Brok voor jaarlingen.

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Megan

Re: Brok voor jaarlingen.

Bericht door Megan » zo 21 feb 2010, 13:09

Ik heb Dorinn ook tot de herfst vorig jaar podo grow gevoerd. Hij kreeg ook zoiets bij de opfok en dat heb ik voortgezet, maar ja, .... ik heb ook niet genoeg gras en voer ze het hele jaar bij.
Ik denk ook dat het aan de samenstelling van je gras ligt of er genoeg bouwstoffen inzitten. Niet ieder gras is hetzelfde. Dat ze dik genoeg zijn, wil nog niet zeggen dat ze de juiste samenstelling voedingstoffen binnenkrijgen. Er zijn niet voor niets gebieden in Europa met kalkrijke grond die zeer geliefd zijn voor veulenopfok. Het is m.i. dan ook niet raar om wat bij te voeren.
Ik vind het zelf ook altijd moeilijk hoor. Doe het eigenlijk meer op gevoel.
Dorinn krijgt nu 2x een halve schep (zo'n gele beker) basisbrok gemengd met muesli (voor wat langzamer opname) en een scheut lijnzaadolie erover en geweldig hooi +:)+ . Zero eigenlijk ook.
Als jij voldoende goed paardengras hebt, zou ik aankijken of hij nog wel biks nodig heeft en zoals Esther zegt een mineraalsteen. En anders geef je hem een kwart schepje podo erbij voor wat extra bouwstenen?
En ja, uiteraard moet een producent van paardenvoer zijn handel aanprijzen maar volgens mij staat er precies op de zakken wat er allemaal in zit. Pavo kun je trouwens ook bellen voor voedingsadvies.
(En oh ja, die ene verkoper bij Greving, ik heb het idee dat hij veel van paardenvoer weet).
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 21 feb 2010, 19:06

dat ben ik juist niet met je eens Megan, hij weet niks van paarden, als je Bert bedoeld. En Pavo bellen om advies....weet het niet. Als je de test op hun website doet moet je je fjord haast dood voeren man. Diëgo zou volgens hen toen 2 kilo per keer moeten krijgen, 2 keer per dag. Veel te veel voor een fjord die nauwlijk werkte en de hele dag in de wei stond.

Ik denk ook dat er niet voor niks veulenbrok is. Hij heeft altijd een liksteen tot zijn beschikking. Ik weet niet of wij goed gras hebben, ik gebruik nooit kunstmest, dus denk dat het vrij arm is. Wel voeren we goed hooi. Ik denk dat ik hem gewoon een bodempje Podo grow blijf voeren. Heeft muesli eigenlijk zin? Marga krijg 's zomers een bodempje muesli, omdat het voor mijn gevoel lekker en gezond is.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Tass

Bericht door Tass » zo 21 feb 2010, 19:25

Die van mij krijg nu allebei een halve schep pavo podo grow per dag. In de zomer moet ik nog even kijken wat ik doe. Ik denk dat ze dan gewoon een beetje krijgen :j.
Mijn Toppers:
Blondie :+: Fiorano :+: Aiden van de Alsemgeest :+:
Esther

Bericht door Esther » zo 21 feb 2010, 19:25

Er is ook wel eens een artikel geschreven dat Pavo veel te veel voer voorschreef..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Megan

Bericht door Megan » zo 21 feb 2010, 21:57

Ivonne, nee ik bedoel niet Bert := := := maar zo'n kleiner mannetje die daar rondloopt, maar misschien waren het net flarden van wijze woorden toen ik net in de winkel was :+
Oh dus Pavo "schrijft" veel te veel voor? Dom van ze. Ik dacht dat ze misschien info konden geven over de samenstelling van de verschillende soorten voer etc. Heb ze zelf nog nooit gebeld maar wel aan gedacht toen Dorinn van podo naar gewoon voer ging.
Ik weet ook niet precies wat de voedingswaarde van muesli is. Ik geef het ze ook omdat ze het lekker vinden en zodat ze hun biks niet naar binnen kunnen schrokken.
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Annemarie

Bericht door Annemarie » zo 21 feb 2010, 22:08

Heb ook een keer advies gevraagd en wat ik Nisko dan zou moeten voeren :o :o . Echt veel te veel. Ik voer zelf weinig brok bij, meestal ponybrok (Subli) of basisbrok (Pavo). De meeste dingen zijn wat mij betreft in elk geval deels verkooppraatjes. Bij goed gras hoeft een paard zeker in de zomer weinig bij. Bij goed hooi hoeft er in de winter ook niet veel bijgevoerd denk ik maar dan zou je kunnen overwegen elke dag een halfje Podo Grow te geven. Maar tot nu toe groeit Fatoush prima volgens mij :D Muesli is bij mij alleen voor de lekker. Maar ik voer het zelf geen muesli meer moet ik zeggen.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Esther

Bericht door Esther » di 23 feb 2010, 07:41

Ik beredeneer het altijd zo.. Je geeft ze eerst de basis, dat is hier ruwvoer en een mineralensteen. Van daaruit ga je kijken of ze er wat bij moeten hebben en wat..
Ik geef ze nu ponybrok bij omdat de liksteen wel heel hard ging en ik opmerkte dat ze er veel meer bij gingen.
Dan pas ga ik brok bijvoeren.
Is er dan een schraal, slecht in de vacht o.i.d. dan ga ik kijken naar wat anders..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » di 23 feb 2010, 07:57

ik denk dat je uiteindelijk moet doen waar jij je goed bij voelt. Als voorbeeld, ik denk niet dat de veulens bij jacob in de wei ook speciale veulenbrok bij krijgen, en die worden ook groot.

Ik zou niet het advies van een verkoper opvolgen. Volgens mulder-pot moets ik ook als basis 2x een kilo sportbrok voeren, en na de arbeid noog een x een kilo. Nou dacht het niet, dan barst ze uit elkaar. Verkopers zeggen alleen veel voeren, zodat ze zelf veel verkopen!

Als jij hem een kwalitatief goede brok voert komt ie er ook wel.
Ik geloof eigenlijk niet zo in die speciale brokken voor dit soort dingen. Is net als die hondebrokken, verschillende rassen, passende brok erbij..
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 23 feb 2010, 08:12

Zo heeft ieder zo zn eigen voer methode's. De een wil ze schraal houden de ander wat voller. Wij zien ze liever iets voller zodat ze vanuit daar de lucht in kunnen gaan en wat extra reserves hebben zoals onze hoefsmid ook zei. Hij is zeg maar onze voeradviseur :D En laatst heeft hij niks gezegt, en geen bericht is goed bericht denk ik dan maar...

En tja, de een wil wel een opfokbrok de ander niet. Ik denk dat er zeker wel wat in zit in die opfokbrok zit toch meer voedingswaarde in die een ouder paard niet nodig heeft.
En hondenbrokken hebben dan ook een andere vorm per ras. Ik weet toevallig dat die van de bulldog een grote rare vorm hadden zodat ze eigenlijk verplicht werden om te kauwen. Een bull slikt alles zo door. En zo zal het met andere brokken ook wel zijn. Het ene ras heeft een droge vacht. De ander snel last van artrose dus meer glucosamine...

Ik zou fatous zeker wel opfokbrok geven. Al is het maar als ondersteuning
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Megan

Bericht door Megan » di 23 feb 2010, 21:14

Ben het ook met Nancy Imka eens dat er wel verschil in voedigswaarden in verschillende brokken zitten. Ook in honden- en kattenbrokjes :)) Of dat nu per se per ras is, naja... dat betwijfel ik dan weer.
Ik zou, als ik genoeg gras had het ook zo als Esther doen. Evt. aanvullen met wat brok en mineraalsteen.
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Plaats reactie