Het E-tjes topic deel 2, iedereen doet gezellig weer mee!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Yvette_Minouk

Re: Het E-tjes topic deel 2, iedereen doet gezellig weer mee!

Bericht door Yvette_Minouk » do 22 okt 2009, 19:26

En je zult denk ik ook vanzelf merken wanneer ze achteruit gaat. Vaak gaan er toch wel belletjes rinkelen als je paard flink pijn heeft. Lusteloos of de blik in hun ogen.
Gaby is inmiddels 23 en heeft ook zo haar ouderdomskwalen. Ook stijfheid etc. Springen en zwaardere training moeten we ook niet meer met haar doen, dat is teveel voor haar. We denken ook aan artrose, is toch een ouderdomsziekte. Maar met voldoende beweging, misschien wat extra glucosamine? kunnen ze het daar geloof ik nog heel lang op doen!
Ook oudere mensen krijgen kwaaltjes en pijntjes, maar dit wil gelukkig niet zeggen dat ze niet meer van het leven genieten of dat het beter is om met het leven te stoppen. Ik denk dat dat met paarden ook zo opgaat, al is het wel uitkijken waar de grens ligt (moeilijk is dat..) maar ik denk wel dat wanneer het bergafwaarts gaat je dit ook ziet en je gevoel het aangeeft.
Daphne!

Bericht door Daphne! » do 22 okt 2009, 19:49

Rosalie en Yvette, bedankt voor jullie reactie.
Ik heb 1.5 jaar geleden mijn schimmelruin moeten laten gaan ivm zeer ernstige verbening van het hoefkraakbeen, er zat totaal geen toekomst meer in, hij had pijn, het ging met de week slechter, al was de keuze moeilijk, voor hem was het beter zo, hij was op het lest ook stond sagrijnig.

Een week na zijn overlijden is Justin ziek geworden, Einschuss, dat uitmonde (of kwam door) hoefzweer. Week op de kliniek gestaan, hoef opengelegd. Afgelopen winter was ze genezen, hoef bijgegroeid.. 3 maanden heel rustig gereden, wat relaxte buitenritjes. Tot begin dit jaar, weer op 3 benen door hoefzweer, op de kliniek geopereerd, hoef weer helemaal opgengelegd. Weer maanden dagelijks verzorgd met verband enz. voor voorkomen van indringen vuil, ivm open hoef. Nu is de hoef dus weer helemaal aangegroeid, maar nu loopt ze kreupel op dat been.

Ze is vrolijk en alert, niks mis mee, maar soms vraag ik me wel eens af, ben al 1.5 jaar bezig met een mank paard, is dat wel normaal.... Maar ja, ik vind haar echt nog te goed om te laten gaan, in haar koppie. Op de foto's was te zien dat ze super benen heeft, geen artrose niks. Maar ja, die probleem hoef, sinds 1.5 jaar. (daarvoor nooit kreupel geweest)

Moeilijk hoor dit soort dingen,,
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
sandy87

Bericht door sandy87 » do 22 okt 2009, 19:56

Ook oudere mensen krijgen kwaaltjes en pijntjes, maar dit wil gelukkig niet zeggen dat ze niet meer van het leven genieten of dat het beter is om met het leven te stoppen.
helemaal mee eens.
seven staat op een paardenrusthuis. daar staan niet alleen oude paarden maar ook jonge die niet meer bereden kunnen worden om verschillende redenen.
zolang ze het naar hun zin hebben en geen pijn hebben, prima toch.
seven staat daar omdat ik daar al jaren help en hy daar altyd naar buiten kan met veel andere paarden omzich heen. er staan maar een handje vol rijders, waaronder kim (actief met wendrika) dus voor de paarden heel sociaal en wij hebben alle ruimte en rust als het om rijden oid gaat.

zodra paarden ongelukkig lijken of pijn krijgen word er met de eigenaar overlegt of er ze nog verder willen proberen of het misschien beter is te stoppen, als je je paard kent denk ik dat je die beslissing wel optyd kan nemen.
helaas heb ik zelf ook de knoop door moeten hakken met jens(koliek), maar soms is de verdrietigste keus de beste.

