Naar buiten of binnen houden?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Orion1996

Naar buiten of binnen houden?

Bericht door Orion1996 » ma 05 okt 2009, 07:01

Cyra is nu 3 jaar en 11 keer onder het zadel geweest. Ze is in aug 7 keer gereden, 4 weken op de wei geweest en nu weer 2 weekjes onder het zadel.
Ze doet het eigenlijk hartstikke goed en om dat te verwerken wilde ik haar eigenlijk na de CK weer terug doen naar haar weilandje met schuilstal. Ze kan dan mooi uitgroeien en verwerken wat ze heeft meegemaakt en ik dacht dat ze absoluut niet sterk genoeg was voor het werk. De jonge kwpn-ers bij ons gaan altijd in de winter onder het zadel en dan de zomer eruit om te verwerken. In die tijd buiten worden ze dan dus helemaal niet gereden. Cyra begint ook al aardig wat vacht te krijgen wat ook niet ideaal is met rijden.

Nu komt mijn probleem.

Cyra vond het afgelopen zomer op de wei niet leuk. Ze wil dolgraag met me mee, komt aandacht tekort, wordt lettelijk boos als je weg loopt. Ze doet wel haar dingetjes, ze eet en ze waggelt in de rondte, maar ze wil alleen maar de wei uit. Op stal lijkt ze het naar haar zin te hebben. Ze komt elke dag 2 keer 1 tot 2 uur buiten met Orion in de paddock. Ook tijdens het werk krijg ik niet het idee dat ze het niet aan zou kunnen. Ze vind het leuk om te werken, leert vreselijk snel en na gisteren heb ik wel gemerkt dat ze behoorlijk sterk op haar beentjes staat en dus niet te slap ervoor is.

Als compromis zou ze dan van de zomer met Orion in jul/aug vakantie gaan houden om te verwerken. Zelf vind ik het erg ver weg en het liefste wil ik haar laten verwerken wat ze heeft meegemaakt kort na "de ergste indrukmakende dingen', maar wat als je paard het niet leuk vind om buiten te staan? Doe ik dan wat zij leuk vind en verschuif ik mijn rust idee naar de zomer of ga ik mevrouw wintervachtje nu doorrijden?
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Ilonka

Re: Naar buiten of binnen houden?

Bericht door Ilonka » ma 05 okt 2009, 07:17

Heeft ze wel een vriendje in de wei?
Ik kan me voorstellen dat Cyra zo doet als jij er bent maar waarschijnlijk is het prima als jij niet in zicht bent.
(Althans Brass en Ilonk staan meestal heel gezellig samen als ze mij niet in de smiezen hebben. Hebben ze door dat ik er aan kom dan moet er weer even door Brass duidelijk gemaakt worden dat ik voor haar kom...)
Ik geloof dat ik toch zou kiezen voor de winter op de wei, en eventueel zelfs nog juli/augustus met Orion mocht ze daar behoefte aan hebben.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 05 okt 2009, 08:09

Tja heb hier ook zo'n driejarige staan die maar wat graag mee wil. Rijdt hem gewoon door, want schijnbaar heeft hij de overpeinzing niet zo heel lang nodig. Dat wil niet zeggen dat ik m dagelijks pak, maar wel twee (en soms drie) keer per week. Daar is hij het eigenlijk niet mee eens, maar daar heeft hij het maar mee te doen.

Voor Cyra is het denk ik niet verkeerd om haar gewoon door te rijden of lekker spelenderwijs met haar bezig te zijn. Ze geeft zelf aan dat ze niet zo nodig hoeft te overpeinzen op dit moment en ook qua conditie zou denk ik het werk haar wel passen, of niet?

Zie het als die peuters die je laat kijken naar de peuterspeelzaal, maar ze vervolgens weer een tijdje thuis houdt waar ze zichzelf moeten vermaken. Die worden op zo'n moment ook strontvervelend, omdat ze de afleiding wel aanstaat, het spelen op de peuterspeelzaal.
Geluk is de vrucht van intens werk
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 05 okt 2009, 08:22

ik denk idd misschien ook andere vriendjes in de wei?
ik vind 1 of 2 uur in een paddock echt bizar weinig.........

maargoed dat komt anders volgend jaar sowieso ook wel?!
bella schreef:Zie het als die peuters die je laat kijken naar de peuterspeelzaal, maar ze vervolgens weer een tijdje thuis houdt waar ze zichzelf moeten vermaken. Die worden op zo'n moment ook strontvervelend, omdat ze de afleiding wel aanstaat, het spelen op de peuterspeelzaal.
ja maar wat doet cyra dan 22 uur op stal????
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Vera

Bericht door Vera » ma 05 okt 2009, 08:31

als ze in haar eentje staat, kan ik me ook wel voorstellen dat ze het niet leuk vind op de wei. Die van mij vinden het op het moment niet leuk op stal, omdat ze dan juist alleen staan.
Ik zou haar lekker buiten doen, maar dan met een vriendje erbij. Buiten is veel gezonder voor een paard.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 05 okt 2009, 08:35

Nou inderdaad, omdat ze vooral op stal komt te staan zou ik kiezen voor buiten.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » ma 05 okt 2009, 10:14

Wij hebben niet de kans om zoals vele van jullie de paarden overdag buiten te doen en ook nog te kunnen rijden. Het is of of. Als ze op de wei staat, staat ze achter slot en grendel, daar kan je niet rijden. Ze zou dan met 1 veulen komen te staan, net als altijd. Ze staat nooit alleen, ook nooit gedaan.

