Hoe weet je of je deken past?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Annemarie

Hoe weet je of je deken past?

Bericht door Annemarie » vr 05 mar 2010, 21:01

Ik had vanmiddag in de sneeuw gereden en Anka was ondanks uitstappen in de sneeuw nog warm. Dus dek erover om half 4. Om 8 uur was ze overal lekker warm vanaf de voorbenen/schoft. Voor de borst was ze nat en koel. Niet koud, de deken hangt er wel voor, maar heb het idee dat de deken dus bij de hals een beetje afstaat. Nu heb ik hem voor de borst strakker gedaan, maar vraag me af of het niet te straks is met eten. Ze eet doorgaans hooi van de grond. Gelukkig blijven de belangrijkste delen (rug en bilspieren) warm en droog, maar ik dacht dat ze voor de borst toch ook droog moet blijven??

De vraag is hoe strak moet de deken nu precies en wanneer past hij nou en wanneer niet. Kan best zijn dat ik hem gewoon te ver naar achter heb, maar kan ook dat hij niet helemaal goed past.

Mensen met tips om het te checken en eventueel foto's van paarden met goed passende dekens?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Tamara
Contacteer:

Re: Hoe weet je of je deken past?

Bericht door Tamara » vr 05 mar 2010, 21:18

ik hou de vorkant meestal vrij los, omdat ze 9 van de 10 x met de kop aan de grond staan, en de deken dan automatisch naar voren trekt. als ie op het strakst zit, dan snjd ie zo in de hals
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » vr 05 mar 2010, 22:18

Tamara schreef:ik hou de vorkant meestal vrij los, omdat ze 9 van de 10 x met de kop aan de grond staan, en de deken dan automatisch naar voren trekt. als ie op het strakst zit, dan snjd ie zo in de hals
Dat doe ik inderdaad ook maar de deken mag niet over de schoft naar achteren zakken, dan is het te wijd!

Groetjes Thessa :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Viv

Bericht door Viv » za 06 mar 2010, 08:20

Ik heb hem aan de voorkant ook vrij los( iig bovenste gesp 1 gaatje wijder dan de onderste). Vind dat veel paarden een te kleine deken op hebben. Houdt ergens op bij de staartaanzet (en dan zo'n bult boven het kruis omdat de pasvorm op die manier niet goed valt) en van voren zitten ze als een worstje.

Inregenen valt wel mee hoor, heb ik bij Dies ook geen last van.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 07 mar 2010, 13:31

Ik heb die van mij ook wat losser aan de voorkant...maar heb het idee dat Beer echt uit deze dekens is gegroeid..heeft schuurplekken op zijn schouders/borst. Nog even en dan mag ie af..volgend jaar begint dan de helse zoektocht opnieuw haha..;) Als ik mijn dekens nog losser doe, zakt alles ook teveel naar achteren..tis puur aan de voorkant waar hij meer ruimte nodig heeft..irritante maat!
Nies_
Locatie: Bavel, Breda, Noord-Brabant, Netherlands, Europe, World

Bericht door Nies_ » ma 29 mar 2010, 18:46

Mijne zit aan de voorkant op zn strakst, maar mijn fjord is dan ook niet heel breed. De deken zit een stuk over de schoft en de voorkant staat niet open.
Plaats reactie