Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
-
Marloes
Bericht
door Marloes » ma 05 okt 2009, 19:26
Ullwinn mag dit jaar lekker zonder deken blijven.

Hoewel de meesten hun paarden een deken op doen en soms zelfs scheren kies ik hiervoor. En dat Ullwinn er van geniet blijkt, want hij heeft vandaag heerlijk in de modder liggen rollen.
Maar ik merk wel dat ik me steeds moet verdedigen. Wanneer iemand vraagt waarom ik deze keuze heb gemaakt leg ik dat uit. Mensen komen dan steeds met tegenargumenten, alsof ik overgehaald moet worden om hem toch een deken op te doen.

Ik weet alle voor- en nadelen ook wel, en op basis daarvan heb ik dit gekozen. Vorig jaar toen Ull wel een deken droeg heb ik dat nooit hoeven verklaren. Herkennen jullie dit?
-
Jowien
Bericht
door Jowien » ma 05 okt 2009, 19:31
Ja, ik herken het wel. Bij mij in de buurt is het normaal dat een paard een deken op krijgt. Zonder deken is 'raar' of 'alternatief' of zelfs 'zielig'. Of ze denken dat je de hele winter niet kan rijden als je paard geen deken op heeft. Wat een onzin...
Terwijl Orlinde het zoooo lekker vindt zonder. Lekker ruim bewegen in haar eigen warme vachtje, lekker rollen, lekker vies worden soms.
Behalve dat paarden vrije beweging en vriendjes moeten hebben, vindt ik het rollen in hun eigen wintervachtje een derde paarden-grondrecht dat je niet zomaar mag afpakken (zeker niet omdat het mode is of omdat je niet de tijd neemt om een kartier uit te stappen).
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
-
Yvette_Minouk
Bericht
door Yvette_Minouk » ma 05 okt 2009, 19:33
Ik herken het niet, maar de paarden staan hier ook niet op een pensionstal.
Ik kan me voorstellen dat het best irritant is je steeds te verdedigen!
Maar je hebt een weloverwogen keuze gemaakt en mensen hebben dat maar te accepteren.
Heerlijk toch dat een fjord zijn dikke pak haar tevoorschijn mag toveren en lekker in de modder kan gaan rollen. Kan hij lekker 100% paard zijn, puur natuur

En koud zal hij het niet krijgen, in Noorwegen is het nog veel kouder

-
Fran
Bericht
door Fran » ma 05 okt 2009, 19:35
Bij ons op stal staat sommige paarden met deken, sommige zonder, sommige geschoren.
Zelf ga ik deze week scheren en daarna de deken op doen, Olaf is na een kwartier droogstappen nog kleddernat, hij maakt zo´n ongelovelijk dikke vacht, veel dikker dan de andere fjorden en haflingers op stal.
-
Marloes
Bericht
door Marloes » ma 05 okt 2009, 19:38
De reacties hier komen trouwens niet van de mensen hier op stal hoor, die accepteren het gewoon.

Komt van allerlei andere mensen in mijn omgeving, zowel paardenkenners als anderen.
-
Yfke-lover
Bericht
door Yfke-lover » ma 05 okt 2009, 19:45
Een fjord zonder deken zielig laat me lachen die mensen die dat zeggen hebben absoluut geen verstand van fjorden. Ik vind een fjord in wintervacht ontzettend mooi en natuurlijk. Ik moet zeggen dat ik wel voor een deken heb gekozen omdat we in de winter het meeste binnen rijden en het lijkt mij voor Yfke prettiger om niet zon dikke jas te hebben maar nogmaals fjorden in wintervacht het zijn net schattige beertjes
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
-
Jowien
Bericht
door Jowien » ma 05 okt 2009, 19:48
Ja, het knuffel-gehalte schiet omhoog met een wintervacht. Nog meer penny-meisjes onderweg 'ooooooh kijk wat een schattig ponnietje......' (okee, Orlinde is niet groot, maar ze is wel stoer!).
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
-
Marloes
Bericht
door Marloes » ma 05 okt 2009, 19:50
Jowien schreef:Ja, het knuffel-gehalte schiet omhoog met een wintervacht. Nog meer penny-meisjes onderweg 'ooooooh kijk wat een schattig ponnietje......' (okee, Orlinde is niet groot, maar ze is wel stoer!).
Haha, heel herkenbaar!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er ook meer pennymeisje van word hoor, het is zo schattig zo'n beertje.

-
Bella
-
Contacteer:
Bericht
door Bella » ma 05 okt 2009, 20:01
We hoeven ons hier niet te verdedigen, maar wel eens kritische vragen gehad wanneer ik dacht de fjord te gaan scheren...alsof dat hoorde bij paarden in de winter en de enige oplossing was om lekker te kunnen rijden. Tja......maar in de waan gelaten.
Geluk is de vrucht van intens werk
-
Charret
Bericht
door Charret » ma 05 okt 2009, 20:42
Ieder zijn ding toch?? Zo kun je je wel blijven 'verdedigen' voor alle keuzes die je maakt want er zullen altijd mensen zijn die er anders over denken.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
-
Annemarie
Bericht
door Annemarie » ma 05 okt 2009, 20:47
Dat geen deken krijg ik ook regelmatig te horen. En scheerapparaat erover hoor ik soms. Ja, ieder zo zijn mening maar zolang iedereen mijn paarden in goede conditie vind doe ik wat ik denk dat goed is voor de paarden

.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
-
Esther
Bericht
door Esther » di 06 okt 2009, 01:48
Ik zeg altijd maar, Tja, ze komen uit Noorwegen, dit moeten ze wel kunnen hebben..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
-
Sjolvir
Bericht
door Sjolvir » di 06 okt 2009, 05:54
Als lekker zachte teddy fjord past bij jouw gebruik, lekker laten dan zo toch??
Heb bij de mijne 1e jaar zonder scheren geprobeert, maar als je 's avonds laat reed, drama..
niet droog te krijgen..
Jaren daarna gaan scheren, bevalt goed.
Echter nu staat madam ook gewoon in haar blootje in de wei hoor.
Vanwege verlengde vakantie /ziekte wet, terwijl ik haar eind aug. al had geschoren. (toen was ze nog in gebruik)
Zit al heerlijk zacht knuffelbaar jasje om die fjord.
Als ze weer aan het werk moet vroeg genoeg om het eraf te maaien. (mijne is niet alleen kampioen haren maken, ook kampioen zweten)
Fjorden zijn vaak toppers in het haren maken, dus deken??? Waarom???
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
-
Cindy+Uniek
Bericht
door Cindy+Uniek » di 06 okt 2009, 06:22
mensen zouden er hier niet om vragen waarom ik dat wel of niet doe
ik zou ook wel graag zonder willen, maar ik vind het qua zweten echt niet te doen en ook niet eerlijk tegenover mn dier....
die wordt echt niet blijer van al dat zweet en niet meer op adem te kunnen komen
maar als je daar geen last van heb, zou ik het zeker ook niet doen!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
-
truus1970
-
Contacteer:
Bericht
door truus1970 » di 06 okt 2009, 06:40
ik moet juist steeds uitleggen waarom ik ze wel een deken op doe. Want dat zijn fjorden toch niet nodig. Klopt ook helemaal, maar dit is voor mij een stukje eigen belang, op een nat modderig paard kan ik geen zadel leggen, dus dan dekentje op.
Maar als zelfs de paardekenners dat al tegen je zeggen, dat valt die kennis van de paarden ook wel tegen....
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
-
yvette
Bericht
door yvette » di 06 okt 2009, 07:05
Ik herken het niet. Sta dan wel op een sjieke pensionstal, maar ik was de eerste die ging scheren en nu nog heeft niet alles een deken op.
Iza staat geschoren met een dekentje op, Cosimo lekker zonder...
Leven en laten leven en als je stalgenoten dat motto niet kennen, lekker oordopjes indoen

"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
-
mirretje
Bericht
door mirretje » di 06 okt 2009, 07:08
Hier ook geen dekens. Ik hoef me verder nooit te verdedigen behalve bij de rijvereniging waar Ruud en Chilove (mijn man en dochter) rijden. Daar snappen ze niet dat je zoń haarbal wil hebben.....
Ik vind altijd dat Fjorden en IJslanders een natuurlijke deken hebben die heel goed functioneerd. Behalve als je fanatiek rijdt idd, dan kan het lastig zijn. Maar als je dat niet doet hoef je helemaal geen deken of te scheren.
Mirjam
-
DeeDee
- Moderator
Bericht
door DeeDee » di 06 okt 2009, 08:24
Nee ik herken het niet. En welkom bij de pluisjesclub, want oh wat zijn ze leuk in hun wintervachtje

Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull

<-speciale editie van mijn onderschrift

-
Roosjuh
Bericht
door Roosjuh » di 06 okt 2009, 08:25
Ik heb het andersom ik heb ze nu voor tweede jaar in de planning staan om te scheren, maar dat vinden ze hier allemaal maar raar hoor

. Helaas kan ik niet zonder met de menlessen zo laat op de avond... In de binnenbaan...

.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
-
Anita
-
Contacteer:
Bericht
door Anita » di 06 okt 2009, 09:33
Roosjuh schreef:Ik heb het andersom ik heb ze nu voor tweede jaar in de planning staan om te scheren, maar dat vinden ze hier allemaal maar raar hoor

. Helaas kan ik niet zonder met de menlessen zo laat op de avond... In de binnenbaan...

.
Ik wil het dit jaar wel proberen zonder deken. Ik heb ook menles in de avond maar het is maar de vraag hoe lang Meline het dit jaar gaat volhouden ivm haar dracht. Als het weer december wordt dat het niet meer gaat staat ze de rest van de winter voor Jan met de korte achternaam met een deken op niks te doen in de wei. En dat vind ik weer niet eerlijk naar haar toe. Want laten we eerlijk zijn, als paarden konden kiezen zouden de meesten er voor kiezen om hun eigen vachtje te kweken voor de winter en zich daarmee warm te houden.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco