Medische keuring voor aankoop

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Denise

Medische keuring voor aankoop

Bericht door Denise » zo 10 jan 2010, 19:34

Wie heeft zijn of haar volwassen fjord(en) laten keuren voor aankoop? Zo ja, welke keuring (klinisch en/of röntgenologisch) en onder welke voorwaarden is dit gedaan? Ik ben heel benieuwd naar de reacties.
A Quarter Horse Of Course
...maar fjorden zijn ook leuk hoor. Afbeelding
Wia80
Contacteer:

Re: Medische keuring voor aankoop

Bericht door Wia80 » zo 10 jan 2010, 20:07

Klinisch gekeurd.
Bij afkeuring kosten voor verkoper, bij goedkeuring kosten voor mij.
We hadden tevens afgesproken dat we bij afkeuring niet verder gingen met rontgenologisch onderzoek.
Contessa
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 10 jan 2010, 20:17

Klinische keurig gedaan. Voor eigen rekening..weet niet meer precies hoe en wat bij afkeuring haha erg he? Beer was bijna 4 toen ik hem liet keuren en slaagde met vlag en wimpel. Als er twijfel was geweest zou ik hem niet hebben gekocht..hoe gek ik ook al op hem was toen..
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » zo 10 jan 2010, 22:43

Ik heb Ronan ook klinisch laten keuren voordat ik hem ging verkopen. Maar dat was meer voor mezelf, dat ik de as koper wilde laten weten wat hij onder de leden zou kunnen hebben. Ik wilde hem zo eerlijk mogelijk verkopen om het beste voor hem te krijgen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Viv

Bericht door Viv » ma 11 jan 2010, 06:18

Kdies hebben we 2x laten keuren klinisch. Eerste keer toen we hem opgehaald hadden, moest voor de verzekering, eigen kosten.
2x keer ook voor de verzekering om die te kunnen verhogen, hij was toen 3. Ook voor eigen rekening.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » ma 11 jan 2010, 07:24

Nou ja, geen fjord.. mijn papierloze Knabstrupper laatst..

Klinisch deel bij afkeuren voor hun, rofo's voor mij.. (die wou ik perse..)
Helaas helaas klinisch goedgekeurd, op de foto's afgekeurd..

(wel blij dat ik hem op de foto heb laten zetten! Hoef geen paard dat over 2 jaar of zo hoefkatrol heeft...)
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » ma 11 jan 2010, 08:42

altijd klinisch laten keuren al ging het om 1 van mijn mini's.
nina1993

Bericht door nina1993 » ma 11 jan 2010, 08:56

Ik heb hier niks laten keuren. Wilde het met Zhellie wel doen eigenlijk, maar pap vindt het voor de bedragen waar we over praten niet voldoende om het circus van een keuring aan te gaan. Zoals de situatie met Zhellie was heb ik het ook maar laten schieten. We konden haar dezelfde dag meenemen en omdat ze nog een 1,5 week van de bevalling af zat wilden wij niet te lang wachten op een dierenarts om te gaan keuren. Zhellie hebben we op vrijdag gekocht, dus daar zou sowieso het weekend overheen gaan. Heb er in ieder geval geen spijt van. 't is een fijn, werkwillig paard.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » ma 11 jan 2010, 09:00

nina1993 schreef:Ik heb hier niks laten keuren. Wilde het met Zhellie wel doen eigenlijk, maar pap vindt het voor de bedragen waar we over praten niet voldoende om het circus van een keuring aan te gaan. Zoals de situatie met Zhellie was heb ik het ook maar laten schieten. We konden haar dezelfde dag meenemen en omdat ze nog een 1,5 week van de bevalling af zat wilden wij niet te lang wachten op een dierenarts om te gaan keuren. Zhellie hebben we op vrijdag gekocht, dus daar zou sowieso het weekend overheen gaan. Heb er in ieder geval geen spijt van. 't is een fijn, werkwillig paard.
Jij zat met ee drachtig paard aar oraal ga je toch eerst kijken en neem je niet meteen iets mee naar huis.

dan kan een da vaak binnen 2 of 3 dagen keuren. het kost vaak 100 a 125 euro dus die moeite zou ik neen ook alkost et dier 4 a 5 honder euro. 1 dierenarts rekening is vaak duurder ;)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 11 jan 2010, 11:38

