Wat voer jij je paard en waarom juist dat?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Megan

Wat voer jij je paard en waarom juist dat?

Bericht door Megan » wo 05 mei 2010, 21:49

Misschien is dit topic al eens voorbij gekomen maar ik heb het niet gezien.

Ik voer de paardjes nu ieder 2x per dag een halve schep Pavo-liga, speciaal voor sobere rassen. Ik heb begrepen dat daar in verhouding wat meer vitaminen en mineralen inzitten dan andere brok. Daarbij een halve schep Nature's best (muesli) voor de afwisseling en zodat ze hun biks niet zo snel naar binnen kunnen werken. Daarnaast genoeg goed hooi, aangezien ik niet veel gras heb. Als ze wel wat meer gras krijgen, pas ik het krachtvoer/hooi aan. Dat doe ik ook als Zero gewerkt heeft. Dan krijgt hij iets meer. Verder hebben ze ieder zo'n Himalaya zoutblok in de stal. Ik moet zeggen dat ze het er erg goed op doen.

Ik vraag me af wat voor voer jullie je paard(en) geven, hoeveel en waarom je juist voor dit voer gekozen hebt.

:wave: groetjes, Megan
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Viv

Re: Wat voer jij je paard en waarom juist dat?

Bericht door Viv » do 06 mei 2010, 05:15

Diesje krijgt naast basisbrok (waar echt njente inzit) van stal 1/4 tot 1/2 schep sportbrok bij van Hippostar afhankelijk van wattie moet doen of gedaan heeft. En als het weideseizoen eraan komt geef ik nog grasbrok bij. Kunnen ze vast aan het gras wennen.

Verder krijgt hij 2x per dag kuil en 1x een plak hooi per dag. Hangt zo'n rooie mineralenliksteen in zn box en verders staan ze de hele dag buiten.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Daphne_65

Bericht door Daphne_65 » do 06 mei 2010, 05:29

Shadow krijgt op dit moment 3x3/4 kg merriebrok(hoogdrachtig). 1x daarvan voer ik zelf en dan krijgt ze er nog lijnzaadolie en kruiden overheen. Verder krijgen ze 3x per dag een flinke portie kuil of hooi. Straks gaan ze weer 24/7 het land op, nu lopen ze 24/7 buiten op een verhard stuk met een in/uitloopstal. Ook hebben wij een himalaya steen hangen.

Normaal krijgt ze 2x 3/4 onderhoudsbrok en 3x per dag hooi. En krijgt ze alleen wat extra's van mij als ze gewerkt heeft, meestal is dat Muesli, soms slobber.
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
Keandra

Bericht door Keandra » do 06 mei 2010, 06:11

Githa staat op de basismengeling van Dhooghe Paardevoeders (lokale leverancier), hiervan een 3/4 schep. Met nog 2 keer hooi en een 2kg wortelen. bij 1 maaltijd gaan er knoflooksnippers en biotine over.

Jalenka staat op 1/2 schep basismengeling. met zelfde hoeveelheid hooi en wortelen. (Gerst laten we er een tijdje af want dat laat ze liggen)

wel voeren we altijd nog extra hooi. (een heel pak meer dan wat ze anders krijgen)
Nathalie

Bericht door Nathalie » do 06 mei 2010, 06:18

Cos (en Casper trouwens) krijgen nagenoeg onbeperkt goede kwaliteit hooi, gras als ze op het land staan (dat is de middag en avond, de ochtend en nacht staan ze in de paddock met een plateau), wortelen en ze hebben daarbij een rood mineralenblok ter beschikking. Bix krijgen ze na het werken.
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Jilly

Bericht door Jilly » do 06 mei 2010, 06:47

Hay krijgt 's avonds een potje (grootte van een middenmaat botervlootje ofzoiets) met nova-mix en een half maatje Marstall ExZem poeder er door en een goed gevuld hooinet. Als hij gewerkt heeft krijgt hij wat meer muesli.
Verder staat hij een hele dag buiten op een schrale wei met onbeperkt voordroog ter beschikking.
Hij had tot voor kort een mineralensteen in de stal, maar daar deed hij niks mee behalve kapot maken, die dus maar weggehaald...

In de winter staan ze wat minder lang buiten (ong. halve dag) en dan krijgt hij z'n potje eten ook 's morgens en ook 's morgens een flinke hoop hooi.

Ik voer dit i.v.m. zijn eczeem, dan zit je al redelijk beperkt in voer....
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » do 06 mei 2010, 07:52

Nisje,mijn warmbloed, voer ik :

Per voerbeurt: ( 2 voerbeurten/dag):
1 schep sports fit van Pavo = muesli
1 schep energy control van Pavo = korrel
1 tot 1/2 schep witte haver
hierdoor meng ik maiskiemolie, spirulina spoeder, en een supplement van MSM/glucosamine.
( de schepjes zijn de kleinere schepjes van HH die te koop zijn in de ruitersportzaak)

hij staat van 7h30 - 15h op de weide.
En hij krijgt 's morgens en 's avonds voordrooghooi.

