ontwormings schema
ontwormings schema
wet iemand een ontwormings schema te maken met daarop het volgende.
Welke werkzame stof wanneer
Welke spuit bevat welke werkzame stof
Welke werkzame stof pakt welke worm aan
Al die spuiten met verschillende stoffen, ik zie door de bomen het bos niet meer..
Welke werkzame stof wanneer
Welke spuit bevat welke werkzame stof
Welke werkzame stof pakt welke worm aan
Al die spuiten met verschillende stoffen, ik zie door de bomen het bos niet meer..
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Re: ontwormings schema
Ontwormschema veulen:
Op 7-10 dagen leeftijd ontwormen met ivermectine.
Vervolgens iedere maand met ivermectine tot een leeftijd van 6 maanden.
Ontwormschema jaarling (6 maanden - 18 maanden):
okt: ivermectine + praziquantel nov:- dec: pyrantel jan:- feb: ivermectine maart:- april: pyrantel mei:- juni: ivermectine juli: - aug: pyrantel sept: -
Ontwormschema vanaf 18 maanden:
jan; - feb: ivetmectine maart: - april: ivermectine mei: - juni: ivermectine juli: - aug: ivermectine sept: - okt: ivermectine + praziquantel nov: - dec: ivermectine.
Ivermectine zit in equimectin(eurovet) en eqvalan.
Ivermectine + praziquantel zit in equimax.
Pyrantel zit in Strongid - P
In nederland wordt resistentie gezien van spoelwormen (parascaris Equorum) tegen ivermectine. Het is raadzaam jaarlingen (1x per 4 maanden) te ontwormen met Pyrantel.
Wij geven een advies om toch af en toe een mestonderzoek te doen om te kijken of je je schema moet aanpassen.
Andere opmerkingen:
* Paarden die het hele jaar buiten lopen, dienen het hele jaar te worden ontwormd
* Ontworm paarden in het voorjaar een dag of 3 voordat ze de wei in gaan.
* Nieuwe paarden in een koppel altijd eerst ontwormen voordat het paard de wei in gaat.
* Veulens jonger dan 4 maanden NOOIT ontwormen met Equest (moxidectine)
* Werkzaamheid van fenbendazole en pyrantel tegen grote en kleine maagdarmwormen(resp. Strongyliden en Cyathostominae) is onvoldoende.
* Horzellarven zijn alleen gevoelig voor ivermectine
* Als er kleine maagdarmwormen (Cyathostominae of bloedwormen) in de mest gezien zijn , moet Equest gegeven worden(of evt Equest Pramox (ook tegen lintworm) in het najaar)
Dit is een schema wat wij in onze praktijk als basis aangeven.
Op 7-10 dagen leeftijd ontwormen met ivermectine.
Vervolgens iedere maand met ivermectine tot een leeftijd van 6 maanden.
Ontwormschema jaarling (6 maanden - 18 maanden):
okt: ivermectine + praziquantel nov:- dec: pyrantel jan:- feb: ivermectine maart:- april: pyrantel mei:- juni: ivermectine juli: - aug: pyrantel sept: -
Ontwormschema vanaf 18 maanden:
jan; - feb: ivetmectine maart: - april: ivermectine mei: - juni: ivermectine juli: - aug: ivermectine sept: - okt: ivermectine + praziquantel nov: - dec: ivermectine.
Ivermectine zit in equimectin(eurovet) en eqvalan.
Ivermectine + praziquantel zit in equimax.
Pyrantel zit in Strongid - P
In nederland wordt resistentie gezien van spoelwormen (parascaris Equorum) tegen ivermectine. Het is raadzaam jaarlingen (1x per 4 maanden) te ontwormen met Pyrantel.
Wij geven een advies om toch af en toe een mestonderzoek te doen om te kijken of je je schema moet aanpassen.
Andere opmerkingen:
* Paarden die het hele jaar buiten lopen, dienen het hele jaar te worden ontwormd
* Ontworm paarden in het voorjaar een dag of 3 voordat ze de wei in gaan.
* Nieuwe paarden in een koppel altijd eerst ontwormen voordat het paard de wei in gaat.
* Veulens jonger dan 4 maanden NOOIT ontwormen met Equest (moxidectine)
* Werkzaamheid van fenbendazole en pyrantel tegen grote en kleine maagdarmwormen(resp. Strongyliden en Cyathostominae) is onvoldoende.
* Horzellarven zijn alleen gevoelig voor ivermectine
* Als er kleine maagdarmwormen (Cyathostominae of bloedwormen) in de mest gezien zijn , moet Equest gegeven worden(of evt Equest Pramox (ook tegen lintworm) in het najaar)
Dit is een schema wat wij in onze praktijk als basis aangeven.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Even een aanvulling, Banminth is ook op basis van Pyrantel de Strongid-P konden wij niet meer krijgen.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