@djenga: zo te horen heeft justin het naar haar zin, maar als je twijfelt kan je altyd nog de mening van dierenarts en hoefsmid vragen. blijft altyd moeilijk als je beestje wat gaat mankeren.
Mijn Toppers
Jens (v. Drageset)
Seven (v. Baldrian)
Daphne!

Bericht door Daphne! » vr 23 okt 2009, 08:47

Sandy, moeilijk ja dat soort dingen, je belsissing over Jens. Je moet je eigen verdriet kunnen wegcijferen tegen de pijn die je paardje heeft.. Wel heel fijn dat Seven zo'n mooi plekje heeft!!
Ik heb het geluk dat mijn paarden bij huis staan (ouderlijk huis) met land,bak en stallen. Dat is voor Justin zegmaar al haar rusthuis, hihi.

Ik ga als de hoefsmit komt, weer heel goed zijn ongezouten mening vragen.. Hij kent Justin ondertussen door en door, ivm haar been enz.

Wat ik zo ^&%%$*() vind, is dat ik alle mogelijkheden heb om een paardje oud te laten worden. Heb Justin al zooo lang, en al kan ik er niet meer op rijden, geen probleem, de Fjordjes nemen haar zo toch over, en ik kan geeneens rijden ivm mijn zwangerschap, haha.
Maargoed, dat oud worden moet wel kreupelloos gaan vind ik, al hebben ze ouderdomstijfheid en dat soort kwalen, tja het zijn oudjes... Maar goed... Ga haar zo maar weer ff op het land zetten..
roos

Bericht door roos » vr 23 okt 2009, 11:28

Het is zo lastig. Nouja Danc heeft dan wel artrose waarschijnlijk, maar welk paard niet op zo'n leeftijd? Ik kan er ook echt nachtmerries van krijgen dat Danc was erg heeft(ik heb Danc inmiddels 12.5 jaar)
Het is zo lastig om je eigen gevoel op zij te zetten en het gevoel van het paard voor te laten gaan.
ZO heb ik ook gedacht toen Ekdal geopereerd moest worden. Het eerste wat ik vroeg aan de DA was heeft het wel zin om te operenen en hoeveel kans is er dat het goed gaat? Hij was positief, maar zei er wel bij dat de kans er wel was dat het weer ging onsteken, pussen etc, omdat ze niet alles konden weghalen. Ik heb het risico genomen, want niet opereren zou op een gegeven moment kunnen betekenen dat ik Ekdal in moest laten slapen. Nu gaat het heel goed met Ekdal zijn hoofd, je ziet er weinig van, alleen een deuk in zijn schedel. Maar ach...hij is er niet meer of minder om geworden.
Hiermee wil ik zeggen dat ik probeer altijd voor het gevoel van eht paard te gaan..hoe lastig dat ook is...
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
roos

Bericht door roos » vr 23 okt 2009, 11:30

En joeeehoeee Ekdal is vandaag 1 jaar en 5 maanden...17 maanden dus ..wat gaat de tijd toch snel!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Daphne!

Bericht door Daphne! » vr 23 okt 2009, 12:48

Je hebt helemaal gelijk Roos~! En Justin is nog zo vrolijk enz. Maar ik neem haar zooo graag mee met ritjes enz. Nu moeten we haar steeds laten staan.
Ik heb ook steeds gekozen om er voor te gaan, maar ben nu al anderhalf jaar aan het revalideren met haar, en er zit totaal geen schot in.. Dat is wel frustrerend..

Fijn dat Ekdal er zo goed van genezen is, het was toch een risicotje.. En ach een deukje in zijn koppie, daar wordt hij niet minder van hoor...

Gaat inderdaad echt hard met de kleintjes, voor we het weten..................leuk!!!!!
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » vr 23 okt 2009, 12:50

Het duurt nog zeker 2(,5) jaar voordat Evian een ruiter op zijn rug krijgt, dus het duurt nog even. Maar tot die tijd zijn er nog genoeg leuke dingen te doen!

