scheur in hoef, wat zouden jullie doen? blègh erger geworden
scheur in hoef, wat zouden jullie doen? blègh erger geworden
Zero heeft een scheur in z'n linker voorhoef. Het is een kaarsrechte vertikale scheur en zijn hoeven brokkelen verder niet. Hij heeft er geen last van en loopt niet kreupel. Volgens de hoefsmid was het niet zo'n probleem maar wel moeilijk om het er weer uit te krijgen (uit te laten groeien). Hij heeft het aan de binnenkant een beetje uitgehold en er een heel klein stukje doek met teer ingestopt om verder scheuren te voorkomen. Als het toch erger werd, moest ik maar even bellen. Het is een hele goede hoefsmid en hij komt al jaren.
Ik krijg alleen een beetje de kriebels van die scheur en vind het een naar gezicht. Het hoort er gewoon niet en ik zit elke dag met argusogen te kijken of de scheur niet groter geworden is. Het begon met een haarscheurtje maar het wijkt nu meer. Waarschijnlijk komt er toch zand in wat de scheur steeds verder drukt. Ik zit er toch over te denken om hem toch voor op ijzertjes te zetten om te proberen de scheur er weer uit te krijgen. Hebben jullie ervaring met hoefscheuren en hoe hebben jullie (je smid) dit opgelost? Dit moet er toch weer uit te krijgen zijn?
Ik krijg alleen een beetje de kriebels van die scheur en vind het een naar gezicht. Het hoort er gewoon niet en ik zit elke dag met argusogen te kijken of de scheur niet groter geworden is. Het begon met een haarscheurtje maar het wijkt nu meer. Waarschijnlijk komt er toch zand in wat de scheur steeds verder drukt. Ik zit er toch over te denken om hem toch voor op ijzertjes te zetten om te proberen de scheur er weer uit te krijgen. Hebben jullie ervaring met hoefscheuren en hoe hebben jullie (je smid) dit opgelost? Dit moet er toch weer uit te krijgen zijn?
Laatst gewijzigd door Megan op ma 31 mei 2010, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Re: scheur in hoef, wat zouden jullie doen?
Het gaat niet verder scheuren door zand maar gewoon door de druk die erop komt.
Een doekje met teer tegen het scheuren is eigenlijk onzin, teer droogt het een beetje uit maar houdt het scheren niet tegen.
Een van mij heeft ook een scheurtje en die wordt de volgende keer ontlast door het een beetje "bloot "te gaan leggen en dan een ijzertje eronder om de druk meer van die plek af te halen.
(zo gaat mijn smid dat doen.)
Een doekje met teer tegen het scheuren is eigenlijk onzin, teer droogt het een beetje uit maar houdt het scheren niet tegen.
Een van mij heeft ook een scheurtje en die wordt de volgende keer ontlast door het een beetje "bloot "te gaan leggen en dan een ijzertje eronder om de druk meer van die plek af te halen.
(zo gaat mijn smid dat doen.)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Oliver heeft dat ook gehad en ook die kreeg ijzertjes met twee lippen voor zodat die zijn hoef een beetje bij elkaar hielden als het waren tijdens het belasten. Uiteindelijk is de scheur er ongeveer helemaal uitgegroeid, maar dat duurt behoorlijk even ..
ja, ik denk ook dat er maar ijzers onder moeten.
ik weet niet of het onzin is van dat doekje (het is een klein propje, doekje van 1cm2). Ik heb opzich vertrouwen in deze hs. maar er zijn natuurlijk altijd andere hoefsmeden die het weer anders of misschien wel beter zouden doen.
@Claudia, wat bedoel je met "blootleggen"? en stukje uitsnijden zodat er op het plekje van de scheur zelf geen druk komt? Op zich heeft hij dat ook gedaan maar in denk dat de druk aan de randen inderdaad de scheur verder laat gaan. Hebben de ijzers tot nu toe geholpen of heb je het niet eerder bij de hand gehad?
@Wiesje is het weer helemaal goed gekomen toen of bleef het een "zwakke" plek?
ik weet niet of het onzin is van dat doekje (het is een klein propje, doekje van 1cm2). Ik heb opzich vertrouwen in deze hs. maar er zijn natuurlijk altijd andere hoefsmeden die het weer anders of misschien wel beter zouden doen.
@Claudia, wat bedoel je met "blootleggen"? en stukje uitsnijden zodat er op het plekje van de scheur zelf geen druk komt? Op zich heeft hij dat ook gedaan maar in denk dat de druk aan de randen inderdaad de scheur verder laat gaan. Hebben de ijzers tot nu toe geholpen of heb je het niet eerder bij de hand gehad?
@Wiesje is het weer helemaal goed gekomen toen of bleef het een "zwakke" plek?
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Ze maken dan idd een holling bij de scheur en dan een ijzer (evt met 2 lippen) eronder .
Dat werkt heel goed bij mijn merrie was de scheur netjes verdwenen na een paar keer beslaan.
Dat werkt heel goed bij mijn merrie was de scheur netjes verdwenen na een paar keer beslaan.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Kijk, dat zou mooi zijn
Ik ga hem dinsdag direct bellen.

Ik ga hem dinsdag direct bellen.
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Hier ook zo'n holling gehad zoals Claudia zei, alleen geen ijzer eronder ivm fulltime weidegang, maar elke 8 weken bekappen.

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Ik weet alles van svheuren in hoeven...danc heeft er vaak last van helaas
smeer de kroonrand in met laurierzalf stimuleert de groei vd hoef
ik gebruik rainmaker vd paardendrogist en hij 2 lip ijzers voor
daarnaast doe ik danc springschoenen om omdat hij snel zijn ijzers afslaat
smeer de kroonrand in met laurierzalf stimuleert de groei vd hoef
ik gebruik rainmaker vd paardendrogist en hij 2 lip ijzers voor
daarnaast doe ik danc springschoenen om omdat hij snel zijn ijzers afslaat
hier zijn de hoeven ook een drama, door de droogte. Finnea heeft brokkelhoeven, Baranna heeft een scheur. Marga heeft al jaren een vertikale scheur, ik kom er niet van af, ijzers wil ik liever niet. Nu heeft Fatoush in het midden van zijn hoef een HORIZONTALE scheur
wat dat nou weer is.
Lastig zulke hoeven. Welke hoefsmid heb jij dan Megan?

Lastig zulke hoeven. Welke hoefsmid heb jij dan Megan?
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Ja, het is slecht weer voor de hoeven. Zo droog! Vooral als je niet veel gras hebt, zoals ik. Dan worden de hoeven 's ochtends en 's avonds ook niet nat van de dauw. Dorinn heeft gelukkig nergens last van. Die heeft geweldige hoefjes. Net zo'n berggeitje. Van die gladde donkere klimhoefjes. Zero heeft ook hele goede voeten alleen op die scheur na dan.
Roos, laurierzalf heb ik ook aan gedacht. Lijkt me ook een goed idee.
Orion, hoefsmid heeft ook een holling in de hoef gemaakt. Vind het geen prettig gezicht zo'n scheur. Eigenlijk wil ik hem gewoon helemaal uit laten groeien maar ik ben bang dat dat zonder ijzers niet of moeilijk gaat lukken. Het liefst laat ik mijn paarden op blote voeten lopen. Kan hier ook best qua rijden etc.
Ivonne, ik heb Fred Nieuwenhof uit Eeserveen als hoefsmid. Hij komt al wel 20 jaar bij ons de paarden doen. Hij is nu aan het afbouwen omdat hij ook een platbodem heeft voor tochten over de waddenzee. Hij doet alleen nog maar de makkelijke paarden van zijn oude klanten
. Hij is destijds begonnen bij Radix uit Assen. Ken je die nog? Die reed gewoon rond met een aanhanger gemaakt van een oude auto met daarin een brandend smidsvuur. Met gloeiende kolen en al. Kleurrijk figuur was dat!
Vervelend zeg die brokkelhoeven en scheuren bij jullie!
Roos, laurierzalf heb ik ook aan gedacht. Lijkt me ook een goed idee.
Orion, hoefsmid heeft ook een holling in de hoef gemaakt. Vind het geen prettig gezicht zo'n scheur. Eigenlijk wil ik hem gewoon helemaal uit laten groeien maar ik ben bang dat dat zonder ijzers niet of moeilijk gaat lukken. Het liefst laat ik mijn paarden op blote voeten lopen. Kan hier ook best qua rijden etc.
Ivonne, ik heb Fred Nieuwenhof uit Eeserveen als hoefsmid. Hij komt al wel 20 jaar bij ons de paarden doen. Hij is nu aan het afbouwen omdat hij ook een platbodem heeft voor tochten over de waddenzee. Hij doet alleen nog maar de makkelijke paarden van zijn oude klanten

Vervelend zeg die brokkelhoeven en scheuren bij jullie!
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Fred, kan het zijn dat die bij mij op menles zat? Met een tinker? Dan heeft hij geholpen Diëgo klaar te maken voor de kar, op de manege in Bronneger.
Wij hebben ook het probleem van weinig gras en geen dauw. Die scheur van Marga gaat steeds door. Afgelopen winter is er echt een mega-groot stuk uitgebrokkeld, de hoef is nog steeds niet weer mooi.
Wij hebben ook het probleem van weinig gras en geen dauw. Die scheur van Marga gaat steeds door. Afgelopen winter is er echt een mega-groot stuk uitgebrokkeld, de hoef is nog steeds niet weer mooi.
Baranna 13-5-2006
een doekje met teer in een scheur lijkt me niet echt een oplossing.
Eigenlijk moet je eerst de reden van de scheur weten voor je iets kan doen. Er kan bv een schimmel in de hoef zitten dan kun je niets anders dan alles er (laten) uitsnijden en vervolgens met koudgeslagen honing steeds in het gat doen (dat dood de schimmel)
Is het geen schimmel, dan zou ik me over zo'n oppervlakte scheur niet zo druk maken, ten zij die gaat wijken, dan zou ik de druk erafhalen (blootleggen) en op een ijzertje zetten.
Maar ik ga er van uit dat je hoefsmid er verstand van heeft, die heeft het ook gezien, dus ik neem aan dat hij het beste advies kan geven.
Eigenlijk moet je eerst de reden van de scheur weten voor je iets kan doen. Er kan bv een schimmel in de hoef zitten dan kun je niets anders dan alles er (laten) uitsnijden en vervolgens met koudgeslagen honing steeds in het gat doen (dat dood de schimmel)
Is het geen schimmel, dan zou ik me over zo'n oppervlakte scheur niet zo druk maken, ten zij die gaat wijken, dan zou ik de druk erafhalen (blootleggen) en op een ijzertje zetten.
Maar ik ga er van uit dat je hoefsmid er verstand van heeft, die heeft het ook gezien, dus ik neem aan dat hij het beste advies kan geven.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ivonne, dat kan best. Onze leeftijd, blond haar. Hij heeft wel jarenlang gemend. Ik dacht ook wel in Bronneger. Hij had een Fries die heel oud is geworden. Een tinker kan ik me zo niet herinneren. Ik zal het hem de volgende keer eens vragen.
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
kan ook wel een Fries zijn geweest, heb een geheugen van 3 minuten
Rustige man. Vraag maar eens, een fjord, samen met Roelof Oosterveld, na de laatste menles om 10 uur. Diëgo werd tegelijk beleerd met Kasmier, van Harry Koning, die er marathons mee rijdt.

Baranna 13-5-2006
RB heeft in 2008 een hoefzweer gehad die er uit gesneden is door de smid, sindsdien is dat een zwakke plek. Ik heb het scheurtje er eens BIJNA uit gekregen, maar een aantal weken geleden scheurde hij ineens helemaal door (dan ben je dus twee jaar verder) Nu toch maar een ijzertje er onder gedaan in de hoop dat dat helpt.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

Corner had hetzelfde probleem,ik heb m,n oude hoefsmid die alles liever natuurlijk deed,af moeten zeggen,en een andere hoefsmid een paar ijzertjes eronder laten zetten.
een hoef ,daar zit vering in,bij elke stap,gaat de hoefwand iets naar buiten.
Nu met ijzertjes kan de scheur herstellen,elke keer een stukje eraf halen helpt niet.
een hoef ,daar zit vering in,bij elke stap,gaat de hoefwand iets naar buiten.
Nu met ijzertjes kan de scheur herstellen,elke keer een stukje eraf halen helpt niet.
Olaf heeft al een lange tijd een scheur in een van zijn voorhoeven. Verder heeft hij sterkte hoeven en eigenlijk is er nooit wat.
Wat onze hoefsmid heeft gedaan:
1. ijzers, en dan de scheur iets uithollen. en dan ijzers met 2 lippen.
Dit werkte prima tot dat Olaf zijn ijzers kwijtraakte en de hoefsmid elke 2 weken langs moest komen.
2. Toen een paar weken niks omdat er geen nagels meer in konden zeg maar. Het scheurtje werd iets groter maar niet rampzalig.
3. toen de hoeven weer in orde waren (behalve het scheurtje) weer ijzers met dubbele lip en een platic plaatje op de hoef geplakt.
Dit werkte goed! scheurtje was er bijna uit, tot het ijzer er af viel met een buitenrit en we nog hele stuk terug moesten rijden.
4. zonder ijzers met plastic plaatje. ging opzich wel goed.
5. platic plaatje werd te groot/scheurtje klein. plaatje eraf. Even zonder geprobeerd. Helaas het scheurtje scheurde weer, alleen dit keer best wel ver.
6. Nu heeft hij een soort ijzeren plaatje met schroeven erin. Hij heeft het zelf bedacht. En op andere paarden werkte het goed. Hij hoeft nu geen ijzers onder.
Tot nu toe gaat het goed, scheurtje scheurt niet verder. Ik vraag mij alleen af, wat was dit ijzeren plaatje ook te groot wordt. hoe gaan we dat laatste kleine stukje oplossen zonder dat we weer op nieuw beginnen.
Verdere tips:
- Hoef regelmatig schoonmaken met water en een borstel. Daarna er honing op smeren (gewoon wat je kan eten). Dit werkt tegen schimmels.
- met Badedas (ecalytus) in een emmertje lauw water. reinigt het scheurtje (en de rest van de hoef)
- laurierzalf op de kroonrand voor groei bevordering
Succes, wij zijn ondertussen al anderhalf jaar verder.
Wat onze hoefsmid heeft gedaan:
1. ijzers, en dan de scheur iets uithollen. en dan ijzers met 2 lippen.
Dit werkte prima tot dat Olaf zijn ijzers kwijtraakte en de hoefsmid elke 2 weken langs moest komen.
2. Toen een paar weken niks omdat er geen nagels meer in konden zeg maar. Het scheurtje werd iets groter maar niet rampzalig.
3. toen de hoeven weer in orde waren (behalve het scheurtje) weer ijzers met dubbele lip en een platic plaatje op de hoef geplakt.
Dit werkte goed! scheurtje was er bijna uit, tot het ijzer er af viel met een buitenrit en we nog hele stuk terug moesten rijden.
4. zonder ijzers met plastic plaatje. ging opzich wel goed.
5. platic plaatje werd te groot/scheurtje klein. plaatje eraf. Even zonder geprobeerd. Helaas het scheurtje scheurde weer, alleen dit keer best wel ver.
6. Nu heeft hij een soort ijzeren plaatje met schroeven erin. Hij heeft het zelf bedacht. En op andere paarden werkte het goed. Hij hoeft nu geen ijzers onder.
Tot nu toe gaat het goed, scheurtje scheurt niet verder. Ik vraag mij alleen af, wat was dit ijzeren plaatje ook te groot wordt. hoe gaan we dat laatste kleine stukje oplossen zonder dat we weer op nieuw beginnen.
Verdere tips:
- Hoef regelmatig schoonmaken met water en een borstel. Daarna er honing op smeren (gewoon wat je kan eten). Dit werkt tegen schimmels.
- met Badedas (ecalytus) in een emmertje lauw water. reinigt het scheurtje (en de rest van de hoef)
- laurierzalf op de kroonrand voor groei bevordering
Succes, wij zijn ondertussen al anderhalf jaar verder.
Moet je dat honing aan de buitenkant doen of echt aan de onderkant (sorry als het als een domme vraag klinkt) Heb er al vaker over gelezen, maar komen daar niet onwijs insecten op af?
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

-
@Fran en een rubberen/leren zooltje eronder? Ik weet dat we dat om een bepaald moment bij roon hebben gedaan en dat werkt super! Nog steeds heeft hij dat als het goed is. Roon had vroeger heel snel scheurtjes in zijn hoeven. We zijn met Biotin begonnen en ook die zooltjes en ik hoefde er op het laatst niet gek veel meer extra om te doen. Heb ze iedere dag ingevet en om de 2 a 3 dagen een mengseltje zonnebloemolie/azijn erop gesmeerd. O ja, ook smeerde ik er groene zeep op de kroonrand. Dat een 15 min in laten trekken en afspoelen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Deze vraag wilde ik jullier ook stellen! Morris had vorig jaar een scheur, is uitgehold en honing er op. Maar nu scheurt ie weer door en de hoefwand laat iets los. Moet dus snel een smid naar kijken! Ik dacht ook aan uitsnijden, schoonhouden en een ijzertje. Fijn om te horen dat jullie er ook zo over denken....
Weet iemand een goede smid in de buurt van Lunteren?
Weet iemand een goede smid in de buurt van Lunteren?
Morris, mijn superfjord!