Inrijden afgelopen voor Cyra

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Orion1996

Inrijden afgelopen voor Cyra

Bericht door Orion1996 » zo 23 aug 2009, 13:22

Voor Cyra is het inrijden afgelopen. Ze staat bij Orion en 5 andere jonge merries op de wei. Arme beest werd niet goed van de warmte en stond lettelijk te koken op stal.

Bij ons kunnen ze overdag de wei op, maar vorige keer dat ik haar daar neer zette werd ze volledig aan puin geslagen door een gesjeesde ruin. Dat dier kan met geeneen andere ruin in de wei, van Orion gaat die al helemaal over de zeik omdat die nog dominanter is dan hij zelf. Orion is niet makkelijk op de wei, maar deze slaat ook naar mensen als je je paard komt halen.
Dier kan niet tegen de hoefsmid, de dierenarts, de zadelmaker, vreemde paarden, niet ertegen als je je paard uit de wei haalt, niet ertegen als je paard uit de stal komt. Hij spoort gewoon niet (en is al 10 jaar). Cyra was vorige keer op de wei lettelijk in paniek omdat die haar de hoek in drijft en door mept en open bijt en dat vond ik zo zielig dat ik haar er niet meer bij durfde te zetten. Zij heeft nog nooit met welk paard dan ook problemen gehad en het zijn er nogal veel waar ze mee heeft gestaan.
De andere weiland optie is waar Orion nu staat, 24 uur buiten, achter slot en grendel, maar daar kan en mag je niet rijden. Alles beter dan die hete stal, dus dan maar daarheen.

Ben lopend met haar naar de wei gegaan, over het spoor, onder de A27 door en langs de spoorlijnen. Ze was zo braaf. Arme schat was halverwege de wandeleing kleddernat. Toen ook nog bleek dat we via de ene kant de wei niet in konden omdat er paarden stonden moest ze nog een half uur omlopen. Ook dat deed ze zonder 1 pas verkeerd te zetten. Het is zo'n lieverd.

Op de wei aangekomen eerst in leeg stuk land laten drinken en toen in de wei van Orion gezet. Ze begon te grazen en Orion en de kudde stonden 300 meter verderop te chillen. Uiteindelijk ben ik maar richting Orion gelopen, Cyra achter me aan. 50 meter voor de paarden riep ze een keer, evil Orion in de startblokken om de indringer te killen.

En of die het weet dat ze erbij hoort, of dat ze gewoon zo vreselijk sociaal is, Orion deed haar niks. Ze hebben met de kudde 3 keer het hele land door gerend, daarna ging Cyra bij Orion liggen rollen en ze zijn de dikste maatjes. De andere paarden mogen niet bij hara komen van Orion, want ze is helemaal van hem.

Altijd fijn om te zien dat je 2 paarden samen goed overweg kunnen (wat ik in eerste instantie niet had verwacht omdat Orion nogal jaloers is en vorige keren lelijk tegen haar deed op stal).

Ze is dus klaar voor voorlopig. Ze kan stappen en draven, sturen, remmen en gassen, in de binnen en de buitenbak, ze is super braaf aan de hand, heel erg mak in het verkeer, inmiddels spuitplaatsmak en gewoon mijn kleine toppertje
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Anne&Wendie
Contacteer:

Re: Inrijden afgelopen voor Cyra

Bericht door Anne&Wendie » zo 23 aug 2009, 13:55

Wijs besluit, lekker in de wei vd zomer.
De begin knopjes zitten er op en dan van de winter weer lekker aan de slag.
Maar kan je Orion nu ook niet rijden dan?
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

Bas en Wilco voor altijd in ons hart
Krista

Bericht door Krista » zo 23 aug 2009, 14:05

Nou dat is wel verstandig dan en voor haar ook lekker om alles even te verwerken. Wanneer ga je weer aan de slag dan, of blijven je paarden de hele zomer daar?
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 23 aug 2009, 14:26

zo kan ze lekker alles even laten bezinken van de afgelopen periode en dan kan je het na de weideperiode weer rustig oppakken
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » zo 23 aug 2009, 20:19

Klinkt als een prima oplossing zo!
Apart ook dat Orion haar gelijk zo onder z'n hoede neemt. Alsof hij het weet :D
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 23 aug 2009, 20:46

`Heerlijk is dat he als je twee eigen paardjes het dan ook helemaal met elkaar kunnen vinden!

Ik vind het wel een heel goed besluit om je paardje nu weer de tijd te geven om door te groeien en alles te verwerken! Lekker laten groeien die meid!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Orion1996

Bericht door Orion1996 » zo 23 aug 2009, 21:17

Orion geeft altijd zelf aan wanneer die de wei zat is, meestal na 6 tot 8 weken. Hij staat nu net 4 weken. Rijden kan daar niet. Ben nu dus even rijpaardloos, maar gun het mn paarden ook dat ze vakantie hebben dus is niet erg.

Cyra laat ik denk ik tot begin oktober buiten. Dan wil ik kijken of ik iets kan regelen op stal zodat ze niet hele dagen op stal staat, maar overdag buiten komt. Kan dat niet, dan blijft ze net als voorgaande jaren de hele winter buiten op de wei met schuilstal.
Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » ma 24 aug 2009, 04:38

Ajohhhh sonde zeg, maar idd als ze de stal uitdrijven....
Njaja anders kom je maar op je schoonzoon hupsen hoor als je bepaalde behoeftes voelt opkomen :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Orion1996

Bericht door Orion1996 » ma 24 aug 2009, 07:14

Haha dat is lief van je Viv :D
Afbeelding
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » ma 24 aug 2009, 07:17

Fijne oplossing zo, kan de opgedane kennis en ervaring even verwerkt worden en dan weer met frisse moed aan de slag!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 24 aug 2009, 07:23

ach wat ontzettend fijn dat het goed samen gaat en dat ze zo braaf is :))
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Lotte

Bericht door Lotte » ma 24 aug 2009, 07:23

Vind het ook een goed besluit.
En wat lief van Orion, dat hij haar zo onder zijn hoede neemt. :)
:L Ody v. Myrstein: Z2 startgerechtigd!--> Wedstrijdpensioen vanaf augustus 2012, dus vanaf nu lekker recreatief! :D
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 24 aug 2009, 07:29

Ze heeft de afgelopen weken denk ik ook voldoende stof tot nadenken opgedaan denk ik. Jammer dat je het wat eerder moest opgeven dan gepland maar wat je tot nu toe bereikt hebt neemt niemand je meer af. Daar kun je later zo weer op verder borduren.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Plaats reactie