de wereld die 24/7 buiten heet, van stal naar buitenpaard ?
Re: de wereld die 24/7 buiten heet, van stal naar buitenpaard ?
Nou, ik wil mijn ervaringen ook wel even kwijt. Nisko en Anka wonen ook 24/7 buiten. Nisko al 3 jaar en Anka nu net een half jaar. Nisko had daarvoor 3 jaar echt binnen gestaan, uitgezonderd de zomer maanden. Maar nadat ze bevangen was zei de DA dat ze gewoon 24/7 buiten moest. Ik heb een warm moment in mei gekozen om haar buiten te zetten. Dat ging goed totdat er een sterke temperatuursterugval kwam en veel regen. Ik heb haar toen een tijdje een regendek op gehad bij regen en vooral veel gevoerd. Ze had het toen echt koud, rillen over het hele lichaam. Nadat ze wat meer gewicht had gekregen en de vacht had aangepast heb ik die winter geen problemen gehad en de winters erna ook niet.
Helaas hebben Nisko en Anka geen schuil nu. Dat vind ik op zich wl jammer. Maar Nisko heeft nooit ergens last van, die kweekt ook een enorme vacht, ging de 1e winter ook al vanzelf. Wat ik wel doe is dus heeel heeel veel hooi voeren. De motor moet draaien. En waar of niet, sinds Nisko heel veel ruwvoer krijgt glimt ze als een spiegel en haart ze in het voorjaar supersnel uit. Algehele conditie ging er ook op vooruit lijkt het wel.
Anka had het in het begin met veel wind en regen wel lastig. Als het deze winter echt heel bar werd zette ik die wel eens een nacht onder dek. Om even bij te warmen en droog te worden. Ik doe dat wel alleen als ze het zichtbaar koud heeft. Als je het te snel doet gaat het lichaam zich niet zelf aanpassen met meer haar ed. Maar rillen is voor mij de grens, dan dek op. Anka rilt overigens nooit meer nu.
Met Anka vind ik het nu wel eens lastig als ik gereden heb, warm paard in de wei zonder schuil, maar goed, dat heeft Oos natuurlijk niet meer.
Ik vind het heel fijn dat mijn paarden zo veel buiten staan, wel beetje net als Ilonka omschrijft.
Als je hem straks op een goed moment naar buiten doet komt het vast helemaal goed. Goed voeren en het lichaam gaat zich wel aanpassen. Nisko is in al die tijd buiten kiplekker en blij geweest en Anka staat er ook prima bij. Succes voor Oos.
Helaas hebben Nisko en Anka geen schuil nu. Dat vind ik op zich wl jammer. Maar Nisko heeft nooit ergens last van, die kweekt ook een enorme vacht, ging de 1e winter ook al vanzelf. Wat ik wel doe is dus heeel heeel veel hooi voeren. De motor moet draaien. En waar of niet, sinds Nisko heel veel ruwvoer krijgt glimt ze als een spiegel en haart ze in het voorjaar supersnel uit. Algehele conditie ging er ook op vooruit lijkt het wel.
Anka had het in het begin met veel wind en regen wel lastig. Als het deze winter echt heel bar werd zette ik die wel eens een nacht onder dek. Om even bij te warmen en droog te worden. Ik doe dat wel alleen als ze het zichtbaar koud heeft. Als je het te snel doet gaat het lichaam zich niet zelf aanpassen met meer haar ed. Maar rillen is voor mij de grens, dan dek op. Anka rilt overigens nooit meer nu.
