Rode bloedwormen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Annemarie

Rode bloedwormen?

Bericht door Annemarie » do 15 okt 2009, 10:42

Ja hoor, denk je net alles OK te hebben, heb ik ook weer wat. Schep ik vanochtend de mest uit de wei, vind ik in de mest 2 rode wormpjes van ongeveer 1 centimeter. Zo ver mijn kennis reikte zag ik bloedwormen. Nu had ik gisteren net ontwormd met equimax, maar zover ik wist zou dat niet direct moeten leiden tot het uitscheiden van rode bloedwormen. In de mest die de 2 over 24 uur hebben geproduceerd vond ik dus welgeteld 2 wormpjes.

Direct de DA gebeld en de assistente zei dat het na het geven van equimax wel vreemd was ja. Nu moet ik beide over 2 weken opnieuw ontwormen maar dan met equist-pramox. Heb ik Nisko vorig najaar ook meegedaan. Ik vroeg nog over een mestonderzoek, maar dat leek de assistente nog niet nodig. En dat werd in het najaar ook niet veel gedaan zei ze. Verder moet ik verse mest uit de wei halen en dit voorlopig even in de gaten blijven houden. Gets, ik vind bloedwormen wel akelig.

Zijn hier mensen die er meer over weten of ook eens zoiets hebben gehad?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Marijke_

Re: Rode bloedwormen?

Bericht door Marijke_ » do 15 okt 2009, 13:17

De rode wormpjes heeft Cratos een tijd geleden een behoorlijke besmetting mee gehad (strongyliden). Ik heb op basis van de wormen die ik gevonden had de dierenarts gebeld voor de juiste wormenkuur er moet voor die wormen fenbendazol in zitten als ik me niet vergis. Wij hebben omdat het steeds terug bleef komen wat korte periodes op elkaar ontwormd (week tussen de eerste twee en na twee weken de derde).
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » do 15 okt 2009, 13:26

equest pramox zit moxidectine + praziquantel in
fenbendazol is volgens mij al volledige resistentie tegen gevonden...

ik kan gewoon mest brengen en zeggen dat ik het na gekeken wil hebben, dus als dat je een beter gevoel geeft zou ik het gewoon doen :j

mest wegscheppen doe ik idd ook, dat houd de besmetting sowieso laag
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 15 okt 2009, 20:39

Marijke_ schreef:De rode wormpjes heeft Cratos een tijd geleden een behoorlijke besmetting mee gehad (strongyliden). Ik heb op basis van de wormen die ik gevonden had de dierenarts gebeld voor de juiste wormenkuur er moet voor die wormen fenbendazol in zitten als ik me niet vergis. Wij hebben omdat het steeds terug bleef komen wat korte periodes op elkaar ontwormd (week tussen de eerste twee en na twee weken de derde).
Jij bent er dus ook op basis van gevonden wormen in de mest achter gekomen dat Cratos besmet was? Merkte je verder nog wat aan hem? En hoe zag je dat het steeds terug kwam? Ook door de mest te checken?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Marloes

Bericht door Marloes » do 15 okt 2009, 21:03

Mijn Haflinger heeft ze ooit ook gehad. De enige wormenkuur die er tegen helpt is Equest voor zover ik weet. In overleg met de dierenarts heb ik toen een bloedonderzoek laten doen en in een vrij korte periode een paar keer Equest gegeven. Toen was het over.

Deze bloedwormen komen meestal in het voorjaar pas naar buiten. Bij mijn haflinger ging het toen echt om honderden toen ik het ontdekte (in één keer mesten dus). Ik weet het niet allemaal meer precies, dus wie weet zeg ik iets wat niet klopt. Maar ze kunnen zich volgens mij nestelen in de darmwand, dus als ze naar buiten komen kan je er vanuit gaan dat er meer zitten.

