door de bomen het bos niet meer zien..

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
kristelhans

door de bomen het bos niet meer zien..

Bericht door kristelhans » zo 08 nov 2009, 13:55

Okee.. Ik heb even een aantal vragen die een heleboel hier op FW misschien wel een beetje dom vinden maar ik ben helemaal in de harrie de warrie! 8)7

1. Wat is Fjordsport?
2. Wat is de Fjordcup en wat is het verschil met Fjordsport?
3. Wat is ABOP nou precies en wat is het verschil met bovenstaande dingen?
4. Ik lees wel eens iets over dat fjordsport anders qua niveau is dan KNHS wedstrijden..hoe zit dat? Niet dat ik ooit een KHNS wedstrijd heb gereden haha maar wat niet is kan nog komen..
5. Als je geen startkaart hebt mag je dan toch aan fjordsport dingen meedoen?

Ik heb ECHT geprobeerd om alles te begrijpen..op keuringen heeft Anita me al heel veel uitgelegd (zeg maar gerust tot in den treure) maar nog steeds is niet alles duidelijk... Ik zit er gewoon nog niet helemaal in.. nog in de opstartfase met Beer en vroeger alleen maar recreatief gereden en onderling af en toe een wedstrijd..
Ik zie nu door de fjordenbomen het fjordenbos niet meer.. Jullie kunnen me vast goed uiteg geven! In de toekomst wil ik ook leuke dingen gaan doen met Beer maar dan is het wel handig als ik weet hoe het in elkaar steekt...
Jilly

Re: door de bomen het bos niet meer zien..

Bericht door Jilly » zo 08 nov 2009, 14:15

Niet dat ik ervaringsdeskundige ben, maar ik kan je alvast zeggen dat de Fjordcup volledig los staat van de Fjordsport. Fjordcup is een KNHS wedstrijd enkel voor Fjorden ingericht.

ABOP zijn de zadel-, men- en trekproeven en wat Fjordsport juist inhoudt vind ik moeilijk om duidelijk uit te leggen. Er zijn vast genoeg mensen die daar wel in slagen :P
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 08 nov 2009, 14:20

Ha kijk dat is al helder..ik had er een idee van dat de Fjordcup los stond van fjordsport..wat leuk dat dat vanuit de KNHS gaat..
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 08 nov 2009, 14:38

Fjordsport: Dressuur-, spring- en menproeven die vergelijkbaar zijn met de KNHS proeven voor wedstrijden. Hoe de proeven er precies uitzien kun je vinden op http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =3&t=21104
Bij de dressuur- en menproeven wordt naast het rijden van de proef ook wat theoretische kennis gevraagd. Hiervoor moet je een klein examentje afleggen. Je moet voor zowel de proef als de theorie geslaagd zijn wil je je diploma kunnen krijgen.
De proeven zijn er in een diplomavariant en een wedstrijdvariant. De diplomavariant voor dressuur en springen kunnen gebruikt worden om een Fjord model of ster te krijgen, mits hij daarnaast een voldoende resultaat op een keuring heeft behaald. Met L-dressuur en B-springen kan je Fjord model worden en met LL-dressuur en B-springen ster.

Fjordsportdagen worden diverse keren per jaar op verschillende plaatsen in Nederland georganiseerd. Zie hier de kalender vanaf afgelopen juli tot het einde van dit jaar: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =3&t=34114
Ook vind je hier de adressen waar je je kunt opgeven voor de Fjordsport.

ABOP: De ABOP-proeven worden voor merries en ruinen 1x per jaar georganiseerd op diverse plaatsen in Nederland. Dit is altijd in nov.dec. Hengsten mogen ook in het voorjaar nog deelnemen aan de ABOP tijdens of vlak na de hengstenkeuring (eind maart/begin april).
Zie hier de agenda voor dit najaar: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =3&t=35906
Er zijn 3 verschillende soorten ABOP-proeven. De zadelproef, de menproef en de landbouwbruikbaarheidsproef (ook wel trekproef genoemd). Deze proeven worden ieder jaar in het najaarsboekje van het stamboek gepubliceerd. Daarin staat dan ook een inschrijfformulier.

Zoals al vaker gezegd, gewoon lid worden van het stamboek, dan krijg je ook 4x per jaar het Fjordenboekje. Daar staat veel info in en is heel wat duidelijker dan de site van het stamboek want die is echt bedroevend slecht.
Laatst gewijzigd door Anita op zo 08 nov 2009, 14:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 08 nov 2009, 14:43

eennnnn... het bos wordt weer zichtbaar.... ;)

Ja de site van het stamboek is om te janken! Daar moet echt nodig eens wat aan gedaan worden... Ik ga deze uitleg morgen op m'n werk even uitprinten en dan bundel ik de info en dat doe ik mijn eigen vakje in onze boekenkast dat ik voor paardeninfo heb geclaimd haha! Kan ik het altijd nog even rustig nalezen.. Waar staat ABOP eigenlijk voor?
Esther

Bericht door Esther » zo 08 nov 2009, 19:54

kristelhans schreef:Waar staat ABOP eigenlijk voor?
Dat heb ik mij ook al eens afgevraagd, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » ma 09 nov 2009, 05:56

Algemene
Bruikbaarheids
Onderzoek
Paard

vroeger had je Ibop en Abop (individieel en Aangespannen) maar tegenwoordig valt alles onder ABOP.

