Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » wo 23 jun 2010, 19:54
Hey,
Nou hebben jullie allemaal fjorden, allemaal koudbloeden en de meeste wel snel te dik. Hoe doen jullie het met het land op? De meeste staan toch 24/7 op het land...
Wij hebben iedere keer een klein stukje maar die paarden vreten constand alles tot de wortel eruit! Daar is onze boer zoals jullie misschien snappen niet blij mee!
Maar goed als we meer geven dan ontploffen ze bijna! Dus geven we een kleiner strookje bij maar dan vreten ze echt alles op...
Ik weet ook niet hoe het anders kan. Die twee kleintjes van ons zijn zelfs echt te dik

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
-
Ziggy
Bericht
door Ziggy » wo 23 jun 2010, 20:08
ik zit in de gelukkige positie dat ik 2 fjorden heb die niet zo snel dik worden, bij mij staan ze gewoon 24/7 op het land en ze hebben met nog 5 andere ongeveer 1 ha tot hun beschikking.
In Limburg had ik een weiland van 8000 m2 en dat verdeelde ik in 3 stukken, zodra 1 stuk kaler werd dan gingen ze naar het volgende.
Maar eten die van jou het in 1 dag zo kaal dat ze de wortels erbij opeten? Anders misschien toch eerder weer een strookje erbij geven?
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd 

Vera

(Lenngard x Gardar)

Exel (Bowie)

(Wiljonm x Brusvein)
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » wo 23 jun 2010, 20:11
Maar als ze eerder een strookje erbij krijgen dan vreten ze toch nog net zo veel als dat ik ze gewoon het hele land op laat? Je zou ze eens moeten zien ze ploffen zowat uit elkaar
Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
-
Ziggy
Bericht
door Ziggy » wo 23 jun 2010, 20:17
ja daar heb je ook weer gelijk in

Zeer lastig probleem dit
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd 

Vera

(Lenngard x Gardar)

Exel (Bowie)

(Wiljonm x Brusvein)
-
Wiesje
Bericht
door Wiesje » wo 23 jun 2010, 20:25
Voor Wik hebben we een stukje land 'opgeofferd'. Maar dat is voor ons gemakkelijk omdat het mijn eigen grond is. Die loopt dus continu op hetzelfde stuk met dagelijks een beetje gras erbij.
Kobus loopt aan de andere kant van het draadje voor te eten, zodat het gras al korter is als Wikkie eraan mag beginnen.
Samen met flink beweging lijkt dat momenteel voor Wikke de clou om mooi in conditie te blijven.
-
colunder
Bericht
door colunder » wo 23 jun 2010, 20:37
Ik verzet 2 keer per dag het lintje een klein stukje, voor de rest krijgen ze hooi bij.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
-
sunhild
Bericht
door sunhild » do 24 jun 2010, 05:46
Heb er eentje die al dik word van lucht en die staat nu 24/7 op de wei met greenguard grasmasker.
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
-
Sjolvir
Bericht
door Sjolvir » do 24 jun 2010, 05:48
Na de keuring weer hard aan het werk zetten, wordt ze weer slank..
Kan ik zelf bijvoeren...
Momenteel vind ik Sjol persoonlijk ronde vette pad.
(volgens sommige fjordenliefhebbers, valt het nog reuze mee en ziet ze er juist goed uit, ik wil weer sportmodelletje...)
De hier op stal gebruikte methodes...
graaskorf.. stripjes...
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
-
Pablo
-
Contacteer:
Bericht
door Pablo » do 24 jun 2010, 06:11
Pablo staat dus dit jaar niet 24/7 in het land. Die gaat er 10 uur op en 19 uur weer af! Werkt voor hem echt goed. Hij gaat alleen in mijn vakantie 24/7 en verder niet. Voor hem werkt dat, mede met het feit dat hij meer loopt als vorig jaar.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
-
Marijke_
Bericht
door Marijke_ » do 24 jun 2010, 09:49
Bij ons krijgen ze ook elke dag een stukje bij doormiddel van het verzetten van een lintje. Joris die wel wat extra's nodig heeft gaat daarnaast nog een uurtje/ aantal uren apart in een volle wei om extra te kunnen eten. Ze eten de wei mooi kaal en zodra we aan het eind zijn gaat de wei dicht. Als ze er net vanaf komen ziet de wei er niet uit zo kaal is hij. Wij slepen de wei, en dan gaat het hek dicht tot ze de andere weilanden kaal hebben en dan is deze weer aan de beurt. Zo krijgt het gras de tijd om weer te groeien. We zijn nu nog aan de eerste wei bezig dus voorlopig hebben we nog gras genoeg. De wei heeft dan zeker 2 maanden tijd om weer bij te komen.
Morgan!!

