darmproblemen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Ootje

darmproblemen?

Bericht door Ootje » vr 19 mar 2010, 18:46

Fenna heeft af en toe last van dunne mest. Vorige week had ze mooie mestballen en van de week spoot het er uit. Ze is er gelukkig niet ziek van. Ze wordt regelmatig ontwormd. Een poos geleden was de da er en die dacht aan darmparasieten. Daar zou ze dan overheen moeten groeien. Heeft iemand hier ervaring mee?
Odette, Fenna's moeder, heeft ook regelmatig dunne mest. Die is verder ook gezond. Zou het erfelijk kunnen zijn?
Odette&Fenna
foss

Re: darmproblemen?

Bericht door foss » vr 19 mar 2010, 19:10

Het kan ook zijn dat er zand in de darmen zit dan krijgen ze ook dunne mest, en wormen is natuurlijk ook mogelijk.
Ik heb een paard bij andere weersomstandigheden bij vooral regen heeft ze dunne mest.

Het kan ook aan het voer liggen b.v. kuilgras elke baal is anders de ene is vetter dan de andere.
Moeilijk het kan meerdere oorzaken hebben, als ik jou was ging ik extra ontwormen en lijnzaad geven dan sluit je een paar dingen uit.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 19 mar 2010, 20:24

het kan bijv ook die lawsonia zijn, die ik toen bij cherry had...
volgens schalkwijk krijgt vrijwel ieder veulen die 'ziekte' en groeien gezonde veulens er normaal overheen :j

wordt ze niet te vaak ontwormd?! dat kan geloof ik ook nog wel eens resulteren in diarree geloof ik... (ook omdat ze sneller imuun kunnen raken)

en idd verschil in baal kuil/hooi :j
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Ootje

Bericht door Ootje » za 20 mar 2010, 18:26

Cindy, hoe kwam je daar dan achter, via mestonderzoek?
Ze wordt niet te vaak ontwormd.
Odette&Fenna
harsan

Bericht door harsan » zo 21 mar 2010, 09:13

Je zou bij je dierenarts kunnen laten controleren of ze daadwerkelijk wormen heeft. Zo niet dan hoef je haar niet te ontwormen (dan wordt de kans op resistentie ook kleiner) De gevoeligheid voor diarree zie je inderdaad nog wel eens in families terug. Sluit in ieder geval eerst wormbesmetting, zand eten en verandering van voer uit. Pas dan kan je DA verder gaan zoeken. (Om te voorkomen dat je paard uitdroogt zou je haar nu ook even een zoutblok kunnen geven zodat hij voldoende blijft drinken.)

Heel veel sterkte!!
Harry: 1-1-1972 - 4-2-2008 Voor altijd in mijn hart; Dank voor al je wijsheid
Daantje: 18-6-2007: Hoe prachtig kan een fjord zijn...
Dane Hamlet: 8-4-2011 Mijn perfecte Deense prins
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 21 mar 2010, 09:27

ja bloed en mest (mest alleen gaf lang niet altijd 100% veilig, want ik heb 1 x van hetzelfde paard 2 verschillende uitslagen gehad en dat kon gewoon niet)

maar als het in het bloed zit maakt het niks meer uit, want de antistoffen blijven altijd aanwezig, uniek heeft het ook in haar bloed

als het nog in de mest zit, dan is het nog actief :j

dus zo vers mogelijk opvangen en ik bracht het dan bij schalkwijk en dan kan je zeggen dat ze op lawsonia kunnen testen (of eventueel ook op een beetje bij hun thuis, want voor lawsonia wordt het opgestuurd dat kunnen ze zelf niet testen)

maargoed er is vrij weinig aan te doen, ze moeten er gewoon overheen groeien
de veulens die er toen ziek van zijn geweest of zelfs overleden, mankeerden allemaal nog meer dingen :j

dus jan zag geen reden tot paniek en dat vrijwel ieder paard het dus krijgt :j
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 16 apr 2010, 06:22

is het alweer helemaal over marjon?
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » vr 16 apr 2010, 07:26

Dani had dat ook en had een infectie in haar darmen. Moest aan de antibiotica en ipv hooi en kuil moest ik haar bietenpulp geven. Het is nog steeds niet helemaal oke, maar ik hou het gewoon goed in de gaten.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Ootje

Bericht door Ootje » vr 16 apr 2010, 17:05

Een paar weken geleden had ze het weer heel erg, dus toen heb ik mest naar de da gebracht. Dat was goed en het is eigenlijk vanzelf weer overgegaan. De da denkt aan gevoelige darmen. Ze staat nu overdag in de wei en het gaat nog steeds best goed. Ze zal het wel van Odette geerfd hebben.
Odette&Fenna
Plaats reactie