Cyra staat niet 22 uur op stal Cindy, ze komt 2 keer per dag 2 uur buiten in de winter (nu meer want we hebben nog weidegang tot 1 nov) en dat is excl het rijden wat we zouden doen (3 keer per week dan is meer dan zat).
Vanaf april kunnen ze overdag de wei op vanaf de manege. Als ons huis verkocht is komen ze in de tuin, dus wat er volgend jaar gebeurd is totaal niet zeker. Voor hetzelfde geld verhuizen we van de winter al, je weet het nooit.

Cyra is gewoon een pony die gek is op aandacht en als ze die niet krijgt mist ze dat overduidelijk. Ook als ik er niet ben staat ze volgens de bewoners om de wei bijna altijd bij het hek te hangen. Op stal ziet ze de hele dag kinderen lopen en krijg gewoon het idee dat ze dit leven wat ze nu heeft veel leuker vindt dan het op de wei staan.

Wat Annabel net zei over die peuters klopt denk ik wel bij haar. Dat is ook het probleem waar ik mee zit. Zelf wil ze dit kennelijk, mijzelf lijkt het fijner om constant je benen te kunnen bewegen.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Daphne!

Bericht door Daphne! » ma 05 okt 2009, 10:44

Ik ben zelf voorstander van het zo lang mogelijk op de wei hebben van paarden. De shetlanders en fjorden staan 24 uur buiten. Alleen als het erg regend of onweert staan ze een nachtje op stal.

Maar... Mijn kwpn-er is anders. Die vind haar stalletje heerlijk! Al staat ze 24 uur op stal, ze is helemaal in haar hum (ik snap er geen bal van).
Sochtend gaat ze rond 10 uur op de wei en als het 6 uur is, staat ze al bij het hek te dringen dat ze weer naar binnen wil. Daar staat ze dan de hele nacht alleen op stal, blij te zijn 8)7 .
Zou ik haar buitenlaten loopt ze te ijsberen, valt ze af enz..

Ik zou dus ook echt naar Cyra kijken wat zij prettig vind, ook al is weidegang dan beter, niet elke paard vind dat ook zo, is dus mijn ervaring. Dus de stal met 2 maal daags 2 uur eruit.
En dan net als Bella haar ervaring met de 3 jarige, haar 3 keer in de week rijden. Waarschijnlijk verwerkt ze sneller als een ander paard. En werkt staan op de wei alleen maar frusterend.
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 05 okt 2009, 12:31

Moeilijk..kan ze niet gewoon de hele dag in de paddock? Of moet dat om en om gedeeld worden?
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 05 okt 2009, 13:04

djenga101 schreef:Maar... Mijn kwpn-er is anders. Die vind haar stalletje heerlijk! Al staat ze 24 uur op stal, ze is helemaal in haar hum (ik snap er geen bal van).
Sochtend gaat ze rond 10 uur op de wei en als het 6 uur is, staat ze al bij het hek te dringen dat ze weer naar binnen wil. Daar staat ze dan de hele nacht alleen op stal, blij te zijn 8)7 .
Zou ik haar buitenlaten loopt ze te ijsberen, valt ze af enz..
Die hebben we hier ook staan. Sommigen zijn het echt met een paar uur buiten zat (en soms hangt het ook nog van de exacte buitenlocatie af). Als je die langer buiten wil hebben, dan moet je echt opbouwen...

@Cindy: Maar stal is nog niet saai in Cyra haar belevenis schijnbaar...weiland heeft ze waarschijnlijk alles al wel gezien, stal is nieuw. Zo moet je het een beetje bekijken. Ik denk ook geregeld weer bij het jonge grut :roll: ..wil je alweer mee, maar die vinden al dat nieuwe prachtig.
Geluk is de vrucht van intens werk
claudia

Bericht door claudia » ma 05 okt 2009, 14:41

Ik zou haar ook lekker doorrijden.

Als ik jou zo hoor is het geen echt "weide "paard.

EN je kunt met rijden toch ook lekker afwisselen, je hoeft toch niet elke dag serieus te trainen. Een keer lekker spelen is ook super voor je paardje.

Coen voert geen moer uit maar wil ook niet graag de hele dag buiten staan. die speelt heerlijk een paar uur in de bak en mag daarna weer naast zijn buurvrouw.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 05 okt 2009, 16:58

@ bella, ja okee zo kan je het ook zien...

@ anna, ja nou ja 2 of 4 :D ik vind het natuurlijk vrij weinig tot wat mijn mogelijkheden zijn!
maar ik snap dat het een lastige keuze is :j
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Dennis

Bericht door Dennis » ma 05 okt 2009, 17:36

Uiteraard is weidegang belangrijk, liefst zo veel mogelijk...als het mee zit blijven onze paarden nog 3 weken 24/7 buiten en daarna op stal met elke dag overdag het land in

Het laten verwerken van alle ontwikkelingen is per paard verschillend, wanneer je paard het werk goed oppakt kun je dat op een verantwoorde wijze doorzetten en inderdaad wat afwisseling, een keer een week alleen maar aan een lang teugeltje buitenritjes maken is natuurlijk ook niet verkeerd
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Plaats reactie