paard verhuren, contract?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
fjordido

paard verhuren, contract?

Bericht door fjordido » vr 14 aug 2009, 12:39

hoihoi,
ik heb nu via bokt contact met iemand die heel serieus overweegd om mijn palermo deze winter te lenen. ze klinkt leuk en serieus, het is een vrouw van 33 met 2 kinderen die in den helder woont, lekker aan de kust dus. en pal kan daar zowel in de stal als op de wei.
in september komt ze een keer kijken/rijden en als het klikt dan gaat palermo daar in oktober heen. dan heeft zij dus een tijd een eigen paard, en ik heb er geen zorg voor in de winter. het lijkt me ideaal, maar ik wil niet zomaar pal daarheen brengen en dat is dat. ik wil dit wel dmv een contract doen.
heeft iemand hier er misschien ervaring mee? of tips, van heb je daar aan gedacht.. of daar aan...
groetjes, ilona
Cindy+Uniek

Re: paard verhuren, contract?

Bericht door Cindy+Uniek » vr 14 aug 2009, 13:00

heb er nog geen ervaring mee gehad, maar misschien vast dingen om vast te leggen (ook al is het nog zo duidelijk af gesproken...)

wie betaald:
-stallingskosten
-voer
-dierenarts
-hoefsmid
-welke dingen mag ze wel/niet doen
-wat jij mag/kan/zal doen als er iets gebeurd wat jou niet aanstaat (dus ook wel vermelden wat je absoluut niet wilt dat ze doet)
-of ze een 'opzegtermijn' krijgt (zou ik persoonlijk niet doen, als ze er vanaf willen verzorgen ze hem waarschijnlijk ook al niet meer goed)

dat zijn denk ik de belangrijkste punten...

oh ja en aansprakelijkheid, ik zou er duidelijk in zetten wat DAAR gebeurd is HAAR verantwoordelijkheid...

stel dat haar kind er af kukelt en het is flink mis, moet jij niet het risico lopen dat ze jou erom zou aanklagen...
zijn misschien vergezochte dingen, maar beter vooraf duidelijk, dan achteraf toch problemen... mensen zijn niet altijd wat ze lijken

verder hoop ik natuurlijk voor jou dat het doorgaat :D het klinkt iig so far so good!
heb jij je handen vrij voor de kleine :))
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 14 aug 2009, 13:25

Zo heb ik Ros een tijdje in Friesland gehad vanwege de jeuk. Ik heb toen het stamboekpapier zelf gehouden en op papier een bruikleenovereenkomst gemaakt die beide partijen hebben getekend. Daar kan je natuurlijk inzetten wat je er zelf in wilt zetten. Ik had de afspraak gemaakt dat ik de kosten betaalde die buiten het standaard onderhoud om kwamen. Wat kort door de bocht betekent de dierenartskosten buiten het enten om en ik wilde beslissen over leven en dood. Het is natuurlijk maar net welke afspraken jij graag wilt maken. Ik heb ook 3 jaar een paard in bruikleen van iemand anders gehad en met haar had ik alleen mondeling de afspraak gemaakt dat zij beslist over leven of dood. Verder niets op papier. Dat is ook iets waar ik me keurig aan gehouden heb. Maar wel een risico dat zij genomen heeft natuurlijk.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 14 aug 2009, 16:01

Misschien dat het toen anders was maar papieren thuishouden kan dus niet meer. Paspoort hoort bij het paard aanwezig te zijn. Als je echt de regels volgt moet je het ook bij je hebben als je je paard vervoert.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Gerritje

Bericht door Gerritje » vr 14 aug 2009, 18:07

ja ik heb er ervaring mee. Nasir heb ik 'gekregen' met contract.

wat stond erin, iets in deze trand:
naam eigenaar, stelt paard Nasir chipnummer ter beschikking aan 'lener'

dat ik verantwoordelijk was voor de de dagelijkse zorg en dat ik dat naar behoren zou doen. dat de kosten die nasir maakte (stalling, smid, wormenkuren, etc.) voor mij waren. Welke spullen ik er bij kreeg en dat ik de totale verantwoording voor het paard op me nam.

Vooral dat laatste is volgens mij van belang omdat als er wat gebeurd jij als eigenaar anders aansprakelijk gesteld kan worden.

wij hadden geen termijn maar dat kwam omdat ik hem in kreeg, maar alleen niet mocht verkopen. ik moest hem terug brengen naar de eigenaren als ik hem niet meer wilde.

dus zeker wat op papier zetten.
---
janna
Contacteer:

Bericht door janna » vr 14 aug 2009, 18:38

Alles maar dan ook alles wat je afspreekt of duidelijk wil hebben op papier zetten. Zorg ervoor dat als er wat gebeurd jij op papier hebt staan wat er wel en niet gedaan mag worden en wie er wel en niet verantwoordelijk is.
Dek jezelf zo goed mogelijk in door van beide partijen een handtekening onder het contract te hebben. En alles wat eventueel tot problemen zou kunnen leiden moet je duidelijk in het contract kunnen terugvinden hoe er gehandeld moet worden.

