scheur in hoef, wat zouden jullie doen? blègh erger geworden

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Marijke_

Re: scheur in hoef, wat zouden jullie doen?

Bericht door Marijke_ » di 25 mei 2010, 19:28

Mijn smid is er helaas mee gestopt, die heeft me doorverwezen naar Steven Dorresteijn uit Renswoude. Hij is nu één keer geweest maar die ene keer was ik zeer tevreden. Hij kon ook snel komen en hield zich keurig aan de afspraak.
Je zou hem kunnen proberen Suzanne.
Henk van de Vendel is ook een erg goede smid, maar die heeft een tijdje geen nieuwe klanten aangenomen. Ik weet niet of dat nog zo is. Die kan je natuurlijk ook bellen. Daarnaast heeft Annette (colunder) geloof ik Tobias uit Veenendaal of De Klomp (ben zijn achternaam even kwijt) ook een hele fijne smid.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Megan

Bericht door Megan » wo 26 mei 2010, 10:57

Bedankt voor de reacties! Honing en badedas, wat zal hij lekker gaan ruiken! :D
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Fran

Bericht door Fran » wo 26 mei 2010, 13:32

leoensuzanne schreef:@Fran en een rubberen/leren zooltje eronder? Ik weet dat we dat om een bepaald moment bij roon hebben gedaan en dat werkt super! Nog steeds heeft hij dat als het goed is. Roon had vroeger heel snel scheurtjes in zijn hoeven. We zijn met Biotin begonnen en ook die zooltjes en ik hoefde er op het laatst niet gek veel meer extra om te doen. Heb ze iedere dag ingevet en om de 2 a 3 dagen een mengseltje zonnebloemolie/azijn erop gesmeerd. O ja, ook smeerde ik er groene zeep op de kroonrand. Dat een 15 min in laten trekken en afspoelen.
Een enkel rubberzooltje of zo eentje van tussen een ijzer?
DeeDee schreef:Moet je dat honing aan de buitenkant doen of echt aan de onderkant (sorry als het als een domme vraag klinkt) Heb er al vaker over gelezen, maar komen daar niet onwijs insecten op af?
Aan de buitenkant. lekker veel dat het een beetje naar binnen intrekt. wij hadden geen last van insecten, wel van Olaf die likte je vingers er bij af. haha!
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 26 mei 2010, 22:16

Mijn ene smid gebruikte een stuk leer, liet dat weken in water en sloeg dat tussen de hoef en het ijzer.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Fran

Bericht door Fran » wo 26 mei 2010, 23:35

leoensuzanne schreef:Mijn ene smid gebruikte een stuk leer, liet dat weken in water en sloeg dat tussen de hoef en het ijzer.
Okee, ja het probleem is dat ijzers niet lang blijven zitten.
En elke 2 weken nieuwe ijzers doet een hoef geen goeds dus voorlopig geen ijzers meer voor Olaf.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Megan

Re: scheur in hoef, wat zouden jullie doen? blègh erger geworden

Bericht door Megan » ma 31 mei 2010, 21:23

Bah, die scheur is dus verder gegaan. Was het eerder nog een dun verticale barst, gisteren zag ik tot mijn grote schrik dat hij dus niet alleen verticaal zit maar nu ook horizontaal verder gescheurd is. Een soort winkelhaak dus :o .
Hoefsmid komt morgen om 12.00 uur weer langs en kon mij gelukkig nog tussen z'n afspraken proppen.
Ik ben benieuwd wat, en hoop dát hij er wat aan kan doen. Ik word er eerlijk gezegd helemaal akelig van. Merk bij mezelf dat ik er helemaal niet tegen kan als er iets met de hoeven is :n . Het is ook een akelig gezicht. De scheur wijkt echt als hij loopt. Zero zelf schijnt er geen last van te hebben. Die kwam vanavond in de wei nog langs gekletterd. Dan sta ik aan de kant me zorgen te maken en te denken "doe nou niet, straks scheurt de hele boel af". Want het moet niet erger worden! Dit ziet er al akelig genoeg uit!
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Vera

Bericht door Vera » di 01 jun 2010, 06:41

DeeDee schreef:Moet je dat honing aan de buitenkant doen of echt aan de onderkant (sorry als het als een domme vraag klinkt) Heb er al vaker over gelezen, maar komen daar niet onwijs insecten op af?
Die insecten vallen wel mee, maar wat je wel in de gaten moet houden is dat het KOUD GESLAGEN honing moet zijn anders heeft het geen zin. in die honing zit namelijk een stofje (kom even niet op de naam) dat niet meer werkt als het verwarmd is geweest.
Er zijn een paar supermarkten die koudgeslagen honing verkopen en anders moet je even naar een imker.
Je doet overigens wel lang met een pot hoor, dus voor de kosten hoef je het niet te laten.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » di 01 jun 2010, 20:19

propolis bedoel je. Dat heeft een anti bacteriele werking en houd schimmel op afstand. Ik gebruik zelf propolis tinctuur voor de zwemmersexceem die mij gereld plaagt.

Wat zei de hoefsmid vanmiddag?
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Megan

Bericht door Megan » di 01 jun 2010, 20:41

Hoefsmid is vanmiddag geweest en heeft een flink stuk hoef weggesneden. Het is dus wel WLD (white line disease). Bah, ;( Hij heeft het "gat" behandeld met een anti schimmel/bacterie goedje. Vrijdag komt hij terug om dit te herhalen. Ik vind het maar een naar gezicht zo, zo'n stuk toon wat mist, maar het schijnt wel nodig te zijn. Ik heb direct op internet gekeken en daar zie ook dezelfde aanpak. Je wordt overigens niet vrolijk van al die vreselijkse voorbeelden die voorbij komen :roll:
Nu maar hopen dat we alle schimmel/bacterie weg kunnen krijgen!
Zero overigens, gallopeert vrolijk rond. Hij schijnt geen last te hebben en loopt niet kreupel. hoop echt dat dit zo blijft maar rijden en zo extra belasten durf ik niet aan :n .

Yvonne en Vera (weet je echte naam even niet) ik zag idd op een aantal sites dat er hoefsmeden zijn die honing gebruiken.
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Suus

Bericht door Suus » wo 09 jun 2010, 17:10

Morris is gisteren ook 'gedaan'. Hij is nu een koe, want voor is er een hele driehoek uit zijn hoef. Ziet er raar uit, maar hij voelt er niks van en loopt prima. Alle rotzooi was er wel uit, dus nu honing smeren en met droog weer oliën. De hoefsmid vond een ijzer niet nodig, beter van niet (Goh, de meeste smeden verdienen liefst zo veel mogelijk...).
Morris, mijn superfjord!
Megan

Bericht door Megan » wo 09 jun 2010, 17:34

Morris ook al! Gek gezicht hè! Zero krijgt morgen wel ijzertjes voor. Eergister liep hij stok kreupel. Hij stond de hele tijd met z'n zere voet omhoog. Ik heb nogal harde grond met wat stenen in het weiland (oude spoorbaan) en ik vermoed dat hij op een steen ofzo getrapt heeft. Vandaag liep hij weer vrolijk hoor, maar dat is het verradelijke ervan. Hij doet dan niet voorzichtig en komt gewoon voorbij gedenderd... In overleg met de smid heb ik besloten toch maar ijzertjes voor te doen. Heeft je smid je aangeraden om honing te smeren of kende hij dat niet?
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Vera

Bericht door Vera » wo 09 jun 2010, 19:41

vera heeft het ook een keer gehad, zo'n koeien hoef, hoefde ook geen ijzer onder, maar vond het wel dood eng. Alsof het zo kon breken als je zou gaan rijden, maar dat is niet gebeurd hoor.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Megan

Bericht door Megan » wo 09 jun 2010, 20:17

Vind het inderdaad ook eng. Als hij in een beetje zachte grond zou staan, had ik het ook zo gelaten. Hoe minder "gaten" in de hoef hoe beter. Met de harde, ongelijke grond met af en toe een steen/kiezel vind ik het een beetje link. Ben steeds bang dat er dan nog een stuk afbreekt. En hoe ver ben je dan van huis! Misschien wel onterecht maar dat zou dan achteraf zijn en dat durf ik toch niet aan.
@ Vera heeft het lang geduurd voor het weer uitgegroeid was?
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Esther

Bericht door Esther » wo 09 jun 2010, 20:34

Ga toch ook eens even googlen wat nu koud geslagen honing is..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » do 10 jun 2010, 14:53

gewoon honing dat zonder verhitting uit de raten wordt geslingerd. Wanneer honing boven de 40 graden komt, gaat de werkzame stof, propolis, verloren
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Suus

Bericht door Suus » do 10 jun 2010, 18:26

Ik doe er ook honing op ja, maar warm of koud, geen idee! Verder moest ik het bij droog weer oliën om het soepel te houden. Voorlopig geen ijzers, want dan krijgt ie daar weer gaten van die er in de winter maar niet uit willen groeien. Ik denk aan hoefschoenen, Easyboots Epics, iemand ervaring?
Morris, mijn superfjord!
Megan

Bericht door Megan » do 10 jun 2010, 21:21

Mijn hoefsmid is vandaag geweest. Heeft in het weggesneden stuk schimmeldodend middel gedaan. Hij houdt normaalgesproken niet zo van medicijnen maar dit middel werkt volgens hem heel goed. Het hoeft ook maak 1x aangebracht worden. Het gat moet zo vanzelf uitgroeien. Ik ga dus zelf niet smeren. Hooguit schoonhouden en zool en kroonranden insmeren met laurierzalf. Ik ga ook maar eens kijken naar andere bodembedekking in de stal. Ik heb nu hennepvezel, wat mij goed bevalt maar wat volgens hem snel gaat broeien. En omdat schimmel van een broeierige omgeving houdt, is de kans daarop wel groter. Misschien stap ik wel weer over naar stro.
edit: zijn hoefschoenen wel zo geschikt? Het lijkt me juist dat ze wat vochtig zijn en niet goed ademen. De hoeven moeten zo droog mogelijk blijven. Of doe je ze alleen aan met rijden? Ik heb wel equiboots, maar gebruik ze alleen voor bescherming als er eens een ijzer mist oid. Met rijden heb ik geen ervaring. Die van mij zijn daar i.i.g. niet zo geschikt voor. Die floepen wel eens uit.
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Kelly

Bericht door Kelly » vr 11 jun 2010, 07:43

Hebben jullie paarden de scheur van onderaf of vanuit de kroonrand?

Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken van Adorno zijn hoefje maar die heeft dus een verticale scheur vanuit zijn kroonrand!
Hij was een heel eind uitgegroeid maar is helaas weer doorgescheurd naar boven een aantal weken geleden.
Nu is door het blootleggen van het ijzer op dat stuk zoals Claudia beschrijft de scheur niet meer omhoog gegaan maar heeft hij vertakkingen naar de zijkant gekregen..
Tot op heden is het niet verder gescheurd maar het blijft een vervelende scheur.

Dit komt overigens vaak door te nauw bekappen of beslaan.

Adorno heeft de echte zogehete spaanse pootjes, super smal en hoog, daardoor scheurt het erg makkelijk.
Ik smeer er een goedje op van Leovet maar zal ook eens die honing proberen.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Megan

Bericht door Megan » vr 11 jun 2010, 11:47

Zero had een scheur middenvoor in z'n hoef. Hij heeft nu een hoef waar een halfrond stuk is uitgesneden.

Wat vervelend dat Adorno een kroonrandscheur heeft! Heb ook gehoord dat sommige rassen gevoeliger zijn voor zulke scheuren. Is het zoiets als op deze website bij kroonrandscheuren staat? (staan wel akelige foto's op). Maar ook hele nuttige info. Meestal is er ook wel een andere onderliggende oorzaak voor een scheur. Misschien is dan honing smeren niet afdoende.
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Fra ... heuren.htm
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Suus

Bericht door Suus » do 17 jun 2010, 20:20

Morris heeft de scheur ook aan de onderkant gelukkig, vanuit de kroonrand klinkt echt akelig. Ik heb nu old macs, vandaag voor het eerst gereden en het ging goed! Hij tilde in draf en galop de voetjes eerst wel hoger op (maar dat kan geen kwaad bij die slofferd van mij), maar het bleef zitten en ging prima! Morgen het bos in!

De schoenen doe ik alleen aan met rijden. Het beschermt de hoef tegen stoten, dus scheurt ie ook minder snel lijkt me. Ook slijt de hoef dan minder en dat wil ik graag met zijn korte pootjes. De hoef kwam er nu heel droog uit hoor. Maar ik wil de hoef juist niet te droog houden, want dan scheurt het juist sneller. Daarom moest ik ook oliën om het soepel te houden (ook aan de onderkant). Maar voor de schimmel is vocht weer niet goed. Ik ga er maar van uit dat de schimmel er uit is.......
Morris, mijn superfjord!
Plaats reactie