Het E-tjes topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Eros

Re: Het E-tjes topic

Bericht door Eros » za 26 sep 2009, 12:14

Hier voeren we ook nog geen ruwvoer bij. Paardjes staan ook nog 24/7 op het land. Probeer ze er ook zolang mogelijk te houden.

Van Eros heb ik ook nog geen moment spijt gehad, hij's zo makkelijk en braaf. :+:

Ja ik vind het echt een super karakter, het fjorden karakter. Had hier veel eerder achter moeten komen :=
Eros: Topas x Polly (v Halstor)

Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » za 26 sep 2009, 14:33

Dat klopt ja, ze hebben vaak een karakter van goud :)

Vandaag weer lekker aan de gang geweest in de wei.
Heb nog 4 fotootjes van Evian. Hij mag wel weer nodig een knipbeurt, dat haar groeit zo snel!
Hij was na zijn groeispurt even gestopt in de hoogte, afgelopen tijd is hij wat voller geworden :) Maar hij begint de hoogte weer in te gaan lijkt het.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En we hebben nog even geoefend aan de hand. Stap-draf, maar zonder aandrijver reageerde hij niet. Met wat hulp van mam en duidelijk commando ging hij daarna heel braaf draven, hem natuurlijk helemaal de hemel ingeprezen :D . Dan geniet hij wel van alle aandacht!

Afbeelding
Daphne!

Bericht door Daphne! » za 26 sep 2009, 18:26

Ik val in herhaling.... Maar ik zie er echt zo Ewald in.
Wat is Evian leuk, ik hou echt van die types!

Vanavond met Laura (zij heeft zich hier laatst ook aangemeld) wat vd met de E-tjes gedaan. Met een klikker en wat biks.. Wie weet gaan ze wat simpele oefeningetjes leuk vinden.
Wat ik zo leuk vond dat ze zo enthosiast en nieuwsgierig waren, dat is echt voor fjorden denk ik.
Mijn kwpn-er is er veel te arrogant voor, en dan is voor ons ook snel de lol eraf, ze heeft geen aandacht en verslapt.
Was erg leuk, om zo spelenderwijs met ze bezig waren, dat we de ene hadden, stond de andere aan het hek mee te kijken... Terwijl de 3 andere (shetten en kwpn) ver in het land aan het grazen waren..
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
grietsje

Bericht door grietsje » za 26 sep 2009, 19:57

Heerlijk zijn die fjordenbeesten he Yvanka!

Jee wat is Evian al een reus zeg! Ik dacht dat die van mij al behoorlijk aan de maat was! En wat een volwassen koppie heeft hij al!

Leuk Djenga vrijheidsdressuur! Leuk dat ze er dan ook zo goed op reageren. Ik heb het ook ooit met Tsjallien geprobeerd alleen die is er echt veels te drammerig voor!

Wij hebben vandaag Ezra opgehaald met de vrachtauto!
Geen probleem vond ie! Terwijl ie het toch nog nooit eerder gezien had! Hij zal komende week even bekapt worden en het was weer tijd voor z'n jaarlijkse enting! Daarna gaat ie weer lekker nog eventerug naar het land!
Tsjallien (OJxBjorkmann)
Ezra (TopasxOJ)
Harmke (AntonxOJ)
Levi (Kventin x Anton)
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 26 sep 2009, 20:08

Afbeelding
Dit is niet normaal meer dit is gewoon een reus :D Maar wel een onwijs mooie reus. Wat een mooi paard zeg is dat!

En ik wist toen ik Emy kocht zeker dat ik niet met snoepjes aan de gang ging. Ook omdat ik in het verleden met Imka echt de fout in gegaan ben en ze nogal opdringerig werd. En toch was ik voor mn vakantie met een wortel aan de gang gegaan maar Emy was al snel pist dat ze die wortel niet te snel naar haar zin kreeg. Dus nu weet ik helemaal zeker dat ze niks krijgt alleen een schouderklopje en een heleboel lieve woordjes als ze iets goed doet. :D
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » za 26 sep 2009, 22:14

Hij ziet er langs mij wel vrij groot uit he, maar ik ben maar klein O:)
Al is hij wel aardig aan de maat voor zijn leeftijd, hij is nog steeds de kleinste vergeleken met de andere dames :+

Vrijheidsdressuur is wel heel leuk zeg, krijg je ze ook heel gericht op jezelf denk ik!
En ik vond hem op de foto's die je gepost had van Ewald dat ze inderdaad nog steeds veel weg van elkaar hebben. Die voorpluk alleen al, heeft qua volume, lengte en kleur al grote gelijkenissen!
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 27 sep 2009, 09:05

Yvette_Minouk schreef:Hij ziet er langs mij wel vrij groot uit he, maar ik ben maar klein O:)
Al is hij wel aardig aan de maat voor zijn leeftijd, hij is nog steeds de kleinste vergeleken met de andere dames :+

Vrijheidsdressuur is wel heel leuk zeg, krijg je ze ook heel gericht op jezelf denk ik!
En ik vond hem op de foto's die je gepost had van Ewald dat ze inderdaad nog steeds veel weg van elkaar hebben. Die voorpluk alleen al, heeft qua volume, lengte en kleur al grote gelijkenissen!

Emy heeft ook echt die vollume in dr voorpluk grappig
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
roos

Bericht door roos » zo 27 sep 2009, 10:30

Evian...stoere bink zeg en zo groot(ik dacht dat Ekdal groot was haha ;) )

@Daphne; Ja die adrespenningen, had je idd al eens gezegd. IK snap het wel hoor, als Ekdal niet makkelijk te pakken was had ie ook een halster om gekregen maar Ekdal wil altijd graag mee.

@Iemand, ik weet niet meer wie; Ekdal staat nu nog dag en nacht buiten en krijgt 2 keer per week wat biks.

Vandaag weer met Danc en Ekdal buiten wezen wandelen. Tunneltjes, bruggetjes....Ekdal is gewoon braaf....Volgende keer zonder Danc erbij..het gaat zo goed.

Bij Ekdal heb je ook geen aanjager nodig die gaat wel...*oeps*
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
roos

Bericht door roos » zo 27 sep 2009, 11:08

Oja Ekdal is ook scheerapparaat proef..En gister was er aan de overkant opendag bij de bakker en daar waren van die hele hogen buizen met wind er in en Ekdal was wederom niet onder de indruk
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Daphne!

Bericht door Daphne! » zo 27 sep 2009, 12:32

Leuke verhaaltjes weer van iedereen~~!

Wij zijn vanmorgen met zijn vieren wezen mennen met de shetters. We zouden ze weer in het dubbelspan hijsen en dan in de wei rijden, maar het was nog erg dauwerig, en we hadden geen zin in stukke plekken.(we durven nog niet de weg op in het dubbelspan omdat we dat nog maar drie keer gedaan hebben). Dus Byoux voor de sulky met Laura en ik. En juweeltje voor de grote kar met Yvonne en Jobke. Hondje Tess mocht ook mee. Lekker de weg op en een heerlijke rit gemaakt van 1,5 uur.

Daarna nog 10 minuutjes per E geVD't. Eachann is nog wat druk en daar werkt het het beste mee als je eerst even rustig wat wandeld. Dan komt hij heerlijk achter je aan. We zijn bezig met "aport", ze moeten dan met hun neus een hondenspeeltje aanraken, later optillen (wie weet lukt het?)
Ewald doet het helemaal super, elke keer raakte hij het speeltje dat op de grond lag aan, als hij de "klik" hoorde, deed hij zijn hoofd omhoog om zijn bikskorrel-beloning te halen. Erg leuk!!! Dat ze zo enthosiast zijn.
Ik denk dat dat wel echt fjorden eigen is, mijn percheron(kruizing) en mijn kwpner waren altijd veel meer afgeleid. Eachann en Ewald bleven achter je aanlopen en wilde telkens weer het speeltje aanraken, dat maakt het ook erg leuk om zo met ze te spelen!

Toen nog even een stropdas geschoren bij Juweeltje. In de winter doe ik alleen een streep over haar borst, zodat ze het meeste zweet daar met rijden kwijt kan. Ze staan nog lekker 24/7 buiten, en zo hoeft ze geen deken om. (vind het ook geen gezicht een helemaal geschoren shet, heb het 1 keer gedaan nl 8)7 )
Byoux moest eigenlijk ook, maar die was zoooooo bang, ander keertje nog maar een keer proberen >;), als er meer tijd is, meiden moesten weg voor werk nl.

En Justin, die heeft geluierd, die oude taart, hihi.
roos

Bericht door roos » zo 27 sep 2009, 13:42

Hoe werkt dat precies met de klikker. Misschien ook wel leuk voor Ekdalia(zo noemt mijn vader Ekdal haha)
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Eros

Bericht door Eros » zo 27 sep 2009, 17:58

Jeetje wat is Evian een stoere bink zeg! En wat is hij al aan de maat :o :)) Hoe groot istie?

Vandaag Eros zijn staart gewassen. Het was zoiezo heel erg nodig := , maar hij begint ook met schuren. Ik denk (en hoop) zelf dat het temaken heeft met het gigantische verharen, waar die op dit moment mee bezig is. Of het stof wat hem flink aan het irriteren was _-:(

Daarna hebben we hem lekker op ''de laan'' (een stuk weiland, van een kilometer lang en 4 meter breed) gezet met mijn shetlander konden ze even helemaal naar achter racen. Dat is een feest voor ze :+:

Foto;
Afbeelding
Hier zijn ze op de terug weg.

