ajb tips, want ik heb het nu helemaal gehad [Update pag 2]

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Ziggy

ajb tips, want ik heb het nu helemaal gehad [Update pag 2]

Bericht door Ziggy » zo 13 jun 2010, 13:53

Ik ben echt helemaal over de rooie, zou Vera nu het liefst wat aandoen -:(-

Ben samen met Samantha een uur bezig geweest om madam te pakken te krijgen, van alles geprobeerd, lokken met wat lekkers, insluiten etc etc. Maar madam loopt gewoon met een brede grijns rondjes om je heen. En dit is niet de eerste keer, is in het verleden ook al een paar keer gebeurd, maar nu spuug ik ff vuur. -:(-

Ze heeft een hele tijd met een halster hier in de wei gelopen, maarja ze ging elke keer met haar achterhoef in haar manen krabben vanwege haar eczeem. Om ongelukken te voorkomen haal je dan het halster eraf en vervolgens kan je fluiten naar je paard.

We hebben haar op een gegeven moment ingesloten met een touw en toen liep ze letterlijk over mij heen.

Zelf heb ik al gedacht om een stuk van de wei af te zetten, zodat ze niet zo ver kan lopen, want als je over ruim 1 ha achter je paard aan moet verlies je het ten aller tijde.

Heeft iemand nog andere tips? Ik ben echt op dit moment (en ja ik ben nog steeds woest) in staat om haar op marktplaats te zetten met de titel: "wie haar vangt mag haar hebben"

Ik zit hier echt te janken, wat een lekker rondje park zou worden is geëindigd in een groot fiasco |( Even ter informatie, we hebben haar dus niet te pakken gekregen
Laatst gewijzigd door Ziggy op ma 14 jun 2010, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Ivonne

Re: ajb tips, want ik heb het nu helemaal gehad

Bericht door Ivonne » zo 13 jun 2010, 13:59

Heel irritant, Baranna doet het ook op het moment. Wij hebben nu de volgende aanpak. We gaan met borstels de wei in, halster hang ik zo onzichtbaar mogelijk over mijn schouder. Dan gaan we Apollo, Marga en Fatoush borstelen en negeren Baranna, die ook dolgraag geborsteld wil worden. Dan borstelen we haar als laatste en dan pakken we har zo. Bijhaar is het wel zo, als ik haar maar 1 keer bij de neus heb kan ik zo het halster om doen. Halster om in de wei vind ik ook te gevaarlijk. Succes
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Nathalie

Bericht door Nathalie » zo 13 jun 2010, 14:06

Ik wilde je voornamelijk een hart onder de riem steken want helaas heb ik de gulden tip niet... :sorry:

Ik heb een poosje een tinkerdame bijgereden die zich ook in de wei niet liet vangen en we hebben het hele scenario geprobeerd aan in de wei ziten met een boek en je paard nieuwsgierig maken zodat ze komt (nou het boeide haar blijkbaar helemaal niks of het James de Butler was die de moord gepleegd had, want ze kwam nooit kijken), met biks rammelen tot je aan 1 arm een enorme spierbal hebt (en zij je aankeek met een blik van "ik heb gras, wat wil je nu met je biks") en noem het maar op. De enige methode die werkte was de stal openzetten en hopen (daar stond ze, als het haar uitkwam, graag in) of haar letterlijk de wei uitdrijven (waarbij je dan 2 longeerzwepen vast had als je in je eentje was, en ieder een kant van een longeerlijn als je het geluk had dat er nog iemand was). Ik moet eerlijk zeggen dat de wei daar indd in bescheiden stukken verdeeld was om deze methodes een goed kans van slagen te geven dus ik denk dat een stuk afzetten helemaal geen gek idee is......

Als je haar had en een halster om had gedaan, was ze ook altijd de grote onschuld zelve en poeslief 8)7 ....tjonge wat een portret was dat paard...
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » zo 13 jun 2010, 14:10

Wat je misschien kan proberen is het volgende: in de trant van de freestyle, haar weg jagen. Dus niet haar proberen te pakken, maar haar van haar plek weg jagen. Blijf dan op de plek staan waar zij stond. Tot ze weer ergens stilstaat, loop er direct heen en ksst, weer wegwezen. Dit even volhouden. Kijken hoe snel ze dan bij je wilt komen. En leg je lat niet te hoog, plan niet te gaan rijden of binnen 5 minuten moet ze bij me zijn. Gewoon wegjagen en lopen, en goed naar haar gedrag kijken. De meeste paarden vinden het echt niet leuk om te worden weggejaagd en komen aandacht vragen dan.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » zo 13 jun 2010, 14:11

ik zou haar compleet negeren, ze maakt r duidelijk n spelletje van en komt steeds als winnaar uit de bus, ik zou met excel iets gaan doen en haar negeren, r niet eens aankijken, kan zijn dat t even duurt maar waarschijnlijk zal ze zoiets hebben ven; hey ikke ben r ook nog en zal vanzelf naar je toe komen, als je al boos bent en je wilt r pakken dan merkt ze dat ook en zal ze al helemaal niet komen, toi toi toi
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 13 jun 2010, 14:35