En vergeet vooral niet de kosten regeling duidelijk op papier te hebben. Klinkt allemaal misschien wat overdreven maar better safe then sorry. Zo kan je jezelf het beste indekken en iemand die het beste met jou paard voor heeft zal het dan ook niet erg vinden om het contract te ondertekenen.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Marijke_

Bericht door Marijke_ » za 15 aug 2009, 11:23

Anita45 schreef:Misschien dat het toen anders was maar papieren thuishouden kan dus niet meer. Paspoort hoort bij het paard aanwezig te zijn. Als je echt de regels volgt moet je het ook bij je hebben als je je paard vervoert.
Ja dat weet ik, maar ik heb destijds wel gedaan is wel al een aantal jaren geleden hoor.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
fjordido

Bericht door fjordido » zo 16 aug 2009, 09:23

mm thanks, er zitten hele goede tips tussen. in sept. komt ze een keer langs, kijken & proefrijden. en dan wil ik eigenlijk al een concept overeenkomst hebben liggen zodat ze daar eens naar kan kijken of ze zich er in kan vinden.
colunder

Bericht door colunder » zo 16 aug 2009, 10:33

Op Bokt staan ook wel voorbeeld contracten(ergens bij vervoer en afspraken geloof ik).
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » zo 16 aug 2009, 10:33

ik zou r s heen gaan zonder pal, gewoon kijken wat je aantreft
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
fjordido

Bericht door fjordido » zo 16 aug 2009, 14:29

Carolinef schreef:ik zou r s heen gaan zonder pal, gewoon kijken wat je aantreft
dat ga ik zeker doen als de dame in kwestie me bevalt.. haha
fjordido

Bericht door fjordido » zo 16 aug 2009, 14:35

Okee, ik heb als voorbeeld een leasecontract voor een auto gebruikt, en ik heb nu het volgende concept gemaakt.
hebben jullie nog op/aanmerkingen of suggesties?

Leaseovereenkomst paard

De ondergetekenden:

I.S. Langelaan
Geboren Datum
Wonende te ADRES, POSTCODE, WOONPLAATS
hierna te noemen: lessor

en
Ondergetekende NAAM
Geboren DATUM
Wonende te ADRES, POSTCODE, WOONPLAATS
hierna te noemen: lessee

Verklaren te zijn overeengekomen als volgt:

Artikel 1: Lease
Lessor geeft in lease aan lessee, die in lease aanvaart het navolgende paard van wie lessor eigenaar is, hierna te noemen het paard:
Naam: Palermo di Rossi
Levensnummer: 528008070039701
Transpondernummer: 528210000906346
Geslacht: Ruin
Stamboek/Ras: Onbekend
Type: NRPS Hulpboek Rijpony Register B
Vader: Onbekend
Moeder: Onbekend
Geboortedatum: 1 januari 2001
Kleur: Wildkleur-Isabel
Aftekeningen: Sneb, AL Witte kroonrand, AR Sok
Stokmaat: 1.50m

Het paard wordt in lease uitgegeven met het volgend toebehoren:
- NL-paardenpaspoort
- Hoofdstel, kleur zwart met africhtingsneusriem en D-trensbit
- Zadel, kleur zwart, merk en type Wintec 500, materiaal kunststof, met medium boom, met beugels, beugelriemen en singel en twee bijbehorende zadeldekjes, 1 zwart kunstbont, 1 blauw katoen, beiden zadelvormig.
- eczeemdeken, kleur bruin, merk Pagony Eczema, maat 175.
- 1 volle literfles Butox.
Het paard en toebehoren zijn aan partijen genoegzaam bekend, zodat ze geen nadere omschrijving verlangen.

Artikel 2: Leaseprijs
De leaseprijs bedraagt € 0, zegge: * nul euro per maand.

Artikel 3: Leaseprijs en voorwaarden
De voornoemde leaseprijs is vastgesteld naar het prijs/kostenpeil per datum bestelling van het object. Ook al doen zich veranderingen voor in het prijs/kostenpeil, partijen spreken af dat de in artikel 2 genoemde leaseprijs voor de gehele looptijd gelijk blijft.

Lessor is verplicht het paard en toebehoren af te geven aan koper op de onder artikel 4 genoemde datum en onder artikel 5 genoemde locatie.

Artikel 4: Leaseperiode
4.1 De lease vangt aan op DATUM, voor een periode van AANTAL maanden. Gedurende de periode is de lease opzegbaar door zowel lessor als lessee conform artikel 6. De overeenkomst wordt beëindigd indien de overeengekomen leaseperiode is verstreken.

4.2 Na het verstrijken van de in artikel 4.1 genoemde periode van AANTAL maanden, kan de lease- overeenkomst worden verlengd, mits de lessor deze verlenging bij lessee verzoekt en de lessee hiermee instemt. De leasevoorwaarden zullen dan opnieuw worden vastgesteld.

Mocht het paard tijdens de leaseperiode door ziekte of verwonding onbruikbaar worden voor het in artikel 5.3 overeengekomen gebruik dan zal de leaseovereenkomst eindigen en zal het paard worden geretourneerd aan lessor.

Artikel 5: Leasevoorwaarden, gebruik, onderhoud, hoefsmid en dierenarts
5.1 De lessee verklaart het paard in goede gezondheid en het toebehoren in goede staat te hebben aanvaard. De lessee verklaart ervan op de hoogte te zijn dat het paard lijdt aan zomereczeem, welke het normaal recreatief gebruik van het paard niet in de weg staat.

5.2 De lessee zal het paard gedurende de gehele leasetijd deugelijk stallen op het adres ADRES.

De kosten van het stallen zijn voor rekening lessee.

De lessee zal het paard niet elders mogen stallen dan op bovenstaand adres zonder voorafgaande toestemming van de lessor.

De lessor mag het paard te allen tijde op genoemd adres regelmatig komen bezoeken c.q. inspecteren.

5.3 De lessee mag het paard verzorgen en recreatief gebruiken voor buitenritten, dressuur en springen, mits dit niet voorbij gaat aan het voor recreatiepaarden gebruikelijke belastingsniveau en mits het paard niet door middel van zijn gedragingen aangeeft het gebruik lichamelijk of geestelijk niet aan te kunnen c.q. de zorg en het gebruik niet vallen onder wreedheden ten opzichte van het paard.

5.4 De lessee mag het paard niet uitlenen aan cq laten berijden door derden. Voor het laatste is uitgezonderd (overeen te komen persoon/personen) onder voorwaarde dat lessee deze persoonlijk begeleidt.

5.5 De lessee is verplicht gedurende de leasetijd het paard te (laten) voorzien van voldoende en kwalitatief goed voedsel en water.

5.6 De lessee is verplicht gedurende de leasetijd tijdig voor haar rekening en op deugelijke wijze de hoeven van het paard te laten bekappen. Het bekappen dient op traditionele wijze te geschieden en dus niet op de wijze “natuurlijk bekappen”. Het aanbrengen van hoefijzers bij het paard is niet toegestaan.

5.7 De lessee is verplicht het paard gedurende de leasetijd tweemaandelijks voor haar rekening en op deugelijke wijze te ontwormen. Lessor heeft voor het laatst op DATUM zorg gedragen voor ontworming van het paard door toediening van (naam ontwormmiddel).

5.8 De lessee is verplicht het paard gedurende de maanden maart t/m oktober de bijgeleverde eczeemdeken te laten dragen en het paard wekelijks 30ml Butox op te gieten van hoofd tot staart.

5.9 De lessee is verplicht het paard gedurende de leasetijd tijdig (binnen een jaar na de laatste inentingsdatum zoals geregistreerd in het paardenpaspoort) voor haar rekening en op deugdelijke wijze het paard te laten inenten tegen influenza en tetanus.

5.10 Indien het paard ziekte of verwonding vertoond is het de lessee niet toegestaan de dierenarts in te schakelen zonder overleg met lessor. Slechts indien zich een noodsituatie voordoet, waarin het in alle redelijkheid en billijkheid niet mogelijk is om vooraf contact op te nemen met lessor is het inschakelen van de dierenarts zonder vooroverleg toegestaan.

De kosten van het inschakelen van de dierenarts zijn tot een bedrag van € (nader overeen te komen) zegge: * (bedrag in letters) voor lessee. Indien de dierenartskosten voorgenoemd bedrag te boven gaan, dient de lessee voorafgaande toestemming van de lessor te verkrijgen. Bij gebreke daarvan zijn de kosten voor rekening van de lessee.

5.11 De lessee is niet toegestaan de voorpluk van het paard te knippen of de staart verder in te korten dan een handbreedte boven de hak.

5.12 De lessee is verplicht gedurende de leasetijd tijdig voor haar rekening en op deugdelijke wijze te verrichten of te doen verrichten alle onderhoud, herstellingen of vernieuwing in of aan het toebehoren.

Artikel 6: Betalingen, boeten, schades en tussentijdse opzeggronden
6.1 Indien de lessee de verplichtingen uit deze leaseovereenkomst niet nakomt, kan de lessor de leaseovereenkomst terstond van rechtswege als ontbonden en beëindigd te beschouwen en het paard onmiddellijk terugvorderen. De lessee blijft onverminderd de verplichting hebben tot betaling van achterstallige lease en vergoeding van eventuele schade aan paard of toebehoren welke tijdens de leaseperiode is ontstaan.

