Nog 1 of al 2 jaar...onze E'tjes zijn de leukste, echt waar!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
grietsje

Re: Nog 1 of al 2 jaar...onze E'tjes zijn de leukste, echt waar!

Bericht door grietsje » za 20 feb 2010, 17:46

Hij staat nu samen met nog 3 andere hengsten en in de zomer komen daar nog een stel bij. Hij staat op een haflingerfokkerij, die zelf ook hengsten aanhouden voor de hengstenkeuring dus hij is nooit alleen :)! Anders was de keuze helemaal snel gemaakt! Zou niet willen dat ie alleen staat!
Maar je hebt wel gelijk.. het kan altijd nog!
Tsjallien (OJxBjorkmann)
Ezra (TopasxOJ)
Harmke (AntonxOJ)
Levi (Kventin x Anton)
Eros

Bericht door Eros » za 20 feb 2010, 18:14

Mijn foto is ook al geupload :)
Die kan je zo plaatsen.

Grietsje,
Eros was al geruind toen ik hem kocht. Maar voor mij geldt ook, zolang het kan, waarom niet....

@Roos, ja Eros is een vroegertje ;)
Over 2 maandjes alweer 2jaar. Pfoe.. Gaat snel.
Eros: Topas x Polly (v Halstor)

Afbeelding
DaphneT

Bericht door DaphneT » ma 22 feb 2010, 14:57

Tjonge, alweer een nieuw topic. Jullie kletsen aardig door :D Ik ga proberen ook wat vaker van de partij te zijn in dit nieuwe topic! Met mijn E-tje gaat het nog erg goed bij Yvonne, samen met Kjaere en Eliene. Ze schijnt alleen nogal brutaal aangelegd zijn als ik Yvonne moet geloven (nou ja, mijn eigen oordeel is niet echt anders eigenlijk). Maar goed, voor mezelf mag ik dat wel, beetje karakter. Pas zijn we samen met Kjaere wezen wandelen en dat viel me nog niet heel erg tegen. Opzich gedroegen de dames zich redelijk goed, al werden ze een beetje wild bij het zien van andere paarden in de wei. Moeten we toch vaker gaan oefenen, alleen dan als het minder glad is. Ik had mijn klompen aan en gleed af en toe alle kanten op. Je kunt je voorstellen wat dat voor een gezicht gaf...
Morgen ga ik weer naar ze toe en zal dan meteen een foto maken voor de beginpost, tenminste als ik nog mee mag doen ;) Wordt niet zo'n charmante, want Elske heeft weer eens coupe kortgewiekt!
Daphne!

Bericht door Daphne! » ma 22 feb 2010, 21:14

Zo een heel eind bij moeten lezen, mijn computer is een kleine week stuk geweest. Nu doet hij het gelukkig weer en ik moest ff zoeken naar het E-tjes topic, maarrrrr gevondennnn... Leuk!
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Yada

Bericht door Yada » di 23 feb 2010, 11:05

HELP !!!!!!
Elmo is toch iets ondeugender dat ik dacht!! hahaha
Hij is overal naar aan het happen niet echt bijten maar alls wat los en vast zit is om te happen.
Moet ik dit negeren of juist corrigeren???
Angst duurt maar even,spijt je hele leven!!

Katinka wat ben je toch een muts!!

Afbeelding
Yada

Bericht door Yada » di 23 feb 2010, 11:05

HELP !!!!!!
Elmo is toch iets ondeugender dat ik dacht!! hahaha
Hij is overal naar aan het happen niet echt bijten maar alls wat los en vast zit is om te happen.
Moet ik dit negeren of juist corrigeren???

Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 23 feb 2010, 11:19

Is hij begonnen met wisselen :D

Maar waar hij écht niet aan mag komen: afstraffen! En verder zorgen dat hij ook iets heeft (boomstam bijvoorbeeld) waar hij wel zijn hap-frustratie (tandenjeuk O:) ) op mag uitleven. En voorzichtig zijn met voeren uit de hand nu.
Geluk is de vrucht van intens werk
Yada

Bericht door Yada » di 23 feb 2010, 14:15

ja ok snap ik
hij hapt nu naar alles weliswaar met zijn lippen maar ik ga natuurlijk niet zitten wachten tot hij mijn haar of een van mijn ledematen te pakken heeft!
Een boomstam is wel een goed idee!
En afstraffen ? een tik op de borst?

Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 23 feb 2010, 14:19

Yada schreef:En afstraffen ? een tik op de borst?
Ik zou het tegen zijn snoet doen...dat is ten slotte hetgeen waarmee hij het ook uitvoert ;)
(en zelf ben ik erg van het vinger opsteken..dus met dat ik onderweg ben om ze een tik te geven heb ik mijn vinger al opgestoken, met een duidelijke 'niet doen' of 'nee' geef ik ze een (vrij ferme) tik en daarna steek ik mijn vinger op. Als ze dat eenmaal kennen hoef je later alleen nog maar je vinger op te steken en dan weten ze genoeg, dat daarna écht iets gaat volgen wat ze liever niet hebben.)
Yada

Bericht door Yada » di 23 feb 2010, 14:25

kijk daar heb ik wat aan!!
Ik was altijd bang dat hij dan bang zou worden van mijn handen en dat hij kopschuw zou worden.
Maar ik ga het proberen
Thanx

Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » di 23 feb 2010, 15:42

Kopschuw kunnen ze er ook wel van worden, misschien wel paardafhankelijk en hoe hard en consequent je een tik verkoopt.. Zelf geef ik nooit een tik tegen het hoofd. Maar wel de opstekende vinger van Annabel (inclusief stem).
In een snelle beweging omhoog in combinatie met jezelf groot maken en een stap in de richting van je paard moet het paard achteruit laten deinzen, van ik ben hier de baas! Bij de paarden thuis werkt dit heel goed, maar misschien is dat voor ieder paard weer anders. Kwestie van de juiste aanpak uitproberen denk ik?
grietsje

Bericht door grietsje » di 23 feb 2010, 17:33

Ze gaan ook niet staan happen naar de leider in hun kudde dus hoeven ze dat ook niet naar mij te doen! Simpel zat ;)!
Nee maar die van mij krijgen ook een klap tegen hun snoet met een "Nee" erbij. En dan weer doorgaan of is er niks gebeurd! Moeilijk soms, maar naar een paar keer snappen ze de boodschap vaak wel!

Ezra is momenteel heel erg aan het schuren op stal.. Hij heeft lange manen en die zijn nu al een flink stuk korter (scheelt mij natuurlijk wel knippen ;))!
Denk dat het van al die losse haren komt! Hij heeft ook al een flinke kale plek geschuurd op z'n hals nu :S
Tsjallien (OJxBjorkmann)
Ezra (TopasxOJ)
Harmke (AntonxOJ)
Levi (Kventin x Anton)
Daphne!

Bericht door Daphne! » di 23 feb 2010, 20:37

Eachann schuurt ook tegen zijn staartje aan, alleen daar gelukkig. Hij doet dat snachts op stal, erg zonde! Ewald doet dat gelukkig niet.

Wel grappig, we hebben vanmiddag wat grappige metingen gedaan, met een cm (kilo-meter) de buikomtrek gemeten. Eachann die 6cm kleiner is dan Ewald, heeft wel een 4 cm dikkere buikomtrek. Haha, waar je je zoal mee bezig houd... We leken wel van penny-meisjes.

Verder voel ik me een beetje schuldig tegenover E en E vandaag en gister, want ze krijgen snachts: ik-leer-water-drinken-uit-de-automatische-drinkbak-les.
Met de vorst kregen ze snachts op stal water uit de speciekuip, en van de zomer stonden ze 24/7 buiten, dus met speciekuipen. De baby's worden peuters en ze moeten toch ooit gaan leren om uit de drinkbakken te gaan lurken, andesr blijf je emmertjes sjouwen, verwende mannen!
Maar ja... Hoelang duurt het voordat ze het door hebben, vanavond heeft Yvonne ze even met de neus in de drinkbak geduwd, kinnetje nat, en de bak vol laten lopen, aan het stroomgeluidje laten wennen, hoop dat ze het vanavond doorkrijgen, want wil niet dat ze dorst hebben!!!!!
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
grietsje

Bericht door grietsje » di 23 feb 2010, 21:07

Wij kwamen afgelopen week tot de ontdekking dat mijn haflingermerrie bang was geworden voor haar waterbakje! Hoe dat nou ineens weer kon..
Ze had waarschijnlijk al 2 weken geen water gehad maar wel steeds sneeuw gegeten zodat ze toch nog vocht kreeg..
Wij hebben toen wat biks in haar waterbakje gedaan zodat ze weer leerde dat het niet eng is en dat ze er gewoon uit kan drinken!
Tsjallien (OJxBjorkmann)
Ezra (TopasxOJ)
Harmke (AntonxOJ)
Levi (Kventin x Anton)
DaphneT

Bericht door DaphneT » wo 24 feb 2010, 08:18

Oe dat is wel eng zeg: bang zijn voor de waterbak. Is die sneeuw toch nog ergens goed voor geweest. Stel je voor dat dat tijdens een droge periode was gebeurd.
Gevoel betreft waterbak ken ik wel. Elske en Eliene kregen in hun vorige wei (midden in het voorjaar) zo'n koeien drinkbak, met een zware schuif die ze een heel eind in moeten duwen en die op die manier als het ware water op pompt. We gingen er in eerste instantie geen waterbak bij zetten, want ja, dan zouden ze er nooit aan beginnen. Ik zorgde er wel altijd voor dat de waterschuif helemaal vol zat als ik weg ging, maar kon er toch de eerste nacht slecht van slapen. Maar onnodig, ze zijn verbazend vindingsrijk en hebben zo'n systeem vrij snel door. Dus met Eachann en Ewald zal het vast ook snel loslopen!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 24 feb 2010, 08:36

Yada schreef:kijk daar heb ik wat aan!!
Ik was altijd bang dat hij dan bang zou worden van mijn handen en dat hij kopschuw zou worden.
Kopschuw worden ze als je ze alleen maar tikken verkoopt en verder niet/nooit beloond op het hoofd door een aai óf wanneer je ze straft, maar ze niet goed snappen waarvoor (oftewel; je verkeerd straft).

Sommige paarden hoef je maar 1x in hun leven een tik te verkopen en daarna is 'de vinger' of je waarschuwende houding genoeg. Andere paarden proberen toch ook nog even verder te gaan (met name de jonge hengsten proberen het nog geregeld even, maar sommige ruinen en merries ook wel, de dominantere typjes of de verwende typjes)
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » wo 24 feb 2010, 08:45

Een nieuw E-tjes topic *o/*
Hopelijk kan ik hierin alleen maar positief nieuws blijven plaatsen over Jack. Momenteel gaat het zeer voorzichtig de goede kant uit:
We zijn al naar 2x 5 minuten / dag stappen gegaan en als dat goed blijft gaan mogen we stilaan blijven opbouwen. Wel nog altijd op het harde en aan de hand. Mijn vriend stapt overdag met hem en ik 's avonds. Verder zien zijn benen er echt dun uit, als je het niet weet, zie je er eigenlijk niets meer aan.
De MSM slaat echt aan. Hij heeft eigenlijk geen last gehad, dat hij geen pijnstillers meer kreeg.
Voorlopig mag hij wel nog geen korrel. Dat vind ik wel het moeilijkst: hij is nog altijd zo ontzettend mager...je voelt echt zn ribben en als hij niet zoveel wintervacht had zou je ze ook kunnen zien vrees ik. Hij krijgt wel hooi zoveel als hij op kan. Maar hij moet nog heel wat inhalen van toen hij zo ziek was met de wormen...

Maar als het zo goed blijft gaan mag hij waarschijnlijk binnen een kleine maand of 2 wel de wei op.

Hij is wel al gegroeid : het dekentje dat hij omheeft is achter al een cm of 5 te kort geworden. Dus hij groeit wel heel stilaan.
Eros

Bericht door Eros » wo 24 feb 2010, 15:14

Blij om te lezen dat Jack stilaan de goede kant opgaat. :)

Als Eros hapt geef ik hem ook een corrigerende tik op zijn neus.
Hij weet het inmiddels al dondersgoed, dus als hij hapt dan trekt hij z'n neus al gauw weg om die tik te ontwijken. Maar dan maak ik nog wel de beweging van een tik uitdelen en een harde NEE.

Ik verlang zo naar het mooie weer.. Dikke wintervacht er af..
Eros: Topas x Polly (v Halstor)

Afbeelding
grietsje

Bericht door grietsje » wo 24 feb 2010, 16:41

@ Daphne: In een droge periode zie je het wel veel sneller omdat ze vrij snel vermageren. Doordat Marloes steeds sneeuw binnen kreeg en zo (een klein beetje) vocht wou ze nog wel eten.. Maar vanaf het moment dat de sneeuw weg was stopte ze ook met eten! Onder het zadel was ze een draak, terwijl ze normaal heel braaf is (ze stond nu recht overeind en bokken) maar daar denk je eerst niet aan! Maar goed die kleintjes hebben het echt wel snel in de gaten hoor!

Fijn om te lezen dat Jack ook weer de goede kant op gaat! Hopen dat het zo blijft!
Tsjallien (OJxBjorkmann)
Ezra (TopasxOJ)
Harmke (AntonxOJ)
Levi (Kventin x Anton)
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 24 feb 2010, 19:47

*o/* *o/* *o/* Wij hebben stal deuren, het word nog een hele echte stal joh bij ons hihi! Elvis vond het niet grappig hoor dat hij er niet uit kon, hij stond meteen te schrapen. Emy daarin tegen die is wel gewent om op stal te staan. Via Monique natuurlijk al en bij ons staat ze ook geregeld binnen :D Maar of ze het ook leuk vind straks als ze langer op stal moet staan als we bijvoorbeeld gaan wandelen hihi

Nu krijgen we nog hele mooie hooi ruiven en we zitten al weer vol ideen voor de zomer om op te knappen helemaal zin in de zomer dus!

Dit zijn onze E-tjes momenteel

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Plaats reactie