raar verhaal over veulens op bokt.nl

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Viv

Re: raar verhaal over veulens op bokt.nl

Bericht door Viv » vr 12 feb 2010, 05:51

dendola schreef:[
Dames? ik behoor nog steeds tot het mannelijk geslacht ;)
Ik had het tegen Clau en Daphne Den :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » vr 12 feb 2010, 07:59

Yfke-lover schreef:En ja wij fokken ook koeien en die gaan ook naar de slacht maar dat vind ik nog steeds iets anders als jonge veulentjes.
Wat is er zo anders aan dan?
Of het nou een kalfje, lammetje,kuikentje, biggetje of een veulen is......het is toch allemaal hetzelfde.
Het vlees komt toch ergens vandaan.
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
Ilona

Bericht door Ilona » vr 12 feb 2010, 08:43

Hoeveel, alleen fjordenveulens worden er per jaar in Nederland geboren? 200, 300? Waar blijven al deze veulens?
Wat is de reden dat mensen een veulentje fokken bij hun merrie? Vaak toch in de eerste plaats omdat het toch wel een erg leuk gezicht is zo'n klein veulentje in de wei? (Vaak he, niet altijd).
Is dit dan wel een goede reden om te fokken?
Deze veulens krijgen misschien wel een nieuw thuis, maar blijven die daar voor altijd?
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » vr 12 feb 2010, 09:13

Viv schreef:Maar waarom dan de moeite nemen van het chippen en veulenpapier e.d.
Diertjes gaan veelal toch linea recta richting AH/Super de Boer enz enz.
Anders mogen ze niet geslacht worden Viv :)*
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Yfke-lover

Bericht door Yfke-lover » vr 12 feb 2010, 11:22

pjotr_nientje schreef:
Yfke-lover schreef:En ja wij fokken ook koeien en die gaan ook naar de slacht maar dat vind ik nog steeds iets anders als jonge veulentjes.
Wat is er zo anders aan dan?
Of het nou een kalfje, lammetje,kuikentje, biggetje of een veulen is......het is toch allemaal hetzelfde.
Het vlees komt toch ergens vandaan.
Je hebt inderdaad gelijk het is een beetje hypociet van mij maar zo voel ik nu eenmaal
Mijn man zei vanmorgen al precies hetzelfde
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 12 feb 2010, 11:29

Hier was de situatie ook allang bekend. Fjorden zijn namelijk goed voor de vleesindustrie algemeen gezien: Dekgeld is laag, opfok kan sober en de opbrengst is gemiddeld genomen dan hoog. Katsjing...

Nee dit soort dingen werd juist vaak op de achtergrond gehouden om dat soort bokt-reddings-reacties te voorkomen, maar in principe gaat het daar in de kudde niet anders dan bij een andere vleesfokkerij. Wat ik wél jammer vind: Dan zetten ze de jonge hengsten in de kudde, die worden vervolgens goedgekeurd, maar 90% (en misschien wel 99%) van fokkend Nederland heeft dan nog 0,0 beeld van die hengst (of alleen als veulen)...erg jammer, vind ik persoonlijk.
Geluk is de vrucht van intens werk
Jilly

Bericht door Jilly » vr 12 feb 2010, 11:40

Bella schreef:Wat ik wél jammer vind: Dan zetten ze de jonge hengsten in de kudde, die worden vervolgens goedgekeurd, maar 90% (en misschien wel 99%) van fokkend Nederland heeft dan nog 0,0 beeld van die hengst (of alleen als veulen)...erg jammer, vind ik persoonlijk.
Dat vind ik idd ook erg jammer!!

En verder erger ik me eigenlijk behoorlijk aan die mensen op bokt. Heel erg nobel dat ze ze willen redden, maar ze hebben er volgens mij geen besef van waar ze aan beginnen, "oh leuk zo'n veulentje!" en volgend jaar staan er weer tientallen. Wat gaan ze dan doen?
Het lijk ook wel alsof het woord 'slacht' iets magisch heeft, dan staan ze opeens allemaal te springen. Maar als je dan een gezond, opgevoed hengstveulen aanbied wat ook in orde is met papier, chip etc. aanbiedt voor een krappe 100 euro meer dan geraak je er niet vanaf... 8)7
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Fran

Bericht door Fran » vr 12 feb 2010, 12:14

Jilly schreef:
Bella schreef:Wat ik wél jammer vind: Dan zetten ze de jonge hengsten in de kudde, die worden vervolgens goedgekeurd, maar 90% (en misschien wel 99%) van fokkend Nederland heeft dan nog 0,0 beeld van die hengst (of alleen als veulen)...erg jammer, vind ik persoonlijk.
Dat vind ik idd ook erg jammer!!

