Vraagje over scheren!
- Ilonka
Re: Vraagje over scheren!
Als ik Ilonk nou zou scheren zou ze niets anders op doen dan haar Boett deken. Sterker nog dan zou ik (als ze geen eczeem had) na een week niet eens meer een deken op doen, dan is de vacht alweer voldoende aangegroeid. Ilonk staat 24/7 buiten. Als het regent natuurlijk wel een 0 grams regendeken op. In de winter als ze helemaal geschoren is het het regent blijft het daarbij, bij extreme koud heb ik dan 2 0 grams dekens op.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Ik heb werkelijkwaar nog nooit gehoord dat iemand een geschoren paard dag en nacht buiten laat lopen met deken, laat staan zonder deken in de winter!!
Wanneer je sportprestaties van je paard verlangd en daardoor het scheerapparaat hanteer zet het dier dan 's nachts gewoon op stal!! Bovenstaande beestjes zullen wel lekker slank zijn want alle reserves gaan op aan warmhouden en lekker soepele dressuurspiertjes zullen ook ver te zoeken zijn.
Ik heb het niet over paarden als poppetjes behandelen en maar hele dagen opstallen maar wanneer je bepaalde sportprestaties vraagt zul je er ook deugdelijk voor moeten zorgen. Wanneer je wollebaaltjes zomer en winter buiten laat vind ik compleet anders.
Dus ik zou zeggen, wanneer je scheert gewoon 's nachts opstallen of zo'n walgelijk tussenmodel en dan wel buiten houden.
Wanneer je sportprestaties van je paard verlangd en daardoor het scheerapparaat hanteer zet het dier dan 's nachts gewoon op stal!! Bovenstaande beestjes zullen wel lekker slank zijn want alle reserves gaan op aan warmhouden en lekker soepele dressuurspiertjes zullen ook ver te zoeken zijn.
Ik heb het niet over paarden als poppetjes behandelen en maar hele dagen opstallen maar wanneer je bepaalde sportprestaties vraagt zul je er ook deugdelijk voor moeten zorgen. Wanneer je wollebaaltjes zomer en winter buiten laat vind ik compleet anders.
Dus ik zou zeggen, wanneer je scheert gewoon 's nachts opstallen of zo'n walgelijk tussenmodel en dan wel buiten houden.
- Thessa Keizer
Hahahaha, duidelijke meningEllebel schreef:Ik heb werkelijkwaar nog nooit gehoord dat iemand een geschoren paard dag en nacht buiten laat lopen met deken, laat staan zonder deken in de winter!!

Groetjes Thessa

Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Ennnnnn, Joost!!
Hi thes,
Gewoon apparaat er helemaal overheen halen (hoofd totaan de bakstukken) en 0 gram regendeken op of een 100gram niet regendeken..
Even voelen in de lies en oortjes of hij evt een iets dikkere op moet maar dat denk ik niet hoor.
Gewoon apparaat er helemaal overheen halen (hoofd totaan de bakstukken) en 0 gram regendeken op of een 100gram niet regendeken..
Even voelen in de lies en oortjes of hij evt een iets dikkere op moet maar dat denk ik niet hoor.

Hmm.. Fjordy is geschoren, zowat helemaalEllebel schreef:Ik heb werkelijkwaar nog nooit gehoord dat iemand een geschoren paard dag en nacht buiten laat lopen met deken, laat staan zonder deken in de winter!!

En die staat echt gewoon buiten ? Ook in de winter, en snachts.
(Noodweer natuurlijk niet). Ging vorig jaar ook prima hoor ?