Even opsommen wat we dus allemaal geprobeerd hebben, om te beginnen lokken met een wortel. Normaal komt ze dan wel en dan heb je haar, je moet ook eerst haar te pakken zien te krijgen. Pak je namelijk Exel eerst dan krijg je haar helemaal niet meer. Nou Samantha gaf haar die wortel en toen kwam de bonte pony ertussen en was het gedaan. Alleen ik dacht dat ze haar had en kwam dus heel slim met Exel aanlopen 8)7

Nou toen besloten we dat ik met Exel de wei uit zou gaan, misschien dat ze dan zou komen, nou niet dus, want mevrouw is op dit moment samen met die bruine merrie. Ok dan gaan we die bruine merrie lekker verwennen met wortels en lekker knuffelen, ze kwam wel kijken, maar ze pakte nog niet eens een wortel aan. Ze bleef op afstand staan en kwam met haar neus naar voren dat je net haar neus aan kon raken, maar verder kwam je ook niet.

Inmiddels werden we behoorlijk geïrriteerd en zijn we de "jouw plek, mijn plek" toe gaan passen. Alleen moet je zoiets doen in een wat overzichtelijker stuk, want in een weiland van 1 ha (of misschien meer) is dat dus niet te doen. Volgens mij hebben we 20 km gelopen door die wei :(

Als laatste hebben we, ook vanuit nijd, besloten om haar te negeren, lekker met Exel en die bruine pony gaan tutten en knuffelen. Madam draait zich met haar kont naar je toe en gaat grazen. -:(-

Dit gedrag heeft ze al vanaf het moment dat ik haar heb en op dit moment ben ik het zo spuugzat. Het is in andere weilanden redelijk "goed" gegaan, maar dan had ik een soort voorstukje in de wei waar ik me auto zette en waar we ze poetsten. Dan zette ik een bak met voer op dat voorste stuk, draadje open en dan liep ze naar dat voer. Helaas gaat dat hier dus niet, want dan heb ik 7 paarden bij die voerbak en ik denk dat er dan ook oorlog onderling uitbreekt.

Het bijkomende probleem is ook nog eens dat ik haar elke dag moet vangen om haar voor haar eczeem te smeren. Het is in de 5 jaar dat ik haar heb nu de derde keer dat het absoluut niet gelukt is, we zijn maar weggegaan, want bij ons allebei kwam de stoom uit onze oren, dus ook niet bevoordelijk om haar dan nog te pakken te krijgen.

Ik bel morgenochtend eens met de weide eigenaar en dan vraag ik of ik een stuk af mag zetten, hetzij om haar gewoon met Exel apart te zetten hetzij om een apart stukje te hebben waar ik ze dan heen kan lokken met voer, alleen weet ik nog niet precies hoe ik dat het vat moet gaan gieten ivm die andere paarden.

Nu ik dit zit te tikken komt er een ander idee bij me op, maar dat is ook weer niet zo vriendelijk naar haar toe. Is het misschien een idee om haar gewoon alleen van de kudde te scheiden? Dus zij alleen op een apart stukje in de wei?
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

foss

Bericht door foss » zo 13 jun 2010, 15:18

Ja dit is een probleem vooral als het stuk zo groot is dan kan je doen wat je wil maar krijgen ho maar.
Het verschilt natuurlijk per paard hoe je het moet aanpakken, we hebben een fjord die ook moeilijk te pakken is en we hebben dan altijd brood mee en een touw dus geen halster want dan is hij weg we doen dat het touw om zijn nek en zo pakken we hem.
Een andere fjord gaat altijd als je hem wilt pakken uit de bak heel druk spelen met een ander en heel hard rennen wat we eerst doen is negeren en kijken of hij dan komt doet hij het niet gaan we het zelfde spelletje met hem doen en dat vind hij niet leuk en stopt ermee.

Wat je ook zou kunnen proberen als de mogelijkheid daar voor is om de andere paarden te pakken eruit te halen en het hek open te laten wie weet loopt ze dan achter je aan en kan je haar zo pakken.

