fjord en shet samen?
fjord en shet samen?
Kan je een fjord en shet samen in een stal houden?
De stal is 3.20 x 4.00(voor shet en fjord samen
We kunnen óf 2 stallen maken voor elk paard apart, óf 1 grote stal voor 2 paarden, en een hooi opslag.
De stal is 3.20 x 4.00(voor shet en fjord samen
We kunnen óf 2 stallen maken voor elk paard apart, óf 1 grote stal voor 2 paarden, en een hooi opslag.
Laatst gewijzigd door Tamara op zo 10 jan 2010, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Re: fjord en shet samen?
Hangt het meest van de paarden af.. Ik zou Flower nooit bij Tea in zetten, dat wordt meppen.. Ze staat nu wel prinsheerlijk bij Jeskim in de box en dat gaat goed..
Qua afmeting weet ik het niet zo goed, volgens mij komt het wel in de buurt van onze box, maar ik weet niet precies hoe groot die is..
Qua afmeting weet ik het niet zo goed, volgens mij komt het wel in de buurt van onze box, maar ik weet niet precies hoe groot die is..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
qua karakter van karev ben ik er niet bang voor, die is toch vrij sociaal. Alleen qua ruimte zat ik te dubben, maar als jij flower en jes ook in een soortgelijke stalhebt, dan kan het wel.
Gaat dat goed met eten?
Gaat dat goed met eten?
- Thessa Keizer
Mijn oude verzorgfjord Max staat al jaren samen met een shet en ook in dit soort maten stalletjes hoor, gaat eigenlijk al die jaren al super, liggen heerlijk tegen elkaar in een stalletje, nu hebben ze beschikking tot een ruime uitloop dus is het anders maar ze hebben jaren zo gestaan hoor, stal was ook ongeveer die maat!
Groetjes Thessa
Groetjes Thessa

Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Ik weet niet hoe lang ze er in moeten staan, maar ik vind 3x3 wel klein om te moeten delen ondanks dat de paarden goed overeen zouden komen.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
3x3 lijkt me klein voor 2 paarden en dan moet het sociaal nog kunnen. Twee stallen van 3x3 maken wordt ook wel krapjes denk ik. lastig!
Persoonlijk zou ik het niet snel doen. Een shetlander is toch een stuk kleiner en dus kwetsbaarder in het bijzijn van grotere paarden. In een stal van die afmetingen is er al weinig ruimte om uit te wijken en ook al is het grotere paard heel vriendelijk, een trap achteruit kan altijd gebeuren! Vooral als er eten in het spel is. 

A Quarter Horse Of Course
...maar fjorden zijn ook leuk hoor.

Ullwinn heeft een paar maanden lang samen gestaan met een Shet. Zij stonden 24/7 buiten, maar ik had ook de keuze om Ullwinn 's nachts binnen te halen. Hij zou dan samen met die Shet in één stal gaan. Ik heb dat toen niet gedaan, ondanks dat ze het super konden vinden samen. Persoonlijk vond ik de ruimte van een gemiddelde stal toch wat krap. Bovendien kan er altijd irritatie onderling ontstaan (zoals Denise al zegt, bijvoorbeeld tijdens het eten), hoe sociaal ze ook zijn. Maar er zijn natuurlijk veel mensen die het wel doen, en dat is ook niet voor niets. 

Hihi, ik vind kleine pony's met grotere paarden sowieso een beetje eng. Komt omdat ik een geval ken waarbij een kleine pony een trap kreeg van een groter paard waardoor de pony zijn nek brak en ingeslapen moest worden.
Maar goed, dat wil niet zeggen dat het per definitie niet goed is. Met samen stallen zou ik iig toch iets huiverig zijn.
Maar goed, dat wil niet zeggen dat het per definitie niet goed is. Met samen stallen zou ik iig toch iets huiverig zijn.

Ik zou het ook niet direct doen. Het is een betrekkelijk kleine oppervlakte en als ik zie hoe het er hier soms aan toe gaat (helemaal als er voer in het spel is) terwijl ze toch stuk voor stuk sociaal zijn, zou ik het in een stal niet aandurven.
Ik denk dat ik er een balk tussen zou zetten. Hoeft helemaal niet dicht verder, maar wel zo dat de shet bij Karev weg zou kunnen komen mochten ze mot krijgen. Gewoon een balk waar Karev achter moet blijven maar de shet onderdoor kan.
Ik denk dat ik er een balk tussen zou zetten. Hoeft helemaal niet dicht verder, maar wel zo dat de shet bij Karev weg zou kunnen komen mochten ze mot krijgen. Gewoon een balk waar Karev achter moet blijven maar de shet onderdoor kan.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
- rocky&moby
ik zou het niet doen, hoe lief ze ook zijn. ik deed die van mijn er wel eens bij in als er ijs lag en ze niet naar buiten konden. even gauw mesten, dan kenden ze elkaar al en ging het om knuffel moby maar het word toch het domein van 1 van de 2. Eten geeft vaak een probleem en dan is een fjord toch 400 kg zwaarder.
Daarbij als het gaat word het een hecht team en dat wil ook wel eens problemen geven.
Daarbij als het gaat word het een hecht team en dat wil ook wel eens problemen geven.
samen in zo'n relatief kleine ruimte opsluiten zou ik ook niet doen. Is de stal helemaal afgesloten of is de bovenkant open. dan zou je er een voorstukje kunnen maken, waar dan de shet loopt, en karev in de stal staat, maar toch niet alleen is. Een shet zou daar tegen moeten kunnen.
Die balk in de stal hangen is ook een optie, alleen kan karev dan zn kont niet meer keren denk ik, wordt wel heel krap
Die balk in de stal hangen is ook een optie, alleen kan karev dan zn kont niet meer keren denk ik, wordt wel heel krap
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Als je de stal open laat kan het prima volgens mij, dicht is weer een ander verhaal. Annette heeft jarenlang een bok (witte melkgeit eh bok..) gehad die de stal deelde met Collin dat ging altijd goed maar dat was wel een grotere stal. Als het voor nood is en ze hoeven niet te lang op stal te staan is zo'n balk die je ook weer weg kan halen wel een optie. Ik zou er niet voor kiezen als ze echt een nacht op stal moeten staan. Persoonlijk vind ik de stal dan qua afmeting zelfs voor 1 paard al wat krap. De standaard afmeting van een box is 3,50 bij 3,50 en dan heb je geen hele ruime box.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

Marijke, volgens mij was mijn stal gewoon 3x3 meter
.
Collin heeft later ook wel met Donja(shet van 1,05 meter) in een stal van 2,75 x 4,25 meter gestaan.
Ché en Aron staan nu ook regelmatig met z'n tweeen in die stal van 2,75 x4,25 meter,maar dan is de deur open.(Maar als ik de deur dicht zou doen ,zou dat volgens mij ook geen probleem zijn)
Het ligt er aan hoe de pony's samen zijn en hoeveel ze dan in die stal zouden moeten staan.

Collin heeft later ook wel met Donja(shet van 1,05 meter) in een stal van 2,75 x 4,25 meter gestaan.
Ché en Aron staan nu ook regelmatig met z'n tweeen in die stal van 2,75 x4,25 meter,maar dan is de deur open.(Maar als ik de deur dicht zou doen ,zou dat volgens mij ook geen probleem zijn)
Het ligt er aan hoe de pony's samen zijn en hoeveel ze dan in die stal zouden moeten staan.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Die boxen in de grote schuur zijn toch groter dan de standaard maten? Toen ik met Hummel naar Lunteren verhuisde vond ik het zo jammer dat hij ineens in een stal van 3,50 bij 3,50 moest staan die was echt een stuk kleiner dan hij in Bennekom had...Of is de eerste box kleiner dan die daarnaast?
Morgan!! 

Ja, die is kleiner,de stal die jij had was het grootst(scheelt volgens mij wel een meter in de breedte).
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Dit heb ik niet gelezen voor ik mijn reactie plaatste. Als je de keuze hebt, zou ik zeker voor 2 aparte boxen kiezen.Tamara schreef:We kunnen óf 2 stallen maken voor elk paard apart, óf 1 grote stal voor 2 paarden, en een hooi opslag.

Hoe groot zou anders 1 grote stal worden? 3.20 x 3.00 m?

Ah kijk dat verklaart een hoop, stom dat ik dat niet meer wist.colunder schreef:Ja, die is kleiner,de stal die jij had was het grootst(scheelt volgens mij wel een meter in de breedte).
Morgan!! 

1 grote stal zou dan 4x3.20 zijn, en 2 kleine is een van 3x3.20 en een van 2x3.20
zomers gaan ze dag en nacht naar buiten, in de winter in princiepe ook, mits het heel slecht weer is, en het land té vertrapt gaat worden. De stal is op een meter of 5 van het weiland, en apart van het weiland, dus de deur kan niet open blijven helaas..
zomers gaan ze dag en nacht naar buiten, in de winter in princiepe ook, mits het heel slecht weer is, en het land té vertrapt gaat worden. De stal is op een meter of 5 van het weiland, en apart van het weiland, dus de deur kan niet open blijven helaas..
Bij ons is er meestal wel gehokt, ging eigenlijk altijd prima..
Nu staan ze ook alleen op stal met slecht weer en dus niet elke nacht ofzo..
Ik leg in beide hoeken van de stal een bult hooi en dat gaat prima..
Ik heb echt meerdere combi's gehad. Jonge paarden samen is toch ook geen probleem? Caylinn en Bente stonden ook samen in een box en ik heb Bente geleerd dat ze alleen haar eigen portie brokken op mocht eten, die liep als ze het op had netjes om Caylinn heen om naar het hooi te gaan terwijl Caylinn het nog niet eens op had..
Bente en Jes stonden als volwassen paarden ook wel samen in een box, Jeskim en Bianca, voormalige shet..
Ik zou een balk juist eng vinden met het oog op rollen en er dan onder komen, maar dat is misschien ook omdat het bij mijn nichtje helemaal mis is gegaan..
Nu staan ze ook alleen op stal met slecht weer en dus niet elke nacht ofzo..
Ik leg in beide hoeken van de stal een bult hooi en dat gaat prima..
Ik heb echt meerdere combi's gehad. Jonge paarden samen is toch ook geen probleem? Caylinn en Bente stonden ook samen in een box en ik heb Bente geleerd dat ze alleen haar eigen portie brokken op mocht eten, die liep als ze het op had netjes om Caylinn heen om naar het hooi te gaan terwijl Caylinn het nog niet eens op had..
Bente en Jes stonden als volwassen paarden ook wel samen in een box, Jeskim en Bianca, voormalige shet..
Ik zou een balk juist eng vinden met het oog op rollen en er dan onder komen, maar dat is misschien ook omdat het bij mijn nichtje helemaal mis is gegaan..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'