Ohja en de Fjordcup is een KNHSwedstrijd die 3x per jaar uitgeschreven wordt door Fjorden Fok en Sportvereniging Midden Nederland. Daar wordt dus géén fjordsport gereden maar KNHS.

Je mag aan fjordsportwedstrijden meedoen, mits je een diploma behaald hebt op dat niveau, dan moet je dus een fjordsportdiplomaproefje doen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 09 nov 2009, 10:13

Ahhh ik voel me verlicht! Haha eindelijk even alles duidelijk op een rij.. Is dat diplomarijden een beetje te doen?
Viv

Bericht door Viv » ma 09 nov 2009, 11:17

Jaaaaaahhh johhhhhh.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 09 nov 2009, 11:55

Kan ik dat ook volgend voorjaar denk je? ;) Hoort los opzadelen in de bak enzo daar ok bij? (heb ik eens wat over gelezen) en dan een simpel proefje?
Viv

Bericht door Viv » ma 09 nov 2009, 12:14

Kan altijd hoor, mist ze natuurlijk gehouden worden :D
En nee daar hoort opzadelen niet bij, is echt alleen maar puur dressuurproefje hupsen.
Opzadelen is alleen bij de ABOP.
Afbeelding
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 09 nov 2009, 12:14

kristelhans schreef:Kan ik dat ook volgend voorjaar denk je? ;) Hoort los opzadelen in de bak enzo daar ok bij? (heb ik eens wat over gelezen) en dan een simpel proefje?

Nee, dat hoort dan weer bij de ABOP zadelproef.

Fjordsport is een proefje rijden en een theorie examen. Theorie gaat o.a. over exterieur paard en harnachement.
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 09 nov 2009, 12:24

Jemig hee..kunnen ze dat niet gewoon koppelen? Omslachtig..en die fjordsport dingen (zadelproef enzo) zijn alleen maar doordeweeks zowat he..dat is waar ik heen wilde in HArdenberg...
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 09 nov 2009, 12:27

Het kwartje wil geloof ik nog niet echt vallen. Fjordsport (dus proefje rijden en theorie of een springparcoursje) zijn juist bijna altijd in een weekend. De ABOP (proefje rijden, los op- en afzadelen, 4 sprongetjes maken en klein buitenritje (in geval van zadelproef)) daarentegen is altijd door de week. ABOP kan ook zijn: men- of landbouwbruikbaarheidsproef (beide met los op- en aftuigen).
Laatst gewijzigd door Anita op ma 09 nov 2009, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 09 nov 2009, 13:48

Haha ou daarom dit topic dus..ppffff wat een gedoe..
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » di 10 nov 2009, 14:08

Fjordcup kun je ook onderling aan meedoen en hoef je dus geen startkaart voor te hebben , zo kun je toch alvast het knhs gevoel krijgen.
Je kan zelfs in de a meedoen (zonder galop) onderling.
wij gaan ook weer 9 januari

fjordsport is echt alleen voor fjorden

abop weet ik ook niks van helaas
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 10 nov 2009, 16:09

Pfoeh Kristel, is toch een goede vraag. Ik weet het ook niet allemaal. Wil mss over een tijdje toch ook eens iets met Anca gaan doen met dit.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 10 nov 2009, 18:03

Ja het was allemaal Russisch voor mij..haha zit er gewoon nog niet zo in..ook omdat ik nog geen trailer en E rijbewijs heb (ga ik wel biijjjnaaa halen) dan is het nog een soort van ver-van-je-bed-show... Ohja..en Beer was nog niet ingereden haha.. Het lijkt me wel heel leuk allemaal! Ik blijf gewoon vragen en dit stukkie lees ik vast ook nog 20 keer door..
Lolly

Bericht door Lolly » wo 11 nov 2009, 09:55

Waren de Fjordsport proeven vroeger niet de NPC proeven?
Ken je nagaan ik stam nog uit de tijd van de NPC proeven. :D
Agilitydogs get over it

cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 11 nov 2009, 10:01

Ja klopt :j. Zo heb ik inderdaad ook nog een aantal npc diploma's liggen (gehaald met Collin van Annette en B met Ros).
Het handige van het NPC diploma was dat je dus wel gewoon bij KNF of NBVR mocht instromen op het niveau van het diploma.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Plaats reactie