Aan mijn Haflinger merkte ik toen trouwens dat ze steeds magerder werd en vaak diarree had. Ik kocht haar in februari en in april kwamen er héél veel wormpjes uit. Helaas had daarvoor niemand van de dierenartsen aan deze optie gedacht.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 15 okt 2009, 21:57

Wij doen eens in de zoveel weken een beetje groene klei van Argiletz over het voer, klein schepje en het dan het voer een beetje nat maken. Dan komen er levende wormen mee vanuit de darmen in de mestballen en op basis van het soort worm die eruit komt bel ik de dierenarts voor de wormenkuur. Ik durf je niet meer te zeggen welke wormenkuren we toen gekregen hebben voor hem, staat misschien nog wel in een topic hier van toen. Het zou maar zou kunnen dat het de Equest...ik weet het niet meer wat stom. Cratos wordt dus vaker ontwormd dan Ros want daarbij vinden we vaker wat. Je moet dus wel zeker weten dat je de juiste hoop mest bij het juiste paard hebt. De paarden krijgen bij ons ook bijna nooit dezelfde wormenkuur, soms ontwormen we er maar één en de andere keer kan het maar zo zijn dat ze alle vier een verschillende kuur krijgen. Wij scheppen ook elke dag om de beurt alle mest weg.
Het idiote van het verhaal is dat ik bij Cratos heel kort voor we erachter kwamen dat hij een behoorlijke besmetting had nog een mestonderzoek had laten doen waaruit bleek dat ik hem niet hoefde te ontwormen. Korte tijd later krioelde zijn mest van de rode wormpjes. Omdat hij niet dikker werd maar wel heel veel eten naar binnen werkte gaven we hem wat klei om de darmen te reinigen en kijken of hij dan wat beter in vlees wilde komen omdat de voedselopname beter zou worden. Na twee dagen klei over zijn eten kwamen we dus tot deze ontdekking. Dan denk je het goed te doen door mest te laten onderzoeken om gericht te kunnen ontwormen. Maar dit werkt dus goed, mijn veearts is er ook erg over te spreken want die kan een gerichte kuur meegeven En wij hoeven niet onnodig te ontwormen.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Viv

Bericht door Viv » vr 16 okt 2009, 05:22

Yup ervaring hier helaas. Hele kolonies in zn mest 2 jaar geleden.
Moest idd Equest geven die groene en dan de 2e na 4 weken.
Heb daarna mestonderzoek laten doen een jaar lang bij http://www.wormbestrijding.nl/ maar absoluut niet tevreden over. Gaven continu aan dat hij schoon was terwijl de wormen door zn mest kropen (maarja het waren er minder dan 50, dus schoon :?).
Dus ontworm nu weer gewoon als normaal 3x Equest en 1 in het najaar Equest-Pramox. Geen wurm meer te bekennen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » vr 16 okt 2009, 06:41

Even kleine toelichting op wormonderzoeken....

Eieren vind je niet altijd in de mest. Ook de hoeveelheid wisselt..

* Bv omdat wormen niet altijd eieren uitscheiden, maar dat soms in etappes gaat. (cyclisch...bv vaak in de winter minder eieren dan in de lente! en zelfs verschillen op 1 dag!!! bv tussen 's morgens en 's avonds)
* Besmetting kan ook recent zijn en wormen nog onvolwassen en nog geen eieren gelegd.
* Bij tellingen van eieren, hoe wateriger de poep, hoe meer verdund, dus hoe minder eieren je in verhouding vind.
* Ene wormsoort legt veel meer eieren dan de andere..
* invloed van het paard zelf.. hormonen, veel weining gegeten, pas geleden wel niet ontwormd.. etc. etc. ..En hoe beter de afweer van het paard, vaak ook minder eieren.

Daarom moet je eigenlijk onderzoek herhalen.. want het blijft wel degelijk nuttig..

(wormei onderzoek gaat ongeveer als volgt...Als je het bij je plaatselijke dierenarts brengt.... verse mestbal, liefst uit achterwerk van paard geplukt, aangezien op de grond al miljoenen verschillende soorten wormeitjes liggen. (als wormeieren licht konden geven, hadden we 's nachts geen straatverlichting nodig! Dan lichte onze planeet vanzelf op.) diep poep zeg zo'n 10 gram, wordt nat gemaakt en gezeefd (grove delen eruit halen) de vloeistof waar de poep in gaat is zodanig van samenstelling dat eitjes gaan drijven.
Dus eruit te halen zijn. Iemand gaat heel wijs door zijn microscoop kijken welke soorten eieren er in zitten en eventueel larven.. Wil je ze echt tellen dat kan ook!! vaste hoeveelheid poep in vaste hoeveelheid vloeistof en tellen maar, speciaal telkamertje nodig)

Als je zelf wormen ziet weet je zeker dat die er zijn, zie je niets, zegt het helemaal niets, kan paard nog steeds vol zitten met wormen.

Eigenlijk hebben alle dieren altijd wel wormen (ook wij, bah bah bah bah... bij drogist is mensen ontworming te koop)
De truc is om te zorgen dat het er niet te veel worden.

En niet ontwormen zoals stalgenoot me laatst vertelde...
"Ik pak altijd de restjes, dan heb ik 3 tubes voor nog 200 kilo en die geef ik dan samen...
En dan neem ik speciaal allemaal verschillende, want dan krijg je geen resistentie..."

Geef altijd genoeg, geef nooit te krap, combineer geen wormkuren met verschillende werkzame stoffen, zoals mijn stalgenoot.
voor 200 kilo praziquantel en voor 200 kilo ivermectine en voor 200 kilo pyrantel.. Dat kan dus NIET!!!..
Dan heb je van geen van de stoffen genoeg om de wormen dood te maken en werk je juist resistentie in de hand.

Als je het niet weet, gewoon even de dierenarts bellen!!! En vragen hoe het zit.

Nou ja, rest mij nog jullie succes te wensen met de oorlog tegen de wormen, die ook ik eeuwig voortzet...
Op de CK maar vast voorraadje kuren ingeslagen...
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 16 okt 2009, 09:22

Gisteren hadden wij mensen hier op bezoek die vertelden dat hun dierenarts ze had geadviseerd om helemaal niet meer te ontwormen. Was intussen al meer dan een jaar niet gebeurd. Dit in verband met resistentie. Ik wist eerlijk gezegd niet wat ik nou van dit verhaal moet denken.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » vr 16 okt 2009, 10:01

Anita45 schreef:Gisteren hadden wij mensen hier op bezoek die vertelden dat hun dierenarts ze had geadviseerd om helemaal niet meer te ontwormen. Was intussen al meer dan een jaar niet gebeurd. Dit in verband met resistentie. Ik wist eerlijk gezegd niet wat ik nou van dit verhaal moet denken.

Nou ja, als je paarden alleen op stal houdt, wordt het verhaal natuurlijk alweer anders dan in de wei.....

Helemaal niet.. lijkt me wel wat kort door de bocht..
Of je moet wel heel vaak de mest laten onderzoeken.

(Op stal is de kans op besmetting afh. van de worm stuk kleiner..
In mest moeten stadia rijpen, vaak tussengastheer nodig..
bv slakje of mosje.. die heb je daar niet... Tevens geen mest van andere paarden in je eigen stal...)

In wei besm. ook heel variabel...
Staan ze er altijd, af en toe?
worden ze voor het weideseizoen ontwormd 2 wkn wachten dan de wei in..
(en uiteraard hele seizoen netjes ontwormd, al dan niet op wormonderzoek geleide)
Wordt mest verwijderd uit het land, dagelijks?
Hoe groot is het land, hoe nat is het land...
Eerste snede van het land verwijderd? Of eerst andere begrazers..

Nou ja, verzin nog maar 100 duizend dingen... Die invloed hebben op de hoeveelheid eitjes op het land.
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 16 okt 2009, 10:45

@Anita: helemaal niet meer of voor enige tijd niet meer? Dat laatste kan ik me nog wel indenken, lichaam zichzelf laten reinigen tegen de ontwormingsmiddelen en dan ineens weer een goede boost geven.
Geluk is de vrucht van intens werk
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 16 okt 2009, 11:59

Nou, inmiddels ben ik een stapje verder. Anka liet gisteren in het stikdonker op de poetsplaats een mestbult vallen. Kwam mij wel erg goed uit. Die heb ik vandaag bekeken, als in helemaal uitelkaar gepeurd :r , en ja hoor, wat ik al dacht 2 rode wormpjes van 1 centimeter. Anka heeft ze dus sowieso. In de wei zijn de mesthopen van Nisko en Anka aardig uit elkaar te houden en in verscheidene mesthopen van Anka vond ik nog een aantal, varierend van 1 tot 5 per hoop. En best dikke soms yak. Nis haar hopen waren allemaal schoon. Ook lieten beide dames nog een hoop vallen terwijl ik er was, die waren beide schoon.

Ik baal wel van het mestscheppen, kost me rijtijd zo. Maar tot aan het ontwormen met equest blijf ik toch maar trouw scheppen. Grrr
Krista

Bericht door Krista » vr 16 okt 2009, 12:55

Wat een onzin, geen mest controleren in het najaar.... ik heb ze van de week allemaal laten enten en juist mest laten onderzoeken voordat we de winter ingaan! Er had er inderdaad 1 wat eitjes in de mest en die geef ik vandaag ook de Equest pramox. De rest was schoon en die ontworm ik dus ook niet. En in het voorjaar laat ik ook altijd de mest controleren hoor. Je ziet nl echt niet alles met het blote oog.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 16 okt 2009, 15:19

Bella schreef:@Anita: helemaal niet meer of voor enige tijd niet meer? Dat laatste kan ik me nog wel indenken, lichaam zichzelf laten reinigen tegen de ontwormingsmiddelen en dan ineens weer een goede boost geven.
De laatste keer ontwormen was bij deze paarden al meer dan een jaar geleden. En er is al die tijd ook geen mestonderzoek gedaan. De paarden lopen overdag op de wei en staan 's nachts opstal. De weide is in 2 stukken verdeeld. Eén stuk waar ze lopen en het andere stuk mag weer aangroeien. Er wordt niet gehooid van dit land.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
DaphneT

Bericht door DaphneT » vr 16 okt 2009, 15:39

He vervelend! Vooral nog op deze leeftijd. vaak toch ook boosdoeners van paarden op jongere leeftijd. Maar ontwormen met een combinatiepreparaat met praziquantel heeft geen enkele toevoeging. Dat werkt tegen lintworm. Ivermectine of moxidectine werkt het beste met dit verschil dat moxidectine ook de stadia aanpakt, die tijdelijk in rust zijn gegaan in de darmwand en ivermectine niet. Dit lijkt positief en je pakt de besmetting ook steviger aan, maar bij sommige paarden (als ze een behoorlijke besmetting hebben) is dit te heftig in 1 keer en die kunnen er dan licht koliekerig van worden. Bovendien ben ik niet zo'n fan van moxidectine (equest) omdat het resistentie (ook tegen ivermectine) in de hand werkt.
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 16 okt 2009, 17:44

Hoe weet ik eigenlijk hoe erg de besmetting is? DA raadde toch equest aan, maar heb zelf ook al wel eens gehoord dat het geven hiervan bij een erge besmetting soms averechts werkt. He gets, ben nu al zenuwachtig als straks die equest erin gaat :\ .
Elvis

Bericht door Elvis » vr 16 okt 2009, 21:59

Mijn vorige paard heeft ook erg geleden door de wormen....Zij werd dan ook altijd gecontroleerd via het bloed op aanwezige worminfectie's.Bij haar was de besmeting zo erg dat ze een wormaneurysma had..De worm-eitjes(larven)kwamen dan ook niet meer via de mest naar buiten omdat ze al door de darmwand heen waren naar de rest van het lichaam.

Nu met Elvis,Emy en Imka doen we het gewoon op advies van de dierenarts...En wij hadden inderdaad verse drollen(vers van de pers haha..was een dagje paard hangen op stal maar ach we hadden het er voor over.)
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » za 17 okt 2009, 07:27

Jip, ontwormen kan ook averechts werken...
Bv als je paard stamp stamp stamp vol met lintwormen zit die je in 1 x dood maakt...

Maar ja... ik ken ook paarden die dood zijn gegaan aan wormaneurisma's... Dus ach... voorkomen lijkt me dan toch nog beste optie..

Klacht van veel mensen.. maar als ik de ontwormd heb zie ik ook nog steeds geen wormen in de mest!!!
Noop, vaak niet.. aangezien een maagdarm kanaal gemaakt is om dingen te verteren. En jullie raden het al.. dode wormen zijn hun bescherming kwijt en worden voor een groot deel verteerd.

Half tien, mooie tijd om pony te gaan knuffelen!! tot later!
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » za 17 okt 2009, 10:30

Oei, dan moeten de paarden (naja, hun mest >;) ) hier ook maar snel een onderzoekje ondergaan!
Annemarie, ik zou gewoon equest geven, heeft ze hier ook vaak gehad (of dat zou juist weer een
reden zijn om (ook) iets anders te geven..)
:L Harma :L : Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend
:+: Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » za 17 okt 2009, 14:10

het kost je misschien wel meer tijd, maar het is raadzaam om te blijven doen, daarkomtbij als je het bijhoud is het niet zoveel werk meer, vind ik...

helemaal niet ontwormen lijkt me ook niet alles...
ik heb het er uitgebreid met mijn DA over gehad en die zei
'bij de eerste nachtvorst een keer ivermectine en vlak voor ze de wei op gaan in het voorjaar een equimax, dan heb je de ergste/meeste aangepakt en voor de rest nav onderzoek ontwormen'
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Plaats reactie