24/7 luizen sos!

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Machteld&Falco

24/7 luizen sos!

Bericht door Machteld&Falco » di 15 dec 2009, 20:12

Beetje chaotische titel, maar ik zit met het volgende:

LUIZEN! Falco wordt er gek van, en ik zo onderhand ook. Omdat het zo koud is waste ik de paarden liever niet. Ze staan nl. 24/7 buiten. Ben dus om veeluispoeder gegaan en heb de twee monsters behandeld. Volgens het etiket volstond één behandeling en moest ik indien nodig na een maand herhalen... Tja, maar dan heb je het volgende:

Jaldiña heeft omwille van haar gebrek aan wintervacht een deken en daardoor dus ook een behoorlijk korte pels. Bij haar trok het poeder dus ook vrij goed in haar vacht. so far so good dus.

Falco is een ander verhaal.. Had meer de indruk dat het poeder er bovenop bleef liggen en kreeg het met geen mogeijkheid in zijn vacht gewreven. We zijn nu zo'n halve week verder en hij vergaat nog van de jeuk en ik zie ook nog een massaal groot leger kriebelbeesten op zijn lijf feestvieren. Wat nu gedaan dus??

Ik denk dat ik voor de volgende keuzes sta:
-scheren en vervolgens weer poeder
-scheren en vervolgens wassen
-niet scheren en wassen en hopen dat ik de engerds zo wél kan bereiken en uitroeien

In het achterhoofd houdend dat mijn dikzak 24/7 buiten staat: wat zouden jullie doen?
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
foss

Re: 24/7 luizen sos!

Bericht door foss » wo 16 dec 2009, 05:36

Luizen zijn geen leuke huisdieren, maar als je het poeder er goed tussen de haren doet moet het genoeg zijn luizen lopen door de haren heen en komen zelf het poeder tegen.
Wat ik gebruik als mijn paarden luis hebben vlooienpoeder voor honden en katten dat werkt super, wassen lijkt mij wat aan de koude kant en scheren met zo'n jong paard lijkt mij ook niet handig dus poederen maar.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » wo 16 dec 2009, 05:45

foss schreef:Luizen zijn geen leuke huisdieren, maar als je het poeder er goed tussen de haren doet moet het genoeg zijn luizen lopen door de haren heen en komen zelf het poeder tegen.
Wat ik gebruik als mijn paarden luis hebben vlooienpoeder voor honden en katten dat werkt super, wassen lijkt mij wat aan de koude kant en scheren met zo'n jong paard lijkt mij ook niet handig dus poederen maar.
ehm... Hij is bijna 9 jaar oud :Y)

het probleem is ook net dat ik het er met geen mogelijkheid tussen krijg. zijn haren zijn te vettig/glad. als ik het spul erop strooi en dan wil inwrijven, dan vliegt het er gewoon af ipv een beetje in te trekken.
claudia

Bericht door claudia » wo 16 dec 2009, 07:04

Volgens mij heb ik al eens eerder aangegeven dat poeder echt niet effectief genoeg is voor een paard met winterharen. (daarom was er vroeger bij ons ook alleen maar vlooien en luizenpoeder voor kleine puppy's, omdat het zo licht van werkzame stof id dat dat veilig is)

Ik blijf erbij dat je ze moet wassen of nevelen maar dan wel tot op de huid toe inwrijven. Daar zitten de luizen en daar hoort de werkzame stof te komen. (niet op de puntjes van de haren)

Zet ze daarna even onder en deken tot ze zijn opgedroogd en het probleem is opgelost.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Mir

Bericht door Mir » wo 16 dec 2009, 11:03

Poeder lijkt me ook niet zo snel zoden aan de dijk zetten, zeker niet met wintervacht. Wij hebben onze shet ooit ook eens met supervergif gewassen, in de winter. Dekentje erover en wandelen als je geen stal hebt om te drogen. Wel koud misschien maar beter dan stikken van de jeuk.
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » wo 16 dec 2009, 14:58

Ik heb Dani geschoren en gewassen en ben er nu vanaf, geen jeuk meer! Toen vroor het nog niet en ze staat in een stalletje uit de wind. Dus even opdrogen met een fleecedeken en dan de winterdeken op.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Jankeke

Bericht door Jankeke » wo 16 dec 2009, 19:55

Vlin had vorige maand ook luizen en die staat ook 24/7 buiten. De dierenarts raadde ons Sebacil aan. Daar konden we hem gerust mee wassen. Daarna op laten drogen op stal en daarna weer gewoon naar buiten. En dit dan na 10 dagen herhalen. Dit spul tast namelijk de vetlaag van het paard niet aan.
Het was, met die wintervacht een enorme klus (iemand hier op het forum vergeleek het met het wassen van een vloerkleed en dat klopt ook wel) maar volgens mij heeft het wel geholpen. We hebben trouwens ook alle stallen ontsmet, al het tuig, de dekens en onze kleding. Allemaal met dat spul.
Moet er wel bij zeggen dat het weer toen stukken beter was als nu. Ik weet niet of ik Vlin nu zo na het wassen buiten zou zetten. Dan toch maar een tijdje op stal.
Laatst gewijzigd door Jankeke op do 17 dec 2009, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Elvis

Bericht door Elvis » do 17 dec 2009, 19:23

Ik zou niet scheren en gewoon wassen.

Op mijn eerste stal waar ik met mijn trekpaard stond had het hele clubje luis,in de winter allemaal paarden met dikke vachten en stonden allemaal buiten.
We hebben ze toen allemaal ingespoten met Sebasil in een spray flacon tot op de huid.Laten drogen en nog 1x herhaald.Ging prima nergens geen last meer van gehad.
We hadden niet voldoende warm water om ze allemaal te wassen dus met nevelen ging het toen beter anders hadden we ze gewassen...

Elvis heeft ze ook gehad in het voorjaar maar die had toen al niet zo'n lange vacht meer dat ging beter met wassen.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » do 17 dec 2009, 19:34

Maar ik heb ook geen warm water... enkel koud. In de herfst (vorig jaar) stond ie al te bibberen, nu is het water (grondwater) maar een paar graden warm... :?

Ik ga denk ik eerst proberen nevelen. Werkt het dan nog niet, dan kan ik alsnog wassen (als het weer een beetje warmer wordt).
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » do 17 dec 2009, 19:35

effe je da bellen.. (nee, niet de drogist..) en vragen of die nog leuk idee heeft...
Een pour-on is allicht ook nog een optie..

(streep gif over je paard zetten...
ipv helemaal wassen danwel poederen,
let wel.. het idee van pour-on is toch ook dat het op de huid komt..
hoe doe je dat (geldt ook voor poeder...) je begint aan de achterkant van je paard..
En voor je gifmengsel uit ga je met je hand (met handschoenen uiteraard...
en bescherming van je ademhalingswegen) door de haren.
Je strijkt het paard dus tegen de haren in.. en dat tot op de huid.. en strooit/giet tegelijk..
Vermoedelijk moet je meerdere baantjes trekken...)
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » do 17 dec 2009, 20:15

effe je da bellen.. (nee, niet de drogist..) en vragen of die nog leuk idee heeft...
Kan aan mij liggen, maar vind dit een beetje nare commentaar. Heb helemaal niet de intentie om voor zoiets de drogist te raadplegen?? Ja, dat poeder komt daarvandaan, maar had onderhand zelf al wel ondervonden dat dat 3 keer niks is..
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » do 17 dec 2009, 20:47

Was humoristisch bedoeld..
da = afkorting dierenarts, maar ook de plaatselijke drogist...
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
foss

Bericht door foss » do 17 dec 2009, 21:29

Als de mogelijkheid er is om te scheren werkt dat natuurlijk beter om zo de luizen te bestrijden, doen wat jezelf het beste vind.
Als de poeder niet helpt wassen en daarna lekker met hem wandelen dat hij warm blijft tot dat hij droog is.

Sorry voor de leeftijd maar de f-jes is momenteel veulen vandaar of 24 jaar kan natuurlijk ook, als hij van een buitenlandsstamboek komt of geen papier is het natuurlijk anders een fout is menselijk!!!
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Jankeke

Bericht door Jankeke » do 17 dec 2009, 22:16

Machteld&Falco schreef:Maar ik heb ook geen warm water... enkel koud. In de herfst (vorig jaar) stond ie al te bibberen, nu is het water (grondwater) maar een paar graden warm... :?

Ik ga denk ik eerst proberen nevelen. Werkt het dan nog niet, dan kan ik alsnog wassen (als het weer een beetje warmer wordt).
Wij hebben op stal ook geen warm water maar halen dat altijd in emmers bij het huis. Misschien heb jij die mogelijkheid ook. Aan één emmer water heb je genoeg.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » do 17 dec 2009, 23:08

Sjolvir schreef:Was humoristisch bedoeld..
da = afkorting dierenarts, maar ook de plaatselijke drogist...
owwww! Hier niet, dat verklaart een hoop :D Taalbarrieres, snorry :)

@Foss: kon je niet weten hoor. Falcje heeft geen stamboekpapieren en staat ook nog eens in België ;)
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » vr 18 dec 2009, 07:30

zou toch effe da bellen voor mogelijkheid van pour-on... (cydectin)
Is uiteraard ook niet bedoeld voor paarden, maar runderen, maar tja..
Wat is er tegenwoordig nou wel geregistreerd woor paarden??
Niets... zo ongeveer...

We hebben hier 1 week geleden, op die manier de aanval geopend..
(gelukkig niet mijn paard maar ander stuk stal waar de mijne nooit bij staat, ook niet in de wei.. daar had maand of 2 terug 1 week nieuw paard gestaan..en ja hoor, bingo... kriebel kriebel..... )
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 18 dec 2009, 16:32

Ulvy, toen 1 jaar oud, kreeg ze ook toen het buiten -5 was. Ik heb haar toch gewassen. Goed afgedroogd met oude handdoeken. Daarna op stal met een paar dikke dekens op (gewoon wat fleecekleden bij de zeeman gehaald dekensingel er omheen en klaar). Het arme dier was nog nooit gewassen en dan meteen met zo'n temperaturen. Ik vond haar dapper :j En het heeft geholpen want ze was er vanaf. De fleecedekens heb ik daarna weggegooid.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Elvis

Bericht door Elvis » za 19 dec 2009, 20:29

Geen warm water is inderdaad dritt!
Dat had ik ook niet met castreren dus hadden we van die jerrycans meegenomen met heet water en gemengt om het lauw te maken.Bij deze heb ik dus standaard jerrycans voor water hier liggen.
Met de luizen heb ik hetzelfde gedaan,je hebt dan lang zoveel water niet nodig met vernevelen als echt wassen.Het duurt alleen wel veeeeelllll langer.
Bij ons was het toen niet zo koud als nu dus wie weet heeft je Dierenarts inderdaad een makkelijker idee.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Plaats reactie