Toevallig ontdekt, weerzien na 18 jaar.

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Daphne!

Toevallig ontdekt, weerzien na 18 jaar.

Bericht door Daphne! » wo 16 jun 2010, 11:38

Misschien dat sommige van jullie het programma "Het mooiste pand van Nederland" van SBS6 nog herinneren, van een paar maanden terug.
Verschillende mensen streden hier voor een opknapbudget ter waarde van maximaal een miljoen euro, voor hun monumentale pand.

Zo ook "Stichting de Paardenkamp" te Soest, een rusthuis voor oude paarden en pony's, die mogen genieten van hun oude dag na jaren trouwe dienst. Mijn nieuwsgierigheid werd getrokken, het is voor ons een uur rijden met de auto, maar we zijn er met onze ouders vroeger eens een keer of vijf geweest.

Zo googlede ik wat rond op een saaie middag, en kwam op youtube een filmpje tegen over de Paardenkamp, het filmpje duurde lang en na 3 minuten wilde ik bijna wegklikken tot ik dacht : Heeeeee, dat lijkt Amber wel.... Ik dook in het scherm, en spoelde terug. Nou echt... ik werd helemaal stijf, er hing een naambordje boven haar stal met 'Amber', dit kon niet missen... Amber, mijn verzorgpaardje van 18 jaar terug, leeft ze nog, zo lange geleden, wat een toeval, ik kon het niet geloven...

Toen ik 11 jaar was mocht ik van mijn ouders een verzorgpony, dit werd Amber, ze stond op een pensionstal, en ik reed haar 3 keer per week. Dit heb ik 1,5 jaar gedaan tot ik op mijn 12,5 Justin kreeg, jullie weten allemaal dat zij januari dit jaar helaas is overleden na net geen 19 te zijn geworden. Mijn paardenverleden is dus erg klein naast Rakker van de manege, waarvan ik weet dat ze niet meer leeft, was ik alleen Amber uit het oog verloren na de koop van Justin.
Ik heb er nog vaak aan gedacht, zal ze nog leven, waar zal ze zijn? Maar ja, daar kom je toch nooit meer achter, en ze was toen ook al niet meer de jongste. Maar ze leefde dus nog...

Op de site van de Paardenkamp stond ook haar profiel, Amber was al 32, jeetje. En ze stond al 6 jaar op de Paardenkamp, iets in mij zei: ga er heen, snel!! Zo'n oudje kan zo wegvallen toch.

Dus wij met z'n alle op Hemelvaartdag richting Soest. Ik vond het nog best spannend, daar aangekomen stond ze naast een oude fries in een groot weiland, we mochten dichterbij van een medewerker. Wij er dus heen gelopen,daar hebben mijn zusje Sterre en ik haar even een aai gegeven, dat was toch wel een heeeel speciaal gevoel.
Dan staat de tijd even stil.
Sterre was 8, ik was 11, daar stonden we naast een paardje terwijl we nu 26 en (zaterdag) 29 jaar zijn. Ik met al 2 kindjes, jeetje, dan is het even een blik terug in de tijd, erg apart bijzonder gevoel.

Amber zag er echt nog super uit voor haar leeftijd, natuurlijk kende ze me niet meer, ik was natuurlijk maar een bijrijdstertje van 11, whaha. Omdat ze valk is, zag je haast niet dat ze op haar kaken al grijs is, echt een kranige tante dus, een echte merrie.

Ik zal haar denk ik niet meer zien, toch een end rijden, maar voel me gezegend, dat ik na zoveel jaar een oud bijrijdpaardje nog mag ontdekken, en zo vrij kan bezoeken, geweldig toch???

(nog even vertellen)
Doordat Amber geel/valk is, vond ik fjorden altijd zo mooi. Maar er moest dressuur gereden worden, dus er kwam een kwpn-er. Na Justin (vos) dus 16 jaar te hebben gehad, heb ik nu toch lekker twee gele streepkonten, vertelde de meiden altijd, dat ik die gelige kleur altijd mooi gevonden door Amber, leuk dat ik haar nu aan hun heb kunnen laten zien, in het echt nog wel!!

We hebben Yvon een foto laten maken van Sterre, mij en Amber. Ik wist dat ik die thuis ook had, maar nu dan van 18 jaar later...
Hier wat foto's:

Ik op Amber, 1993
Afbeelding

Ik op Amber, 1993
Afbeelding

Amber en ik na het rijden voor de stal, 1993
Afbeelding

Ik, Amber en Sterre, 1993
Afbeelding

Sterre, Amber en ik, 2010
Afbeelding

Ze is nog net zo mooi als toen, goed ziet ze er uit he voor haar 32 jaar.
Afbeelding

Ahhh Ambertje, ik vind het haast ontroerend om naar haar te kijken, kan het nog steeds niet geloven haar zonder te zoeken gevonden te hebben.
Afbeelding

Dat opgetrokken neusje herinner ik me nog van vroeger.
Afbeelding

Afbeelding

Ahhhhhhhhh....
Afbeelding

Als je goed kijkt, zie je haar grijs rond haar kaken.
Afbeelding

unieke bles, stipje op haar neus is bijna niet meer te zien.
Afbeelding

Dag Amber... :wave: :wave: :wave:
Afbeelding
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Jilly

Re: Toevallig ontdekt, weerzien na 18 jaar.

Bericht door Jilly » wo 16 jun 2010, 11:49

Super leuk zeg! :)) ze ziet er inderdaad nog heel goed uit voor haar leeftijd!
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Daphne

Bericht door Daphne » wo 16 jun 2010, 11:52

Jee wat bijzonder! Na zoveel jaren... Amber ziet er nog super uit voor haar leeftijd en dat hoofdje herken je idd uit duizenden. Heel bijzonder :j
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 16 jun 2010, 11:55

Wat gaaf zeg! Ze ziet er nog super uit voor haar leeftijd.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
kristelhans

Bericht door kristelhans » wo 16 jun 2010, 12:11

Jeetje wat bijzonder..raak er een beetje ontroerd van..echt heel leuk!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 16 jun 2010, 12:26

Dit is nou weer iets waar ik ontroerd van raak (topic bij ZG). Wat mooi Daphne!
"De Paardenkamp" is geweldig, er heeft jaren geleden ook een paard gestaan wat ik heb gekend. Dat was Bobby, het paard van draaiorgel "De Arabier" in Groningen. Als klein meisje vaak geaaid als hij voor het draaiorgel stond.
Later via het meisjesmaandblad "Club" donateur geworden van "De Paardenkamp". Het blad had een paard geadopteerd dat daar gestald stond. Dat was de schimmel Jacquelien.
Beide paardjes leven al lang niet meer maar ja ik ben zelf inmiddels ook al 48, haha.
Laatst gewijzigd door Anita op wo 16 jun 2010, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » wo 16 jun 2010, 12:37

haha Anita ik had ook net dat topic over ontroering gelezen bij ZG...en ik moet zeggen dit topic ontroerd me eigenlijk toch ook wel een beetje.

Ze ziet er idd nog goed uit voor dr leeftijd :)) .

En...wat lijken jij en je zus op elkaar zeg :)
Ziggy

Bericht door Ziggy » wo 16 jun 2010, 13:32

jeetje zeg ik zit hier gewoon met kippenvel, dit is idd zo'n "geraakt" moment van bij ZG.

Hartstikke leuk dat je haar hebt gevonden en dat ze van haar oude dag mag genieten in Soest
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 16 jun 2010, 13:48

Jeeh wat een toeval zeg. Wel erg leuk om zo de fotos van vroeger en nu te hebben met jullie samen!
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
elkee

Bericht door elkee » wo 16 jun 2010, 15:14

Wat gaaf dat je haar zo ineens hebt gevonden, echt leuk! Geeft jou zeker ook een fijn gevoel, dat ze er zo goed bij staat! Mooi paardje
Moon - Bram - Jimmy
Lieve Wodka, rust zacht
Elvis

Bericht door Elvis » wo 16 jun 2010, 16:56

Jeetje wat leuk!!!
En zo bij toeval ook,leuk dat je er ook geweest bent.Toch een groot jeugdsentiment!
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
priztwir

Bericht door priztwir » wo 16 jun 2010, 17:56

Wat fijn dat je haar zo in een keer gevonden hebt!:D
Prizly(briggen×myrstein): L1+5 (l)verkocht

Kora(wobke×remmelt): Nog niet gestart(l)
Suzanne

Bericht door Suzanne » wo 16 jun 2010, 18:00

wat geweldig zeg!!! echt zon pennyverhaal :D
en wat ziet ze er nog goed uit!
Afbeelding
Nioba

