Oude fjord kopen?
Oude fjord kopen?
hallo,
ik heb nu een aantal jaar(5jaar) een verzorg fjord. Ik heb het nu zo druk met mijn nieuwe school dat ik nauwelijks tijd over hou omdat ze heel verweg voor mij staat.
Ik dacht eraan om haar dan voor mezelf te kopen en dichtbij te stallen.
maar is dat wel handig als ze over de 20 is? Ze is nu 21, ze heeft nu een redelijke conditie maar dat zal wel slijten naar maten ze ouder word toch?
en ik hoor mensen zeggen dat het niet slim is omdat oudere ponys sneller iets mankeren dus heb je snel met de dierenarst te maken.
Wat zouden jullie doen?
Mijn hart gaat helemaal uit naar haar maar als zij eenmaal met pensioen moet zou ik het liefst een andere (fjordenpony) erbij kopen zodat ik nog lekker kan rijden maar daar heb ik ik het geld niet voor.
Is het slim of juist niet? Kan ik beter maar een jonge fitte fjord kopen?
help me alsjeblieft,
met vriendelijke groet
ik heb nu een aantal jaar(5jaar) een verzorg fjord. Ik heb het nu zo druk met mijn nieuwe school dat ik nauwelijks tijd over hou omdat ze heel verweg voor mij staat.
Ik dacht eraan om haar dan voor mezelf te kopen en dichtbij te stallen.
maar is dat wel handig als ze over de 20 is? Ze is nu 21, ze heeft nu een redelijke conditie maar dat zal wel slijten naar maten ze ouder word toch?
en ik hoor mensen zeggen dat het niet slim is omdat oudere ponys sneller iets mankeren dus heb je snel met de dierenarst te maken.
Wat zouden jullie doen?
Mijn hart gaat helemaal uit naar haar maar als zij eenmaal met pensioen moet zou ik het liefst een andere (fjordenpony) erbij kopen zodat ik nog lekker kan rijden maar daar heb ik ik het geld niet voor.
Is het slim of juist niet? Kan ik beter maar een jonge fitte fjord kopen?
help me alsjeblieft,
met vriendelijke groet
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Re: Oude fjord kopen?
Persoonlijk zou ik het niet doen, 21 jaar is al best op leeftijd en zoals je zelf al aangeeft wat als ze echt wat gaat mankeren dan komen er behoorlijke dierenartskosten bij die je ook weer op moet kunnen hoesten.
Moeilijk hoor, je zegt zelf redelijke conditie, wat wil je met haar gaan
doen als je haar zou kopen? Rijden of voor de wagen?
Moeilijk hoor, je zegt zelf redelijke conditie, wat wil je met haar gaan
doen als je haar zou kopen? Rijden of voor de wagen?
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Het ligt er een beetje aan waar je voor wil gaan. Wil je per sé haar hebben en vind je het niet erg dat er na een aantal jaar minder tot niet meer gereden/gemend kan worden, dan zou ik het wel overwegen.
Wil je toch vooral voorlopig blijven rijden dan zou ik een jongere kiezen.
Aan de andere kant, je hebt het nu erg druk. Met een eigen pony krijg je het nog drukker omdat je dan in je eentje de volledige verantwoordelijkheid en verzorging draagt. Denk er goed over na en zet de dingen voor jezelf goed op een rijtje. Waar een wil is, is vaak ook wel een weg.
Wil je toch vooral voorlopig blijven rijden dan zou ik een jongere kiezen.
Aan de andere kant, je hebt het nu erg druk. Met een eigen pony krijg je het nog drukker omdat je dan in je eentje de volledige verantwoordelijkheid en verzorging draagt. Denk er goed over na en zet de dingen voor jezelf goed op een rijtje. Waar een wil is, is vaak ook wel een weg.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
bedankt voor de snelle reactie,
nee het gaat om rijden (dressuur en springen), en ik heb al uitgerekent hoeveel tijd het me gaat kosten red ik het helemaal mee dat is geen probleem.
deels denk ik; hoe kan ik er nou zomaar mee stoppen als ik nu eindelijk om haar geef en dan denk ik wat maakt het nou uit dat ik met een aantal jaar ern niks meer mee kan
en deels denk ik; ze is zó leuk maar stel dat ze op de 23ste levensjaar roestig word en alles zwaar voor haar word, en ik niet maar kan rijden zou ik dat super jammer vinden,
overgens voor duidelijkheid als ik haar niet zou kopen blijft een goed tehuis houden.
het is gewoon zo'n moeilijke keus met liefde en leeftijd
Ik zou graag meer advies horen, of iniedere geval wat jullie in mijn plaats zouden doen.
nee het gaat om rijden (dressuur en springen), en ik heb al uitgerekent hoeveel tijd het me gaat kosten red ik het helemaal mee dat is geen probleem.
deels denk ik; hoe kan ik er nou zomaar mee stoppen als ik nu eindelijk om haar geef en dan denk ik wat maakt het nou uit dat ik met een aantal jaar ern niks meer mee kan
en deels denk ik; ze is zó leuk maar stel dat ze op de 23ste levensjaar roestig word en alles zwaar voor haar word, en ik niet maar kan rijden zou ik dat super jammer vinden,
overgens voor duidelijkheid als ik haar niet zou kopen blijft een goed tehuis houden.
het is gewoon zo'n moeilijke keus met liefde en leeftijd
Ik zou graag meer advies horen, of iniedere geval wat jullie in mijn plaats zouden doen.
-
Ik zou d'r niet kopen, en niet alleen vanwege d'r leeftijd. Ja mede daardoor eigenlijk wel. Mocht ze gaan sukkelen met haar gezondheid, kost dat natuurlijk ook nog eens veel tijd, naast de DA kosten. En je hebt het nog zo druk met vanalles.
Ik zou proberen de tijd dat je er naar toe kunt, goed te benutten.
Ook zou ik nog wachten met een jongere fjord te kopen. Je geeft zelf al aan dat je het druk hebt met school, dan heb je ook te weinig tijd voor die andere fjord. Zeker als je deze fjord er nog naast blijft verzorgen.
Ik denk dat ik mijn idee van een jongere fjord een tijdje in de koelkast zou zetten, totdat je meer tijd krijgt.
succes met je beslissing.
Ik zou proberen de tijd dat je er naar toe kunt, goed te benutten.
Ook zou ik nog wachten met een jongere fjord te kopen. Je geeft zelf al aan dat je het druk hebt met school, dan heb je ook te weinig tijd voor die andere fjord. Zeker als je deze fjord er nog naast blijft verzorgen.
Ik denk dat ik mijn idee van een jongere fjord een tijdje in de koelkast zou zetten, totdat je meer tijd krijgt.
succes met je beslissing.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
okee dankjewel,
als ik een andere jongere fjord zou willen kopen moet ik ook nog wel wat geld sparen die kost ook weer een stuk duurder.
maar geloof me met tijd om ervoor te zorgen maak ik me niet druk, dat ik het nu druk heb komt doordat ik van de ene kant naar de andere kant bezig ben met fietsen
mijn dag: > school > huis > paard > huis
ze staan precies aan de hele andere kant waardoor ik beel tijd verlies als het een beetje tegenzit 2 uur..
daarom vlak bij huis.
Bedankt alvast iedereen die reageert!
Meer meningen?
als ik een andere jongere fjord zou willen kopen moet ik ook nog wel wat geld sparen die kost ook weer een stuk duurder.
maar geloof me met tijd om ervoor te zorgen maak ik me niet druk, dat ik het nu druk heb komt doordat ik van de ene kant naar de andere kant bezig ben met fietsen
mijn dag: > school > huis > paard > huis
ze staan precies aan de hele andere kant waardoor ik beel tijd verlies als het een beetje tegenzit 2 uur..
daarom vlak bij huis.
Bedankt alvast iedereen die reageert!
Meer meningen?
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Dressuur en springen... lijkt me niet echt iets wat je echt intensief met een oudere fjord kan gaan doen, zeker omdat je zelf zegt dat haar conditie "redelijk" is.
Als ze dan toch een goed thuis blijft houden waar ze nu staat, en je wilt graag een eigen pony, dan zou ik nog even doorsparen voor een jongere pony.
Als ze dan toch een goed thuis blijft houden waar ze nu staat, en je wilt graag een eigen pony, dan zou ik nog even doorsparen voor een jongere pony.
† I'ts better to have loved and lost them...
Ik ga mee met Dreeke. Ik heb een nu 23-jarige PennyFjord (die van m'n buurman) en als er iets zou zijn, verhuist ze gewoon naar de andere kant van het hek (naar mij dus), maar ik heb dan nog 2 Fjorden waar ik mee kan rijden. De Fjord waar ik het over heb heeft altijd hard gewerkt, werkt nog steeds hard, maar gaat nu toch wel duidelijk in conditie achteruit....
Tja, lastig! Doen wat je hart je zegt, misschien heb je nog jaren plezier van haar misschien ze volgende week kreupel, dat is het risico.
Op mijn werk staat een fjordje van 28 die nog 2 uur per dag in de kinderlessen meeloopt. Misschien niet super fanatiek, maar ze galopeert nog prima en loopt graag een bosritje mee. Een klein enkel sprongetje is geen probleem. Maar je moet niet verwachten dat ze een parcours springt of in een dagtocht mee gaat rijden.
Op mijn werk staat een fjordje van 28 die nog 2 uur per dag in de kinderlessen meeloopt. Misschien niet super fanatiek, maar ze galopeert nog prima en loopt graag een bosritje mee. Een klein enkel sprongetje is geen probleem. Maar je moet niet verwachten dat ze een parcours springt of in een dagtocht mee gaat rijden.
Niet doen, en dan niet eens om de leeftijd maar je zegt zelf al dat je het te druk hebt met school (school gaat vóór de pony) en dat je geen geld hebt om een jongere te kopen (en dan zijn fjorden zo ongeveer de goedkoopste paarden).
Dat wordt dus flink door sparen want je moet ook de VA rekeningen kunnen betalen (ook een jong paard kan wat gaan mankeren).
Overigens kun je nog best veel met een 21jarige (mits de conditie het toelaat) hoor.
Dat wordt dus flink door sparen want je moet ook de VA rekeningen kunnen betalen (ook een jong paard kan wat gaan mankeren).
Overigens kun je nog best veel met een 21jarige (mits de conditie het toelaat) hoor.
het ligt eraan wat ze moet kosten en welke band je met haar hebt. Als je haar 5 jaar geleden had gekocht ipv van verzorgd zou je haar ook niet weg doen neem ik aan.
Het ligt er ook aan wat je wilt gaan doen. Dressuur kan nog best lang (medley heeft tot zijn 30e nog wedstrijden gelopen) maar als je intensief wilt gaan springen of crossen is dat een ander verhaal.
Wil je voornamelijk recreatief rijden en is ze helemaal gezond, dan kan je dat nog best lang blijven doen.
Maar ja ze is 21 en als ze iets gaan mankeren is het meestal het begin van het einde. Maar een fjord van 14 kan ook iets gaan mankeren natuurlijk.
Persoonlijk zou ik het niet doen, maar goed ik ken de fjord niet en heb er ook geen band mee natuurlijk.
Het ligt er ook aan wat je wilt gaan doen. Dressuur kan nog best lang (medley heeft tot zijn 30e nog wedstrijden gelopen) maar als je intensief wilt gaan springen of crossen is dat een ander verhaal.
Wil je voornamelijk recreatief rijden en is ze helemaal gezond, dan kan je dat nog best lang blijven doen.
