DNA-test

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Denise

DNA-test

Bericht door Denise » zo 10 jan 2010, 17:42

In advertenties lees ik weleens dat een fjord een DNA-test heeft ondergaan. Op de site van het fjordenstamboek las ik dat het belangrijk is om naar een DNA-test te vragen bij de aankoop van een fjord geboren na 01-01-1994. Waarom is dit zo geregeld? Is het bij alle (te registreren) fjorden noodzakelijk?
A Quarter Horse Of Course
...maar fjorden zijn ook leuk hoor. Afbeelding
Marijke_

Re: DNA-test

Bericht door Marijke_ » zo 10 jan 2010, 17:47

Als je met een fjord van 3 jaar (of ouder) voor de stamboekopname wilt gaan dan moet de fjord DNA getest zijn. Vaak trekken ze als veulen op de keuring komen al haar wat dan bewaard wordt, zodra het geld dat verschuldigd is voor de test is overgemaakt wordt hij uitgevoerd.
Aan de hand van die test kijken ze of het DNA matcht met de ouders en als dat zo is wordt hij/ zij opgenomen in het stamboek. Je bent dus als je, je fjord uit het veulenboek wilt hebben inderdaad verplicht de test uit te laten voeren :).
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Denise

Bericht door Denise » zo 10 jan 2010, 17:58

Oké, bedankt voor je uitleg!

Als koper is het dus enkel voordelig dat je zeker weet dat de fjord een nakomeling is van de ouders en opgenomen is in het stamboek? Veulens en jonge fjorden tot 3 jaar worden dus nog niet opgenomen in het stamboek?

Excuses voor alle vragen maar de regels wat betreft fjordenstamboek zijn me nog niet duidelijk. :o?
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 10 jan 2010, 18:07

Je moet gewoon even vragen of je het paspoort mag bekijken, daarin staat al op een van de eerste pagina's of het dier getest is of niet. Op het moment dat het dier nog niet getest is, is het 9 van de 10 keer nog niet naar de keuring geweest als volwassen paard.

Fjorden tot 3 jaar komen in het veulenboek. Vanaf 3 jaar kunnen ze voor stamboekopname naar de keuring komen en dan kan de fjord opgenomen worden in het hoofdstamboek waardoor hij mee kan doen aan de keuringen en andere stamboekactiviteiten.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 10 jan 2010, 18:10

Geeft niks hoor vragen stellen, daar is een forum ideaal voor toch?

Een veulen wordt (mits alle paperassen etc. worden opgestuurd naar het stamboek) geregistreerd in het veulenboek en worden dus wel geregistreerd. Als ze op een keuring verschijnen wordt er haar getrokken en kan je ook laten chippen. Pas in het jaar dat het paard 3 wordt mag het op voor de stamboekopname, ouder mag dus ook.
Het enige voordeel voor jezelf is inderdaad dat je weet dat je fjord de paps en mams heeft zoals op het papier staat, en als je wilt fokken heb je het natuurlijk ook weer nodig voor de nakomelingen als daar een volledig papier bij wilt.

Die van mij is DNA getest en opgenomen in het stamboek, het is een ruin, hij heeft eczeem en heeft daarmee 0 fokwaarde en wij doen (vanwege de eczeem) ook niet mee aan keuringen. Maar volgens mij kost het 45 euro om het te laten doen, ik zou het dus voor een volledig papier bij het paard niet laten om het doen. Dan heeft je paard zijn boeltje wel op orde :).
Denise

Bericht door Denise » zo 10 jan 2010, 18:15

Aha, het wordt me steeds duidelijker! Het is in principe dus niet heel anders dan bij andere rassen maar het fjordenstamboek maakt gewoon onderscheid in veulenboek en hoofdstamboek (voor de 3-jarige en ouder). En dat met behulp van een DNA-test.

Bedankt voor de toelichtingen! +:)+
Laatst gewijzigd door Denise op zo 10 jan 2010, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 10 jan 2010, 18:20

Precies zo eenvoudig is het :D.
Voor hengsten zijn er wel wat andere regels, ik geloof dat je hengst als 3 jarige (of ouder) eerst goedgekeurd moet worden op de hengstenkeuring wil je hem in het hoofdstamboek krijgen. DNA-getest of niet. Maar hoe dat precies zit dat weet Claudia wel.
Denise

Bericht door Denise » zo 10 jan 2010, 18:41

Nog één vraag.. Het heeft alleen indirect iets met dit onderwerp te maken.

Wat betreft de beginletters van de stamboeknamen waaraan je kan zien in welk jaar een fjord is geboren, is daar misschien een overzicht van te vinden op internet?
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 10 jan 2010, 18:42

Nee, dan moet je even zelf rekenen.