En verder erger ik me eigenlijk behoorlijk aan die mensen op bokt. Heel erg nobel dat ze ze willen redden, maar ze hebben er volgens mij geen besef van waar ze aan beginnen, "oh leuk zo'n veulentje!" en volgend jaar staan er weer tientallen. Wat gaan ze dan doen?
Het lijk ook wel alsof het woord 'slacht' iets magisch heeft, dan staan ze opeens allemaal te springen. Maar als je dan een gezond, opgevoed hengstveulen aanbied wat ook in orde is met papier, chip etc. aanbiedt voor een krappe 100 euro meer dan geraak je er niet vanaf... 8)7
Ben ik helemaal met je eens Jilly, moet je maar kijken er staan heel veel leuke (hengst)veulens te koop op FW en marktplaats. Met goed papier én opgevoegd.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
claudia

Bericht door claudia » vr 12 feb 2010, 12:18

Maar daar staat niet bij dat ze anders geslacht gaan worden }-)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » vr 12 feb 2010, 12:21

oeveel veulens worden er iedereen geboren, bij ieder ras? het is logisch dat een groot deel al slachtpaard beland, hoe kwamen we anders aan deze dieren?

Wellicht worden ze nu wel aan iemand verkocht, blijkt het toch geen succes en beland hij tch op een bordje. Heel bokt om nu allemaal zo veulen te willen maar je moet wel goed nadenken wat je doet. Zoals veel al zeggen, zijn het bijna wilde paarden.

Fokken blijft in mijn ogen iets wat je aan proffesionols over moet laten en alleen met hele goede paarden moet doen aders fok je domweg een frikandel.

nu zullen wellicht wat mensen zich aangevallen voelen maar, mits je het dier niet gewoon houd kan je het in mijn ogen beter niet doen.
Fran

Bericht door Fran » vr 12 feb 2010, 12:25

claudia schreef:Maar daar staat niet bij dat ze anders geslacht gaan worden }-)
Misschien moeten ze dat maar doen :)* Ben je alles zo kwijt ;)

En dan een heel zielig verhaal er bij: ze zijn van me tante, en ze is heel erg ziek, volgende week gaat ze naar het ziekenhuis en er is dan niemand thuis die ze kan verzorgen, ze zullen verhongeren, krijgen geen water en de stal wordt niet uitgemest. Mijn oom brengt ze a.s woensdag naar de slacht, mocht er niemand zich melden... Wie redt onze schatjes? 8)7

Maar weer ff on-topic.
Wat wordt er met de merrieveulens gedaan?
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
claudia

Bericht door claudia » vr 12 feb 2010, 12:30

Fran schreef:
claudia schreef:Maar daar staat niet bij dat ze anders geslacht gaan worden }-)
Misschien moeten ze dat maar doen :)* Ben je alles zo kwijt ;)

En dan een heel zielig verhaal er bij: ze zijn van me tante, en ze is heel erg ziek, volgende week gaat ze naar het ziekenhuis en er is dan niemand thuis die ze kan verzorgen, ze zullen verhongeren, krijgen geen water en de stal wordt niet uitgemest. Mijn oom brengt ze a.s woensdag naar de slacht, mocht er niemand zich melden... Wie redt onze schatjes? 8)7

Maar weer ff on-topic.
Wat wordt er met de merrieveulens gedaan?
Die blijven meestal in de kudde en de echte toppers worden eruit gehaald en verkocht voor de fokkerij ;)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Dennis

Bericht door Dennis » vr 12 feb 2010, 17:22

rocky&moby schreef: Fokken blijft in mijn ogen iets wat je aan proffesionols over moet laten en alleen met hele goede paarden moet doen aders fok je domweg een frikandel.

