Weer 2x goeie lessen gehad!
ik stuiter nog lekker na!

want oooh wat ging het weer lekkerrr!
Vorige week ging het ook al zo lekker. We kregen complimenten dat Lynda nu echt los in haar lijf is en veel rustiger aan de hulpen. Ze staakt nooit meer, loopt niet meer tegen het bit in. Reageert snel op een kleine hulp!
Daarom gingen we nu eens bezig met trail en dan vooral balkjes lopen.
jog overs. (= in draf over de balkjes gaan) Lynda tikte eerst nog wat aan of viel terug in walk (=stap), maar als ik haar meer voorwaarts reed ging dat al over.
Dit moesten we flink gaan oefenen.

vorige week waren we ook bezig geweest met schouder binnenwaarts en schouderbuitenwaarts. Ging al best mooi alleen moest ik echt zorgen dat ik goed zat en goed vooruitkeek want als ik lekker ga kijken of haar hals mooi in stelling naar binnenkomt valt ze natuurlijk ook naar binnen. Ook moest ik zorgen dat ze meer respect voor mijn linkerbeen zou krijgen.
dus deze week o.a met grondwerk ook balkjes laten lopen. walk over en jog overs.
En wijken voor druk op links.
Bij het rijden heb ik stukjes uit de les herhaald.
En gister!
Het begon al goed, want toen ik Lynda eens goed bekeek leek ze toch al wat afgevallen te zijn! ik zag flanken! ik zag vorm! ik zag bilspieren!

En ik kon makkelijker aansingelen! ja jaaa!
Tijdens de les jogte (=verzamelde draf) ze geweldig. echt lekker swingen. En dat aan een losse lange teugel waarbij ik mijn handen heel losjes had. Zooo licht te rijden! ze gaat nu uit zichzelf al mooi lang en laag lopen en over haar rug lopen!
Meteen laten zien dat we geoefend hadden op de balkjes. ipv 3 deze week 5 en meteen naar de jog.
Het ging hoor! niet terugvallen, netjes in 1 tempo. niks aanraken.
We hebben wat gewisseld met de afstanden van de balken. Maar dit ging telkens heel goed.
Dus toen iets nieuws geprobeerd: de lope over. (= in galop overbalkjes gaan)
Tja, daar had Lynda niet zo'n vetrouwen in... Netjes in lope (= galop) over de hoefslag, aansturen, maar dan viel ze terug in jog (draf) over en na de balkjes weer verder in lope. Meerdere malen geprobeerd maar dit lukte mij toch niet goed. Dus dit gaan we nu weer oefenen.

Toen weer verder met trailoefeningen. zoals de U achterwaarts. de L achterwaarts konden we al, en ook de turns zitten er nu al leuk in.
Dus dit ging meteen best goed! Ik moest er alleen zelf opletten dat ik niet te veel kijk naar die balken en controleer want dan krijg ik een wiebelig paard... (zooo licht is ze nu dus al aan de hulpen! :slap: ) En mijn buitenbeen erbij pakken als we teveel uitzwenken. opvangen.
Maar eigenlijk ging het gewoon super lekker!

Eerst gingen we nog voorwaarts erdoor om vervolgens achterwaarts te gaan.
Maar al snel leerden we handig in te parkeren in de achterwaarts.
dmv een turn.
Het werd nog leuker. Een nieuwe uitdaging vanuit de U achterwaarts een kwart turn (turn is een draai/ keertwending om de voor- of achterhand) maken om zo meteen over te kunnen gaan op de sidepasses. (= zijwaarts gaan)
Nou jaaaa konden we gewoon! -:)
Leuk is dat om dan te zien dat al die kleine onderdelen die je geoefend hebt samen komen en je ineens weer veeel meer kan!
Lynda werkte ook zo geduldig mee! echt super relaxed, ff wachten... tum tudum tudum...
Ik was zooo trots!

Silvia vond dat we écht een startkaart aan moesten vragen. Ze vond het zo zonde dat we niet uitkwamen, we gingen zo goed!
In het najaar gaat ze een onderlinge houden en dan moet ik meedoen en als ik in de prijzen val.... dan werd het noodig tijd haha
topcompliment. *\o/*
(en wie weet.. een startkaart en bijv. alleen de wedstrijden in oosterwolde starten. misschien zou dat nog best haalbaar zijn qua vervoer enzo..