hier ook mensen die met hun fjord
hier ook mensen die met hun fjord
die freestylen ?
die werken op de basis van emiel voest?
die werken aan de lange lijnen?
na de zomer ga ik beginnen met het grondwerken en freestylen
heb inmiddels de leadrope emiel voest besteld.....
die werken op de basis van emiel voest?
die werken aan de lange lijnen?
na de zomer ga ik beginnen met het grondwerken en freestylen
heb inmiddels de leadrope emiel voest besteld.....
Re: hier ook mensen die met hun fjord
Ik doe niets volgens de richtlijnen van iemand, maar heb wel diverse onderdelen van Emiel Voest opgepikt (door het zien van o.a. zijn clinics) en haal daar mijn eigen werkwijze uit. Vooral tijdens de kennismaking met een paard is het ideaal om in korte tijd even orde op zaken te kunnen stellen.
Maar ik gebruik freestyle onderdelen als standaard, al voordat ik wist dat dat onder het kopje 'freestyle' geplaatst werd. (ik volg alleen niet een bepaald stramien dat door iemand op papier vastgelegd is, maar pas het aan naar de situatie en het paard...ene keer neem ik veel 'freestyle-methodes' en de andere keer nauwelijks.)
Maar ik gebruik freestyle onderdelen als standaard, al voordat ik wist dat dat onder het kopje 'freestyle' geplaatst werd. (ik volg alleen niet een bepaald stramien dat door iemand op papier vastgelegd is, maar pas het aan naar de situatie en het paard...ene keer neem ik veel 'freestyle-methodes' en de andere keer nauwelijks.)
Geluk is de vrucht van intens werk
beetje hetzelfde idee als ik dus 
ik werk op een stal waar ze met die onderdelen werken
ik ga niet alles precies zo doen,maar haal de onderdelen eruit waarvan ik denk dat ze goed bij mij en mijn paard passen
ik dacht misschien is het leuk om een topic te maken waar we elkaar tips kunnen geven en een fotootje erbij kunnen plaatsen

ik werk op een stal waar ze met die onderdelen werken
ik ga niet alles precies zo doen,maar haal de onderdelen eruit waarvan ik denk dat ze goed bij mij en mijn paard passen

ik dacht misschien is het leuk om een topic te maken waar we elkaar tips kunnen geven en een fotootje erbij kunnen plaatsen

- kristelhans
Jeehj ik ook met Beer! Beetje van mezelf, beetje van Voest en vooral ook beetjes van Klaus Ferdinand Hempfling. Heb ook het Voest grondwerk halster en leadrope en een leuk boek (gesigneerd haha). Beer doet het super met deze manier van werken. Ik vond de bewustwording van mijn eigen lichaam vooral een echt eye-opener.
Ik ga meer richting de parelli kant.. Niet bedreven ofzo, maar met een paardenvriendin die niet anders doet kun je er niet om heen, hihi..
Maar heb het nu al een heel poosje niet meer gedaan..
Maar heb het nu al een heel poosje niet meer gedaan..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Yup hier ook een stevge Voest basis (al jaartje of 10 inmiddels) en probeer er nu wat Bent Benderup doorheen te mixen de komende jaren.
Qua spullies heb ik zo'n beetje de hele Voest collectie thuis liggen hihihi. Moet alleen nieuwe BBpad kopen tzt maar dan moet eerst mn rug weer wat beter zijn.
Qua spullies heb ik zo'n beetje de hele Voest collectie thuis liggen hihihi. Moet alleen nieuwe BBpad kopen tzt maar dan moet eerst mn rug weer wat beter zijn.
leuk! heb je ook foto's van je trainingen?
ben je er al lang mee bezig?
ben je er al lang mee bezig?
- kristelhans
In mijn onderschrift is een linkje naar Beers website en daar heb ik wel foto's en verhaaltjes van onze freestyle dingen!
Ik ben niet zo erg er mee bezig. Maar
af en toe dan ga ik er wel een beetje mee bezig
voor de afwisseling.
Maar zonder zadel en zonder hoofdstel
rijden gaat ons soms nog niet helemaal goed af.
Maar ik ga wat meer informatie zoeken en kijken hoe het allemaal eigenlijk in zijn werk gaat.
af en toe dan ga ik er wel een beetje mee bezig
voor de afwisseling.

rijden gaat ons soms nog niet helemaal goed af.

Maar ik ga wat meer informatie zoeken en kijken hoe het allemaal eigenlijk in zijn werk gaat.

Prizly(briggen×myrstein): L1+5 (l)verkocht
Kora(wobke×remmelt): Nog niet gestart(l)
Kora(wobke×remmelt): Nog niet gestart(l)
Heb er geen specifieke foto's van...het zijn voor mij basisdingen, gedragsregels haast, maar kan binnenkort Janna wel eens vragen of ze foto's/filmpje maakt van hoe ik bijv. longeer (zonder poespas..een halster, lijn en zweep (men- of longeer, wat er zo snel voor handen is)).
Heb ook geen speciale halsters of leadropes ofzo...doe het met de middelen die voor handen zijn eigenlijk. Soms ben ik er wel meer of bewuster mee bezig puntjes nog verfijnder uit te voeren, maar meestal gebeurd het instinctief.
Heb ook geen speciale halsters of leadropes ofzo...doe het met de middelen die voor handen zijn eigenlijk. Soms ben ik er wel meer of bewuster mee bezig puntjes nog verfijnder uit te voeren, maar meestal gebeurd het instinctief.
Hier ook wel een freestyler, gebruik de attributen niet veel meer. Maar de basis is er zeer zeker wel. Longeren is zo'n ding, vind ik zo ontzettend nutteloos. Pablo gaat los in de roundpen/longeercirkel en zo geef ik m beweging. Heb ik verder niks bij nodig.
Ik heb trouwens de beginselen geleerd van iemand uit de eerste instructeurslichting van Emiel. En een aantal jaar later bij een opleidingsgenootje verder gegaan
Het past goed bij me omdat het voor alle paarden/mensen richtingen etc te gebruiken is. Parelli is me te natural (of in elk geval de meeste mensen die ik ken die parellien zijn een beetje doorgeslagen imo
) Monty roberts heb ik niet veel ervaring mee. Alleen het geen ik gezien heb op evenementen. Klaus ferdinand hempling heb ik ook geen ervaring mee.
Ik heb trouwens de beginselen geleerd van iemand uit de eerste instructeurslichting van Emiel. En een aantal jaar later bij een opleidingsgenootje verder gegaan

Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Wat is het verschil van werken in de roundpen/longeercircel tov longeren bij jou Roos?Pablo schreef:Longeren is zo'n ding, vind ik zo ontzettend nutteloos. Pablo gaat los in de roundpen/longeercirkel en zo geef ik m beweging. Heb ik verder niks bij nodig.
Dat ik het gewoon fijner vind om zonder iets in t midden te staan als met een zweep/lijn in mijn handen. Qua "training` geef je ze toch niets meer mee. Zelfde vind ik ook van pessoa/bijzet etc hoor. Dubbele lijnen of aan de hand werken is mijns inziens vele malen effectiever. Als je kijkt naar bijvoorbeeld het rechtrichten, dat vind ik met een enkele lijn niet te doen. Pablo is meestal zo scheef als een hoepel dus longeren is echt niet goed voor hem (ivm het op de schouder vallen). Ik kan hem net zo makkelijk freestylen in de roundpen als in een 20x40 bak.
Moet nog wel even opmerken dat ik niet heel vaak loswerk/longeer, gewoon omdat ik er niet veel aan vind. Poownie staat de hele dag buiten dus om de beweging hoef ik het niet te doen!
Moet nog wel even opmerken dat ik niet heel vaak loswerk/longeer, gewoon omdat ik er niet veel aan vind. Poownie staat de hele dag buiten dus om de beweging hoef ik het niet te doen!
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
ah ok, bij mij heet dat net zo goed longeren dus haha, zie je dat je ook door een simpel woord al hele verwarringen kunt krijgen. (longeren is voor mij een paard in beweging zetten op een ronding)
Ik zie nu dit topic voorbijkomen en sluit me ook maar aan. IK doe regelmatig aan grondwerk met Li, heb ook regelmatig les van een instructrice van Voest, het si een fijne en duidelijke manier voor ons beiden. Maar bovenaan staat natuurlijk, hoe Li erop reageert en hoe zij de dingen oppikt. Soms passen we dan wat dingen aan, zodat het voor haar beter werkt zeg maar. Wat doen we zoal, we doen loswerken, dus dan vraag ik haar te stappen, draven gelloperen, van hand te veranderen, voor of achter pionnen langs te gaan etc zonder iets. Verder ook werken met ofeneningen aan de leadrope en pas zijn we begonnen met de dubbele lange lijnen.
Machnix, ben benieuwd hoe het met jou in de tussentijd gaat met grondwerken?
Machnix, ben benieuwd hoe het met jou in de tussentijd gaat met grondwerken?
Nu ik dit hier lees, ik heb zo'n 6 jaar geleden een freestyle cursus gedaan. Het is al weer even geleden, en ik zou de boel graag opfrissen.
Dus als iemand een instructeur in deze richting weet, in de regio Haarlemmermeer, vind mijn PB-box
Dus als iemand een instructeur in deze richting weet, in de regio Haarlemmermeer, vind mijn PB-box

Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Ik doe ook af en toe wat freestyle. Geleerd van Petra van Equixanthos, ook de Voest-manier volgens mij.
Orlinde en ik hebben er een betere band door gekregen en we snappen elkaar beter, letten ook beter op elkaars signalen. Dat vind ik erg prettig, het werkt allemaal zo veel makkelijker samen.
Longeren met enkele lijn vind ik ook niks, ik doe liever los of dubbele lijn.
Orlinde en ik hebben er een betere band door gekregen en we snappen elkaar beter, letten ook beter op elkaars signalen. Dat vind ik erg prettig, het werkt allemaal zo veel makkelijker samen.
Longeren met enkele lijn vind ik ook niks, ik doe liever los of dubbele lijn.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Nabrandertje: in Noord-Holland kun je Sandra Strating vragen voor les, haar site is www.sameninbalans.nl . Een weekend bij Equixantos (Beilen, Drente) vond ik erg fijn omdat je er dan echt helemaal mee bezig kunt zijn. Ik was met 2 stalgenootjes en hun paarden, en zo leerden we ook van naar elkaar kijken. en de paarden waren heel verschillend, reageerden alle drie anders, dus je moest je goed aanpassen.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
- MarcellaBalou
Ik heb pas de DVD gezien. en ik heb het toevallig pas geprobeert bij Dolfin, Hij reageerde er direct op terwijl hij het nog nooit gedaan heeft. Was wel erg leuk om te zien. 

Dolfin (Stedjeblakken X Zara vm.Manus)
Reserve Ruinenkampioen Rolde 2012
Ruinenkampioen en Dagkampioen Rolde 2013
Nationaal Kampioen 2013
&Baloutje Mijn Kleintje
Reserve Ruinenkampioen Rolde 2012
Ruinenkampioen en Dagkampioen Rolde 2013
Nationaal Kampioen 2013
&Baloutje Mijn Kleintje
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Oud topic!
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013