wat ik je kan vertellen, wat wij hebben gedaan.
In januarie heb ik gekalkt, kalk is voor het ontzuren van de boden, op zure grond wil onkruid groeien. Normaal strooi je kalk in/rond nov, en moet het minimaal 1 maand voor zaaien het land op.
Daarna heb ik gemest met een koeien korrel, zodat de grond al wat voedings stoffen heeft voor het gras.
Ik heb eind maart gezaaid, en de grond is daarvoor eerst met en culivator open getrokken, dan trek je de bovenlaag los, en niet de hele onderlaag(kon hier niet ivm een kippenschuur die in de grond zit).daarna gezaaid en daarna de roller er over om het weer te egalizeren, en steviger te maken. Ik trek een half jaar uit voor het groeien, uitstoelen en stevig worden.
Als het gras groeit moet je het een aantal x maaien om de mat stevig te laten worden. Als je dat niet doet, stoelt je gras niet uit, en krijg je alleen maar 1 spriet omhoog, en 1 wortel de grond in, en dat is dus zo weer zwart zand dan als je er op laat grazen.
Ik heb speciale weidemengsel gekocht bij
http://www.tenhaveseeds.nl
standaard koeiengras is dacht ik niet geschikt voor paarden.
Verder is het handig om je omgeploegde en gezaaide land evt door schapen te laten begrazen, die stampen de grond weer aan.
boer in de burt of loonwerker zou je evt kunnen benaderen. Brandnetels kan je af maaien, en gedroogd eten paarden het op, is ook goed voor ze dacht ik.
Wij hebben round up gespoten, en de wei die ik nu heb stond vol onkruid doordat er jaren niks aan gedaan was, ik denk niet dat je dat zo maar kwijt bent, helaas..ja, dan moet je het af branden