IJzers, wel of niet?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

IJzers, wel of niet?

Bericht door Dreeke » di 04 mei 2010, 10:18

Ik zit er over te denken om Dakoot op ijzers te zetten voor.
Hij schraapt, en na een buitenritje zien zijn hoeven er best aangedaan uit.
We proberen zoveel mogelijk in de bermen te lopen maar dat is niet altijd mogelijk.
Bovendien is hij op het harde stabieler dan in de berme (jong paard zoekt nog evenwicht)
Maar ik vind hem nog te jong voor ijzers, weet niet, maar het staat me een beetje tegen op de een of andere manier.

Wat vinden jullie?
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Yfke-lover

Re: IJzers, wel of niet?

Bericht door Yfke-lover » di 04 mei 2010, 10:28

Met Yfke hebben we dat wel gedaan en ik vindt dat een paard of pony nooit te jong is voor ijzers ten zij het een een veulen is!! *o/*
groetjes Yfke_Lover_Anouk (anouk)
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 04 mei 2010, 10:31

Ik heb ze ook liever niet op ijzers dan wel. Ros staat nu echter wel op ijzers omdat het niet anders kon. Die ging wat gevoelig lopen. Ik zou even overleggen met je smid, als het nodig is gewoon doen.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 04 mei 2010, 10:33

Ja hij schraapt echt erg, soms zijn zn hoeven bijna vierkant.
Heb net de smid gebeld en besloten hem alleen voor op ijzers te doen.

Orion1996

Bericht door Orion1996 » di 04 mei 2010, 10:35

Wat nodig is is nodig. Zijn voeten compleet opschrapen lijkt me ook niet gezond, dus ik zou ook voor ijzers voor gaan dan
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 04 mei 2010, 10:45

Ik zou het alleen doen als het echt nodig is. En dat kun je denk ik het beste aan je smid over laten dat te beoordelen. Vanachter de PC toch lastig te zien. Als hij verder niet gevoelig loopt zou ik het zo laten. Nisko kan niet zonder ijzers dus die heeft altijd ijzers voor maar Anka mag mooi blote voeten houden zo lang dat goed gaat.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Viv

Bericht door Viv » di 04 mei 2010, 11:46

Voor alleen schrapen zou ik geen ijzers nemen. Kun je beter bekijken waarom hij schraapt en dat oplossen (doettie dat met voeren, vaststaan?). Jonge paarden zijn soms wat ongeduldig en proberen zo aandacht te trekken (en die krijgen ze ook vaak). gewoon in zn sop gaar laten koken dan gaat het vanzelf over.

Qua rijden moeten hoeven ook weer wennen aan ruitergewicht en werk op de harde bodem, gewoon om de 6-8 weken de smid erbij en zelf af en toe vijltje erlangs als er flubbertjes langszij zitten is vaak voldoende.
Hoeven worden dan vanzelf harder en dan is het probleem weer over. Is even een periode waar je doorheen moet.

Ijzers kunnen ook hoop problemen geven: aftrappen, te krap/ruim liggen, superhippe dubbele lip voor waardoor er minder hoefmechanisme is (wellicht durft je smid het aan om liploos te beslaan) enz enz.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 04 mei 2010, 12:25

Schrapen leer je Dakoot echt niet af, hij doet het om allerlei redenen, aandacht of niet, heb geen zin in vierkante hoeven. Vinga was ook zo'n schraper. En ik ben van plan veel buiten te rijden, en dan zijn ijzers bijna onmisbaar.

Ziggy

Bericht door Ziggy » di 04 mei 2010, 12:31

ja het ligt ook aan de wegen waar je rijdt, in Limburg kan je gewoon niet zonder ijzers (tenminste de regio waar ik reed), maar Exel heeft zulke harde hoeven, die laat ik nu lekker zonder. Terwijl Vera niet al te beste hoeven heeft, dus die staat nu wel op ijzers
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Jilly

Bericht door Jilly » di 04 mei 2010, 12:32

Voor het schrapen zou ik ook geen ijzers laten zetten. IJzers zijn binnen no time helemaal versleten van het schrapen. Afhankelijk van hoe vaak en hoe hard hij schraapt is het ijzer sneller versleten dan dat de hoef is aangegroeid om nieuwe nagels te slaan. Dat blijft ook niet goed gaan...
Denk dat je daarvoor meer bereikt met een rubberen mat in de stal te leggen.