Met Anka vind ik het nu wel eens lastig als ik gereden heb, warm paard in de wei zonder schuil, maar goed, dat heeft Oos natuurlijk niet meer.
Ik vind het heel fijn dat mijn paarden zo veel buiten staan, wel beetje net als Ilonka omschrijft.
Als je hem straks op een goed moment naar buiten doet komt het vast helemaal goed. Goed voeren en het lichaam gaat zich wel aanpassen. Nisko is in al die tijd buiten kiplekker en blij geweest en Anka staat er ook prima bij. Succes voor Oos.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
- rocky&moby
hallo krista, wat fijn dat je een plek voor hem bij huis hebt kunnen vinden.
Zoals je misschien gelezen hebt heb ik voor mij 2 fjorden deze beslissing in dec genomen. Rocky was verkocht maar dit bleek niet te gaan, hij is toen naar meneer Carree gegaan en van binnenpaard eigenlijk net voor de sneeuw periode naar buiten gegaan. Hij stond al zonder deken op stal maar dit is uitstekend gegaan. Ze worden goed bijgevoerd en vinden het heerlijk. Moby is uiteindelijk omdat het zo goed beviel in januari ook verhuisd.
Ze hebben de hele dag lekker beweging, staan op een bosweide dus genoeg te inspecteren en te doen. Ze staan met 4 fjorden en ik heb het idee dat ze sinds dien zelfs beter in hun vel zitten.
Snap wel dat het moeilijk is, ik heb bij de eerste erge regen/storm bui ook een slapeloze nacht gehad maar als je dan de volgende dag gaat kijken en je ziet 4 vrolijke koppies gaat dat gevoel gauw weg..
Zoals je misschien gelezen hebt heb ik voor mij 2 fjorden deze beslissing in dec genomen. Rocky was verkocht maar dit bleek niet te gaan, hij is toen naar meneer Carree gegaan en van binnenpaard eigenlijk net voor de sneeuw periode naar buiten gegaan. Hij stond al zonder deken op stal maar dit is uitstekend gegaan. Ze worden goed bijgevoerd en vinden het heerlijk. Moby is uiteindelijk omdat het zo goed beviel in januari ook verhuisd.
Ze hebben de hele dag lekker beweging, staan op een bosweide dus genoeg te inspecteren en te doen. Ze staan met 4 fjorden en ik heb het idee dat ze sinds dien zelfs beter in hun vel zitten.
Snap wel dat het moeilijk is, ik heb bij de eerste erge regen/storm bui ook een slapeloze nacht gehad maar als je dan de volgende dag gaat kijken en je ziet 4 vrolijke koppies gaat dat gevoel gauw weg..
Wat fijn dat je een plekje hebt gevonden! Komt vast goed, gezellig met anderen pony´s. Is het bij jullie in het dorp?
Bedankt voor al jullie positieve en uitgebreide reacties !!
Ik heb er al een veel beter gevoel bij
Over 2 weekjes gaat ie verhuizen.
Ik heb er al een veel beter gevoel bij

