Het E-tjes topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Elvis

Re: Het E-tjes topic

Bericht door Elvis » vr 21 aug 2009, 20:46

Ik zag hem in de winkel en dacht dat is een goed begin!
Titel.."Uw Paard beter begrijpen en opvoeden".
Er komt bijv in voor,het gedrag van paarden herkennen,kieze voor de juiste opvoedingsstrategie en gedragsproblemen voorkomen en oplossen.

Zo vond ik al heel wat dingetjes terug die ik toen geleerd heb van een vrouw die mij toen geholpen heeft(althans poging toe) om Hosta wat minder dominant te maken.
Net als in het boek leggen ze uit dat je negatief gedrag van je paard moet negeren en niet constant erboven op willen zitten.Zo gaf ik Hosta bijv al een mep als ze me hapte maar door het gedrag te negeren geef je haar geen aandacht voor het gedrag wat ze vertoont en krijg je dus geen actie-reactie patroon...Bijten is wel een corrigerende tik uiteraard maar het happen kan dus bijten worden als je er niet goed op reageert.Nou ja er staat veel in het boek geschreven maar dit was een voorbeeld die mij toen erg geholpen heeft.En nu met Elvis kan het gewoon niet meer verkeerd gaan haha..Toch wel handig zo'n naslag werk het doet je toch weer even denken van "oja dat kan ik beter zo doen".
Het moet wel in je straatje liggen en iedereen voedt weer anders op maar zo is er voor ieder een geschikte opvoeding niet elk paard is ook hetzelfde.
;)
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Yada

Bericht door Yada » za 22 aug 2009, 06:37

Misschien ook wel handig voor mij. De kids opvoeden vindt ik niet zoooooooo lastig maar met de paarden heb ik iets meer moeite!
Angst duurt maar even,spijt je hele leven!!

Katinka wat ben je toch een muts!!

Afbeelding
Yada

Bericht door Yada » za 22 aug 2009, 07:10

Volgende week is het dan zo ver , dan ga ik mijn kanjer halen!!
Hebben jullie nog tips en truuks ?
bv trailerladen en zal ik Elmo meteen in het weiland met de anderen doen of juist eerst niet meteen?

Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » za 22 aug 2009, 19:15

Elmo laden zal met hulp van Bart wel te doen zijn.. We hebben nog nooit een paard niet in de trailer gekregen..

Hij moet niet meteen door de draden gaan, maar dat zal wel wat meevallen.. Moet je een beetje aankijken, is hij stikgek dan misschien naast een ander paardje op stal en anders lekker de wei op en laat maar even vliegen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 23 aug 2009, 10:40

Gister zijn we met die kleintjes en Imka even naar het aquaduct gewandeld. En dat was reuze eng!!! Niet voor Imka dat is een oude rot in het vak maar die twee vonden het vreselijk eng! Een goede leer dus voor die ukkie's. Het is ook wel eng als auto's met 100 km/uur onder een tunnel vandaan schieten beide kanten op. Maar toch vond ik ze nog wel braaf reageren hoor! Daarna weer snel naar huis gewandeld en lekker eten gegeven en het land weer opgegaan!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Yada

Bericht door Yada » zo 23 aug 2009, 12:42

Dank je Esther van de tip!
Hij komt in het land met een welshje alleen heeft hij wel ijzers, waar ik eigenlijk een beetje bij vrees. Later zal en nog een 2 jarige Fries bij komen maar die gaat eerst apart, want die is nu al zo groot.
Nou we zien wel wat hij gaat doen!!
Ik geef gauw een verslag! :wave:

Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 23 aug 2009, 20:38

@ Yada, toen Elvis bij Imka kwam heb ik hem er ook meteen bij gegooit. Desire was Hosta aan het inladen in de trailer toen die weg ging en Elvis kwam meteen als "vervanging" bij Imka. Imka heeft rond om ijzers en er zijn geen ongelukken gebeurt ofzo. Meestal weten ze het vlug zat!
En toen Emy er twee weken later bij kwam heb ik ze ook meteen ertussen gegooit. En toen ook weer niks aan de hand. Ja Imka was wel wat vuriger en ze wilde afstand tussen Emy en haar maar ook toen was ik weer niet bang dat ze een trap zou krijgen. En zowiezo maakt het mij niet onwijs uit of ze met of zonder ijzers trappen. Een trap is een trap lijkt mij...

Wat ik trouwens wel meteen ingedimt heb, er was een vriend van mij bij. Hij heeft ook paarden en die ging lopen schreeuwen als Imka Emy "aanvloog" toen heb ik even naar hem een schreeuw gegeven dat hij zn snuit moest houden. Ik vind dat die paarden dat onderling moeten uitvechten en wij als mensen ons daar niet mee moeten bemoeien. Het "gevecht" komt toch wel en dan kunnen we beter aan de zijlijn staan kijken als er tussen springen meteen.

Succes met het inscharen van je nieuwe maatje
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Yada

Bericht door Yada » ma 24 aug 2009, 06:08

ja zoiets had ik dus ook al in gedachte!
Komt helemaal goed weet ik zeker! :D

Afbeelding
roos

Bericht door roos » ma 24 aug 2009, 07:47

Ekdal is met trailerladen wel erg braaf..gelukkig.
En ik denk idd dat Ekdal een stuk jeugd in moet halen, die heeft heel zijn leven hoofdpijn gehad...(tot een jaar..)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 24 aug 2009, 07:57

@Roos: Ah als veulen kon hij ook best enthousiast zijn (keuring Rolde) :D
Geluk is de vrucht van intens werk
roos

Bericht door roos » ma 24 aug 2009, 11:02

@Annabel; laten we het maar bij enthousiast houden ipv stout....geef mij wat meer moet.
Ik las op bokt dat veel Timors de eerste paar niet altijd lief zijn en dat daarna weer hoop komt...dat zei jij toch
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 24 aug 2009, 11:46

Ik ben weer terug van vakantie en ben eens gaan spieken in de wei.
Evian is niet gegroeid in de hoogte, maar lekker in de breedte. Vooral zijn achterbenen zijn flink uitgedijdt.
In de vakantie heeft hij nog vrij gesprongen. In de paddock hebben we een lage hindernis staan, waar hij vrolijk overheen aan het springen was :))

Zijn baard is er ook weer af en daar kwam een mooi strak lijntje tevoorschijn.
Hij staat nu alleen samen met Minouk, want hij begon toch stiekem weer slokjes te drinken bij Olette.
Ze zijn inmiddels goeie maatjes. Om te gaan slapen kruipt hij tegen Minouk aan, 1 neusgat tegen haar vachtje en heerlijk snurken (!), mooi gezicht zo :)
DaphneT

Bericht door DaphneT » ma 24 aug 2009, 15:49

Ik heb me hier een tijd niet gemeld, maar af en toe nog wel mee gelezen. Leuk jullie ervaringen met de Etjes mee te krijgen. Mijn E-tjes (oh nee, E-tje, ik moet er nog steeds aan wennen) doen het nog steeds redelijk goed. Elske blijft heerlijk brutaal en is lekker druk van zichzelf. Ik herken er zoveel van haar moeder in. Ze is vergeleken bij Eliene wat kleiner, maar Eliene gaat dan ook hard de lucht in. Eliene is nog altijd wat verlegener, maar wel makkelijker in de omgang. Ze laat alles zich meer gebeuren, terwijl Elske altijd haar grenzen probeert te ontdekken. Tja en die zijn nu eenmaal niet zo groot, aangezien ik dingen soms lekker op tijd aan kan zien komen. Dat is dan weer een nadeel als je een kind van je moeder bent. Paula trekt precies dezelfde koppen als ze wat gaat uitvreten.
Ik ga proberen hier weer wat vaker mee te kletsen. Ben trouwens ook erg nieuwsgierig hoe Evian er nu uit ziet! Foto's?
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 25 aug 2009, 07:18

roos schreef:@Annabel; laten we het maar bij enthousiast houden ipv stout....geef mij wat meer moet.
Ik las op bokt dat veel Timors de eerste paar niet altijd lief zijn en dat daarna weer hoop komt...dat zei jij toch
Klopt :j...en moest wel lachen om Ekdal zijn uitspatting op de keuring, want theoretisch gezien deed hij wel wat jullie van hem verwachtten. Jij of Viv zei namelijk vrij luid en enthousiast: Let op! Tja...dat deed hij op een heuze jonge-timor-stijl := (zo herkenbaar) Bink hier had het ook kunnen doen. Omdat ze niet dom zijn, zijn ze al extra alert en door het enthousiasme (en beetje spanning, waardoor we misschien ook minder subtiel zijn) van ons komt de reactie dubbelop 8)7 Een punt waar ik me onder het zadel ook steeds bewust van moet zijn.
Yada

Bericht door Yada » di 25 aug 2009, 07:51

tsja ze reageren ook zo op het gedrag en reactie van de "baas"
Ik heb het met Katinka ook zo erg !

Afbeelding
roos

Bericht door roos » di 25 aug 2009, 08:57

@Annabel; het te enthousiast zijn wordt wel minder in de loop der jaren...??
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 25 aug 2009, 10:25

Vandaag Evita een beetje geknipt en geschoren. Want ze moet er toch netjes op staan. Juffrouw mag zaterdag weer mee naar de keuring, maar dan als gezelschapspaardje voor vriendinnetje Femke. Ws hoeft ze niet in de ring, maar als dat wel is, dan staat ze er toch een beetje netjes op.
Later in de wei vond ze het gras aan de andere kant van de draad wel erg lekker. Ze rekte de draad een halve meter op om erbij te kunnen. Ik was bang dat die zou knappen, maar net op dat moment werd de stroom aangezet! Tja, dan moet je even flemen en daarna ging het staartje erop en kwam er een gigantisch mooie draf uit! Oeh, dan kan ik toch zo genieten van mijn E'tje...Alleen hoe moet ik dat later uit kunnen gaan zitten?
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
roos

Bericht door roos » di 25 aug 2009, 11:59

@suzann'; Ekdal heeft ook van die gangen en boksessies dat ik denk..hmmm..zitlessen nemen haha ;)
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 25 aug 2009, 13:15

@Roos. Ja dat is ws een goeie!! Al moet ik dan nu al beginnen... Tjee, ik kan Anca ook niet goed uitzitten en die heeft ook al zulke gangen. Ben qua zitten verwend geweest met Roon.
al had ik ook erg veel moeite met Ulvi, Anca's mama.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 25 aug 2009, 17:48

roos schreef:@Annabel; het te enthousiast zijn wordt wel minder in de loop der jaren...??
:j...ze snappen straks steeds een beetje meer....en wij hen...Bink kan nu met teveel enthousiasme nog wel in galop aanspringen, maar hij weet ook dat springen aan de hand niet mag.
Gesloten