Ik ga straks ook eens kijken hoe Evian erbij staat, ik ga de meetstok weer eens meenemen! Eens kijken of hij nog wilde groeien de afgelopen 2 maanden :+
Daphne!

Bericht door Daphne! » vr 23 okt 2009, 13:00

Yvette@ Kies je er bewust voor, voor Evian zelf, om hem pas op te pakken als hij rond de 4 jaar is?

Ja, je kunt er nu ook al zat leuks mee doen, net als de shelanders, heb ik nog nooit opgepast,haha, maar we hebben er de grootste lol mee.

Ben benieuwd hoe groot Evian ondertussen is.
roos

Bericht door roos » vr 23 okt 2009, 15:44

Leuk Yvette, maak je ook weer fotos ;)

Ik zeg nu wel dat ik Ekdal ga inrijden als ie 3 is maar je moet het ook nog maar net zien, als ie te iel of er nog niet aan toe is laat ik hem gewoon nog staan, geen haast hier.
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
sandy87

Bericht door sandy87 » vr 23 okt 2009, 16:41

ow heerlijk, paarden aan huis! zeggen ze wel dat je dan geen kant op kan, altyd optyd thuis om te voeren, lastig met vakantie maar het lijkt me heerlijk!!!
zou het er dik voor over hebben, zit nu toch ook dag en nacht op stal, dus weinig verschil!

en als justin zo vrolijk is, lijkt me ook wel iets zeggen, het zijn wel harde donders voor zichzelf, maar ja.... kan niet oordelen op afstand, laat je het weten wat de smid ervan zegt??

met seven wil ik ook rond 3 jarige leeftyd erop, maar ligt aan hem hoe vaak en hoelang. als die er niet aan toe is, vind ik af en toe eventjes zitten ook prima, voor het idee. ik heb ook geen haast, heb liever wat geduld en daarna een fijn paardje dan dat ik hem overhaast van alles laat doen.
maar hy is eerste week november pas anderhalf dus dat zien we dan wel.
klinkt ver weg maar voor we het weten zitten we hier te kleppen over de eerste keer erop! ben wel heel benieuwd hoe ze het allemaal doen!!
Mijn Toppers
Jens (v. Drageset)
Seven (v. Baldrian)
Daphne!

Bericht door Daphne! » vr 23 okt 2009, 16:55

Is inderdaad heerlijk Sandy, aan huis. Inderdaad ook weer een nadeel dat je 2 keer per dag moet komen, en met vakanties. Maar eigenlijk gaat het altijd goed, we zijn zo op elkaar ingesteld. Als mijn ouders op vakantie zijn, zorgen wij voor de hond en dieren daar. We zijn met een leuke groep verzorgers, dus dat vangen we goed op. En zo ook als er andere op vakantie zijn oid.
(haha, kleine kostenpost erbij is dat we meerdere keren met elkaar bellen op een dag wie wanneer gaat en hoe of wat, maar wel gezellig)

Ik laat weten wat de smit nu van haar vind, na haar revalidatie periode.

Ik ga er wel vanuit dat als ze 3 zijn, we er mee gaan beginnen, ze schelen maar 1.5 week, ze zijn van eind april. Als ik zo zie bij de C-tjes van dit jaar is bijna iedereen al wat aan de gang.
Wel ga ik ze omstebeurd doen. Wil zowiezo samen zijn om zadelmak te maken, en dan 2 tegelijk lijkt me een beetje te veel van het goede, gewoon stap voor stap. Ik verwacht dat Ewald sneller "groot" is, die dan als eerst. Dan gaat ie een maand of 3/4 verwerken, en dan Eachann. Dan die weer een maand of 3/4 verwerken op het land.
Denk dus wel dat als we "echt" met ze samen gaan rijden, dat het de zomer/najaar is dat ze 4 zijn.
!!Maar mochten ze dus later rijp zijn voor een zadel geestelijk of lichamelijk, dan wachtten we gewoon nog!!
Heb ze gekocht om 30 te worden, haha, dus zuinig aan... We hebben nog tijd zat.
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » za 24 okt 2009, 08:16

djenga101 schreef:Yvette@ Kies je er bewust voor, voor Evian zelf, om hem pas op te pakken als hij rond de 4 jaar is?
Ja, eigenlijk hebben we als stelregel hier thuis dat we niet eerder dan 4 jaar beginnen met rijden. Dan hebben ze toch een jaar extra om te groeien en sterker te worden.
In het verleden hebben we dit ook zo gedaan, 1 met 4 jaar en 1 met 5 jaar zelfs pas en moet zeggen dat het heel goed bevallen is. Alsof ze ook wat volwassener in hun koppie zijn en er echt aan toe zijn mee te mogen.

Evian is gisteren gemeten op 1.40 dus hij is stiekem weer wat gegroeid :)
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 24 okt 2009, 18:01

Jeetje Yvette 1,40 dat is echt een reus joh voer jij hem dan pokon hihi

Emy is vandaag net als die andere twee lekker van het land afgegaan. Ze hebben voor het eerst kuilgras gekregen en het beviel prima! Imka staat nu wel helaas alleen... anders eet die straks alles van die ukkie;s op en dr eigen prakkie en het is de bedoeling dat ze afvalt natuurlijk...
Maar goed ben benieuwd hoe die kleintjes erop gaan reageren dat ze niet meer zo kunnen rennen en doen op het land!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Daphne!

Bericht door Daphne! » za 24 okt 2009, 18:07

Bedanktvoor je uitleg Yvette, is het dan zo dat je dan met 4 wel gelijk doorrijd, of geef je tussen door nog een paar maanden 'rust'.

Nancy, bij ons word het ook al een blubberbende, ben benieuwd tot wanneer ik het welletjes vind. Ze kunnen anders in de bak, maar het liefst het langst mogelijk op het land.
Ze staan voornamelijk savonds (als ze weer hooi en worteles krijgen, en Justin naar binnen gaat) te dreutelen vooraan, dat verblubbert nu.
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 24 okt 2009, 19:53

Bij ons was het nog niet zwart hoor maar je zag gewoon dat er nog maar heel weinig te eten stond (voor Imka wel beter trouwens) maar dan gaan ze lopen klieren en vertrappen ze het. En ons eigen stukje land willen we een beetje sparen voor de winter, en nu dus nu ze niet meer het land op kunnen hele dagen om ze een uurtje te laten rennen.

We hebben vorige week het ene stuk met kalk gestrooit en aankomende week willen we het andere stuk doen. En dan hopen op volgend jaar wat minder onkruid...
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Eros

Bericht door Eros » za 24 okt 2009, 20:23

Bij ons ziet het land er eigenlijk nog heel goed uit, gelukkig..
Eros: Topas x Polly (v Halstor)

Afbeelding
Eros

Bericht door Eros » za 24 okt 2009, 20:27

Eros is alweer 1 jaar, 6 maanden, 1 week en 3 dagen oud..
En alweer bijna 9 weken hier.. Lijkt als de dag van gister dat ik hem ging halen..

Afbeelding
sandy87

Bericht door sandy87 » za 24 okt 2009, 22:08

bizar hoe snel dat gaat he, de tyd
ik heb seven nu alweer 4,5 maand!!
daarom zei ik eerder al, voor we het weten kleppen we over de eerste keer erop enz haha kan het me nog niet voorstellen.
ik blijf ook fotos maken, is wel een tik van me hoor, ik met mn fotos
zou alleen fijn zijn als ik er is handig in werd
maar naar mijn idee is die elke week anders haha muts he
Mijn Toppers
Jens (v. Drageset)
Seven (v. Baldrian)
Eros

Bericht door Eros » za 24 okt 2009, 22:09

haha dat kan ik me ook nog niet echt voorstellen..

Ik ben daar wel makkelijk mee. Ik lees ook nooit een gebruiksaanwijzing oid, ik oefen in praktijk en kom er vanzelf achter waar de knopjes voor dienen :=

Afbeelding
Gesloten