Bitten..
Re: Bitten..
Ik heb altijd het idee dat een ongebroken bustrens het zachtst is (maar liever nog een ongebroken Myler vanwege de onafhankelijk bewegende zijdes (zo werkt het bit niet de hele mond door als er druk op 1 van de teugels gegeven wordt). Ik hoop zelf dat Cos het goed blijft/gaat doen op het Glucksrad, want het liefst zou ik bitloos blijfen rijden (geeft me zelf een goed gevoel
)

Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
- sweetwendy
Laatst gewijzigd door Silas op vr 04 jun 2010, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
ik houd er niet van als mensen denken dat ik een dom blondje ben.. 

een bitloos hoofdstel is toch net zo scherp als de hand van de ruiter. Als jij hem goed rijd, dan heeft hij er geen last van en ook niks in zn mond hangen. Toch?
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Nu paardloos.
- sweetwendy
Helemaal mee eenstruus1970 schreef:een bitloos hoofdstel is toch net zo scherp als de hand van de ruiter. Als jij hem goed rijd, dan heeft hij er geen last van en ook niks in zn mond hangen. Toch?

Een tip voor silas: Verdiep je eens goed in het bitloos rijden, dan zijn ze niet zo onvriendelijk hoor..
R.I.P. mijn lieve meisje Daisy (L)
***************************..

Een leren bitje, daar krijgen paarden een droge mond van als ik me niet vergis.
Rijd zelf met een myler, omdat hij eenzijdig inwerkt en niet zo dik is.
Udo heeft een enorme hekel aan een dik stuk ijzer in zijn mond.
En wat iemand ooit eens zei een bit is zo scherp als je hem zelf maakt.
Rijd zelf met een myler, omdat hij eenzijdig inwerkt en niet zo dik is.
Udo heeft een enorme hekel aan een dik stuk ijzer in zijn mond.
En wat iemand ooit eens zei een bit is zo scherp als je hem zelf maakt.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Op een leren bitje worden dravers wel gereden die weinig verdragen in de mond. Als ze weinig speekselen kan het idd droog worden. Je hebt ook een soort heel smakelijk rubberachtig gelig spul op een rolletje wat je er daarvoor omheen kan draaien dan kauwen ze lekker af.
Maar het vriendelijkste vind ik altijd een simpel dubbel gebroken bitje, niet te dik en niet te dun, afhankelijk van de mond 14, 16 of 18 mm dik.
Ik rij er allebei mn jonkies mee en die hebben een fluwelen bekkie
Ozar mijn fjord heb ik er ook in het Z1 mee gereden. Die hield alleen maar af op S&T, heb ik een paar keer geprobeerd maar dat was voor hem niks.
Maar het vriendelijkste vind ik altijd een simpel dubbel gebroken bitje, niet te dik en niet te dun, afhankelijk van de mond 14, 16 of 18 mm dik.
Ik rij er allebei mn jonkies mee en die hebben een fluwelen bekkie

Ozar mijn fjord heb ik er ook in het Z1 mee gereden. Die hield alleen maar af op S&T, heb ik een paar keer geprobeerd maar dat was voor hem niks.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

ik heb geen verstand van bitloos rijden, maar ik heb begrepen dat er ook bitloze hoofdstellen zijn waarmee je geen druk op de neus legt, dat zit dan achter de oren geloof ik.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd

Tenzij je met een neckrope rijdt, heb je toch altijd wel ergens druk, aangezien dat toch de manier is waarop we onze wil opleggen of in ieder geval het paard ervan weerhouden om zijn wil door te zetten?? (mijn droom is ook om ooit met neckrope te kunnen rijden, maar voorlopig zijn we daar nog lange niet)
Qua bitloos heb ik me ook een slag in de rondte gezocht naar wat mij het meest vriendelijke leek en ben dus op het Glucksrad uitgekomen juist omdat dat niet alleen op de neus werkt, maar de druk verdeelt (neus, kin, achter de oren). Qua bit, houd ik het zelf echt op de ongebroken Myler.
Qua bitloos heb ik me ook een slag in de rondte gezocht naar wat mij het meest vriendelijke leek en ben dus op het Glucksrad uitgekomen juist omdat dat niet alleen op de neus werkt, maar de druk verdeelt (neus, kin, achter de oren). Qua bit, houd ik het zelf echt op de ongebroken Myler.
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..

ik schreef ook niet 'alleen achter de oren'..maar juist dat de druk verdeeld wordt EN achter de oren, EN kin, EN neus 

- kristelhans
ik denk dat je dan helemaal zonder iets van optoming moet gaan rijden. Wij hebben bedacht dat we op de paarden willen rijden, en dat ze moeten luisteren. en dat gaat niet vanzelf. ben je iets bij nodig. dus met druk ergens, in de mond, op de neus, om de kaken. tis net hoe je er mee omgaat
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Nu paardloos.
Nu paardloos.
Laatst gewijzigd door Silas op vr 04 jun 2010, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

- kristelhans
Hihi knutselaar! Ziet er goed uit! Lijkt veel op mijn sidepull, zonder release systeem! Die heeft alleen een diagonaal stukkie naar het bakstuk..

Laatst gewijzigd door Silas op vr 04 jun 2010, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

- sweetwendy
ik heb ook een sidepull bij daisy en er zit nu lamsvet over de neusriem heen zodat het wat minder scherp is, wil binnenkort even naar divoza voor een neusbontje 
Erg mooie creatie hoor! Creatief bezig geweest

Erg mooie creatie hoor! Creatief bezig geweest

R.I.P. mijn lieve meisje Daisy (L)