Als hulpje:
N = 1993
Z= 2003
E = 2008
F=2009
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 10 jan 2010, 18:47

Pff of er echt een overzicht is weet ik niet, ik weet dat die van mezelf van 1996 is en met een R begint en dat ze de X en Q overlaan dus dat je na 24 jaar het alfabet weer rond bent. Op een gegeven moment weet je vanzelf hoe het zit, en als ik twijfel ga ik gewoon tellen vanaf 96 en dan doortellen met jaartallen en het alfabet. Maar wie weet maak ik het mezelf daarmee ook wel te moeilijk en is er wel zo'n overzicht :D.
Denise

Bericht door Denise » zo 10 jan 2010, 18:48

Ja precies, op een gegeven moment is het alfabet op dus dan wordt er weer opnieuw begonnen... Daarom vroeg ik het ook hihi.
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 10 jan 2010, 19:16

Ik zit met een mooi textboekvoorbeeld. Ik heb een B-tje (2005) Beer en die wil ik in augustus voor het eerst naar de keuring doen. Onlangs heb ik me hier ook in verdiept en kwam er achter, tijdens het op mijn naam zetten van Beer, dat Beer NIET DNA getest is..geen drama dacht ik, want ik ga pas in augustus naar de keuring dus tijd zat..

MAAAARRR, Beer is vroeger bij zijn fokker niet naar de keuring geweest en er is dus geen haar bij hem afgenomen...probleempje dus.
Deze week neem ik contact op met het stamboek om te kijken wat nu handig is..neem aan dat ik zelf geen haar mag trekken i.v.m. fraude (zou ik ook echt doen..pff) en iemand helemaal hierheen laten komen lijkt me ook weer zo omslachtig..tis een ruin, geen merrie waar ik mee wil fokken, dus in mijn ogen een louter administratieve handeling..

Beer is dus straks 5 en heeft nog een veulenboekje. Ben benieuwd wat het stamboek gaat voorstellen m.b.t. het haar..tenzij iemand hier op FW ervaring heeft met deze situatie?
Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 10 jan 2010, 19:27

Ik zou denken je trekt haar doet het in een zakje en stuurt het op naar het stamboek, maar dan zit je inderdaad met fraudeellende enzo al kan je je inderdaad afvragen wat het nut daarvan is met een ruin. Maar malafide handelaren...Tja valt wat voor te zeggen. Mochten ze dat tegen willen gaan zullen ze zelf moeten komen trekken. Ze gaan ook op pad voor veulenregistratie als de veulens niet op de keuring komen. Bij Aike van Thessa hadden ze op de keuring gezegd dat hij een piephak had die hij niet had of heeft daar zijn ze ook voor langsgekomen met een delegatie. Zou me dus niet verbazen als ze hiervoor ook gewoon langskomen.
Megan

Bericht door Megan » zo 10 jan 2010, 19:28

nee weet ik ook niet. Dorinn moet ook nog DNA-getest worden. Volgens mij hebben ze wel een plukje haar van hem. Ik moet daar ook nog achteraan.

Ik dacht dat ze van alle veulens die nog bij de moeder zijn en naar de keuring komen, op de keuring een plukje haar nemen, omdat dan duidelijk is dat het om het juiste veulen gaat. Of is dat niet zo?
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 10 jan 2010, 20:19

ALS ze naar de keuring gaan wel..Beer is waarschijnlijk nooit met mams naar de keuring gegaan. Anita heeft het opgezocht en van 11 of 12 fokproducten van deze man zijn er maar 2 ooit uitgebracht..niet eens bij hem geloof ik maar bij de nieuwe eigenaren.

Als er echt een delegatie langskomt maak ik een fotoverslag! ;)
Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 10 jan 2010, 20:24

Hihi maar dat doe jij toch sowieso wel Kristel, al komt er maar ééntje langs? :D
Zonder dollen, ben heel benieuwd hoe je het aan moet gaan pakken. Is de moeder van Beer dan wel getest? Of weet je dat niet? Jessica en Eveline hebben toen een heel gezeur gehad om Zorro DNA getest te krijgen omdat de moeder van de moeder niet te herleiden was qua DNA. Uiteindelijk is het wel gelukt hoor maar hoe dat nou gebeurd is, is volgens mij nog steeds de vraag.
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 10 jan 2010, 20:26

Ja moeders is getest en vaders ook Moeder is Ophra (v Jolster) en papa Merkur (v. Faun Tor)

En idd, dat foto verslag komt er hoe dan ook..moet vast de benzinekosten dokken dan..bleeh, anders regel ik iemand die een keer met mij en Beer naar Hoenderloo wil en gaan we er langs en combineren we dat met een buitenrit daar ofzo! ;)
Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 10 jan 2010, 20:29

Geef dan even een gil, wij (en Amber ook wel denk ik) zijn wel te porren voor een buitenritje hoor en zitten in de buurt :D. Regel ik ook wel iemand voor de foto's haha.
Megan

Bericht door Megan » zo 10 jan 2010, 20:40

Oh, is ie niet naar de keuring geweest. Da wis'k nie.
Ik dacht altijd dat veulens die niet naar de keuring zijn geweest in het hulpboek kwamen. Of was dat in het tijdperk van vóór de dna-keuringen? :o?
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 10 jan 2010, 20:46

Dat is geloof ik alleen als de ouders onbekend zijn..weet ik niet zeker hoor..dit is ook nieuw gebied voor mij haha.. Beers ouder zijn bekend en ook DNA getest..beetje gek dan dat Beer ook nog eens getest moet worden maar ja..die kosten kunnen er ook nog wel bij en ik vind keuringen echt heel leuk dus ik ga van de week even uitpluizen hoe en wat!

Tamara, ik zal gillen! ;)
Plaats reactie