Heel veel succes ermee.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 13 jun 2010, 15:34

wij nemen ook al geen halster mee en het halstertouw heb ik in me zak, want als ze het ziet is ze helemaal weg. En als ik haar er nou alleen uit zou halen om te rijden ok, maar ik haal haar er ook elke dag uit om te smeren. Nou dat vindt ze lekker, dus het is niet zo dat ze alleen maar moet werken.

Ik ga vragen of ik een stuk af mag zetten en dan moet ze daar maar staan, want ik heb echt geen zin om elke keer me eigen de rambam te moeten lopen achter haar aan. Is in mijn ogen de enigste oplossing of een stuk afzetten waar ik ze naartoe kan lokken om te eten. Morgen maar even met de weide eigenaar bespreken. De andere eruit halen is geen optie, zijn van verschillende eigenaren en ik weet niet of die het wel zo fijn vinden als ik met hun paarden ga slepen

Keandra

Bericht door Keandra » zo 13 jun 2010, 15:44

hoe jagen ze weg als ze zich niet laten pakken, we zijn altijd met 2, minder km's af te gaan O:)
en na 10 minuten wegjagen zijn ze dat spelletje kotsbeu

wat we eigenlijk doen is:
zij lopen eerst weg, wij erachter, eens ze stil staan worden ze verdreven van hun plaats
dan gaan we terug naar de weide-ingang (meestal volgen ze ons dan even)
eens ze blijven staan, worden ze weer weg gejaagd (ocharme)
weer terug naar ingang
en zoverder

99% van de keren hebben we ze direct eens we de derde keer aan de ingang staan
dan staan ze er vaak gelijk met ons (galop met sliding stop wordt dan vaak gedemonstreerd)
dus freestyle met gedeeltes van de join up in verwerkt

werkt wonderwel voor ons
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 13 jun 2010, 15:57

die kon ik nog niet, wij liepen echt door de hele wei heen en dan hadden we dus de hele handel door de wei galopperen

leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » zo 13 jun 2010, 16:45

Ik dacht ook aan een soort join up. Maar dan zou je moeten proberen een stuk van de wei af te kunnen zetten. En haar echt een tijd rond moeten jagen. Wil ze naar jou toe, nog even een stukje verder lopen. Pas als jij wilt, dat ze zou komen, mag ze komen. Ik zou zeggen, kijk of je wat meer info kunt vinden over een join up, want ik leg het zo echt niet goed uit.
Waar je wel op moet letten (spreek uit ervaring) is dat ze er de balen van krijgt en uit breekt door je afzetting. Mss zou je dat een paar keer kunnen doen in bijv een bak, als je daar de mogelijkheid voor hebt? Of idd zoals Keandra beschrijft. Succes!
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 13 jun 2010, 16:58

ik ben niet zo bang dat ze door een afzetting heen gaat, want ze is als de dood voor schrikdraad.

En wat Keandra zegt heb ik nog niet in die vorm geprobeerd, ik joeg haar wel weg, maar bleef zeg maar achter haar aan lopen. Als ik Keandra goed begrijp jagen hun ze weg en lopen dan weer weg, tis het proberen waard. Heb inmiddels echt zo'n beetje alle trucjes uit de kast gehaald en het enige wat tot op heden lukte was dus haar op een klein stukje lokken met eten.

Maar ik kan morgen eens wat paaltjes meenemen en haar apart zetten (als ik haar gevangen krijg |o ) en dan wat opjagen zoals jij beschrijft.

Daphne

Bericht door Daphne » zo 13 jun 2010, 17:32

Ik heb ook geen tips, maar wil je wel even sterkte wensen hiermee! Yanneke doet dit ook wel eens, helaas voor haar en gelukkig voor mij wint haar nieuwsgierigheid en jaloezie het van haar geen-zin :D

Heel veel sterkte!
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 13 jun 2010, 17:40

thnx, ik heb net eens zitten googlen op join up, maar er zijn ook een hoop berichten dat het niet zo goed zou zijn voor je paard. b.v. op bokt lopen er topics over en daar is men er niet zo positief over :?

leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » zo 13 jun 2010, 18:12

Ik ken die verhalen verder niet, maar zou het ook niet iedere dag doen hoor! Maar een keer kan toch geen kwaad, lijkt me zo.
Je bent er zelf bij, dus kan je ook zelf beslissen hoe ver je gaat. Ik denk dat zoals Keandra het beschreef, je het een heel eind kunt doen. De echt join up zul je denk ik veel ervaring voor moeten hebben. Ik heb het idee dat je Vera het idee moet gaan geven, dat als ze niet naar jou komt, ze dan toch maar even in de benen en dus in actie moet komen. Lijkt me dat ze dat letterlijk eens goed moe wordt! En voor mijn part neem je iets lekkers mee, dat ze dat ook krijgt daarna. Dat bouw je dan ook weer af. Maar het spelletje speelt ze nu andersom. Ze laat jou nu lopen, tot je het letterlijk en figuurlijk moe bent en dus hoeft ze niet mee. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, om anders eventueel met meerdere mensen de wei in te gaan, zodat je een stuk af kunt zetten waar ze dan inloopt. Moet je dat alleen doen, word je denk ik ook gefrustreerd van. Als ze dan net aan de andere kant loopt, waar jij ze wilt hebben! Succes.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Suzanne

Bericht door Suzanne » zo 13 jun 2010, 18:28

jouw plaats mijn plaats is geen join-up..

ik zou in de wei daadkrachtig maar rustig op haar aflopen, touwtje mee en gewoon zonder te kijken lopen naar die plek áchter haar, want daar wil jij heen en daar loop je heen, zij staat in de weg. reageert ze niet snel genoeg, zwiep je touw mee.
zodra ze weer ergens stil staat, zelfde ritueel: dwars 'door haar heen' naar een plek lopen.
je zet haar hiermee niet uit de kudde, je jaagt haar niet op, maar geeft enkel aan dat jij de leider bent en dat jij voorrang hebt en ze voor jou aan de kant moet.
na een paar keer als ze goed reageert je lichaamstaal aanpassen en 'iets kleiner' richting haar lopen maar niet helemaal, blijf een stuk ervoor staan en eens kijken wat ze doet. je moet op het punt komen dat jij haar toestaat om te blijven staan. en dat is veel relaxter dan telkens van je plek af moeten omdat jij zo nodig weer daar ergens achter wil komen. het spel omdraaien dus :) blijft ze staan 'braaf'.

wie weet lukt dat :)
Afbeelding
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 13 jun 2010, 18:37

Handig 2 Suzanne's waar ik op wil reageren :D

Ok Suzanne van Leo: ik wil morgen Jos meenemen, die krijgt haar op de 1 of andere manier altijd wel redelijk snel en dan wil ik haar in de "punt" zetten die we in de wei hebben. Dan punt aflsuiten en eens kijken wat ik kan bereiken met haar, misschien wel een soort van Join Up, maar dan minder jagend. En desnoods zet ik haar ff een poosje alleen, gewoon even scheiden van de groep, ze kan ze dan toch zien en met ze knuffelen, maar ze is dan wel makkelijker te vangen. Want nu gaat ze ook achter de anderen lopen, zodat je er lekker niet bij kan

Andere Suzanne: klinkt op zich goed, alleen het probleem is dat ze al aan de haal gaat als je uberhaupt maar richting haar loopt en dan gaat ze dus rondjes om je heen draven en dan is het net alsof ze zo'n smile op haar gezicht heeft van nanananana -:(-

Suzanne

Bericht door Suzanne » zo 13 jun 2010, 18:41

:')
zo met hoefjes wapperend achter dr oren en een tong die pffrrrt doet _O-

sorry :oo

succes morgen!
Afbeelding
Keandra

Bericht door Keandra » zo 13 jun 2010, 18:42

wij hebben met Jalenka en Githa join up gedaan, ja, voor ons is dat de basis waarop we verder werken
en die join up wordt niet regelmatig gedaan (voor Jalenka is het enkele maanden geleden, voor Githa zelfs al meer dan een jaar) en enkel wanneer nodig (wanneer er bvb geen respect is voor onbegrijpelijke redenen)

maar jij drijft inderdaad weg en eens je vind dat ze genoeg gerend heeft, loop je terug en blijf je met je rug naar de paarden naar de draad kijken
eens ze stil staat (dus vaak even loeren of ze al stilstaat), drijf je haar weer weg (de andere paarden zullen het snel door hebben dat je het niet op hen hebt maar enkel maar op Vera)
en in het begin ben je even bezig (wij zijn zo eens 20 minuten bezig geweest, daarachter na die demonstratie altijd op 5 minuten als ze dit spelletje boven halen, dus bij ons beterde het echt met deze techniek) maar na een tijdje zijn ze het kots beu (echt wat heeft een paard liever dan eten, rust hebben bevoorbeeld en op dat moment is de rust enkel te vinden bij de baas, doordat jij de druk wegneemt (niet meer rennen)) en moet jij de mogelijkheid aan haar geven dat ze zich laat vangen.
Vaak komen ze (wij doen het met 2 tegelijk, werkt super) na elke opjaagbeurt dichter en dichter bij ons, en soms kun je ze nog juist niet pakken (bevoorbeeld doordat ze haar hoofd nog wegdraait of zich van je weg keert). Dat is het moment om ze nog eens "extreem" weg te jagen om jouw zeggenschap duidelijk te maken.