Bericht door Nioba » wo 16 jun 2010, 18:01

zoiets moois,dat moet een heel bijzonder gevoel hebben gegeven,best emotioneel als je het leest en haar foto's ziet,mooi dat ze in Soest haar oude dag mag beleven,ze hebben het goed,ik ben er vaak eens even wezen kijken.
Leuk dat we even mee mochten genieten van een goed uitziend oudje.
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » wo 16 jun 2010, 19:43

Wauw. Jeetje, hier ook een emodoos! 't Is de tijd van de maand, bijna, maar de dagen ervoor zijn het ergst...
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Esther

Bericht door Esther » wo 16 jun 2010, 19:46

Wat leuk zeg om je oude vriendinnetje terug te zien!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Daphne!

Bericht door Daphne! » wo 16 jun 2010, 20:28

Jeetje, heb ik jullie nu allemaal aan het huilen gebracht.....?

Moet ook eerlijk zeggen dat dit soort dingen mij dus ook erg raken, ivm het topic op ZG.

Toen we dus op Soest waren hebben we daar nog lang stil gestaan bij alle verhalen. Er hangen honderden naambordjes van paarden/pony's aan de muur, die daar dus hun oude dag doorgebracht hebben maar zijn overleden.
We werden er stil van.. Sommige paarden zagen er zo oud uit, een vosje die bijna helemaal wit was enz. Dat ontroerd je gewoon, helemaal als dierenvriend. In je gedachten dat er gezonde paarden gewoon naar de slacht gaan als hun tijd erop zit na trouwe dienst is dan haast niet te accepteren als je daar bent.

Zo draaide er ook een film, daarin kwam een stel voor van ik schat ver in de 70, zij kwamen elke donderdag al jaren lang uit Brabant naar Soest gereisd, om hun oude zwarte Shetlander te vertroetelen.
De combi oude mensen vs. intense dierenliefde,,, nou we zaten aangedaan die film te kijken, kon het bijna niet droog houden.
Zo ontroerend, en bij elk paard zit natuurlijk weer zo'n verhaal.

Kijk maar eens op http://www.paardenkamp.nl eigenlijk zou je er gewoon een keer naar toe moeten, de rust, de stilte, de paarden getekend door het leven, met ieder zijn eigen verhaal, nu in alle rust, niets moetend, erg aangrijpend allemaal.
Super dat zoiets bestaat!!!!!
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 16 jun 2010, 20:34

Oh jee, ik ben ook 'geraakt'. Wat mooi. Ik heb jaren geleden eens een boek bij hen gekocht met allerlei verhalen van de paarden. Vond ik ook erg mooi. Ik vond alle naambordjes van de overleden paarden ook altijd indrukwekkend. Heerlijk dat zoiets bestaat. En helemaal heerlijk omdat jij Amber nu nog hebt kunnen bezoeken. Laten ze je nog iets weten mocht er met Amber iets zijn?
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Fran

Bericht door Fran » wo 16 jun 2010, 22:22

Wat mooi dat je haar gevonden hebt, en grappig dat het zo toevallig was!
Ik ben ook een keer op de paardenkamp geweest toen ik een jaar of 11 was, vond het toen erg mooi om te zien. Hele goede plek daar.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Anne

Bericht door Anne » wo 16 jun 2010, 23:09

Wat gaaf dat je zo je oude verzorgpaard tegen gekomen bent! Gister was De Paardenkamp nog op tv en vandaag in de krant! Oebele, een Fries ooit van Heineken geweest, daarna in dienst bij de koningin (en de gouden koets getrokken!) en daarna naar de Faculteit Diergeneeskunde verhuist is daar opgenomen! Voor zijn verdiende laatste pensioen plekje!

Vroeger gingen we hier vaak heen met ponykamp, ben nu al tig jaar geleden voor het laatst geweest..

Vind wel dat er grenzen moeten zijn hoor, ken ook de verhalen van de paarden die niet meer durfden te gaan liggen en toen ze eenmaal lagen niet meer op konden staan. Wat mij betreft houdt het dan gewoon op en is het einde zeer nabij! Hmm hier gaat je topic niet over.. Sorry!

Hoop dat ze het nog fijn mag hebben daar!
Don't take life too seriously, no one gets out alive anyway :D
Voorstellen!
Plaats reactie