Over 2 weekjes gaat ie verhuizen.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Blijft eeuwig zonde dat Oos geblesseerd is, maar ik denk dat je hem met een weidepensioen best wel een plezier doet.
Over 2 wkn al, dat is snel, gelukkig bij je in de buurt!
Sjol is eigenlijk een echt weide paard...
De 1e 5 jaar van haar leven, heeft ze in een weiland gewoont, toen door mij ontvoert en op stal gezet.
Zomers mocht ze altijd op vakantie de wei in, nam ik ander fjordje Unvajr met staart en manen exceem mee.
In oktober 2008, heeft Sjol weer een omslag gemaakt, ik kreeg stal met uitloop.
Die winter haar nog geschoren en onder dek gezet, want ik reed intensief.
Ging super, madam stond bijna altijd buiten.
Winter 2009/2010, Sjol in september geblesseerd, dus niet geschoren, niet onder dek gezet, tot december mochten ze op het land.
Maar ook in de box! (hadden doorloop gecreerd) Denk nou niet dat mevrouw fjord en meneer haflinger in de stal kwamen.
Ze lagen gewoon in de stromende regen ergens in de wei te slapen, moddervarkens.
In de zomer is het wel lekker als ze schaduw hebben van bomen, daar maken ze hier namelijk wel gebruik van.
(Nadeel van die bomen zijn weer de dazen...)
december "naar binnen" dat heet op hun uitloop met stal, ze staan eigenlijk hele dag buiten,
slapen liggend wel in stal, maar staan ook op beton, dus of ze nou binnen gaan liggen vanwege het weer,
of omdat beton niet lekker ligt.. (denk het laatste)
Wat betreft vacht, geen enkel probleem, Sjol had dit jaar voor het eerst sinds ik haar heb, weer een giga mega winter pluis jas.
Gelukkig gaat hier halverwege deze maand of in mei de wei weer open, ook Sjol verlangt naar meer, dan wandelpony die ze nu is.
(hopelijk Sjol nog meer dan wandelpony.. moet haar weer laten scannen, ze loopt nu wel af en toe half uur in stap
voor de wagen en dat gaat allemaal goed. )
Hopelijk kan Oos net zo genieten van het weideleven als Sjol.
Hij zal even moeten wennen, maar Oos blijft een fjord, denk dus dat hij snel genoeg door heeft, hoe het werkt.
Over 2 wkn al, dat is snel, gelukkig bij je in de buurt!
Sjol is eigenlijk een echt weide paard...
De 1e 5 jaar van haar leven, heeft ze in een weiland gewoont, toen door mij ontvoert en op stal gezet.
Zomers mocht ze altijd op vakantie de wei in, nam ik ander fjordje Unvajr met staart en manen exceem mee.
In oktober 2008, heeft Sjol weer een omslag gemaakt, ik kreeg stal met uitloop.
Die winter haar nog geschoren en onder dek gezet, want ik reed intensief.
Ging super, madam stond bijna altijd buiten.
Winter 2009/2010, Sjol in september geblesseerd, dus niet geschoren, niet onder dek gezet, tot december mochten ze op het land.
Maar ook in de box! (hadden doorloop gecreerd) Denk nou niet dat mevrouw fjord en meneer haflinger in de stal kwamen.
Ze lagen gewoon in de stromende regen ergens in de wei te slapen, moddervarkens.
In de zomer is het wel lekker als ze schaduw hebben van bomen, daar maken ze hier namelijk wel gebruik van.
(Nadeel van die bomen zijn weer de dazen...)
december "naar binnen" dat heet op hun uitloop met stal, ze staan eigenlijk hele dag buiten,
slapen liggend wel in stal, maar staan ook op beton, dus of ze nou binnen gaan liggen vanwege het weer,
of omdat beton niet lekker ligt.. (denk het laatste)
Wat betreft vacht, geen enkel probleem, Sjol had dit jaar voor het eerst sinds ik haar heb, weer een giga mega winter pluis jas.
Gelukkig gaat hier halverwege deze maand of in mei de wei weer open, ook Sjol verlangt naar meer, dan wandelpony die ze nu is.
(hopelijk Sjol nog meer dan wandelpony.. moet haar weer laten scannen, ze loopt nu wel af en toe half uur in stap
voor de wagen en dat gaat allemaal goed. )
Hopelijk kan Oos net zo genieten van het weideleven als Sjol.
Hij zal even moeten wennen, maar Oos blijft een fjord, denk dus dat hij snel genoeg door heeft, hoe het werkt.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
- Cindy+Uniek
ik heb ze ook 24/7 buiten lopen! al heb ik wel schuilstallen en daar waar de wind erop staat staan ze ook regelmatig binnen
maar meestal loopt het hele spul buiten! vind het wel leuk, want ik hoor in het kleine wijk ook weer dingen terug als 'ja jij hebt ze lekker altijd buiten lopen he' dat doet me goed 
en je kan altijd nog vragen als hij van de winter echt behoefte heeft om in een stal te willen staan of liggen of je zo'n container neer kan zetten?!
arie was ook zo'n verpestte toen ze kwam, moest echt met regendeken op naar de wei anders stond ze na 1 bui te rillen!! heeft ook een paar maanden geduurd, uiteindelijk verharden ze gelukkig weer helemaal
uniek stond op het kleine ros in de paddock ook aan het hek te wachten, terwijl nu kan ze lekker zelf rondlopen, dus je zal zien dat hij er aan went dat dit 'normaal' is en dat hij niet meer voor het hek zal gaan staan om eruit te willen

en je kan altijd nog vragen als hij van de winter echt behoefte heeft om in een stal te willen staan of liggen of je zo'n container neer kan zetten?!
arie was ook zo'n verpestte toen ze kwam, moest echt met regendeken op naar de wei anders stond ze na 1 bui te rillen!! heeft ook een paar maanden geduurd, uiteindelijk verharden ze gelukkig weer helemaal

uniek stond op het kleine ros in de paddock ook aan het hek te wachten, terwijl nu kan ze lekker zelf rondlopen, dus je zal zien dat hij er aan went dat dit 'normaal' is en dat hij niet meer voor het hek zal gaan staan om eruit te willen

Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Toevallig heb ik een pensionpaard sinds eind november. Die is dus van 16 jaar stal paard omgeschoold naar 24/7 buitenpaard, en wel in november. Nog een kwpn er ook
Ik heb wel een overkapping en schuilstal, en je kon goed zien dat ze de eerste 2 weken nog heel veel zelf in de stal ging staan. Toen is ze het licht gaan zien en steeds meer buiten. Sinds februari (na de sneeuw) is de stal helemaal dichbt gegaan.
paard doet het geweldig en wil echt geen stal meer in.
En als je ziet hoe zwaar de winter was voor zo'n omschakeling

Ik heb wel een overkapping en schuilstal, en je kon goed zien dat ze de eerste 2 weken nog heel veel zelf in de stal ging staan. Toen is ze het licht gaan zien en steeds meer buiten. Sinds februari (na de sneeuw) is de stal helemaal dichbt gegaan.
paard doet het geweldig en wil echt geen stal meer in.
En als je ziet hoe zwaar de winter was voor zo'n omschakeling

Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
de mijne staan vanaf gisteren ook weer 24/7 buiten, ze vinden het heerlijk, staan ook niet bij het hek (ja ze weten zodra ze op het "grote" stuk staan dat het over is met de pret en dat ze buiten blijven)
Dewi en Cosi hebben vorige jaar ook de hele winter buiten gelopen (zonder stal) en dat ging ook prima.
Maar ik ben zelf een mieperd hoor, met slecht weer heb ik ze het liefste binnen, vooral als het dan ook nog koud is en hard waait. Dus ik kan me jou dilemma goed voorstellen, helemaal omdat hij het niet gewend is.
Dewi en Cosi hebben vorige jaar ook de hele winter buiten gelopen (zonder stal) en dat ging ook prima.
Maar ik ben zelf een mieperd hoor, met slecht weer heb ik ze het liefste binnen, vooral als het dan ook nog koud is en hard waait. Dus ik kan me jou dilemma goed voorstellen, helemaal omdat hij het niet gewend is.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
-
mijn verzorg fjorden staan buiten en willen niet eens in de stal staan
ze zijn met z'n tween en volgens mij kan het ook hartstikke goed gaan met die van jou met een vriendje erbij lukt het vast wel
ze zijn met z'n tween en volgens mij kan het ook hartstikke goed gaan met die van jou met een vriendje erbij lukt het vast wel
Fijn dat je een buitenplekje voor hem hebt gevonden. Vlin staat ook altijd zomer en winter buiten. Ook hij heeft geen schuilstal maar wel 3 fijne vriendinnen waar hij mee staat te kroelen en te klieren. Ik moet echter wel zeggen dat als het dagen regent of 's nachts zwaar vriest dat ze dan naar binnen gaan. Maar eigenlijk kunnen ze er goed tegen, kijk maar eens naar die wintervachten.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Wat jammer dat Oos zo gebleseerd is, maar ik denk dat hij het heel fijn gaat vinden buiten. Morris heeft 12 jaar op stal gestaan, dat ging prima, maar hij is echt blijer nu hij buiten staat. En hij komt wel altijd naar het hek, maar ze krijgen bijna altijd eten als ik kom dus dat is normaal (en handig als ik wil gaan rijden). Morris heeft wel een schuilstal, maar met regen, wind, kou zie ik ze bijna altijd gewoon buiten staan. Je merkt het vanzelf als Oos het niet leuk vindt buiten, dan kan je altijd verder kijken, maar ik denk dat hij het heerlijk vindt.
Morris, mijn superfjord!
Bij natte kou met wind zet ik ze ook graag binnen hoor.. Dan willen ze trouwens ook wel. Kan het aan ze merken, dan staan ze bij het hek en zijn ze wat onrustig. Normaal staan ze op de voederplek te wachten op hun droogje..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
In het begin zal Oos er misschien even aan moeten wennen,maar al snel zal hij niet anders meer willen!
Heerlijk voor hem dat je hem zo'n plekje geeft.
Hier staan ze ook zonder schuil mogelijkheid,alleen bij hele dagen regen of boven de 25 graden gaan ze in het weitje bij de stal met de staldeur open.
In dat weitje staat nl ook een boom zodat ze schaduw hebben.
In de ander wei is totaal geen beschutting of schaduw.
Heerlijk voor hem dat je hem zo'n plekje geeft.
Hier staan ze ook zonder schuil mogelijkheid,alleen bij hele dagen regen of boven de 25 graden gaan ze in het weitje bij de stal met de staldeur open.
In dat weitje staat nl ook een boom zodat ze schaduw hebben.
In de ander wei is totaal geen beschutting of schaduw.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Bedankt voor al jullie reacties !!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart

hier nog iemand met 2 fjorden die 24/7 buiten staan, in eerste instantie ook zonder schuilstal. Die hebben ze nu wel, maar daar gaan ze niet in
Ik zit juist met het omgekeerde, straks vanaf 1 oktober moeten ze op stal ivm onze verhuizing naar het westen, ben benieuwd hoe dat gaat lopen dan.

Ik zit juist met het omgekeerde, straks vanaf 1 oktober moeten ze op stal ivm onze verhuizing naar het westen, ben benieuwd hoe dat gaat lopen dan.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd