak waar Miep met haar korte nekje niet in kon en Midan wel. Maar dat is met twee Fjorden natuurlijk anders.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Plaats reactie