Hij was vroeger vaak te sloom in de training en op wedstrijd, en sinds ik zo voer zit ik wel goed.

Jack mag ik sinds kort ook weer mondjesmaat voeren:
Ik geef hem de 'Cool Mix' van Havens. Voer speciaal ontwikkeld voor paarden die gevoelig zijn aan bevangenheid. Momenteel een schep per dag en vandaag komt de DA en horen we of we eventueel dit kunnen uitbreiden of niet.
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 06 mei 2010, 08:09

Imka krijgt een handje safe and sound van Dodsen en horrel. En daar kruiden doorheen.

En Emy krijgt een kilo pavo podo grow 3 en een klein schepje slobber (tot het op is)

En daarnaast krijgen ze smorgens en eind van de middag een flinke pluk kuil en smiddags staan ze tegenwoordig op het weiland

Imka krijgt trouwens safe and sound ivm dr hoefbevangenheid
Laatst gewijzigd door nancy imka op do 06 mei 2010, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Charlot

Bericht door Charlot » do 06 mei 2010, 08:38

Tjico heeft van de winter alleen als ik gereden heb (+/- 5x per week) 1 kg basisbrok van Subli gekregen.
Voorheen kreeg hij ook altijd granenmix of musli. Deze winter niet en hij heeft deze winter nog nooit zo goed gelopen.
Hij staat nu in de wei en als ik gereden heb, krijgt hij een Pavokoek. En af en toe een broodje of wortel.
Hoe meer ik hem voer hoe slomer hij wordt, dus tja het is erg verschillende per paard.
Tjico en ik zijn M2- Fjordsport!!!
Keandra

Bericht door Keandra » do 06 mei 2010, 09:04

Charlot schreef:Tjico heeft van de winter alleen als ik gereden heb (+/- 5x per week) 1 kg basisbrok van Subli gekregen.
Voorheen kreeg hij ook altijd granenmix of musli. Deze winter niet en hij heeft deze winter nog nooit zo goed gelopen.
Hij staat nu in de wei en als ik gereden heb, krijgt hij een Pavokoek. En af en toe een broodje of wortel.
Hoe meer ik hem voer hoe slomer hij wordt, dus tja het is erg verschillende per paard.
oei bij ons is er wel een duidelijk verschil
meer wortelen vreten = super hevige Githa en een klein bommetje dat onder je ontploft
(vind Leslie super want dan staat ze lekker goed aan het been/kuit/gedacht)
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » do 06 mei 2010, 09:17

Ik geef verdeelt over 3 voerbeurten 3 ruiven met droog kuil en 1 Hippostar kruidenmuesli.

Ze staan van 10.00 tot 15.00 uur buiten en op het land staat sinds kort weer behoorlijk gras, de ruiven met kuil worden dan iets kleiner doormiddel van 2 speelballen in de ruif te doen.

Als ik intensief gereden heb krijgt ze een hele voerschep Slobber van Pavo waar ik dan vaak wat vitaminepoeder doorheen gooi. ( opkikker van naf) en MSM zwavel.
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 06 mei 2010, 09:29

Ilonka krijgt per dag een grote pallet bak vol voordroog.
1kg sprotbrok van Master van Cooten en 1 kg Subli Senior Priores (geweekt is dat 4 kg ongeveer. Daarnaast krijgt ze MSM Zwavel en biotine van Leovet.
Met rijden krijgt ze er 1/2 tot 1 schep sportbrok extra bij.

Brass krijgt ook een grote palletbak vol voordroog en twee grote handen vol van het voer dat Ilonka ook krijgt (min de supplementen).

Daarnaast staan ze 24/7 buiten dus kunnen ook gras knabbelen, in de zomer krijgen ze 's avonds geen voordroog maar een strook gras.

Master bevalt me er goed, geen E stoffen en geen Etoxiquine in het voer. De Subli voer ik nu omdat Ilonk ouder wordt en ik echt mijn best moet doen haar op gewicht te houden. Omdat ik vind dat je dit mnet ruwvoer moet doen mijn keuze voor de Subli Senior Priores, omdat dit voor het grootste deel ruwvoer is (bietenpulp, luzerne, grasbrok etc.)
Voordroog omdat ik het gewoon buiten moet laten liggen het fijn is dat het in plastic is verpakt. Ik koop 12-14 grote (350 kg) balen per jaar, die in in eens laat bezorgen/.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Krista

Bericht door Krista » do 06 mei 2010, 09:33

Ozar voerde ik per dag 1 schep prestatiebrok en 1 schep coolmix van Havens.
Amaretto mijn rijpaard krijgt per dag 1,5 schep prestatiebrok en 1 schep coolmix van Havens, bij hem moet ik uitkijken met krachtvoer hij wordt er veel te dol van. Hij krijgt wel onbeperkt hooi, echt veel.
De dravers staan op 2 scheppen prestatiebrok en 2 scheppen Kentucky Lite E per dag van Havens en na de training nog een schep Power mix van Havens.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 06 mei 2010, 09:34