Hier dan geen volwassen paard zelf gekocht, maar ook al zou dat het geval zijn, dan laat ik het paard niet klinisch keuren. (sas is destijds ook niet klinisch gekeurd en daar zijn ze tot op heden nog steeds blij mee)

De meeste dingen in de klinische keuring zijn door een beetje goed (zeer kritisch) inzicht ook te herkennen of op niet al te lastige wijze te triggeren (zonder rare fratsen uit te halen, maar alertheid op beweging en spanning in het lichaam). Heb ik twijfel, dan zou ik bevestiging willen van eventueel 'herstelkansen' maar hoef ik niet persé de complete klinische keuring. Klinkt lekker betweterig, maar ik zie het meer als mijn nuchtere kijk op de zaak. Er zijn maar heel weinig klinische keuringen, tot nu toe, die anders zijn verlopen dan verwacht (welgeteld 1). Zo zou ik ook nog wel twijfelen over paarden rontgenen, want wat zichtbaar is hoeft over een x aantal jaar niet alsnog 'goed' te zijn of iets wat niet helemaal zuiver is hoeft niet persé een probleem te leveren. Tuurlijk, je kunt dingen uitsluiten...bij zeer hoge bedragen is het niet meer dan logisch, maar bij een lager bedrag waar het risico misschien niet opweegt tegen de prijs....daar zou ik nog wel een keer extra over nadenken.
Geluk is de vrucht van intens werk
Viv

Bericht door Viv » ma 11 jan 2010, 11:45

Helaas moeten paarden voor de verzekering tegenwoordig klinisch gekeurd zijn An, dus je hebt 2 keuzes, of niet verzekeren en niet keuren of wel verzekeren en laten keuren (puur voor het pampiertje, niet voor de wetenschap).
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 11 jan 2010, 12:05

Een keuring zegt natuurlijk niet alles en al helemaal niet voor de toekomst. Toch zie ik het nut er wel van in, neem bijvoorbeeld een buigproef als je die niet correct uitvoerd kan daar iets heel anders uitkomen dan als hij wel correct wordt uitgevoerd. Daarbij kan je zelf behoorlijk gecharmeerd zijn van een dier en kan je je voorgenomen hebben heel kritisch te zijn maar toch dingen over het hoofd zien. Het voordeel van zo'n keuring is dat de veearts het lijstje afwerkt en zo aan niets voorbij gaat. Een veearts heeft wat dat aan gaat toch een andere bril op en daarbij komt nog dat het geen vermogen kost. Niet iedereen kan met een zakelijke bril kijken, zeker niet als er emotie bij komt kijken en je op zoek bent naar een maatje.
Dat wordt makkelijker als je geconfronteerd bent met een komen en gaan van paarden zoals jij dat natuurlijk ook bij Bart meekrijgt wordt het wel steeds makkelijker. Tenminste dat is mijn eigen ervaring, toen ik net in het paardenwereldje werkte en ik "kreeg" een paard om te rijden dan was ik een maand heel betrokken bij zo'n dier en best verdrietig dat ie wegging. Dat gaat dan 1 á 2 keer zo en dan schakel je dat uit bij jezelf. Dan ga je er toch op een andere manier mee om.

Voor wat betreft het op foto zetten ben ik het volkomen met Annabel eens. Ik zou het bij aankoop van een paard in de lagere prijsklasse (zoals de fjord) ook niet doen.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Krista

Bericht door Krista » ma 11 jan 2010, 12:29

Ik heb Ozar klinisch laten keuren voor aankoop op voorwaarde dat hij terugging als het niet in orde was. Maar net als Annabel hecht ik daar niet zo heel veel waarde meer aan.

Amaretto is rondom op de foto geweest maargoed dan praat je ook over een totaal andere prijsklasse. En alle keuringsrapporten van voor de hengstenkeuring zaten er ook bij. Die waren 3 kwart jaar oud ongeveer. Naja dan kan je er redelijk vanuit gaan dat je wat weet.