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
vera ga ik 1 oktober scheren, die staat ook nog buiten, maar dan krijgt ze 'snachts de 200 grams deken op en overdag doe ik die eraf.
(als blijkt dat het te warm is kan ik altijd nog een lichtere deken opdoen)
Vera gaat wel helemaal kaal.
als ik zou scheren met een dekentje, zoals ik wel een vaker doe de eerste scheerbeurt van het jaar, dan doe ik er helemaal nog geen deken op,maar heel soms als het toch wat nat is een 0 grams regendeken
(als blijkt dat het te warm is kan ik altijd nog een lichtere deken opdoen)
Vera gaat wel helemaal kaal.
als ik zou scheren met een dekentje, zoals ik wel een vaker doe de eerste scheerbeurt van het jaar, dan doe ik er helemaal nog geen deken op,maar heel soms als het toch wat nat is een 0 grams regendeken
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
- Ilonka
Zo Ellebel lekker direct 
Ik heb het wel over temperaturen van nu he? Niet over de temperatuur die gaat komen van de winter! Natuurlijk lopen ze dan met een deken op. (Bucas Smartex Rain)
Overigens ken ik heel veel mensen die hun (helemaal) geschoren paarden dag en nacht buiten laten, ook paarden de flinke prestaties leveren (lees 80 km en meer op een dag). Natuurlijk moet je wel goed voeren, zorgen voor beschutting en een droge plek om te liggen en een goede deken als het weer er om vraagt. Daarnaast ben ik van mening dat als je van een paard vraagt hele dagen voor je te bewegen (wat je toch doet in de endurance) je ze niet moet opstallen.
Maar goed ieder zijn mening, ieder zijn manier van doen. En ik denk dat iedereen hier naar beste eer en geweten voor zijn of haar paard zorgt.

Ik heb het wel over temperaturen van nu he? Niet over de temperatuur die gaat komen van de winter! Natuurlijk lopen ze dan met een deken op. (Bucas Smartex Rain)
Overigens ken ik heel veel mensen die hun (helemaal) geschoren paarden dag en nacht buiten laten, ook paarden de flinke prestaties leveren (lees 80 km en meer op een dag). Natuurlijk moet je wel goed voeren, zorgen voor beschutting en een droge plek om te liggen en een goede deken als het weer er om vraagt. Daarnaast ben ik van mening dat als je van een paard vraagt hele dagen voor je te bewegen (wat je toch doet in de endurance) je ze niet moet opstallen.
Maar goed ieder zijn mening, ieder zijn manier van doen. En ik denk dat iedereen hier naar beste eer en geweten voor zijn of haar paard zorgt.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Ik heb jaren geleden op een stal gestaan waar Danc dag en nacht buiten stond geschoren en met deken en hij is er niet minder om geworden hoor...maar paarden verschillen!
@Ilonka, het gaat mij om het én, én, én principe. Ik vind het zo makkelijk dat wij maar alles verlangen van een paard maar dat ie wel lekker goedkoop buiten moet blijven.
Endurance, geen kaas van gegeten. Wat je zegt over zware training en continue beweging kan ik daar goed inkomen.
Maar als je serieus wilt springen of dressuren ( M niveau en hoger) is het niet reeel om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
Endurance, geen kaas van gegeten. Wat je zegt over zware training en continue beweging kan ik daar goed inkomen.
Maar als je serieus wilt springen of dressuren ( M niveau en hoger) is het niet reeel om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
Wat Sandrien (en Amber) ook al aangeeft, als je aan huis makkelijk kan regelen dat je paard ten alle tijden binnen kan bij noodweer of je de gelegenheid hebt eindeloos dekentjes te wisselen is dat het meest ideale.
- Ilonka
Ik heb mijn paarden niet uit prijstechnisch oogpunt buiten staan. De plek die ik heb is niet dichtbij (meer reistijd en meer brandstof) omdat ik in de buurt niets kon vinden waar ze 24/7 buiten mochten staan. Daarnaast heb ik zelf de omheining, de schuilgelegenheid, opslag etc moeten bekostigen (en dan praat je over bedragen met drie nullen), het was voor mij goedkoper (en tijdtechnisch) veel makkelijker geweest om ze dichterbij op een stal te zetten waar ze binnen moeten, maar dat wilde ik niet.
Altijd als ik naar de paarden ga dan neem ik het weer bericht door. Ik plan 24 uur van te voren, dus als er noodweer op komst is dan gaat de deken vast op. (Zoals ik al schreef altijd Bucas (Smartex Rain) ten alle tijden waterdicht.) Daarnaast staan we met veel mensen daar op die manier en kunnen dekens eventueel ook door anderen worden op (en af) gedaan. En als het nodig is stap ik gerust 's avonds laat nog in de auto om dat half uur naar de wei te rijden om een deken op te doen.
Dus voor mij zeker niet uit het oogpunt voor een dubbeltje op de eerste rang. Maar juist omdat ik, naar mijn mening, op deze manier mijn paarden geef wat het beste bij ze past.
Altijd als ik naar de paarden ga dan neem ik het weer bericht door. Ik plan 24 uur van te voren, dus als er noodweer op komst is dan gaat de deken vast op. (Zoals ik al schreef altijd Bucas (Smartex Rain) ten alle tijden waterdicht.) Daarnaast staan we met veel mensen daar op die manier en kunnen dekens eventueel ook door anderen worden op (en af) gedaan. En als het nodig is stap ik gerust 's avonds laat nog in de auto om dat half uur naar de wei te rijden om een deken op te doen.
Dus voor mij zeker niet uit het oogpunt voor een dubbeltje op de eerste rang. Maar juist omdat ik, naar mijn mening, op deze manier mijn paarden geef wat het beste bij ze past.
- Thessa Keizer
Maar dat is voor mij ook geen probleem waar ie nu staat, als het nodig is dan kan ik daar voor mijn werk nog even langs rijden om dekentjes of dergelijke te verwisselen, hij zou ook ''s nachts op stal kunnen, ze worden voor je buiten gezet als ik dat zou willen maar aangezien de rest van zijn clubje dus ook blaze, nog buiten blijven vind ik dat voor hem ook wel zo leukEllebel schreef:Wat Sandrien (en Amber) ook al aangeeft, als je aan huis makkelijk kan regelen dat je paard ten alle tijden binnen kan bij noodweer of je de gelegenheid hebt eindeloos dekentjes te wisselen is dat het meest ideale.

