neusriemvraagje..

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
priztwir

Re: neusriemvraagje..

Bericht door priztwir » do 22 okt 2009, 08:48

Machteld&Falco schreef:
Kimmes schreef:Ik dacht dat het ook was, om onrustige handen wat minder voelbaar te maken voor het paard.
ze lijken alleen minder voelbaar.. Een sperriem verdoezelt de symptomen maar doet niks aan de oorzaak. Als je handen "onrustig" zijn, dan moet je iets aan je handen doen, niet aan je paardenmond.

Esther: een sperriem is een aansnoerriem afkomstig uit het springen en in de dressuur veeleer een modegril dan een hulpmiddel. ontworpen opdat een paard zijn kaak niet zou breken bij een eventuele harde val. paard mag tijdens een val absoluut zijn mond niet openen, mond openen is zand happen. en natuurlijk komt het woord "controle" om de hoek kijken. Protest wordt zo nog eens extra de kiem ingesmoord.

als je wil dat je bit stiller ligt, gebruik dan een duitse neusriem en ga de oorzaak na: is het bit te groot? Ben ik niet te hard in mijn handen? Je gebruikt dan ook beter van die rubberen bitschijven ipv een gecombineerde neusriem.

Probleem met die sperriempjes is dat ze ofwel over de kin van je paard schuiven, ofwel moet je ze superstrak aantrekken. Dit belemmert dan nog eens de ademhaling van je paard bij een zware inspanning doordat ie over het zachte gedeelte van de neus ligt, waardoor het paard zijn neusvleugels niet kan uitzetten.

[im***g]http://www.sustainabledressage.com/tack ... _flash.jpg[/img]
(bron: http://www.sustainabledressage.com/tack ... .php#bygel)

Op die foto is het best goed te zien dat hij best strak zit.:p
Ik heb hem wel op het laatste gaatje maar hij zit dan helemaal niet strak.xD
En ik durf hem ook niet strakker te doen.
Prizly(briggen×myrstein): L1+5 (l)verkocht

Kora(wobke×remmelt): Nog niet gestart(l)
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » do 22 okt 2009, 11:19

Ik heb altijd het idee gehad, dat het sperriempje erook voor kan zorgen, dat het paard zijn tong niet over het bit legt?
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
yvette

Bericht door yvette » do 22 okt 2009, 14:27

Hoge neusriem heeft niet zoveel effect. Met een lage (oftewel africhtingsneusriem) ligt het bit wat mooier stil in de mond.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » vr 23 okt 2009, 18:58

Vandaag eindelijk ook met bink zonder neusriem gereden, dat ging ook super. Ondanks alle spannende dingen die we onderweg toch nog weer tegenkwamen.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Plaats reactie