Ros krijgt op dit moment ongeveer een kwart schep granenmix met een paar brokjes per dag en daaroverheen een kruidensupplement. Als hij veel in het werk staat geef ik hem zelf na de arbeid nog een half schepje sportbrok (hadden we gekocht voor Cratos moet toch een keer op..). Daarnaast onbeperkt eifelhooi en een uurtje weidegang per dag. Ons schrikdraad loopt op het moment nog niet helemaal goed, zodra dat weer gerepareerd is dan kunnen ze 24/7 de wei op waar we elke dag het lint een stukje verzetten. De paarden die nog wat extra's nodig hebben gaan dan apart een uurtje het restaurant (hoge gras) in. Ros heeft dat extra uurtje nooit nodig gehad :D.
Ook wij hebben altijd een liksteen hangen.

[edit] Wij voeren biks van Masters.
Laatst gewijzigd door Marijke_ op do 06 mei 2010, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 06 mei 2010, 09:41

Nisko en Anka eten vooral ruwvoer. Nu 's ochtends elk 2 plakjes hooi. Soms een wortel erbij. 's Middag 4-5 uur op een grazige wei en op het kale stuk krijgen ze dan nog 1 plakjes om de avond door te komen :D . Nisko krijgt nu om de dag een halfje basisbrok, maar dat ga ik vanaf nu mengen met merriebrok en dan uiteindelijk over op merriebrok. Ik zie in dit topic hoeveelheden voorbij komen die ik Nisko denk ik niet durf te voeren ivm bevangenheid, maar wil straks naar 0,5 kilo per dag en hoop dat ik op het oog kan schatten of het meer of minder moet. Anka krijgt gewoon een halfje basisbrok als ze gewerkt heeft (4x per week). En ze hebben een vierkante oranje liksteen. Ze zien er beide uitstekend in conditie uit dus rantsoen zal wel goed zijn dnek ik dan 8-) .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
lauraatje

Bericht door lauraatje » do 06 mei 2010, 09:51

San heeft altijd Pavo Condition Extra brok gehad; 2x daags een halve schep.
Na het werken kreeg ze een halve schep Pavo Nature's Best muesli of een halfje slobber.

Verder 's morgens en 's avonds een hele flinke berg mooi droog hooi en overdag op de wei met voldoende gras.
Ukie
Contacteer:

Bericht door Ukie » do 06 mei 2010, 10:03

Ukie staat nu 24/7 buiten en krijgt 2x per dag een streepje gras bij.
Daarnaast geef ik ze een handje tot een halve schep powerplusmix van Havens (ligt er aan wat ze die dag heeft gedaan) met een schepje Myoplast (voor soepele spieren en vitaminen) en een beetje olie.
claudia

Bericht door claudia » do 06 mei 2010, 10:14

Die van mij krijgen op het moment ook erg weinig, maar die doen nu ook niets.

De hele dag hebben ze voordroog ter beschikking en 's ochtend en 's avonds klijgen ze een klein beetje basis brok(meer voor de smaak).

Ze hebben beide een himalaya zoutblok(doen ze niet veel mee)

Muis en Guuske krijgen gras en 2 x daags voordroog en 2x daags 1 kg brok en 1/2 musli.

Fayah krijgt de hele dag voordroog en 2x daags ruim 1 kg brok( die voert annelies dus ik weet niet welk merk. ik weet wel dat het speciale brokken voor jonge paarden en oude knakkers zijn. maar vraag me niet welke. ze doet het er in iedergeval goed op)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » do 06 mei 2010, 10:38

Pablo krijgt als hij werkt 1 schep ponyprok van subli. Tot voor kort kreeg hij altijd Pavo Liga. Daar was ik prima tevreden over, maar de Welkoop zit op weg naar stal en dat is handig :D
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Esther

Bericht door Esther » do 06 mei 2010, 10:42

Tea en Flower staan samen op een wei en daar ligt wel wat hooi, maar ze gaan er nog niet weer bij, gras blijft toch lekkerder, maar het zal binnenkort wel op zijn..
Er hangt een liksteen, gaan ze niet echt bij.
Af en toe, voor de lekkerigheid krijgen ze een beetje ponybrok van subli, Tea 1/3 schep en Flower twee handjes..

Jeskim staat met Gydo op een weide met flink gras. Daar staat ze 's middags op. Ze krijgt dan verder in de stal alleen hooi, geen merriebrokken, een handje voor de lekker.. Hooi is wel onbeperkt, maar ook niet echt kwaliteit hooi, hoeft ze ook niet, dik zat..
Is het gras weer wat meer op, dan krijgt ze weer wat merriebrok bij, van Pavo, maar nooit meer dan 1/2 schep..

Wil eigenlijk nog wel een himalayasteen in de stal hangen, maar die moet ik nog even halen.. Ze is erg likkerig aan mijn handen sinds de komst van Gydo..

Ik wil nu Tea wat meer gaan oppakken, Janna zal haar nu ook af en toe rijden en misschien dat ze dan wel wat extra krijgt na het rijden, als ze het nodig heeft..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie