Hoe kan ik dit nu oplossen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
leoensuzanne

Hoe kan ik dit nu oplossen?

Bericht door leoensuzanne » di 24 nov 2009, 19:32

We hebben een probleem en ik weet niet goed wat ik er mee moet.

Zoals jullie weten staan onze paarden op het moment op een wei van 5 hectare. Dit mogen we van een boer voor niets gebruiken, zolang ze het maar niet kapot lopen. In februari/maart moeten we er af, want dan gaat hij het bemesten zodat hij het kan hooien daarna.

Daar loopt ook Anca dus tussen. Ze doet het prima op die wei, alleen haar voeten niet zo. Ze krijgt weer last van rotstraal. Nu hebben ik wel een spuitbusje wat ik kan gebruiken daarvoor, maar ik ben bang dat dat niet zo'n nut heeft in dat gras steeds.
Ik denk niet dat we er een schuilstal bij kunnen zetten. (Als we het volgend jaar weer mogen gebruiken, is het mss een optie. Nu willen we er nog niet teveel geld in pompen.)

We hebben het er al over gehad om eventueel iedere dag op en neer te gaan met Anca en Jasmijn in de trailer. Helaas kan ik ze niet op en neer rijden, omdat ik Evi bij me heb. Leo heeft de ene week vroege dienst (vanaf 5.30 uur tot ±15.30 uur) en de andere week middagdienst (van 13.30 tot 23.30 uur).
Houdt dus in dat ik minimaal 1x per dag alleen sta om die paarden weg te brengen. De trailer en ik zijn ook nog niet zo'n goede combi, maar daar valt een mouw aan te passen. Die koppel ik af en duw hem terug op de inrit.

Vervelende vooral is, dat ik regelmatig dienst heb van 16 tot 22 uur en dat is vaak 22.30 uur. Wil dan niet meer 's avonds gaan staan laden.

Heeft er iemand een idee, zodat ze toch daar kunnen blijven staan? Anders moet ze alsnog met Jasmijn mee naar stal en daar lopen, maar dat vind ik eigenlijk zo jammer. Het geeft ons dan ook het werk van uitmesten, maar dat is niet erg. We vonden het juist zo fijn dat ze op die wei staan, zodat onze wei kan 'rusten' en bijkomen. Staan die paarden er op , wordt er weer zoveel kapot gelopen.
Heeft iemand een tip of idee? Dank je wel.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Krista

Re: Hoe kan ik dit nu oplossen?

Bericht door Krista » di 24 nov 2009, 20:36

De voeten behandelen voor rotstraal is zinloos als het paard niet schoon en droog gehuisvest is. Dus als je daar wat aan wilt doen zal je haar eerst van het natte land af moeten halen, en niet alleen voor de nacht. Zodat de voet weer helemaal kan herstellen, anders blijf je aan het tobben.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 24 nov 2009, 20:43

blubber zooi en rotstraal gaan niet samen...
Dit wordt een keuze maken.
Behandelen van rotstraal kansloze bezigheid zolang ze in de troep staat.

Naar huis halen, tot het gaat vriezen? Een optie? Vervelend, maar is niet anders.
(hoop voor je dat het droog wordt en dus gaat vriezen, hoop voor mij van niet, want dan moeten onze pony's van het land af)
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Ivonne

Bericht door Ivonne » di 24 nov 2009, 21:45

Vervelende keuze...... Heen en weer met de trailer lijkt me geen optie, daar ben je gauw flauw van.
Misschien wel een dom voorstel hoor, maar ik heb geen verstand van rotstraal, nooit bij de hand gehad gelukkig! Diëgo had eens een hoefzweer die open gesneden was. Hij mocht niet naar buiten in de modder, maar ik wilde hem niet op stal hebben. Ik kreeg toen van mijn hoefsmid zo'n soort "plastic" schoen, zodat zijn hoeven schoon bleven. Ik weet niet of ze zoiets voor langere tijd aan mogen? Diëgo kreeg op den duur wel iets irritatieplekjes, dus ik denk niet dat het kan hoor....
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 24 nov 2009, 21:57

@ivonne. Dank je wel dat je mee denkt!! En de anderen natuurlijk ook.
Ik wil zowiezo de smid even bellen, wat hij er van vindt. Bij stal staat ze buiten ook in de nattigheid. Ik ben bang dat ik haar echt niet zo lang op stal kan houden en zeker niet alleen.
Viv

Bericht door Viv » wo 25 nov 2009, 05:51

Idd hoefschoenen misschien een optie? Dure maar scheelt wel een hoop. Al zou ik zelf een paard daar niet 24/7 mee laten lopen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Gerritje

Bericht door Gerritje » wo 25 nov 2009, 08:28

als je een gewone hoefschoen hebt blijft daar ook vocht in staan, lijkt me dan niet echt een optie. nu heb je wel hoefschoenen met gaten / gleuven (old macs) maar ik ken niemand die die 24 uur omlaat.
---
Mir

Bericht door Mir » wo 25 nov 2009, 10:48

Ik weet niet hoe rotstraal tegenwoordig behandeld wordt, maar als de hoefsmid erbij komt om de hoef "op te knappen", je hem daarna insmeert met Stockholmer teer en een weekje bij laat komen in een droge stal (beter een week op stal dan een hele winter)?
En dan evt. terug op de wei maar de hoef zo vaak als nodig teren?
Misschien zijn de inzichten inmiddels weer veranderd, maar zo deden ze het "vroeger" toch?
Je weideplan met de trailer klinkt mij wel erg intensief, leuk als de paarden buiten kunnen maar het moet wel mogelijk zijn natuurlijk.
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » wo 25 nov 2009, 10:51

Hoi, je zou een oude veewagen bijv. als schuilstal neer kunnen zetten of misschien een hoek betegelen en omheinen zodat ze toch (desnoods 's nachts) droog kunnen staan.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 25 nov 2009, 13:23

@Mir.Ik weet dat mijn smid niet wil hebben, dat ik ga teren. Dat was vroeger, maar dat betekent ook dat er geen vocht in kan, maar ook niet uit.

@Marieke. Tja, wij zijn ook aan het denken geweest om een soort schuilhok te maken. Of idd zo'n oude trailer. Wel moet het dan een grotere zijn. Ze staan er nu met vieren. Anders ben ik bang dat Jasmijn (shet) 's nachts buiten moet blijven. Je andere optie, om tegels neer te leggen, mag niet helaas.

Dank je wel voor het mee denken.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 25 nov 2009, 13:38

dichte schoenen of zo is ook geen optie, dat heet kat in de kelder metselen.
Zelfde probleem met teer.

Stel hoefsmid snijdt zoveel mogelijk rotstraal weg. (alles lukt vaak niet)
En je stopt dan die voet afgesloten ergens in, dan gaan al die bacterien een enorm
feestje vieren. (zijn vaak bacterien die anaeroob zijn, dus niet perse zuurstof etc.
nodig hebben, sluit je die af van de buitenlucht wordt het probleem alleen maar groter)

Zou smid laten komen, zo veel mogelijk weg laten snijden.
Ik ben altijd gek op in bedadine gedrenkte watjes in de kieren proppen.
Paard op goede droge en vooral schone plek zetten.
Voeten minstens 2 x (liever vaker) per dag uitkrabben, watjes wisselen.
Dan vaak best snel over, afh. van de ernst van de rotstraal.

hoof and sole hardner is de meest gore troep die er bestaat (met allerlei stoffen waar je
als mens niet blij van wordt, kankerverwekkend etc. en busje is duur), maar werkt
ook wel goed. Maar wederom, paard moet wel ergens met schone droge voeten kunnen staan.
Als dat niet kan werkt ook dit niet.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Plaats reactie