Fjord met verlatingsangst?

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Wanja

Fjord met verlatingsangst?

Bericht door Wanja » di 23 mar 2010, 10:22

Ik heb er echt de balen van :( , net een buitenritje gemaakt... nou dat was alles behalve relaxed, want ik ben bijna verongelukt met die leipe knol _-:( . Ik heb dit met Wanja nog nooit meegemaakt en ik denk dat het te maken heeft met Feline en ze op haar is aangewezen. Ze gaat gewoon compleet door het lint als ze alleen is :( . Eerst dacht ik dat het allemaal wat onwennigheid was, maar nu begint het toch een serieus probleem te worden. Ze flipte vandaag echt finaal van een groene vuilcontainer die naast de weg stond, terwijl ze anders nooit ergens van op of om kijkt. Eerst liep ze al snurkend langs de brievenbus aan het einde van de oprijlaan, oke, nou met wat geruststellende woordjes en een bemoedigende beenhulp ging ze er wel langs. Nou ja, toen stond dus even verderop die vuilcontainer bij een huis langs een zandpad. Madam ging in de ankers, dus ik gaf been, waarop ze torenhoog bokte en vervolgens zich op d'r achterbenen omdraaide om naar huis te sprinten -:(-
Gelukkig kwam ze terug op mijn stemhulp en kon ik haar omdraaien. Dit pikte madam niet, dus huppa, weer op de achterbenen en omdraaien, maar deze keer zat er een sloot naast waar ze met d'r achterbenen in gleed. Hierdoor verloor ze haar evenwicht en kon ik er net op tijd afspringen. Toen stond ze al snuivend en briesend naast me en heb ik haar een ongelooflijke lel om d'r oren gegeven. Geloof me: ik was witheet na haar acties, ik zag mezelf alweer in het ziekenhuis liggen en deze keer met een dwarslaesie of erger. En ze had al genoeg geruststellende woordjes gehad waar ze zich weinig van aantrok >;) , dus ik was de lieve benadering intussen al gepasseerd!
Heb haar een stuk meegenomen aan de hand en ben er toen uiteindelijk weer opgestapt. Ze bleef de hele weg drammen, fatsoenlijk stappen was er niet bij! Heb haar geprobeerd recht te zetten door haar steeds opnieuw halt te laten houden en weg te laten stappen, maar ze fokt zich dan zo ongelooflijk op dat het probleem alleen maar groter wordt...

Ik weet echt niet meer wat ik hier mee aan moet, zo langzamerhand is het een serieus probleem aan het worden. Dit was de eerste keer dat ik met Wanja naar buiten ben geweest sinds Feline er is en ze met z'n tweetjes staan. De eerste paar keren dat ik met Wanja in het weiland bij huis heb gereden, maakte ze ook al een enorm spektakel. Dat gaat nu iets beter, maar ze blijft veel spanning opbouwen.
Eerder heb ik hier met Wanja nooit problemen mee gehad. Ik heb altijd alleen buiten gereden en alleen in de bak gereden zonder dat ze ook maar iets deed. Ze stond toen op een grote manege/pensionstal en de rest van de paarden stonden gewoon binnen als we gingen rijden.

Voor de mensen die denken dat Wanja zich gewoon goed voelt of het voorjaar in de bol heeft: dat is het beslist niet. Na het rijden had ze haar flanken helemaal hol en ingetrokken van de stress!

Feline is braver dan Wanja, die staat wel te gillen, als Wanja weg is. Maar je kunt er alles mee doen en ze luistert heel erg goed, in tegenstelling tot de oudste en de verstandigste :\
Rust zacht lieve Wanja, ik zal je nooit vergeten kanjer!
* 02-05-2001 † 05-02-2012
Carolinef
Contacteer:

Re: Fjord met verlatingsangst?

Bericht door Carolinef » di 23 mar 2010, 11:31

meid denk dat je t goed aanpakt maar gewoon vol moet blijven houden, de aanhouder wint, en wel zorgen dat jij dat bent!
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Anouska

Bericht door Anouska » di 23 mar 2010, 12:29

Jeetje wat een etter! Doe je wel voorzichtig?
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Esther

Bericht door Esther » di 23 mar 2010, 17:04

Klinkt wel heftig..
Lastig probleem, Tea is buiten ook veel leiper dan in de wei, ook drammen, schrikken, te spanning knalt er gewoon af..
Ik denk dat het voor Wanja even wennen is.. Je zal het even moeten doorzetten, ze moet even leren dat ze wel weer terug komt en dat ze maar te luisteren heeft..
Makkelijkste is natuurlijk om eerst even met een ander mee te rijden zodat Wanja daar wat steun aan heeft en dat dan af te bouwen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Wanja

Bericht door Wanja » di 23 mar 2010, 18:34

Bedankt voor jullie reacties!
Anouska schreef:Jeetje wat een etter! Doe je wel voorzichtig?
Haha ja ;) daarom ben ik ook afgestapt, doe ik normaal nooit maar m'n leven is me toch wel een beetje te lief...

Esther: helaas ken ik hier in de buurt geen mensen met wie ik buiten zou kunnen rijden. Zo lang ze zo gek doet ga ik aan de hand wandelen met bit in. Ze moet toch leren om gewoon te werken zonder dat Feline in de buurt is. Ik leg me hier zeker niet bij neer.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » di 23 mar 2010, 18:35

dat klinkt bekend, en denk dat menig fjorden eigenaar wel eens in jouw situatie heeft gezeten,hihi. Ik zou idd ook niet lief kunnen blijven, en een flink pak rammel verkopen. Maar wel voorzichtig zijn hé op jezelf!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Wanja

Bericht door Wanja » di 23 mar 2010, 18:41

Ik ben normaalgesproken niet zo van het straffen, eerder van het negeren, maar het vandaag toch sterk het gevoel dat ik in het ootje genomen werd ;) . Ze stond gewoon knorrend en snuivend naast me, hallo, doe ff normaal _-:( . Achteraf kan ik er wel weer om lachen, maar het is wel een serieus probleem wat opgelost moet worden :)
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 23 mar 2010, 19:18

tja ik kon vroeger ook gewoon met uniek alleen op pad
en opeens was dat over...
ik weet dat ik nu gewoon niet alleen weg kan
ja dan kan ik 100 x afstappen omdat mevrouw gewoon in de achteruit gaat ongeacht wat er achter haat staat zit of ligt dus ik doe het gewoon niet meer

waarom mezelf en haar overhoop halen, hebben we er beide geen lol aan

dus of het een fase is geen idee, maar het kan dus ook maar zo gewoon zo blijven?!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » wo 24 mar 2010, 11:23

Een klever noemen we dat, een klever wordt niet geboren maar gemaakt. Het is altijd verstandig om in de loop van de tijd paarden [de jonkies vooral] Eens uit elkaar te halen. Een buiten en de ander op stal uit het zicht, zodat ze kunnen wennen aan het alleen zijn. Ze gedraagt zich nu als een merrie die van haar veulen afgehaald wordt. En ook dat moet je uitbouwen ! Straffen heeft geen zin in mijn ogen. Sterker kun je niet zijn wel slimmer ! Maar daar dan ook gebruik van. Probeer niet je eigen frustratie bot te vieren, hoe moeilijk dat ook is. Haal ze dus uit elkaar, eerst een kwartier en geef ze allebei iets lekkers en hooi zodat het eten afleiding geeft. Dan de tijd uitbouwen.
Heel veel succes gewenst.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Wanja

Bericht door Wanja » wo 24 mar 2010, 13:25

Frustraties botvieren is zeker geen sprake van ;)
Ze heeft zich altijd normaal gedragen buiten en nu is ze zo gevaarlijk dat ik er bijna mee verongelukt ben, dat pik ik niet. Ze weet ook echt wel wanneer ze fout zit en dat laat ze wel merken.

Ze worden dagelijks uit elkaar gehaald (ze zijn pas 8 weken bijelkaar). Feline geeft ook geen problemen in dat opzicht, Wanja is het probleem.

Ze heeft altijd op een grote stal gestaan met veel andere paarden, daar deerde het haar niet als ze alleen was. Het is juist nu een probleem, sinds ze met tweetjes staan.
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » wo 24 mar 2010, 18:43

Juist in die situatie kunnen ze meer aan elkaar hangen dan in een grote groep. Goed trainen op de zelfstandigheid en het alleen zijn lijkt me wel een goed idee. Iedereen vult dat dan op zijn eigen manier in.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Wanja

Bericht door Wanja » wo 24 mar 2010, 18:56

Even een update:
Ik heb haar vandaag gelongeerd zoals ik altijd doe (zonder Feline) en dat ging zo waar perfect! Normaalgesproken begint ze op het pad naar het weiland waar ik longeer al te klieren, nu deed ze niets en ze bleef zelfs heel rustig met instappen. Ik had gewoon weer tempocontrole *o/* , ik heb in weken niet zo fijn gewerkt met haar! Ik heb zelf het gevoel dat ze wel gemerkt heeft dat ik erg verdrietig was gisteren na haar acties, ik heb dus goede hoop dat ze wat rustiger wordt. Morgen weer rijden in de wei en kijken of ze dan net zo braaf is :)
Esther

Bericht door Esther » do 25 mar 2010, 17:09

Dat is alweer een begin, nu niet meteen te gek doen, maar probeer een stijgende lijn te houden en kleine stapjes!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie