Wat heeft haar ventje het goed gedaan!!
Donderdagavond arriveerde ik in Zwaanshoek. Waar zowel Daphne als haar ouders wonen. Ik zou bij haar ouders blijven slapen aangezien Daphne nog steeds regelmatig moet spugen.
Na de maaltijd zag ik voor het eerst sinds de hengstenshow mijn kleine Eachie weer.. Aan de ene kant erg veranderd, aan de andere kant helemaal niet..
Na zowel hem als Ewald even te hebben bekeken even door het land gejaagd, even zien hoe hij loopt.. Toen ze met zijn tweeën naar de achterkant van het land holden probeerde Eachann steeds Ewald in zijn hoofd te bijten, dat was het moment waarop ik dacht 'That's my boy!!'
En wat kan hij sjouwen zeg!! Als veulen al, maar hij was het nog niet verleerd.. Toen hij in galop op me af kwam zag ik er ook wel griezelig veel Timor in moet ik zeggen, hihi.. Die kop erop, showelement, helemaal geweldig!!
De volgende dag zijn Yvonne en ik de boys gaan klaarmaken. Eerst maar eens knippen.. Oeh, Ewald stond netjes stil, alleen zijn hoofd bewoog de hele tijd, werd er knettergek van, ben wel wat gewend, maar pffff!!
Daarna Eachann gedaan, heb wel even gevraagd of ze echt Eachann hadden en niet Elvis want die had een wijd uitstaande boog, hihi.. Net Jeskim's in het klein..
Ook heeft hij het zwart gemeleerd, dus krijg je never nooit niet alle witte haren eruit. Hij bleef wel beter stil staan gelukkig, maar heb wel voorgenomen om niet meer dan 2 jonge paarden op 1 dag keuringsklaar te knippen, hihi..
Daarna wassen.. Maar met de makkelijkste begonnen en dat is Ewald. De slang erop schrobben en klaar!! Hij vond het niet altijd even leuk, maar bleef eigenlijk heel netjes staan voor een jaarling. Soms vond hij de koude straal zelfs wel lekker geloof ik..
Daarna was Eachann aan de beurt, waar we ond toch redelijk zorgen over maakten, die heeft namelijk een gloeiende hekel aan wassen.. We konden hem ook niet echt goed vastzetten, dus maar zien wat er ging gebeuren..
We hebben hem aan een paal vastgezet, maar die was niet al te sterk meer.. Dus ik bij zijn hoofd staan en Yvonne eerst maar schrobben met een sopje en een borstel..
Twee keer sprong hij zowat op me, toen knapte de sluiting van het touw en moesten we wat anders verzinnen..
Ik zou hem vasthouden en Yvonne ging lekker door met soppen.. Toen herinnerde ik me dat het soms kan helpen om een bepaald plekje bij hun lip te masseren. Waar bij ons dat riempje zit boven je voortanden. Dus ik mijn handen in zijn mond en daar eens lekker masseren.. Nou ik heb Eachann's G-spot gevonden, hihi.. Hij vond het heerlijk!!
We hebben zelfs zijn voorpluk kunnen wassen, hij stond onder de koude straal op rust, helemaal aan het genieten, hihi..
Jammer dat Daphne toen net ziek op de bank was gaan liggen, want volgens mij geloofde ze ons niet helemaal, hihi..
Sterre, Daphne's zusje, was die dag jarig, dus heerlijk pannenkoeken eten en als toetje een overheerlijk bakje ijs!! Met een hoop gezelligheid aan tafel!! Heb me helemaal bescheurd, op een moment was ik net aan het drinken en was het kiezen tussen verslikken of de sinas uit mijn neus laten komen, ik heb de eerste optie gekozen, hihi..
's Avond nog even baarden en oren bij gewerkt, voorbrenghoofdstelletjes om gedaan en even in de bak oefenen met Nico, Daphne's partner, want die zou ze voorbrengen.
Even een spoedcurses. Daar liet Eachann zich aan de hand al heerlijk zien, hij draaft zo makkelijk, dacht wel, als hij zich morgen toch eens zo laat zien..
Ewald is moeilijk wakker te houden, hij is van zichzelf al helemaal geen druktemaker..
Hij sprong ook erg snel in galop aan als ik hem aanraakte met de zweep.. Was lastig dat moest ik dus echt doseren..
Daarna lekker douchen en slapen!! Was wel onwijs moe!!
De volgende ochtend was het dan zo ver.. We zaten al met spanning op Daphne te wachten. Waren erg bang dat ze een slechte dag zou hebben en dus toch niet mee zou kunnen naar de keuring, maar ze kwam zelfs zelf met de auto aanrijden en we waren erg opgelucht toen ze ons vertelde dat ze een heel goede dag had!! Iedereen was superblij dat ze mee kon en dat ze zich redelijk goed voelde!!
Ewald had een heerlijke natte groen plek aan zijn zijkant, daar hebben we dan toch de slang maar tegenaan gegooid, anders had het een fles antischijtvlek gekost, hihi..
Dus even lekker even wassen met mijn witte broek al aan, hihi..
Eachann was redelijk schoon, dus die kon zo wel mee, daar maar even instant douchen..
Snel spulletjes gepakt, Knollies in de trailer, wat ze superbraaf deden!!
En op weg naar Lisse!!
Kon wel merken dat ik met mensen mee was die niet eerder met een fjord naar de keuring waren geweest, hihi.. Daphne verbaasde zich volgens mij wel over het relaxte sfeertje en alle fjorden die daar super rustig stonden.. Dat je de mannetjes gewoon aan de trailer kunt knopen en dat ze zich wel redden.
Na nog wat poetswerk, bijknippen en poepvlekken verwijderen al vrij snel de voorbrenghalsters om gedaan en over het terrein gewandeld. Is een goede oefening en ze zien dan niet meer van alles om van te schrikken als ze in de ring lopen. Ook meteen lekker warm gelopen, ze hadden die nacht op stal gestaan en daarna in de trailer dus wat beweging was wel goed.
Ze waren allebij erg braaf. De twee planken die een kabel moesten beschermen waren wat eng, maar ze gingen er wel overheen..
Na de laatste puntjes op de i moesten we de ring in. Nico zou met Eachann lopen, die kan wel eens wat lastiger zijn, en Yvonne met Ewald en ik met de zweep. Eachann heeft geen zweep nodig, die loopt wel. Ewald is wel wat traag, maar kan ook heel sloom kijken..
Voor we de ring in gingen zei ik nog even tegen Yvonne, denk erom ik ga hem een klets geven.. Heb Ewald dus een flike tik tegen zijn kont gegeven, Ekdal voor ons schrok er ook wel van, oeps.. Helaas zakte Ewald een halve ronde verder al weer in..
Dus rond lopen en daarna mocht Eachann als eerste zich laten zien. Hij was wel ineens wat druk omdat zijn vriendje achterbleef, dus die er even wat voor gezet, dan bleef hij ook even stil staan..
Daarna stappen en draven. Hij liet zich erg goed zien!! Mooi rustig, mooi ruim, en een mooie houding. Het is altijd afwachten, want die kleintjes kunnen er ook niets van bakken en alleen maar lopen te dribbelen..
Moet ook echt mijn complimenten geven aan Nico, heeft weinig met paarden, eerste keer voorbrengen, maar hij deed het super!!
Daarna nog een keertje opstellen en Eachie was klaar..
Ekdal was tussendoor en daarna mocht Ewald..
Opstellen deed hij beter dan Eachann, was uiteraard heel rustig. Stappen ging wat lastig, hij wilde op een geven moment niet meer, maar ik voelde dat het niet beter zou worden als ik hem een ik gaf.. De draf ging voor Ewald zijn doen heel netjes, sprong zelfs niet aan in galop, maar voor iemand die hem niet kent zag het er inderdaad misschien wat lauw uit.. Toch liet hij zich beter zien dan thuis..
Daarna wachten tot de rest van de ruinen, andere rubrieken, klaar waren..
Eachann moest wel even aan zijn halfbroertje Ekdal snuffelen waarna hij even heerlijk helemaal zijn leutertje liet hangen, hihi..
Heb nog even heerlijk met hem staan knuffelen.. Het is toch ook nog een beetje mijn ventje, nietwaar?
Toen werden we opgeroepen en als eerste mocht nummer 19, huh, Eachann??
Tweede werd Ekdal en derde was Ewald.
Maar ja, dan is het wachten op de punten.. Ze kunnen ook de eerste al 33 punten geven, hihi.. Afwachten..
Geloof dat zowel Daphne als ik met de oren stonden te klapperen toen Eachann maar liefst 37 punten kreeg!! Wauw!! Ongelooflijk!!

Ewald kreeg uiteindelijk 33 punten.
Daphne even geseind dat ze nu wel naast Eachann moest gaan staan om de beker in ontvangst te nemen!!
Wij vermoeden op dat moment nog niet dat het nog gekker zou worden..
Na een mooie ereronde, Bob van Bon zei net wat over zijn mooie gangen toen Eachann even een vreugdebokje gaf, de mannetjes weer aan de trailer gezet en hebben we zelf lekker patat gegeten.. De andere ruinen heb ik dus niet gezien.. Maar daar stonden grote namen bij, Uller, Tonny, bijschrijver Vedelsten..
Daarna mochten de boys genieten van een heerlijke winterwortel.. hmm, die ging er wel in!!
Eachann had ook wel erg dorst en heeft een emmer naar binnen gewerkt en daarna nog een halve emmer.. Ewald hield het normaal met een halve emmer..
We wisten dat Eachann nog terug moest komen voor het ruinenkampioenschap. Vonden we wel lollig, kleine Gup Eachann tussen de zwaargewichten..
Zag er vast ook wel grappig uit.. Dat kleine mannetje tussen die tankers..
Maar zijn ego was wel groot genoeg, hihi.. Hij deed zich erg stoer voorkomen, lekker naar Ewald brullen, hihi..
Ben er toch even achter gaan lopen, aangezien de route van Ewald af wat moeizaam ging..
Ik ving toch stiekem wel wat op bij de jury over zijn gangen. Ook hoorden zowel ik als Daphne, die op de tribune zat, al heel lovende woorden om ons heen. Dat hij zo goed kon stappen..
Daarna opstellen. Vedelsten werd ruinenkampioen.
Wij hoopten nergens op, vonden het al een eer om mee te lopen, maar ineens zei Men. Van Bon, dat het reserve ruinenkampioen naar de jongste ging, Eachann dus.. Wij hadden het niet meer!! Daphne de tranen in de ogen, achter haar zonnebril.. Die kleine man liet daar even de nationaal kampioen van vorig jaar achter zich!! WAAAAHHH!! Ongelooflijk..
Hij werd erg gewaardeerd om zijn gangenwerk. stappen en draven deed hij erg goed en daarom werd dat jonge ding reserve ruinenkampioen!!
Zowel Daphne als eigenaresse en ik als fokker werden gefeliciteerd!!
Meneer moest even op de foto, mooie standfoto en daarna een foto van eigenaren en fokker met Eachann.. Op dat moment moest Eachann wel erg nodig plassen van al dat water, dus we moesten even, ahum, wachten tot hij klaar was. Volgens mij kwam er ook weer anderhalve emmer uit, hihi.. Olaf feliciteerde me ook met mijn fokproduct, dat ik daar ook vast wel trots op was!!
Het was helemaal wauw!! Echt een geweldig gevoel!!
Een geweldige opsteker voor Daphne, die al zo lang ziek is. Die had even een helemaal geweldige dag tussendoor. Het was haar ook zo gegund.. Had zo met dat witte koppie van haar te doen..
Daarna even wachten, we wilden nog mee doen met best getoiletteerd, moest Eachann ineens weer de ring in, voor dagkampioen, hihi.. Daar had ik niet aan gedacht, bij ons zijn dat vaak alleen de kampioenen..
Dagkampioen werd natuurlijk Odin, die weel helemaal super liep gelukkig!! Wat een gangen zitten daar ook onder zeg!! Prachtig paard!! En reserve dagkampioen werd Iza, ook helemaal verdient!! En de meiden helemaal gegund!!
Na al dat gedoe was ik het eigenlijk ook wel zat en besloten we de paarden in te laden en naar huis te gaan, het was wel mooi geweest, was moe en warm, maar zeker ook voldaan..
Moest ook nog met de trein naar huis, dus wilde ook niet te laat weg..
Zat ik daar met mijn gore witte pakkie in de trein, hihi..
Maar wat een dag, ongelooflijk..
Tea heeft er weer een reserve kampioentje bij, hihi..
En Timor heeft geleverd. Had hem gekozen om zijn gangen, graag wat lichter dan Tea' stampers en dat heeft toch goed uitgepakt..
Maar wat moet het dan volgend jaar worden, Manus of Timor, hihi!!
Daphne, Ienke en Yvonne bedankt voor de gastvrijheid, was net vakantie!! Heb er echt van genoten!! Eachann heeft een geweldig plekje, met zijn vriendjes en eigenaresse en alle verzorgsters!! Hij heeft een hoop geleerd bij jullie!!