6.2 Lessor heeft indien het genoemde onder artikel 6.1 niet van toepassing is, het recht zonder opgave van reden de leaseovereenkomst tussentijds te beëindigen en het paard terug te vorderen, echter wel met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.

6.3 Lessee heeft zonder opgave van reden het recht de leaseovereenkomst tussentijds te ontbinden en het paard aan lessor te retourneren.

6.4 Lessee verklaart de volledige verantwoording op zich nemen voor het gebruik en het gedrag van het paard. Schades aan eigendommen van lessee, verwondingen van lessee zelf, schade aan derden en verwondingen van derden, welke ontstaan door gedragingen van het paard zijn volledig voor verantwoording en kosten van lessee.

Artikel 7: Teruggave
Bij het einde van de lease zal het paard en toebehoren door lessee in dezelfde toestand moeten worden opgeleverd, als waarin zij het heeft aanvaard, tenzij tussen partijen bij het aanbrengen van enige verandering op of aan het object schriftelijk anders mocht zijn overeengekomen.

Artikel 8: slotbepalingen
8.1 Het paard blijft te allen tijde eigendom van lessor.

8.2 Indien het paard ten tijde van de leaseperiode door onvoorziene omstandigheden komt te overlijden, stelt lessee de lessor daarvan onmiddellijk op de hoogte. De lessee zal zorg dragen voor de afvoer van het stoffelijk overschot van het paard door de Rendac, maar niet alvorens de lessor in de gelegenheid is afscheid van het paard te nemen.

8.3 Alle kosten tot uitoefening en behoud van rechten, door de lessor ter zake van deze leaseovereenkomst te maken, komen ten laste van lessee, ook die van eventuele rechtsbijstand.

Aldus in tweevoud opgemaakt en ondertekend te * op *.

……………………………… ………………………………

* (handtekening lessor) * (handtekening lessee)
colunder

Bericht door colunder » zo 16 aug 2009, 16:34

Moet er niet iets in staan dat het gebruik van het paard op eigen risico is,bv. als ze eraf valt of een trap krijgt ofzo???
Officieel ben jij dan nl aansprakelijk omdat het jouw paard is.
verder is het wel aardig compleet geloof ik!!
fjordido

Bericht door fjordido » zo 16 aug 2009, 16:51

colunder schreef:Moet er niet iets in staan dat het gebruik van het paard op eigen risico is,bv. als ze eraf valt of een trap krijgt ofzo???
Officieel ben jij dan nl aansprakelijk omdat het jouw paard is.
verder is het wel aardig compleet geloof ik!!
ja dat staat in 6.4, maar misschien niet duidelijk genoeg omschreven?
colunder

Bericht door colunder » zo 16 aug 2009, 17:20

Oke, daar heb ik overheen gelezen!!
Volgens mij is het wel goed zo dan, ik kan zo snel niet iets bedenken wat er nog in zou moeten.
Misschien iets over verplichte weidegang, dat het diertje niet ergens 24 uur per dag op stal komt te staan.
fjordido

Bericht door fjordido » zo 16 aug 2009, 18:02

hmm ja dat vind ik een goede... want 24/7 in een stal is echt niets voor hem.
en dan misschien ook iets over sociale contacten erin zetten.
Gerritje

Bericht door Gerritje » ma 17 aug 2009, 20:31

euhh artikel 3 meteen onder kopje slaat volgens mij nog op een auto.

verder duidelijk, wel heel formeel en zelf zou ik van een leaser toch wel uitleg willen waarom een paard terug moet. je hebt bij punt 6.3 dat namelijk staan.

als ik eerlijk ben, is het wel erg op een object geschreven ipv op een paard. maar goed dat is een keuze.

ik zou wel even uitzoeken of het (deze overeenkomst) juridsch dekend is voor als palmero schade aanbrengt aan haar en derden.
---
fjordido

Bericht door fjordido » di 18 aug 2009, 05:36

ohja object.. nee dat moet ik even veranderen inderdaad.

een juridisch dekkende overeenkomst mbt de schade die paard aan haar enof derden toebrengt, bestaat helaas niet. de eigenaar van het paard blijft altijd verantwoordelijk, maar je moet de huurder niet te wijs maken, haha
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » di 18 aug 2009, 08:37

netjes, zou r nog wel in vermelden dat er geen geld met m mag worden verdient, er staat wel dat ie niet door derder mag worden gereden, mu als zij ze persoonlijk begeleidt, niet dat kinderlesje gaat geven oid
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
fjordido

Bericht door fjordido » di 18 aug 2009, 08:57

ah caro, das ook een hele goeie! thanks!
Plaats reactie