Ik zou het ook gewoon met de DA afstemmen Tamara. Ik heb met hem de omstandigheden doorgesproken waaronder ik de paarden houd en toen hebben we een schema opgesteld. Ik ontworm op zijn advies 4x per jaar en dat lijkt prima te gaan. In het voorjaar eraquell, zomer equimax, najaar eraquell en begin winter equest pramox. Als je googelt op ontwormen kom je op sites van DA-praktijken ook wel vaak lijsten tegen van welk wormmiddel tegen welke wormen werken en wanneer je zou moeten ontwormen. En daar zij nogal wat verschillen in ook, vandaar dat ik dus met de DA ook zou overleggen. Ik heb nl ook al gehoord dat je weidepaarden in de winter dus minder hoeft te ontwormen. Ik doe zelf wel gewoon elke 3 maanden.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Weet je wat ik altijd zo verwarrend vind Claudia, dat de ene DA zegt afwisselen van stoffen en de andere zegt weer is niet nodig...wat moet je dan.
Ik geef 2 keer per jaar Equimax, (voor en na weideseizoen)en tussendoor wissel ik ivermectine en pyrantal af...!
Ik geef 2 keer per jaar Equimax, (voor en na weideseizoen)en tussendoor wissel ik ivermectine en pyrantal af...!
Hier zijn we overgegaan op mestonderzoek. Voordeel daarvan is dat je alleen hoeft te ontwormen als er iets gevonden wordt en je krijgt meteen te horen wat je moet gebruiken. Vind het wel een geruststellende gedachte om op deze manier heel effectief te ontwormen.
Harry: 1-1-1972 - 4-2-2008 Voor altijd in mijn hart; Dank voor al je wijsheid
Daantje: 18-6-2007: Hoe prachtig kan een fjord zijn...
Dane Hamlet: 8-4-2011 Mijn perfecte Deense prins
Daarnaast blijft het in mijn ogen zaak je mest te checken. Wij pluizen regelmatig een mestbal uit en daar kom je nog wel eens een worm in tegen. In het geval van Cratos de kleine stongyliden (rode) dan kan je wel met een pyrantelspuit of ivermectinespuit ontwormen maar dan had hij toch echt de moxidectine nodig. Dus dan is je schema inderdaad een soort van zinloos. Bij Ros volg ik echter wel een soortgelijk schema als dat Claudia hier neergezet heeft en pak ik 1x per jaar de lintworm mee. Wij doen eens in de zoveel tijd klei over het voer en dan komen er levende wormen vanaf als ze een overmatige besmetting hebben, bij Cratos was dat altijd prijs en bij Ros eigenlijk nooit. Die wordt dus preventief ontwormd want ook de dagen daarna kom je als je mazzel hebt misschien 2 wormen tegen in zijn mest.
Mestonderzoek is ons niet goed bevallen, ik kreeg de uitslag terug dat ik niet hoefde te ontwormen en een week later stond Cratos met een gigabesmetting van kleine strongyliden.
Daar vertrouw ik niet meer op in ieder geval niet bij de instantie waar wij het altijd lieten doen.
Mestonderzoek is ons niet goed bevallen, ik kreeg de uitslag terug dat ik niet hoefde te ontwormen en een week later stond Cratos met een gigabesmetting van kleine strongyliden.
Daar vertrouw ik niet meer op in ieder geval niet bij de instantie waar wij het altijd lieten doen.
Morgan!! 

Dat doe ik ook Marijke, mestballen uit elkaar halen. Bij Nisko werkelijk nog nooit 1 worm gevonden. Bij Anka vorig jaar dus wel na de equimax. Daarna vrij vlot nog eens ontwormd en toen vond ik niets meer.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Ik volg ook weer gewoon mijn originele ontwormbeleid. Ik heb ook 3x mestonderzoek gehad waarin werd verklaard dat het paard schoon was. Na een tijdje bloed laten prikken omdat ik het paard niet vertrouwde qua gezondheid en raad eens? Vol met wormen. Nee, mestonderzoeken komen er hier ook niet meer in.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Maar dat gaat ook niet altijd op. Maar dat is met ontwormen ook zo.harsan schreef:Hier zijn we overgegaan op mestonderzoek. Voordeel daarvan is dat je alleen hoeft te ontwormen als er iets gevonden wordt en je krijgt meteen te horen wat je moet gebruiken. Vind het wel een geruststellende gedachte om op deze manier heel effectief te ontwormen.
Je kunt nu onderzoeken en er zit niets en over 2 dagen zit hij vol met wormen.
Ik ontworm ook niet om de 8 weken maar die van mij staan veel binnen en alleen in de bak.
Dit is ook meer een richtlijn, een standaardprotocol. Daar moet je op eigen situatie op inspelen.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Dat klopt maar wij hebben in de praktijk dus Strongid - P en geen BanminthMarijke_ schreef:Even een aanvulling, Banminth is ook op basis van Pyrantel de Strongid-P konden wij niet meer krijgen.

maar er zijn tegenwoordig zoveel verschillende merknamen dat je even goed moet kijken naar de werkzame stof.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
in principe is ontwormen met Equimax voldoende in het najaar. Maar zoals ik al zei, dit is een basisschema en je moet het aanpassen aan jou paarden.'roos schreef:Weet je wat ik altijd zo verwarrend vind Claudia, dat de ene DA zegt afwisselen van stoffen en de andere zegt weer is niet nodig...wat moet je dan.
Ik ontworm wel altijd met Ivermectine omdat maagdarmwormen en horzellarven het meest voorkomen(zeker in de zomer.)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Het is volgens mij ook maar net waar de praktijk inkoopt
.
En je hebt gelijk het draait om de werkzame stof.

Morgan!! 

Equimectin is van Eurovet en eurovet is van de AUV(en de AUV is een cooperatie van de samenwerkende dierenartsen) dus goedkoper in de maak en aanschaf.Marijke_ schreef:Het is volgens mij ook maar net waar de praktijk inkoopt.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
mest ballen uit elkaar halen klinkt heel effectief, maar slaat nergens op.
Vorig jaar had het veulen van Umela (Finny) geen wormen in de mest (echt niet eentje) de dag na het ontwormen leek het wel spaghetti. Dus na een week nog maar eentje gegeven. (was echt schrikken hoor) na de tweede Spuit was er niets meer te vinden.
Dus ik vertrouw niet op het blote oog.
Vorig jaar had het veulen van Umela (Finny) geen wormen in de mest (echt niet eentje) de dag na het ontwormen leek het wel spaghetti. Dus na een week nog maar eentje gegeven. (was echt schrikken hoor) na de tweede Spuit was er niets meer te vinden.
Dus ik vertrouw niet op het blote oog.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Je moet natuurlijk ook niet alleen op je blote oog vertrouwen, maar wij checken het wel regelmatig. Zeker ook na het ontwormen, als er dan veel vanaf komen dan weet je dat je nog een keer moet herhalen. Tenminste wij herhalen altijd als er veel vanaf komt.
We waren al redelijk spastisch op parasieten maar nu na het gebeuren met Cratos natuurlijk nog veel meer.
We waren al redelijk spastisch op parasieten maar nu na het gebeuren met Cratos natuurlijk nog veel meer.
Morgan!! 

Precies als je ze ziet weet je dat ze er zijn, maar als je niets ziet zegt het niet dat ze er niet zijn.Marijke_ schreef:Je moet natuurlijk ook niet alleen op je blote oog vertrouwen, maar wij checken het wel regelmatig. Zeker ook na het ontwormen, als er dan veel vanaf komen dan weet je dat je nog een keer moet herhalen. Tenminste wij herhalen altijd als er veel vanaf komt.

Muis Keurmerrie!
hier voelde ik me ook niet zeker voor alleen een mestonderzoek te laten doen voor Jalenka.
dus direct bloed laten trekken en uit de mest kwam niks uit, maar bloed gaf wel bloedwormen
we moeten nu binnen 3 weken met Equest ontwormen (ze hebben gisteren beide een spuitje gekregen tegen de bloedwormen alleen)
en dan wordt er binnen 4 weken terug een bloedonderzoek gedaan
heb nu preventief bij Githa die spuit ook laten zetten (om zeker te zijn) en zal dus ook terug mee ontwormd worden
ons normale schema is 4 keer per jaar. om de 3 maand en telkens om de 6 maand hetzelfde (dus in bvb maand 1 middel X, maand 4 middel Y, maand 7 middel X, maand 10 middel Y terug)
maar wij houden ons vanaf nu dus bij dubbele controle van bloed en mest 1 keer per jaar bij het inenten
dus direct bloed laten trekken en uit de mest kwam niks uit, maar bloed gaf wel bloedwormen
we moeten nu binnen 3 weken met Equest ontwormen (ze hebben gisteren beide een spuitje gekregen tegen de bloedwormen alleen)
en dan wordt er binnen 4 weken terug een bloedonderzoek gedaan
heb nu preventief bij Githa die spuit ook laten zetten (om zeker te zijn) en zal dus ook terug mee ontwormd worden
ons normale schema is 4 keer per jaar. om de 3 maand en telkens om de 6 maand hetzelfde (dus in bvb maand 1 middel X, maand 4 middel Y, maand 7 middel X, maand 10 middel Y terug)
maar wij houden ons vanaf nu dus bij dubbele controle van bloed en mest 1 keer per jaar bij het inenten
Misschien is het een idee om diverse dingen uit dit topic in een sticky te zetten. Dan zoekt het wat gemakkelijker als je er bijv. over een jaar nog eens over wilt lezen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Voor ons was een standaard ontworm-schema een drama. We hebben zo'n 70 paarden staan in verschillende groepen en de trainingspaarden komen ook nog eens van verschillende stallen. Vandaar dus het mestonderzoek. We nemen elke keer een kleine groep die altijd bij elkaar staat en tot nu toe geeft het onderzoek goede resultaten. (Dwz: als er iets gevonden wordt zien we ook dat dezelfde parasiet binnen dezelfde groep wordt gevonden) Het is dus ook afhankelijk van je situatie op stal voor welke methode je kiest.
Harry: 1-1-1972 - 4-2-2008 Voor altijd in mijn hart; Dank voor al je wijsheid