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
-
Vera
Bericht
door Vera » do 24 jun 2010, 10:06
zeg maar tegen die boer: hoe kaler ze het vreten hoe harder het weer terug groei.t en nog een voordeel: onkruid houd ook niet van kaal land.
Het is echt zo hoor, bij ons groeit het land dat het meeste kaal gevreten wordt (de stukjes dicht bij huis) echt tegen de verdrukking in.
Maar aan de andere kant, die boer vangt er toch ook geld voor? Dan moet je toch niet zeuren lijkt mij.
Toen ik vroeger in pension stond met mijn pony's mochten we altijd een stuk helemaal kaal laten vreten/vertrappen, dat werd dan weer op nieuw ingezaaid. Daar stonden ongeveer 30 paarden in pension, dus dat kon wel uit.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
-
roos
Bericht
door roos » do 24 jun 2010, 13:53
Kan je geen hooi bijvoeren ofzo geen idee of dat helpt. Danc en Ek staan ook dag en nacht en zijn beide wel iets te zwaar, maar nog niet te erg.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god

Dancer Trotse mama van Jasmijn en
Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug

-
Elvis
Bericht
door Elvis » do 24 jun 2010, 16:38
Maar aan de andere kant, die boer vangt er toch ook geld voor? Dan moet je toch niet zeuren lijkt mij.
Tja zo werkt het natuurlijk niet

.Omdat hij er geld voor vangt wil het niet zeggen dat je het land verrot mag laten lopen,zodat hij het weer op kan gaan knappen.
Onze ervaringen zijn trouwens juist heel anders hoor.Zodra ze de wortels eruit vreten krijgt onkruid juist de kans.
Imka staat overigens al met een graaskorf hoor,dus opzich hebben we al heel wat voorzorgs maatregelen genomen,ze staan al beperkt door middel van lintjes.Alleen die 2 kleintjes worden nu ook zo vet...
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor
Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

-
Aurora
-
Contacteer:
Bericht
door Aurora » do 24 jun 2010, 19:05
Bij ons[6 fjorden] krijgen ze smorgens hooi of kuil , smiddags gaan ze nu 3 uur op de wei, sávonds weer hooi of kuil, en 2 keer per dag een voederbiet . Zo kan ik en mijn fjorden netjes op gewicht houden en mijn weikland blijft in topkonditie .
Dit winter en zomer, de rest van de tijd staan ze in een grote paddock met plaatzand en voerbakken waar ik de mest 2 keer per dag uit verwijder . En in de winter komen ze snachts op stal.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
-
Cindy+Uniek
Bericht
door Cindy+Uniek » vr 25 jun 2010, 09:57
misschien ze op een paddock houden en een paar uur per dag op de wei?! of even helemaal niet zodat het gras tot rust kan komen?
ik heb gelukkig grote paddocks, dus die van mij gaan ook maar een paar uur per dag op de wei, ze worden dikker van het hooi wat er onbeperkt staat dan van het gras

Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
-
Ilonka
Bericht
door Ilonka » vr 25 jun 2010, 11:38
Elvis schreef: .Omdat hij er geld voor vangt wil het niet zeggen dat je het land verrot mag laten lopen,zodat hij het weer op kan gaan knappen.
Maar dat hoeft hij toch helemaal niet weer op te knappen? Het groeit echt wel weer aan, mijn paarden eten de wei ook helemaal kaal. Haal ik ze er een poosje af groeit het ook zo weer bij, geen probleem hoeft niets aan opgeknapt te worden.
En bij mij, net als bij Vera, het minste onkruid in de kale stukken wei.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » vr 25 jun 2010, 17:34
Wij hebben ontzettend veel last van boterbloemen op de wei en wij hadden het idee dat dat juist kwam doordat er zo weinig gras op stond.
De hoefsmid vond dat we het op zich wel goed deden. We geven ze nu een rond stuk daar eten ze dan 24 uur van en dan een stukje verder de dag erna en het kale stuk meteen niet meer erbij geven... Hoop dat dat zo goed gaat... Imka is ondanks haar grasmasker toch dikker geworden

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
-
Jankeke
Bericht
door Jankeke » vr 25 jun 2010, 18:27
Bij ons staan ze op een kaal stuk land. Daar krijgen ze twee keer per dag hooi en twee uur per dag mogen ze in de andere wei. Die blijft tot nu toe vrij goed en kruidig.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
-
nobbygaard
Bericht
door nobbygaard » vr 25 jun 2010, 20:07
Nobby en Crystal staan tegenwoordig maar een paar uurtjes op de wei. En eindelijk heb ik Nobby zover dat ze eens een keer niet dik is in de zomer. Dus ik vind dit de oplossing voor haar.
-
Pasja
Bericht
door Pasja » do 08 jul 2010, 13:27
Pasja en shetvriendin Mickey zijn behoorlijk rond. Lopen nu op een kaal stuk land en krijgen elke dag elk een plak hooi. Over een paar weken gaan ze weer naar een stuk grasland, maar daar is vorige week kunstmest gestrooid, dus dat kan nog niet. Dat stuk land had ik in 2-en verdeeld en daar hebben ze eerst strookbegrazing gehad. Maar 't werd daar zo lang, dat we dat eraf hebben gemaaid, weidesleep erover, kunstmest en paarden in ander stukje weiland, dat nu dus kaalgevreten is.
Vind het soms wel lastig hoor of ik ze nou wel genoeg geef. Aan de andere kant... ze zijn niet voor niks te dik!
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012