Maar ja ze is 21 en als ze iets gaan mankeren is het meestal het begin van het einde. Maar een fjord van 14 kan ook iets gaan mankeren natuurlijk.
Persoonlijk zou ik het niet doen, maar goed ik ken de fjord niet en heb er ook geen band mee natuurlijk.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ik zou het niet doen.
En ik denk dat je wel een ander fjordje vind waar je net zo wijs mee bent als met deze.
Maar ik denk als je bv alleen recreatief met haar rijd, dat het dan eigenlijk misschien ook nog wel kan. Maar als je echt wil dressuren of springen. Dan denk ik dat het beter is om een jongere pony te nemen.
En ik denk dat je wel een ander fjordje vind waar je net zo wijs mee bent als met deze.

Maar ik denk als je bv alleen recreatief met haar rijd, dat het dan eigenlijk misschien ook nog wel kan. Maar als je echt wil dressuren of springen. Dan denk ik dat het beter is om een jongere pony te nemen.
Prizly(briggen×myrstein): L1+5 (l)verkocht
Kora(wobke×remmelt): Nog niet gestart(l)
Kora(wobke×remmelt): Nog niet gestart(l)
Niet doen. Kijk ik heb Dancer (23)al 12.5 jaar...maar ik zou echt geen oudje kopen als je er (flink)mee wil dressuren en springen.
Als ze op leeftijd zijn kunnen ze wel in goede conditie zijn(is danc ook)maar toch krijgen ze na mate ze ouder worden last van klachtjes zoals artrose en dergelijke.
Als ze op leeftijd zijn kunnen ze wel in goede conditie zijn(is danc ook)maar toch krijgen ze na mate ze ouder worden last van klachtjes zoals artrose en dergelijke.
Ik zou het in jouw geval ook niet doen maar alleen om de financiele kant ervan. je hebt niet genoeg geld voor een jonge pony dus hoe ga je eventuele dure rekeningen van de dierenarts betalen? En wat er al aangegeven wordt, een jonge pony kan ook voor onaangename hoge dierenartskosten zorgen.
Zolang je haar als verzorgpony hebt zou ik daar gewoon van genieten, zeker nu je nog op school zit. Dan maar een keer een weekje tussendoor minder intensief
Zolang je haar als verzorgpony hebt zou ik daar gewoon van genieten, zeker nu je nog op school zit. Dan maar een keer een weekje tussendoor minder intensief
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Ik zou goed nadenken wat je doel is met een eventueel eigen paardje. Wil je geregeld rijden en heb je wat ambities is een jongere pony toch geschikter en gaat langer mee. Als je m echt als knufel of weidemaatje oid wilt zou je haar erbij kunnen nemen. Je kunt ook zelf een jongere pony kiezen en deze oude dame geregeld een bezoekje brengen.
Contessa
Het ligt aan je situatie wat wil jij graag? Ik zelf zou me door leeftijd niet tegen laten houden, maar ik ben dan ook een echte recreatieruiter. Ik kan soms weken niet rijden en dan ineens besluiten dat ik een lekker relaxt bosritje wil maken. Paard moet bij mij braaf zijn en dat dus een uurtje vol kunnen houden, dan ben ik tevreden. Ik vind met paarden bezig zijn heerlijk, maar hoef niet zonodig te rijden. Als je dat wel belangrijk vindt zou ik een jonger paard kopen.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Kun je niet tot een alternatieve oplossing komen met de huidige eigenaar?
Dus haar jouw kant op halen, zonder dat jij de eigenaar wordt, en dat je dus de kosten van de huisvesting op je neemt. Zij zullen het ws wel jammer vinden als je het de verzoring/rijden van hun wat oudere Fjordje stopt.
Dus haar jouw kant op halen, zonder dat jij de eigenaar wordt, en dat je dus de kosten van de huisvesting op je neemt. Zij zullen het ws wel jammer vinden als je het de verzoring/rijden van hun wat oudere Fjordje stopt.