Het is wel grappig. Want ze rennen echt tot het einde (tot de verste bomen) keren om en komen dan als een stelletje malloten terug ge-sjeesd :=

Erosje die het duidelijk naar zn zin had
Afbeelding

Afbeelding
roos

Bericht door roos » zo 27 sep 2009, 17:59

We hebben je door...je bent alvast de conditie van Eros aan het opbouwen ;)
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Eros

Bericht door Eros » zo 27 sep 2009, 18:03

Haha, ssst! Verklap het nou niet :=

Afbeelding
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » ma 28 sep 2009, 09:03

Wat is Evian een reus zeg!! 8) Maar wat n knapperd!!
Ik vrees dat de mijne er nog kan onderdoor lopen, Jack is toch n stuk kleiner nog...

Ik ben in de winter ook van plan om aan de slag te gaan met de clicker en hem zo wat simpele VD oefeningen te leren. Ik heb het boek van Inge Teblick en dat heb ik gebruikt om mijn BWP ruin een paar leuke oefeningetjes te leren. Ik denk dat Jack hier ook wel snel mee weg zal zijn...
Ik had hem dit weekend opnieuw even een dekje op zn rug gelegd en hij keek me echt aan zo van : nou en!? Ook heeft hij even in mijn ruin zn stal gestaan, en hij panikeert niet maar gaat rustig door t raampje staan kijken, eet wat hooi, vind het allemaal best... Goh ik vind het echt fijn zo'n koele kikker, en nog zo jong.

Ik heb ook weer wat foto's gemaakt :
Afbeelding

De rest staan hier : http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =5&t=35413
Daphne!

Bericht door Daphne! » ma 28 sep 2009, 11:02

Rosalie@ ik heb dat boek over vrijheidssressuur waar Odin ook in staat.(zwart boek met wit paard) Dat probeer ik na te volgen. Ik ben er nog helemaal geen ster in hoor, dat ik Dokie kocht kon hij al vanalles, knielen, buigen, pas, dus dat ben ik steeds blijven oefenen met hem.
Met de E's moet ik natuurlijk helemaal van het begin af aan beginnen.
We zijn nu bezig dat ze een hondenspeeltje aanraken, dan zeggen we "aport". Als ze het aanraken, "klikken" we (met zo'n hondenclicker), daarna krijgen ze een beloning met de stem en een bikskorrel. Tot nu toe gaat dat hartstikke leuk. Ze hebben geen voernijd, zegmaar, en vooral Ewald, als hij die klik hoort, weet hij al dat er iets lekkers volgt, en komt met zijn hoofd naar je toe. Het is leuk om zo met ze te spelen, ik heb het gevoel dat de band met ze er beter door wordt. Met Justin heb ik het vroeger ook eens geprobeerd, maar die werd strond sagrijnig van die brokjes,had geen geduld en had er geen interesse in, heb het dus niet meer serieus gedaan met haar. Al zal het wel met elke paard kunnen hoor, misschien heeft het aan mijn onervarenheid gelegen toen... Justin is een beetje een bitsch, uit de hoogte opgeschoten kwpn-merrie 8)7 }-)

Eros@ Wat onwijs leuk, zo'n lange "renbaan", kunnen ze zich heerlijk op uitleven.

Chunckymonkey@ Jack wordt ook steeds leuker, wat heeft hij een lekker bekkie, echt zo'n puppyuitstraling.
roos

Bericht door roos » ma 28 sep 2009, 13:47

@Daphne; kan je de titel van het boek voot me opzoeken?Dan heb ik iets te vragen voor mijn verjaardag ;)
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » ma 28 sep 2009, 13:53

ik heb dat boek in kwestie volgens mij ook... is helemaal zwart met vooraan een wit paard op dat steigert onder de man toch? Ik kom niet meteen op de naam 8)7
Is wel een fijn boek! Ik gebruik dat ook vaak als handleiding als ik eens VD ging doen tesamen met dat van Inge teblick. Echter mijn ruin snapte der eigelijk weinig tot niks van en zag er ook vaak de lol niet van in... Maar ik denk ( ik hoop in ieder geval := ) dat het met Jack wat anders zal zijn...
Ben ook van plan om hem dan wat stemcommando's te gaan aanleren.
Daphne!

Bericht door Daphne! » ma 28 sep 2009, 14:03

Roos, er is een site van dat boek. www.vrijheidsdressuur.info/ van Miriam Nieuwe Weme.
Indaad, zoals je beschrijft chunkymonkey, dat is dat boek.
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 28 sep 2009, 16:59

Eros schreef:Jeetje wat is Evian een stoere bink zeg! En wat is hij al aan de maat :o :)) Hoe groot istie?
Poeh ik heb geen idee nu!
Hij was 1.38 toen we hem voor het laatst gemeten hebben, dat is al een tijdje terug.. maar hij is daarna niet meer echt in de hoogte gegaan geloof ik, maar juist in de breedte.

Wat een heerlijke lange laan heeft hij daar om te crossen zeg! Zoveel beweging is wel goed voor zijn groei 8-)

Chunkymonkey: wat een onwijs lief koppie heeft Jack zeg. Was het ook een Timor?
Gesloten