DNA-test

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Amber_

Re: DNA-test

Bericht door Amber_ » zo 10 jan 2010, 21:03

Marijke_ schreef:Geef dan even een gil, wij (en Amber ook wel denk ik) zijn wel te porren voor een buitenritje hoor en zitten in de buurt :D. Regel ik ook wel iemand voor de foto's haha.
:))
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Viv

Bericht door Viv » ma 11 jan 2010, 06:29

Maar dan heeft beer helemaal geen paspoort dus of een met onders onbekend? En issie ook niet gechipt door het stamboek? Lekkere extra kostenpost dus.

Zou ik toch vB langs laten komen (dat doen ze graag hoor) om alles te regelen voor het veulenseizoen begint want dan zijn ze te druk. Das nl dan nog een hoop geregel voor je naar een keuring kunt.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
claudia

Bericht door claudia » ma 11 jan 2010, 07:08

Ik neem aan dat beer gewoon een veulenpaspoort heeft en dat wordt (over het algemeen) alleen op een keuring afgegeven. Of het veulen moet thuis zijn bekeken en dan worden er ook haren getrokken.

Jij moet alleen even naar het stamboek bellen en vragen of er haar van hem is (grote kans dat dat er wel is).
Zo niet dan kan het zijn dat er iemand haren bij jou komt trekken of dat je naar van bon moet. Haren trekken mag ook weleens gebeuren door iemand van het bestuur of een jury. en dan opsturen.

Als je pas tegen het voorjaar gaat doorgeven voor het dna dan kun je weleens te laat zijn voor de keuring. Dus het is handig om het toch wel op een korte termijn te laten doen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 11 jan 2010, 08:05

Ja, Beer heeft een veulenboekje waar verder alles keurig in staat (ook mij naam als eigenaar inmiddels). Ik neem deze week even contact op met het stamboek want ik wil het ook allemaal in orde hebben.

Viv; ouders zijn zeker niet onbekend..(Jolster x Merkur) Denk dat de fokker gewoong een enthousiaste keuring ganger is/was.. Meen me wel iets te herinneren dat Jan en Jose, van wie ik Beer gekocht heb (die niet de fokker zijn) dachten dat hij wel naar de keuring was geweest maar het veulenboekje van Beer is blanco, op de entingen enzo na..
nina1993

Bericht door nina1993 » ma 11 jan 2010, 08:47

kristelhans schreef:Ik zit met een mooi textboekvoorbeeld. Ik heb een B-tje (2005) Beer en die wil ik in augustus voor het eerst naar de keuring doen. Onlangs heb ik me hier ook in verdiept en kwam er achter, tijdens het op mijn naam zetten van Beer, dat Beer NIET DNA getest is..geen drama dacht ik, want ik ga pas in augustus naar de keuring dus tijd zat..

MAAAARRR, Beer is vroeger bij zijn fokker niet naar de keuring geweest en er is dus geen haar bij hem afgenomen...probleempje dus.
Deze week neem ik contact op met het stamboek om te kijken wat nu handig is..neem aan dat ik zelf geen haar mag trekken i.v.m. fraude (zou ik ook echt doen..pff) en iemand helemaal hierheen laten komen lijkt me ook weer zo omslachtig..tis een ruin, geen merrie waar ik mee wil fokken, dus in mijn ogen een louter administratieve handeling..

Beer is dus straks 5 en heeft nog een veulenboekje. Ben benieuwd wat het stamboek gaat voorstellen m.b.t. het haar..tenzij iemand hier op FW ervaring heeft met deze situatie?

Hier iemand met een soort van ervaring. Kjaere is wel naar de keuring geweest en er zijn dus haren getrokken, maar deze bleken onvoldoende te zijn. Ik heb nu een brief van het stamboek liggen waarin wordt gevraagd of ik nog zo'n 30 haren met een tangetje uit de manenkam wil trekken en die in een zakje op wil sturen. Ik geloof dus niet dat ze zo bang zijn voor fraude. Zou ook niet weten hoe je dat zou willen doen (of ben ik nu te braaf? :+ ). Je trekt haren bij een paard en aan de hand daarvan worden de ouders bepaald. Vervolgens plak je de sticker in het paspoort. Op het DNA certificaat staat specifiek vermeld dat het beteffende paard als ouders die en die heeft.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 11 jan 2010, 09:53

Ha, ja ik ben ook zo braaf hehe.. Ik heb gemaild en heb ook al antwoord.. Er is wel haar van Beer aanwezig dus ik heb nu gevraagd of ze hem willen testen. Ook maar gevraagd of hij in het verleden wat heeft 'gewonnen' op keuringen haha want dat kan ik ook niet terug vinden...
claudia

Bericht door claudia » ma 11 jan 2010, 11:38

HEt kan best zijn dat ze wel met hem naar de keuring zijn geweest maar dat ze het niet hebben laten afstempelen in het paspoort.

Maar als er een fjordenpaspoort bij zit dan zijn er ook haren en dat blijkt nu wel.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Viv

Bericht door Viv » ma 11 jan 2010, 11:50

Gelukkig maar Kris, altijd lastig die dingen.
Je kunt idd vragen of ze het keurinsgresultaat van destijds (misschien weet anita dat?) erin kunnen stempelen als hij is geweest. Gewonnen prijzen worden helaas niet vermeld, alleen de premies die behaald zijn :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 11 jan 2010, 12:15

Heb net weer mail gehad van v. Bon..de fokker heeft ooit een rekening gehad maar nooit betaald dus nu moet ik zelf het DNA onderzoek betalen..ging ik ook van uit haha..nooit bij nagedacht dat dat al zou kunnen zijn betaald.

Na betaling gaat de laboratorium fase in en dat duurt ongeveer 2 maanden. Dan krijg ik de sticker voor het paspoort opgestuurd. Dan ga ik binnenkort maar even centjes overmaken hihi..

Beer is nog nooit op een keuring geweest..ook als veulen niet..zal mij benieuwen hoe hij het gaat doen!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 11 jan 2010, 13:06

Nog even over waar je in het paspoort kunt vinden of je paard DNA getest is.
Voor de paspoorten met een rood kaft zoals ze tegenwoordig worden uitgegeven is dat te vinden op blz. 38. Hier zit dan een sticker geplakt die bijna net zo groot is als de pagina. Boven de sticker staat DNA-gegevens en op de sticker staat schuin over de sticker CERTIFICAAT GENETISCHE ANALYSE.
Oudere paspoorten hebben een blauwe kaft en hier zitten ook minder pagina's in. Vaak is het DNA certificaat dan een oranje/rood papier dat achter in het paspoort zit geplakt.

Op blz. 2 en 3 van de nieuwe rode paspoorten staat de afstamming van vader en moeder van het betreffende paard. Hier staat dan bij of vader en moeder DNA getest zijn.
Hoe dat precies bij de oude blauwe paspoorten is geregeld weet ik niet precies. Meline heeft een blauw paspoort. Haar ouders staan op blz. 3 en 4 vermeld maar zijn van voor het DNA tijdperk. Er staat dus niets bij over DNA van de ouders.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 12 jan 2010, 08:48

Misschien wel stom dat ik zo denk hoor..maar wat is het nut van DNA testen van een ruin..je kunt er niet mee fokken en 't is toch gewoon via zijn papier duidelijk wie Beers ouders zijn? Of wordt er veel mee gesjoemeld?
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » di 12 jan 2010, 11:32

Helaas gebeurt/gebeurde dat wel eens ja en nu valt zo'n paard door de mand met die DNA test. Heel erg nuttig dus die test.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » di 12 jan 2010, 11:46

kristelhans schreef:Misschien wel stom dat ik zo denk hoor..maar wat is het nut van DNA testen van een ruin..je kunt er niet mee fokken en 't is toch gewoon via zijn papier duidelijk wie Beers ouders zijn? Of wordt er veel mee gesjoemeld?
Soms worden papieren nog wel eens verwisseld, gebeurt elke grote fokker wel eens. Krijg je het verkeerde papier bij het paard.
Genoeg voorbeelden op FW: Marius van Astrid (die geen Marius was maar M....), Rocky van Machteld die eigenlijk Sven (toch?) heet en dus een jaar jonger was dan ze dacht en met andere afstamming. En Bart zijn Appie die Arnold bleek te heten.
Of met brandmerken zoals Bas indertijd ineens 2x zo oud bleek te zijn.
Voorveelden genoeg, vandaar dat ze DNA zijn gaan testen.
Al heb je daar ook weinig aan als je al een verkerd papier bij het paard hebt en dat nummer dorgeeft om te testen bedenk ik me nu.
Maar dan hebben we de chip nog en komen ze er op een keuring wel achter dat paard en papier niet kloppen.
Afbeelding
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 12 jan 2010, 12:03

Achja, ik vind al dat formele gedoe stiekem ook wel heel leuk hoor..geeft je op een of andere manier wel een zeker gevoel.. Lach me dood als Beer opeens een andere paps blijkt te hebben hehe..
Viv

Bericht door Viv » di 12 jan 2010, 20:01

Nou ik vond de chipwissel met Tjo dr ABOP ff minder lollig :D Die bleek 2 chips te hebben en nr 1 (waarvan ze dachten dattie eruit gefloept was als veulen) bleek op 4 jarige leeftijd ineens weer te werken (??). Sta je mooi ff voor aap als beweerd wordt dat je het verkeerde paard mee hebt. Gelukkig stond dr oude chipnummer op de sticker achterop dr paspoort en na even zoeken we chipje 2 ook gevonden.

Das het eerste wat ik bij Diesje heb laten controleren, zn chippie hihihi.
Afbeelding
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 12 jan 2010, 20:32

Brass heeft ook nog geen DNA controle gehad, ik heb wel een papier gekregen van het stamboek of ik even wil dokken voor de test. Ik weet nog niet of met Brass naar de keuring ga dus tot die tijd laat ik het niet doen.
(Oke er van uit gaande dat het 2 maand duurt zal ik het op tijd bij het stamboek aangeven en betalen mocht ik toch willen.)

Hoe lang doen ze dat DNA testen al?
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Denise

Bericht door Denise » di 12 jan 2010, 20:50

Sinds begin 1991?
A Quarter Horse Of Course
...maar fjorden zijn ook leuk hoor. Afbeelding
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 12 jan 2010, 20:53

Ilonk is uit 1988 en alleen als veulen op de keuring geweest. (En in 2000, toen is het niet gedaan want toen was ik er bij)
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Denise

Bericht door Denise » di 12 jan 2010, 20:57

Op de site van het stamboek las ik dat je bij aankoop van een fjord geboren na 01-01-1991 naar een DNA-test resultaat kan vragen. Ga er dus vanuit dat het vanaf die tijd is ingesteld?
A Quarter Horse Of Course
...maar fjorden zijn ook leuk hoor. Afbeelding
claudia

Bericht door claudia » wo 13 jan 2010, 10:00

Denise schreef:Op de site van het stamboek las ik dat je bij aankoop van een fjord geboren na 01-01-1991 naar een DNA-test resultaat kan vragen. Ga er dus vanuit dat het vanaf die tijd is ingesteld?
Ja ,toen zijn alle veulens al haren getrokken.
En die bewaren ze allemaal :))

Ze bewaren dus de haren en als jij de kosten van het Lab. betaald dan sturen zijn die op en kan er DNA onderzoek worden gedaan, en de resultaten daarvan krijg je op een sticker thuis en die mag je in je paspoort plakken.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Plaats reactie