Welke liksteen gebruiken jullie voor de paarden?
Re: Welke liksteen gebruiken jullie voor de paarden?
Denk er goed over na wát je ze wil geven. Himalaya is grotendeels zout...KNZ is ook echt toegevoegde mineralen. Daar maak ik mijn beslissing ook op. Jonge paarden en merries krijgen van mij dus sneller een KNZ of Rockies, Anton mag zich redden met de himalaya. Witte zoutblok koop ik praktisch nooit...(niet bewust hoor)
Geluk is de vrucht van intens werk
Ik had eerst zo'n rode KNZ omdat daar een houdertje voor in stal hangt. Het enige wat hij er mee deed was uit de houder prutsen zodat ik 'm iedere morgen tussen het stro kon gaan zoeken... De ene helft was helemaal kapot van het vallen dus die heb ik weggegooid en de andere helft heeft even in z'n voerbak gelegen.
Dat was ook niet de oplossing, dus besloten om voor zo'n himalaya steen te gaan omdat je die aan een touwtje kan ophangen. Die lag de volgende dag dus ook in 2 stukken op de grond
Heb maar besloten om er geen meer te leggen, hij doet er toch niks mee....
Ze hebben op de wei wel zo'n emmer met kruiden en mineralen staan, daar likt hij wel eens aan (wordt zo'n vies plakkerig gedoe aan z'n snoet
).
Dat was ook niet de oplossing, dus besloten om voor zo'n himalaya steen te gaan omdat je die aan een touwtje kan ophangen. Die lag de volgende dag dus ook in 2 stukken op de grond

Heb maar besloten om er geen meer te leggen, hij doet er toch niks mee....
Ze hebben op de wei wel zo'n emmer met kruiden en mineralen staan, daar likt hij wel eens aan (wordt zo'n vies plakkerig gedoe aan z'n snoet

A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Hier krijgen ze een rode KNZ, daar zitten meer mineralen in dan de witte en de himalaya.
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Dakota heeft een rode KNZ en een himalaya in zn stal, en vooral de
himalaya is hij gek op.
Daarnaast af en toe een likit.
himalaya is hij gek op.
Daarnaast af en toe een likit.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
-
Ik heb een himalaya liksteen ophangen bij Jack. Daar is hij écht gek op!
Bij Nisje heb ik ook de himalaya hangen in de stal, maar daar doet hij volgens mij niks mee want die hangt er al een hele tijd.
Bij Nisje heb ik ook de himalaya hangen in de stal, maar daar doet hij volgens mij niks mee want die hangt er al een hele tijd.
Nis en Anka hebben ook een rode. Groot zwaar en vierkant. En bij regen spoelt hij idd wat sneller weg. Maar wij zitten op zandgrond en de grond droogt wel aardig snel aan. Dat ze helemaal wegspoelen heb ik geen last van eigenlijk. Ze gebruiken hem goed, altijd 4 kuiltjes van snoetjes bovenop
.

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Ik had voor Apollo eigenlijk altijd zo'n hymalaya liksteen. Daar was ie altijd erg blij mee haha
Mama van Daan (geboren 02-08-2011) en Annabel Eefje (geboren 15-01-2013)
Jouke doet echt niks met zo'n liksteen. En die hangt dan gewoon te verstoffen. Liesje heeft een hymalaya liksteen en die gebruikt hem zo nu en dan. Maar ik doe echt maanden met zo'n ding.
@Jilly dat heb ik dus ook 9 van de 10 keer. Hahaha.
@Jilly dat heb ik dus ook 9 van de 10 keer. Hahaha.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Wij hebben van die rode, omdat daar het meeste in zit. Met name selenium letten we op. Dit omdat er jaren terug veulens bij de buurpaarden zijn doodgegaan aan wat later bleek seleniumtekort (veulens zijn onderzocht).
Ze maken er ook allemaal vrij veel gebruik van.
Mirjam
Ze maken er ook allemaal vrij veel gebruik van.
Mirjam
Ik wissel zo'n grote rode af met een grote groenige. Vooral Ulvy is er echt dol op. Gisteren lag er nog een inimini stukje op de wei, maar mooi dat ze die wel vond. Die zal blij zijn met haar nieuwe vandaag 

Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

Jilly wat voor soort emmer is dat?
klinkt wel goed voor ons winterlandje!
klinkt wel goed voor ons winterlandje!
Oeh, dat weet ik zo van buiten niet... Het is een bruine emmer met zo'n bruin-achtig spul er in. Als er nog een etiket op de emmer hangt weet ik het je nog te zeggen.
Overigens Jilly heb je ook van die tien kilo blokken likstenen met een gat in het midden. Deze heb ik altijd. Doen ze met zijn tweetjes zo'n twee maanden mee. Knap paard die dat in een dag doormidden krijgt!
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

Die 10 kilo blokken heb ik nog niet geprobeerd, dat zal hij vast niet stuk krijgen haha.
Maar het feit dat hij alleen maar bezig is met het kapot te doen zegt voor mij al wel dat hij er geen behoefte aan heeft. Hij doet het vanaf nu maar mooi zonder
Maar het feit dat hij alleen maar bezig is met het kapot te doen zegt voor mij al wel dat hij er geen behoefte aan heeft. Hij doet het vanaf nu maar mooi zonder

Ook Prisca heeft een himalaya-liksteen, een ander soort wil ze niet eens meer ben ik bang... 

Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984
Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman
Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
http://www.freewebs.com/yessica1984
Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman
Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Ik dacht altijd dat himlaya stenen juist veel natuurlijke mineralen bevat, en dus ook gezond.Bella schreef:Denk er goed over na wát je ze wil geven. Himalaya is grotendeels zout...KNZ is ook echt toegevoegde mineralen. Daar maak ik mijn beslissing ook op. Jonge paarden en merries krijgen van mij dus sneller een KNZ of Rockies, Anton mag zich redden met de himalaya. Witte zoutblok koop ik praktisch nooit...(niet bewust hoor)
terwijl de knz alleen maar toegevoegde mineralen heeft, of heb ik het nu verkeerd.
Om die reden heb ik ook voor de himalaya gekozen omdat het helemaal natuurlijk is.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
- Machteld&Falco
ik wissel himalaya en gewone rode af. Nu heb ik een gewone rode zoutblok. Volgende keer ga ik denk ik een biotineblok hangen.
http://pijama.come2me.nlFjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
Wij hebben in het land de grote rode vierkante blokken en in de stallen van die kleinere langwerpige rode blokken. Er wordt veel gebruik van gemaakt.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Likstenen worden door paarden gebruikt zolang hun zout voorziening niet op pijl is. Je kan er dus voor kiezen om een mineralen blok op te hangen zodat er ook een minimale hoeveelheid mineralen opgenomen wordt terwijl ze hun zout behoefte bij likken. Maar als deze mineralen behoefte al gedekt wordt door het voer wat hij/zij ernaast krijgt kan je dus ook gewoon alleen een zoutblok kopen.
Het is maar net waar je je het fijnste bij voelt.
Er moet alleen om gedacht worden dat paarden die een mineralen tekort alleen aan de blokken zitten als hun zout ook tekort is. (tenminste dit heb ik in mijn "voeding" lessen mineralen en nutriënten geleerd)
Ik zou persoonlijk voor een rood blok gaan waar toch ook nog enkele mineralen inzitten. Daarnaast is het voor het paard ook een soort bezigheidstherapie..
Het is maar net waar je je het fijnste bij voelt.
Er moet alleen om gedacht worden dat paarden die een mineralen tekort alleen aan de blokken zitten als hun zout ook tekort is. (tenminste dit heb ik in mijn "voeding" lessen mineralen en nutriënten geleerd)
Ik zou persoonlijk voor een rood blok gaan waar toch ook nog enkele mineralen inzitten. Daarnaast is het voor het paard ook een soort bezigheidstherapie..

Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
ik heb voor haak een zoutblok,af en toe een likit al zouden ze beter vreettin1x steen kunnen noemen, ubie neigt r niet naar