nu zullen wellicht wat mensen zich aangevallen voelen maar, mits je het dier niet gewoon houd kan je het in mijn ogen beter niet doen.
Dat vind ik dan weer een beetje kort door de bocht, je stelt nu dat ieder paard dat niet bij een profesionele fokker is geboren in een frikandel terecht komt? vreemd want van de 9 veulens die wij gefokt hebben is er geen een gefokt voor de frikandel. Wij hebben gelukkig dan wel de luxe dat verkoop geen noodzaak is, veulen kan altijd nog blijven staan, desnoods wordt er een jaar niet gedekt
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Jilly

Bericht door Jilly » vr 12 feb 2010, 17:26

@Rocky&moby: vergeet niet dat deze 9 veulens nu te koop zijn dankzij de 'professionals' he. Denk dat veulens het bij particulieren (dier er wel over nadenken!!) vaak beter getroffen hebben dan op de grote fokkerijen, daar wordt minder controle op gedaan naar welke thuis ze gaan en hebben niet zozeer een emotionele band met het paard... Tenminste hier zie ik wel eens veulens naar een huis vertrekken waar ik mijn paard nooit naartoe zou laten gaan :n

Op de Belgische Bokt is er al 1 die er eentje gekocht heeft, momenteel waren er nog 2 te koop.
Esther

Bericht door Esther » vr 12 feb 2010, 17:28

rocky&moby schreef:oeveel veulens worden er iedereen geboren, bij ieder ras? het is logisch dat een groot deel al slachtpaard beland, hoe kwamen we anders aan deze dieren?

Wellicht worden ze nu wel aan iemand verkocht, blijkt het toch geen succes en beland hij tch op een bordje. Heel bokt om nu allemaal zo veulen te willen maar je moet wel goed nadenken wat je doet. Zoals veel al zeggen, zijn het bijna wilde paarden.

Fokken blijft in mijn ogen iets wat je aan proffesionols over moet laten en alleen met hele goede paarden moet doen aders fok je domweg een frikandel.

Ik voel me ook een echte professional, hihi.. Toch hebben ze allemaal een leuk huisje en doen ze ook nog niet onverdienstelijk..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Dennis

Bericht door Dennis » vr 12 feb 2010, 17:32

En dan de gewetensvraag: Wie laat er in het vervolg de frikandel staan nu we weten dat er staatsbosbeheer fjordenveulentjes in zitten? Ik zal het eerlijk bekennen, ik ben er redelijk verslaafd aan
Viv

Bericht door Viv » vr 12 feb 2010, 17:48

Jeempie schreef:[Anders mogen ze niet geslacht worden Viv :)*
Ohja |o Stomme ikke :D
Wel beetje zondegeld eigenlijk, ik zou zeggen hengst uit de kudde en aan particulieren aanbieden (daar issie nl veel te leuk voor om daar te laten lopen), kan het lidmaatschapsgeld ook weer naar beneej :)*

Ik lust zowizo geen frikandellen dus das makkelijk Den :D
Wel eens op de verpakking van de "rundvlees" kroketten gekeken? Of zullen we ze anaf nu maar: Fjordvlees kroketten noemen _O-
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Dennis

Bericht door Dennis » vr 12 feb 2010, 17:57

Viv schreef:
Jeempie schreef:[Anders mogen ze niet geslacht worden Viv :)*

Ik lust zowizo geen frikandellen dus das makkelijk Den :D
Wel eens op de verpakking van de "rundvlees" kroketten gekeken? Of zullen we ze anaf nu maar: Fjordvlees kroketten noemen _O-
Oeps dan ben ik wel groot aandeelhouder, hier gaat er naast een frikandel ook wekelijks een kroketje de pan in :o
Jilly

Bericht door Jilly » za 13 feb 2010, 10:31

Ik lust ook geen frikandellen, ook lekker makkelijk :D

Maar daar zou ik het niet om laten hoor. Ik laat ook geen paardenbiefstuk liggen omdat er 'paard' in zit.
Ik kreeg wel eens de vraag of ik een stukje paard voor in de diepvries moest hebben, van veulens die ik gekend heb... Dat ging me toch net wat te ver!! :=
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 13 feb 2010, 11:47

Kies altijd voor de kroket := maar zou de frikandellen ook niet laten liggen. Helemaal doodzonde om die veulens te slachten en dan de frikandellen die uiteindelijk in de vuilnisbak belanden....dan waren ze helemaal op en top uitschot (toch :P!??).
Geluk is de vrucht van intens werk
Plaats reactie