Ik verbaas me er vaak over hoe flink en braaf Jack ondertussen al is met zn 2 jaartjes jong: hij loopt netjes mee aant halster, kan vaststaan zonder problemen en blijft ook alleen staan, met water afspuiten is geen probleem, bij de hoefsmid doet hij het voorbeeldig dat zelfs mn hoefsmid ervan onder de indruk is, op straat is hij flink,trailerladen hebben we al enkele malen geoefend...
We doen nu ook 1x week een beetje ' grondwerk' adhv het boek van Inge Teblick dat ik me aanschafte en ook dat pakt hij enorm goed op.
MAAR...
soms, en de laatste 2 weken steeds vaker en eigenlijk quasi dagelijks, wordt hij koppig tot de laatste dagen op het staken af.
Even een voorbeeldje:
- hem uit de stal halen en halverwege richting de weide gewoon stilstaan en niet meer verder willen.
- in omgekeerde richting is het vaak nog erger : Als je aan de weide komt, hij komt altijd dolenthousiast aangelopen. tot bij het stallengebouw gaat hij flink mee, eenmaal in de gang gaat de rem erop en is hij niet meer vooruit te krijgen. Héél vervelend als hij net stopt voor een stal waar er iemand ook net zn paard wil in plaatsen. Heb al meermaals met t schaamrood op mn kaken gestaan.
- de wasplaats is ondertussen ook een échte ramp : de hele winter heeft hij hier ivm de pezen meerdere malen per dagen ingemoeten en dat ging altijd zonder problemen. Maar plots wil hij er niet meer.
En ik heb alles al geprobeerd : met snoep/emmer voer hem vooruit te lokken, me boos maken, het vriendelijk vragen, iemand laten drijven achteraan, tot zelfs iemand laten duwen achteraan.
Er is gewoon geen beweging in te krijgen.
Ondertussen bij voorbeeld 1 & 2 , als hij niet ergens in moet of vastgezet worden, maak ik me meestal boos omdat ik er eigenlijk van uitga dat hij gewoon mij aan t uittesten is. En dan spreek ik hem streng toe a la ' KOMAAN' en geef hem met t halstertouw n tik op zn billen en trek hem dan vooruit

Voor de wasplaats ben ik hem welgeteld 1 keer te slim afgeweest : je kan ook bij ons buiten je paard afspoelen. Er is buiten ook een soort poetsplaats waar je je paard kan vastmaken. Dit wist hij niet. Dus ik hem daar vastgemaakt en zo zijn pezen gekoeld.
De dag nadien wist hij 50m ervoor al dat ik weer naar die plek liep en ging natuurlijk de rem er weer op.
Mijn warmbloed heb ik al jaren en die is soms ook wel ns ondeugend en zal me ook wel uitproberen maar die zet ik op zn plek en dan weet ie dat ook wel. Ook andere paarden die ik gereden heb, zelfde geval.
Alleen als je Jack op zn plek zet, weet ie t dus duidelijk niet of maakt t hem niet uit, of pak ik t verkeerd aan...
Hij is me vast aan t uittesten maar bij mijn vriend of andere stalgenoten doet hij t dus ook. Hij doet t gewoon bij iedereen.
Dus ik ben eens benieuwd wat jullie hiervan maken?
of is dit nou wat ze zeggen :typisch fjord : lekker koppig