bij onze lange "vang" sessie vorig jaar waren we begonnen met 2 om ze op te jagen, na een tijdje ben ik gestopt om op adem te komen, en dan heb ik over genomen. Na 20 minuten was ik het spelletje beu. Ik zei 'dada en tot morgen' en liep de wei uit. Tegen dat ik de draden achter mij gelaten had stonden ze aan de draad te wachten en konden we ze zo pakken, we hadden zelfs geen touw meer nodig. (dit was eerste keer dat we dit ongeveer deden, het is nadien dat we ingezien hebben wat we gedaan hebben en waarom ze dus naar ons toe gekomen zijn, was dus beginnersgeluk langs onze kant)
daarna lieten ze zich mooi 'pakken' voor verschillende maanden, nog altijd trouwens
nu bezien we het zelf al als een spelletje dat op tijd en stond er eens afkan, maar wij zijn wel altijd de baas uiteindelijk, ze mogen spelen maar wij hebben de overmacht zonder eigenlijk veel te doen

en het is dus echt de bedoeling uiteindelijk dat jij ze laat lopen en dat jij ook bepaald hoe lang ze loopt, naar waar doet er niet toe maar ze moet lopen. Jij blijft uiteindelijk stil staan met de rug naar haar als je wilt dat ze stopt met lopen.

als basis is het denk ik wel handig dat ze de join up een beetje kent, want daar is het ook de bedoeling dat op het einde van een sessie je paard je volgt. Waar je ook heen gaat, of je stil staat of aan het stappen bent.
en een join up doe je zelf, de ene gaat er al verder in dan de ander, en ze kennen het ook niet direct (met Jalenka heb ik verspreid over een maand of 3 enkele keren een join up gedaan en dan was het opeens :)* en hoef ik het niet meer te doen, is nu al geleden van vorig jaar), maar slecht, dat durf ik niet zeggen, ik heb de voordelen er al goed van ingezien en ik zie niet direct er ongelukkige paarden door
we hebben ook wel cursus hiervoor gevolgd, daarmee dat we het wel eens durven toepassen

maar inderdaad zoals leoensuzanne schrijft, eten meenemen zal zeker helpen, jij moet uiteindelijk wel interressanter zijn ook he
Keandra

Bericht door Keandra » zo 13 jun 2010, 18:52

Ziggy schreef: Andere Suzanne: klinkt op zich goed, alleen het probleem is dat ze al aan de haal gaat als je uberhaupt maar richting haar loopt en dan gaat ze dus rondjes om je heen draven en dan is het net alsof ze zo'n smile op haar gezicht heeft van nanananana -:(-
dat betekent dat je eigenlijk niet veel moet lopen om haar aan het lopen te zetten, al een pluspunt in hetgeen ik beschreven heb
hoe minder jij moet doen hoe beter

en het rondom jou lopen mag ze dus eigenlijk niet doen, jij moet dus aan de draad gaan staan uiteindelijk en eens ze terug rustig is ze nog eens opjagen en terug zelf aan de draad gaan staan, maar in elk geval niet naar haar kijken. Terug rust weer 'opjagen' (laat het me zo blijven noemen, na hetgeen je net schreef betwijfel ik dat je veel moet opjagen) en weer niet naar haar kijken (ze is lucht voor jou) en na een tijdje is ze het lopen en niet gezien en aangehaald worden kotsbeu en kun je ze nemen.

ik zou ook wel met haar een cursus proberen te volgen om zulke dingen beter de baas te kunnen, desnoods met andere paarden maar wel dat je weet wat je doet en er uitleg rond krijgt. Zo hebben wij een cursus gevolgd en hetgeen we daar geleerd hebben wordt bijna dagelijks onopgemerkt toegepast bij onze paarden.
Er zijn ook mensen die aan huis/weide komen om zulke lessen te geven, en dit zou dus perfect in zo'n les kunnen vallen, gewoon het thema 'vangen'.
maar in elk geval heeft Vera meer respect voor jou nodig en mss zelfs omgekeerd ook, en met NH (laat het me zo noemen) kun je hier wel aan werken zonder met veel zwepen en toeren aan de slag te gaan (wij doen bijna alles zonder zweep van NH, uitgezonderd de 'zweep' training om ze niet te buitensporig hierop te laten reageren)
Plaats reactie