Groetjes Thessa

Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
Ennnnnn, Joost!!
Ennnnnn, Joost!!
Was ook zeker niet persoonlijk naar je bedoeld hoor Thessa! En met alle service die je hebt zorg je prima voor Aike naar rato van wat je vraagt.
Jaa ze blijven hier gewoon buiten idd. Geschoren Fjordy ookEllebel schreef:Wat Sandrien (en Amber) ook al aangeeft, als je aan huis makkelijk kan regelen dat je paard ten alle tijden binnen kan bij noodweer of je de gelegenheid hebt eindeloos dekentjes te wisselen is dat het meest ideale.

Maar let wel erg op het weerbericht, als richting noodweer word gaan ze naar binnen.

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Ik schoor Marga en Ullwinn altijd helemaal en die liepen ook gewoon dag en nacht buiten. Ze hadden wel altijd toegang
tot de stal en ik had ze goede warme waterdichte dekens op
Maar nooit problemen mee gehad
Ik ben van plan
Caylinn deze winter ook te gaan scheren, als haar vacht nog veel dikker wordt dan hij nu is. Caylinn staat wel 's nachts
op stal, maar die staat ook op een pensionstal, Marga en Ullwinn had ik altijd bij 'huis'.
tot de stal en ik had ze goede warme waterdichte dekens op

Caylinn deze winter ook te gaan scheren, als haar vacht nog veel dikker wordt dan hij nu is. Caylinn staat wel 's nachts
op stal, maar die staat ook op een pensionstal, Marga en Ullwinn had ik altijd bij 'huis'.

Ereplaatsje voor

- Ilonka
Ik kom er achter dat de Bucas die ik ruim 10 jaar geleden gekocht heb als ongevoerd (en naar mijn idee dus 0 grams was en naar het idee van de mevrouw in de winkel ook) ook daadwerkelijk ongevoerd is maar dat de stay dry fleece lining 220 grams is... Betekend dat mijn andere dat ook is. Ilonk staat dus niet onder een 0 grams na het scheren maar onder een 220 (verklaard waarom ze het gewoon warm genoeg heeft). Bij extreme kou en helemaal geschoren staat ze dan dus onder 440.
Hahaha dat is nogal een verschil.

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Hihi inderdaad, nouja beter laat dan nooit!
- Ilonka
Inderdaad en koud heeft ze het dus nooit gehad...
Heb inmiddels een paar jaar geleden ook de Sun Shower van Bucas aangeschaft voor regenachtig eczeem weer, die kan dan onder de Boett. Want met de Smartex Rain had ze het dan zo warm. Rara hoe kon dat...
Heb inmiddels een paar jaar geleden ook de Sun Shower van Bucas aangeschaft voor regenachtig eczeem weer, die kan dan onder de Boett. Want met de Smartex Rain had ze het dan zo warm. Rara hoe kon dat...