ik met mijn grote mond :o

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Ziggy

ik met mijn grote mond :o

Bericht door Ziggy » do 10 sep 2009, 06:34

ik heb altijd gezegd dat die 2 van mij niet dik te krijgen zijn, als er een gesprek was met anderen dan kon ik altijd vertellen dat die 2 van mij niet dik werden, staan 24/7 op de wei, maar worden absoluut niet dik.

Had ik me grote mond maar gehouden := Nadat ik met Vera heb gezeten m.b.t. bevangenheid lijkt het wel alsof ze van 3 sprietjes gras al een pens van hier tot ginder krijgt :? Ik laat ze elke dag een paar uurtjes op het deel waar nog gras staat en als ik ze er dan vanaf haal lijken het wel 2 rolmopsen op pootjes. Met als gevolg dat ik nu al 3 dagen verplicht Vera heb moeten pakken om te lopen, omdat ik als de dood ben dat ze straks weer bevangen staat. Exel is nog redelijk te doen, alhoewel ik die natuurlijk ook in de gaten moet houden.

Als we gaan rijden dan begin ik met een fjord met een buik, die dan onderweg regelmatig mest en in de loop van de rit voel je die buik gewoon slinken 8)7 Onderweg mag ik dan dus ook de singel een gaatje strakker doen.

Dus vandaag zijn ze op "dieet" en blijven ze mooi op het kale stuk met een plak hooi, zodat ik vanmiddag weer eens met Exel naar buiten kan. Die heb ik elke keer, i.v.m. tijd, op de wei gereden (iets wat ik met Vera niet aandurf, ben toch wel een stuk voorzichtiger met haar geworden) en ik wil hem ook wel weer eens een lekker ritje buiten gunnen.

Maar ik snap er geen bal van, hoe kan dat nou ineens dat ze nu zo rond worden van het gras, terwijl ze hiervoor altijd op het gras stonden?
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Bernadet_Bo

Re: ik met mijn grote mond :o

Bericht door Bernadet_Bo » do 10 sep 2009, 06:48

Wat gek zeg, is dat het stukje land waar ze al heel de zomer opstaan?
Misschien eiwit verandering in het gras.... wel maf. Meestal zie je dat ze aan het einde van het jaar wat slanker worden.
Bo is geweldig! :D
En mijn bruine grote kerels natuurlijk ook !
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » do 10 sep 2009, 08:04

geen idee, wel heb ikeens gehoord dat het voor en najaar de meest risicovolle maanden op bevangenheid zijn. Er zal dan toch wat extra in het gras zitten.

of dit verhaal klopt weet ik niet precies. maar allicht iets om in je achterhoofd te houden
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Ziggy

Bericht door Ziggy » do 10 sep 2009, 08:07

ja ik heb echt geen idee, maar ik hou ze vandaag in ieder geval van het gras en mogen ze het met hooi doen. En ik zet ze hooguit 4 uurtjes op het gras, dat zou toch moeten kunnen?
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

zarah

Bericht door zarah » do 10 sep 2009, 08:24

op http://www.paardnatuurlijk.nl staat hierover wel het een en ander. Het heeft vooral te maken met het fructaangehalte van het gras. Heel leuk om te lezen ....
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » vr 11 sep 2009, 06:16

ehhhh, niet om het een of ander, maar die slinkende buik heeft niets te doen met te dik zijn en aansingelen ook niet vrees ik.
(wel met ontspanning en buikvulling)

(gaat elders topic openen... over fjorden en overgewicht....)

Uitleg slinkende buik...
Vet verbrand een paard (of mens :D ) niet zo snel, was het maar waar.
Dan ging iedereen rondje wandelen en viel dan meteen af.

Wat jij vermoedelijk bedoeld is de buikvulling..
Als paard veel ruwvoer eet, zit er veel ruwe celstof en ander materiaal in de darmen,
die de darmen gevuld houdt.
Wat bij een paard overigens ook erg belangrijk is!!!

(overigens als je paard meer buikspieren heeft (iets wat trainbaar is) zal een gevulde buik stuk minder opvallen,
dan bij een paard zonder strak setje buikspieren)

pony nadat ze tijd niet heeft kunnen eten... 23 augustus (midden in endurance na ca 25 km)
Afbeelding
buikvulling hier dus voor groot deel al verdwenen.

Zelfde fjord... 5 augustus..
Afbeelding
Tijdens longeren, nadat ze van het land af was geplukt.

Uitleg, aansingelen op later moment.
Heeft niets met buikvulling en spekjes te maken... (singel zit om zijn borstkas, niet om buik.
Helaas verbranden ze wederom niet zo snel vet..
Dus heeft te maken met toch tijdens rijden nog iets ontspannen van je paard, waardoor je verder aan kan singelen.

fructaan (1 van de componenten die met hoefbevangenheid te maken KAN hebben) zit op verschillende momenten in
verschillende hoeveelheden in het gras.
Laat ik het zo zeggen voorjaar en najaar argument komt denk ik hier vandaan.
Als de nachten kouder zijn, dan 's morgens meer fructaan in het gras.
Eiwitten en vele andere componenten kunnen ook een rol spelen, echter gezien de opmerking voor en najaar,
denk ik dat je fructaan (= een soort suiker) bedoeld.

tja net als wij komen fjorden maar op 1 manier van teveel aan spekjes af...
Veeeellllll trainen.... en minder (of anders) eten........
Hoe kom je aan wasbord spiertjes op je buik? trainen...
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Ziggy

Bericht door Ziggy » vr 11 sep 2009, 19:27

dus als ik jou goed begrijp Do, ben ik op zich goed bezig met Vera? Veel trainen en niet de hele dag op het gras?

Maar hoe kan het dan dat ze voorgaande jaren nergens last van hadden?

DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » ma 14 sep 2009, 17:30

Ik zie RB nu ook ineens groeien terwijl er niet veel meer op de wei staat. Ulvy moet ook op dieet (en RB mocht best mee doen zei de DA maar was nog niet zo erg) en hij zei juist NIET ineens van het gras af en alleen maar hooi, want dan krijg je last van vervetting. Inderdaad moest ik beginnen met gewoon wat minder uurtjes op het gras. Nou is het gras bij mij niet vet dat scheelt ook al.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 14 sep 2009, 18:20

ja bij mij is het ook niet veel hoor qua gras en ze gaan idd een paar uurtjes op het gras en dan weer op het kale stuk met hooi, maar ze krijgen dan echt een pens }-o

Plaats reactie