Aan de andere kant vraag ik me af aan de hand van een ander topic waarom veel mensen, ik inclusief hoor, een goedkoper paard niet ook op de foto laten zetten. Ongeacht de aanschafprijs zoek je in de meeste gevallen toch een vriendje voor het leven. Denk dat dat nog wel vaker zo is bij een fjord dan bij een rijpaard. Fjorden worden meer gekocht door echte liefhebbers van het ras die ongeacht de prestaties van het paard er gewoon van willen genieten tot het einde daar is. En het is wel ongelovelijk zuur als daar voortijdig een einde aan zou komen als blijkt dat je goedkopere paard een aandoening of afwijking heeft die je tevoren had kunnen weten door een uitgebreidere aankoopkeuring.
Gezien het aantal geblesseerde en overleden fjorden hier op het forum mankeren ze net zo goed als elk ander ras dusdanig dingen dat een vroeg afscheid soms onvermijdelijk was.

Persoonlijk heb ik de afgelopen maanden wel eens gedacht had ik Ozar maar beter laten keuren. Niks ten nadele van hem en het doet ook niks af aan mijn liefde voor hem maar het fragmentje wat hij heeft zit er vermoedelijk al jaren. En ik heb dus nu een 16 jarig paard wat alleen nog voor zeer lichte recreatie geschikt is. Dat had ik me toch allemaal wel iets anders voorgesteld zeg maar.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 11 jan 2010, 12:29

Ligt er ook aan wat je met je paard wilt natuurlijk. Als je intensief wilt rijden (wedstrijden?) dan bekijk je een paard ook anders dan iemand die en paard voor de kinders zoekt en om af en toe een bosritje mee te maken.. De mensen bij wie ik mijn fjordenliefde heb opgelopen vroeger, deden niks met de paarden..ze waren wel zadelmak en een rondje hobbelen ging prima maar het waren voornamelijk grasmaaiers..wel bijzonder fraaie grasmaaiers waar de eigenaar ook fanatiek mee naar de keuringen ging!

Ik heb Beer wel laten keuren en heb er zelf bij gestaan en erg veel van geleerd..we hebben zelf wel paarden gehad vroeger maar dat was voor erbij op de boerderij zegmaar..op z'n boers, leuk voor de kleinkinderen.. Nu wilde ik alles verstandig aanpakken omdat ik echt meteen een roze bril op had bij het zien van Beer hihi.. en idd, het zijn geen grote bedragen en voor mij bracht het wel wat gemoedsrust.
Krista

Bericht door Krista » ma 11 jan 2010, 12:38

@Kristelhans: Dat ben ik niet met je eens. De meeste mensen kopen een paard om het te gebruiken. Grasmaaiers zijn eerder uitzondering.
En wat versta je onder intensief gebruik? Wat dressuurwedstrijdjes op B of L niveau is geen intensief gebruik. Dat is normaal gebruik op een doorgaans vlakke bodem en weinig belasting voor een paard.
Onder normaal gebruik versta ik eveneens bosritten, mennen, wat sprongetjes maken, kortom zaken waar elk gezond paard toe in staat zou moeten zijn.
Helaas zijn er diverse rontgenologische bemerkingen een aandoeningen die dit soort zaken voor een paard al onmogelijk maken.

Mijn Ozar zou gezien zijn leeftijd nog prima bruikbaar moeten zijn. Helaas door een simpel fragmentje zijn flinke bosritten op vaak ongelijke grond, mennen op de straat of springen geen optie meer.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 11 jan 2010, 12:46

Heel kort door de bocht gezegd denk ik dat, dat met geld te maken heeft Krista. Zo'n rontgenologisch onderzoek kost gewoon best een paar duiten. Als je dan gaat kijken naar het aankoopbedrag van je fjord. Vaak is de afspraak met de verkopende partij dat als het paard wordt goedgekeurd de kosten voor de kopende partij zijn en bij afkeuren andersom. Ik zou als verkoper niet op dat bedrag zitten te wachten als mijn paard wordt afgekeurd omdat de opbrengst ook niet hoog is en als je paard wordt afgekeurd hij nog minder op zal brengen. De kopende partij zit er natuurlijk ook niet te wachten op kosten voor een paard dat is afgekeurd en dat je niet wilt kopen. Al is dat verhaal natuurlijk niet anders bij paarden in een hogere prijsklasse. Toch zie je die paarden gek genoeg vaak nog wel voor 2000 op het internet staan als maatje voor een ander paard of recreatiepaard. Dan heb je die foto's er alsnog uit. Dat bedrag zal je voor een goedgekeurde fjord al nauwelijks vangen laat staan voor een afgekeurde. Ik denk dus echt dat het een kosten-baten plaatje is.

Of dat verstandig is, is een twee inderdaad! Daar heb je helemaal gelijk in.

[edit] daarbij is het ook geen garantie voor de toekomst, een paard kan bijvoorbeeld altijd een gebroken straalbeen oplopen of een peesblessure en ga zo maar door waardoor, hoewel hij bij onderzoek in orde was.
Krista

Bericht door Krista » ma 11 jan 2010, 12:56

Marijke ja dat denk ik ook wel, dat de factor geld daarin een rol speelt.

Alleen uit gevoelsmatig oogpunt is het eigenlijk vreemd, dat bedoel ik te zeggen. Omdat je, ongeacht de aankoopprijs, toch een paard koopt om er tot in lengte van dagen plezier van te hebben.
En of dat paard nou 1750 of 10000 euro of nog meer zou kosten, het buitengewoon zuur is als je het voortijdig af moet schrijven of, nog erger, in moet laten slapen.
Men koopt toch niet alleen een fjord omdat er weinig bestedingsruimte is? Er zijn toch ook zat mensen die heel bewust voor het ras kiezen?

Nog een leuk voorbeeldje stalgenootje van mij had haar oog laten vallen op een heel leuk 2 jarig hengstje wat bij ons op stal in de opfok stond vanaf veulen en van de eigenaren verkocht mocht worden. Een Citango als ik het goed heb. Leuk beestje, fijn bewegen, iets aan de kleine kant, hoefde niet de hoofdprijs te kosten. Gelukkig was ze zo slim om hem even op de foto te laten zetten. Wat bleek: gat in het hoefbeen. Slachtrijp dus. En er was van buiten echt met de beste wil van de wereld niets aan te zien. Zo zie je maar....
Peertje

Bericht door Peertje » ma 11 jan 2010, 12:57

Hoi!

Mag ik hier ook even komen binnenvallen?!

Wij zijn op zoek naar een fjord en gaan onze toekomstige aanwinst zeker laten keuren.
In ieder geval klinisch, maar twijfel nog over rontgenfoto's of op de scan laten zetten van alle vier de (onder)benen (of beide). Heeft een van jullie dit laatste weleens gedaan voor aankoop?!

Komt voort uit de aanhoudende peesproblemen van onze 14 jarige vos (die nu hierdoor met pensioen is). Deze is rontgonologisch nog steeds helemaal 100% in orde, maar zijn pezen blijken gewoon uiterst belabberd.

Met een (ingekapseld) botsplintertje kan ik dus best leven, maar met rafelige pezen of slecht herstelde blessures dus niet...
Capone (KWPN), Beer en Grijze :L
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 11 jan 2010, 12:59

Krista, daar heb je ook weer gelijk in..tis zoals Marijke zegt bij veel mensen ook een geld kwestie en misschien eerdere ervaringen..ik had nog nooit gehoord van een paard laten keuren voordat ik op zoek ging naar een paard.. Bij ons is nooit een paard geweest dat iets mankeerde..enten was het enige tijdstip dat we de dierenarts zagen.. Intensief vind ik bijvoorbeeld endurance ritten, regelmatig wedstrijden..een beetje recreatiepaard wordt idd ook intensief gebruikt maar er zijn er ook zat die alleen in het weekend een bosritje maken..zo bedoelde ik het meer..
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 11 jan 2010, 13:03

@ Krista: ik bedoelde er ook niet mee te zeggen dat mensen die een fjord kopen een kleine portemonee hebben hoor en als ze geld zouden hebben voor een ander ras ze dat zouden kopen. Helemaal niet zelfs. Ik denk dat verkopende partij hierin wellicht de grootste factor is, als die de kosten voor een rontgenologischonderzoek bij afkeuren op zich zou nemen denk ik dat het verhaal wellicht anders zou zijn. Maar waar blijft je handel dan bij afkeuren? En ik zit zelf niet te wachten op kosten voor een dier dat ik vanwege afkeuren niet aan zal kopen. Al zou ik stinkend rijk zijn.

Ik snap wat je bedoeld hoor, als je het op die manier gaat bekijken heb je eigenlijk een gaatje in je hoofd als je het niet laat doen. Maar alsnog zijn er geen garanties voor de toekomst. Zo heb ik een 6 jarige moeten laten afmaken omdat hij een gebroken straalbeen had opgelopen en een 15 jarige vanwege koliek...garanties zijn er helaas nooit...
Plaats reactie