Maar uit de post hierboven maak ik op dat je de beslissing al hebt genomen om er toch ijzers onder te laten zetten?
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » di 04 mei 2010, 12:48

Ik heb RB nu jaren ijzerloos gehad, maar moet hem (helaas) binnenkort toch weer op ijzers zetten aan de voorkant. Hij heeft twee jaar geleden een hoefzweer gehad en dat blijft een zwakke plek die nu is doorgescheurd. Dus vandaar toch mijn keuze hem binnenkort weer voor te laten beslaan.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Krista

Bericht door Krista » di 04 mei 2010, 12:48

Als je veel buiten wil gaan rijden lekker op een ijzertje zetten. Als zn hoeven straks 4kant of heel kort zijn afgesleten ben je verder van huis dan is ie zo gevoelig dat je het rijden wel een paar weken kan vergeten!
Bij correct beslag heb je heus geen problemen. En je houdt een paar hele en gezonde voeten over!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Viv

Bericht door Viv » di 04 mei 2010, 13:27

Dreeke schreef:Schrapen leer je Dakoot echt niet af, hij doet het om allerlei redenen, aandacht of niet, heb geen zin in vierkante hoeven. Vinga was ook zo'n schraper. En ik ben van plan veel buiten te rijden, en dan zijn ijzers bijna onmisbaar.
Schrapen, ach kwestie van consequent opvoeden zeg ik dan maar.
En als je denkt dat ijzers onmisbaar zijn voor buitenrijden, ach wie ben ik dan om je van dat idee af te helpen, toch? :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » di 04 mei 2010, 14:34

Ik zou er toch even mee wachten hoor! Mijn haflinger gaat ook voornamelijk mee naar buiten, al jaren, en die heeft geen ijzers hoor, wat viv zegt gewoon regelmatig een smid erbij en de oneffenheden veilen!
Ik zou het eigenlijk juist afraden als het vanwege het schrapen is, je ijzers slijten enorm snel.

Groetjes Thessa :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » di 04 mei 2010, 14:43

in deze ga ik met Viv mee. Ik zou de oorzaak aanpakken, en niet een oplossing voor schrapen bedenken. Idd, als ie met ijzers gaat schrapen gaan ze snel af, en worden ook dun en glad.

vwb over de weg lopen, moet ik ook uitkijken, karevs hoeven slijten ook snel, maar groeien langzaam, maar van díe stukjes op de weg lopen waar het niet anders kan, slijten ze niet dermate af dat er een ijzer onder moet
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 04 mei 2010, 15:02

Met Dakota zn opvoeding is niets mis, maar schrapen krijg ik er gewoon niet uit, bovendien doet hij het ook als ik er zelf niet ben, kan moeilijk iedereen instructies gaan geven wat ze moeten doen als Dakota schraapt.

En ik denk niet dat ijzers onmisbaar zijn voor buitenrijden, het is zo ;)
Anders houd hij geen hoeven meer over vrees ik, en alleen in de bermen rijden is ook niet altijd mogelijk.

Dus even voor de duidelijkheid: IJzers wil ik voornamelijk voor het buitenrijden, niet in de eerste instantie voor het schrapen ;)

Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » di 04 mei 2010, 15:57

Maar dan weet je het antwoord al Andrea. Dan had je het hier ook niet hoeven vragen(niet hammerysk bedoeld hoor :D )

Misschien heeft die mevrouw waar je grondwerk les van gehad hebt wel tips om schrapen onder controle te krijgen.?

Karev mag ook graag schrapen, ik tolereer dat niet. Ik begin met een stem verheffing, en bij niet reageren daarop krijgt ze gerust een lel! en dan is het vaak over. en dan ook vooral niet vergeten het goede gedrag te belonen.

Maar als je idd alleen ijzers wilt voor het buiten rijden, ik denk persoonlijk niet dat dat hoeft. Maar ik ken de routes niet bij jullie. Wij vermijden de weg meestal, zo vaak het kan, maar die stukjes die je mee neemt, daar zal ie toch niet snel van af slijten, zeker niet met de frequentie waar je nu nog mee rijdt?
Wat ik zeg, karev haar hoeven slijten ook vlot af, maar ik heb geen ijzers nodig. Ik rij ook alleen maar buiten en wij hebben ze niet nodig!

Voor de hoofdreden buitenrijden zou ik er geen ijzers onder gooien, maar je moet het zelf weten, en doen wat jij het beste vind, het is jouw paard
foss

Bericht door foss » di 04 mei 2010, 16:09

Ja bepaalde dingen zijn niet af te leren en ja zijn moeder heeft het voorbeeld gegeven en dat neemt hij over.
Misschien een rubbermat neerleggen dan slijten zijn hoeven minder.
Ijzers zijn als je veel buiten rijdt altijd handig, zelf heb ik 1 fjord op hoefschoenen omdat hij de ijzers eraf trapt en dat werkt goedmaarja daar los het het slijten van de hoef niet mee op gewoon doen wat jou het beste lijkt.

En ik vind het ook wel stoer ijzers voor een jonge fjord staat volwassen.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » di 04 mei 2010, 16:12

foss schreef:
En ik vind het ook wel stoer ijzers voor een jonge fjord staat volwassen.
als dat geen goede reden is.. :=
Balou

Bericht door Balou » di 04 mei 2010, 16:30

Heb er ook zo eentje gereden... Heb haar uiteindelijk 'voetje' geven op commando geleerd en daarna deed ze het alleen als ik het aan haar vroeg. En ik kwam 3x per weerk ongeveer daar op stal. Misschien een optie?
Gesloten