Duits of Nederlands??

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Esther

Duits of Nederlands??

Bericht door Esther » ma 10 mei 2010, 21:07

Heb een beetje een dilemma..
Ik heb nu dus 'de kleine man' bij gebrek aan definitieve naam noemen we hem tijdelijk even 'de kleine man'..
Nu is er twijfel over wat te doen met de papieren.. In eerste instantie wilde ik graag Duitse papieren, zeker voor een merrie. Nu is er dus een keuze..
Dit hengstje wordt geen dekhengst. Dus welke papieren wil ik erbij??

Duitse papieren zijn volle papieren, dit gaat wel gepaard met meer kosten. Maar omdat hij verder geen fokwaarde heeft zijn papieren niet zo belangrijk. Duitse papieren zijn meer een statement, een principe kwestie..
Maar hij is voor de verkoop dus waarom zou ik er veel meer kosten aan besteden. Ik kan hem ook bij het Nederlandse stamboek laten inschrijven, goedkoper en hij heeft meteen Nederlandse papieren, dus nieuwe eigenaren kunnen er gewoon mee naar de keuring als ze dat leuk vinden..

Wat zouden jullie doen??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
harsan

Re: Duits of Nederlands??

Bericht door harsan » ma 10 mei 2010, 21:15

Als je hem toch niet zelf wilt houden zou ik er geen extra kosten voor maken Esther! Zoals je al zei; ook als hulpboeker kan men met hem naar de keuring. (En je kunt zijn oorspronkelijke naam Gydo houden :D )
Harry: 1-1-1972 - 4-2-2008 Voor altijd in mijn hart; Dank voor al je wijsheid
Daantje: 18-6-2007: Hoe prachtig kan een fjord zijn...
Dane Hamlet: 8-4-2011 Mijn perfecte Deense prins
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 10 mei 2010, 21:23

ik zou gewoon lekker voor het Nederlandse gaan hoor, waarom extra kosten? Zoals je al zegt wordt hij geen dekhengst en idd met een hulpboeker kan je ook gewoon naar de keuring
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Viv

Bericht door Viv » di 11 mei 2010, 04:50

Maar wie zegt dat het geen DH wordt alssie met vol papier naar bv Duitsland wordt verkocht? Ik noem maar even een dwarsstraat? Ik zou zelf voor duits papier gaan (idd statement) en evt nw NL eigenaren kunnen hem dan zelf in het NL stamboek op laten nemen (dan komt zn afstamming er toch ook gewoon in te staan als je hem importeert?).
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » di 11 mei 2010, 05:58

ik weet niet wat het prijsverschil is, maar ik zou dan ook voor het beste gaan dus vol papier. Tenzij het natuurlijk bergen geld scheelt, dan lekker nederlands laten blijven
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 11 mei 2010, 06:39

Tja, zei je per PB ook Viv haar argument al....waar ga je m heen verkopen?? Nederland of buitenland?
Geluk is de vrucht van intens werk
Kelly

Bericht door Kelly » di 11 mei 2010, 06:39

Heb jij al een overzicht van de kosten gekregen Esther?
Ik twijfel ook nog heel erg.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 11 mei 2010, 06:42

Het komt, zoals het nu lijkt, er op neer dat je 100 euro betaald (excl. eigen lidmaatschap), maar moet het nog even compleet uitschrijven (want hier zit geen chip bij).
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » di 11 mei 2010, 06:46

Dat valt me qua kosten toch weer mee en dan wel vol papier.. En inderdaad, kan hem ook zijn grote zus achterna sturen, naar Duitsland verkopen dus..
Had ik nog niet over nagedacht.. Zo zie je maar weer, zet het op FW en je krijgt nog weer dingen waar je zelf niet aan denkt..

En dan is mijn statement ook gemaakt.. Erg he, dat ik tussen geld en principes ga kiezen, hihi..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
nina1993

Bericht door nina1993 » di 11 mei 2010, 08:02

Mits het niet te veel geld kost gaan principes voor toch :+

In eerste instantie zou ik zeggen NL papier, waarom meer kosten maken dan nodig. Aan de andere kant, je hebt aan de dekking zelf geen kosten gehad, dus in dat opzicht kun je je wel iets veroorloven zonder dat je er bij de verkoop bij in schiet. Dan zou ik dus zeggen Duits papier.

Wat ik als nadeel zie aan een hulpboekpapier bij het te koop zetten is dat het mensen weleens af kan schrikken. Wij weten dat een hulpboekpapier geen nadelen heeft voor de htk fjord, maar weten de potentiële kopers die zo'n advertentie lezen dat ook?

Ik denk dat ik toch voor duits papier zou gaan. Bijkomend voordeel is dat je hem dan op 2 markten relatief makkelijk kunt aanbieden.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
DaphneT

Bericht door DaphneT » di 11 mei 2010, 08:05

Ik vind persoonlijk 100 euro (zonder chip) een hoop extra geld voor een hengstveulen, vooral als je niet van plan bent hem te houden. Voor een ruin maakt het in feite ook niet zoveel uit of het een hulpboeker is of niet. Die zijn toch vooral voor het gebruik, fokken lukt nu eenmaal niet. Ja, je verspilt wel je kans er mee op een dekhengst, maar hoe groot is die kans nu helemaal? Niet alleen qua kwaliteiten hoor, maar de meeste mensen kunnen een hengst niet als hengst houden en ruinen hem.
Ik zou het niet doen, voor een merrie waarschijnlijk wel, maar het is natuurlijk helemaal jouw eigen keus.
claudia

Bericht door claudia » di 11 mei 2010, 08:40

DaphneT schreef:Ik vind persoonlijk 100 euro (zonder chip) een hoop extra geld voor een hengstveulen, vooral als je niet van plan bent hem te houden. Voor een ruin maakt het in feite ook niet zoveel uit of het een hulpboeker is of niet. Die zijn toch vooral voor het gebruik, fokken lukt nu eenmaal niet. Ja, je verspilt wel je kans er mee op een dekhengst, maar hoe groot is die kans nu helemaal? Niet alleen qua kwaliteiten hoor, maar de meeste mensen kunnen een hengst niet als hengst houden en ruinen hem.
Ik zou het niet doen, voor een merrie waarschijnlijk wel, maar het is natuurlijk helemaal jouw eigen keus.
Ik ben het met je eens dat 100 euro voor een hengstveulen veel geld is maar dan ben je er nog niet. Zoals ik eruit begrijp moet je dan nog lid worden van het duitse stamboek en een chip.
Wil je hem naar het nederlandse krijgen dan moet je hem nog laten overschrijven.

Maar ik ben een beetje van mening dat , als het dan toch mogelijk is, er een met een "vol" papier te krijgen.
En wie zegt niet dat het geen goede hengst zou kunnen worden??

maar het blijft moeilijk.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Jilly

Bericht door Jilly » di 11 mei 2010, 08:52

Ik zou het geld en de moeite er niet voor over hebben denk ik, tenslotte is een HB'er niet minderwaardig aan een met vol papier, zeker niet in het geval van een ruin.
Als je nu geen mensen vindt die het zouden willen proberen om er mee naar de HK te gaan is de kans groot dat hij bij mensen terecht komt die hem laten castreren en hem houden als gebruikspaard.

Hengstveulens brengen sowieso al minder op en om dan nog extra kosten te gaan doen die wss voor niks zijn... Ik vind er niks mis mee om ook aan je portemonnee te denken :D
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
DaphneT

Bericht door DaphneT » di 11 mei 2010, 08:55

claudia schreef: En wie zegt niet dat het geen goede hengst zou kunnen worden??
Ik zie nu dat ik het misschien een beetje onhandig geformuleerd hebt. Ik wil namelijk niks over zijn kwaliteiten zeggen. Wat ik bedoelde is dat de meeste mensen een fjordenveulen niet kopen om hem hengst te houden, omdat veel mensen de mogelijkheid en/of kwaliteiten daar niet toe hebben. Dus (zonder een mening over zijn exterieur te hebben) is volgens mij de kans niet zo groot dat een hengstveulen hengst blijft tot en met zijn derde levensjaar. Dan moet je daar echt op gaan selecteren bij verkoop. Maar misschien maak ik daar een inschattingsfout in hoor.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » di 11 mei 2010, 13:21

Mijn eerste eigen mening was nu het een hengst is om hem in Nederland te laten inschrijven in het hulpboek en niet meer kosten te maken dan strikt noodzakelijk. In het geval van Drafur of Rubis komt er dan toch de afstamming te staan in het paspoort.
Maar nu ik andere meningen lees waarin rekening gehouden wordt met verkoop naar Duitsland ga ik me toch achter m'n oren krabben wat wijsheid is in dit geval. En eerlijk gezegd ben ik daar nog niet over uit. We kletsen vanavond wel even verder.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » di 11 mei 2010, 16:36

Ik ga er zeker niet vanuit dat het een dekhengst gaat worden, al heeft hij daar meer kans op in Duitsland als in Nederland..
Inschrijven in het hulpboek kost evenveel als het iimporteren van een paard.. Dat kun je dus eventueel tegen elkaar wegstrepen. Papieren komen op naam van Bart die al lid is van Duitsland. Maakt mij niet uit, ik verkoop hem toch een keer..

Het gaat dus om opname van veulen, opname van Jeskim e.d.

Ik denk er nog wel even over na, tot nu toe noemen we hem nog 'de kleine man'..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » di 11 mei 2010, 17:43

Wat zijn nou precies de extra kosten voor een vol Duits papier ?
Lidmaatschap in Duitsland ?
Moet je merrie dan ook gekeurd worden i.v.m Duitse stamboek, zo ja wat zijn daar de kosten dan van ?
Chippen en wanneer gebeurt dat dan ?
Het keuren zelf [ en waar? ]
Hoe zit het dan met het d.n.a onderzoek bij het veulen?
Wat zijn de kosten om over te schrijven naar Ned ?
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Dennis

Bericht door Dennis » di 11 mei 2010, 18:28

Aurora schreef:Wat zijn nou precies de extra kosten voor een vol Duits papier ?
Lidmaatschap in Duitsland ?
Moet je merrie dan ook gekeurd worden i.v.m Duitse stamboek, zo ja wat zijn daar de kosten dan van ?
Chippen en wanneer gebeurt dat dan ?
Het keuren zelf [ en waar? ]
Hoe zit het dan met het d.n.a onderzoek bij het veulen?
Wat zijn de kosten om over te schrijven naar Ned ?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, moet ook zeggen dat wanneer ik de topics lees over veulens van goedgekeurde hengsten in Duitsland maar niet in NL ik er eigenlijk niet veel duidelijkheid uit haal....omdat het mij dan ook tot nu toe allemaal niet duidelijk is zou ik zelf ook niet met een van die hengsten dekken, heb dan toch liever een vol nederlands papier
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Esther

Bericht door Esther » wo 12 mei 2010, 12:13

Daar zou ik met Annabel nog even naar kijken..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Fran

Bericht door Fran » do 13 mei 2010, 09:30

Lastig! Je hebt natuurlijk nog geen idee waar je hem heen verkoopt, want dat zou de keuze 100% makkelijker maken. Ik weet niet hoelang je mag wachten met inschrijven, maar anders misschien eerst een koper zoeken?
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Plaats reactie