Genoeg energie uit gras ?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Amber_

Genoeg energie uit gras ?

Bericht door Amber_ » zo 09 aug 2009, 17:07

Wij hebben nog gras zat op de wei, :=
Ik geef iedere dag een strook bij, anders krijgen groeien die 2 echt dicht haha.

Maar Fjordy loopt heel intensief natuurlijk bij mij, of ik me afvraag of hij wel genoeg energie uit gras haalt ?

Ik longeer hem 2/3x per week een intensief uur (waarvan zeker 30 min galop).
Dan krijgt hij erna wat snoepjes en weer gewoon strook gras.

Als ik ga rijden (2x per week), rij ik zeker anderhalf uur waarvan vaak interval training.
Zeiknat van zweet is hij dan wel, maar nog super actief. Hij krijgt daarna vaak 2 handjes brok.

Met een SGW wedstrijd, krijgt hij 2 dagen van te voren iedere dag 1 kilo. En de dag erna nog.

Nu heb ik eigelijk niet echt idee dat hij het niet vol houd hoor,
Maar ja.. hij loopt echt actief. Is het dan niet nodig om ook daarnaar te voeren?
Want ja lang gras, is dat dan genoeg ?
Laatst gewijzigd door Amber_ op zo 09 aug 2009, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Tamara
Contacteer:

Re: Genoeg energie uit gras ?

Bericht door Tamara » zo 09 aug 2009, 17:13

dat zie je het beste zelf. je paard voer je op het oog en gevoel. Allerlei maatstandaarden over hoe het zou moeten werkt toch niet, zo zou je dan waarschijnlijk van pavo wel 2 kg sportbrok van hun moeten voeren. Je merkt zelf of ie lusteloos word, of te mager, of dat ie geen energie heeft. De een heft meer nodig dan de ander. Dus als fjordy gewoon lekker actief is, niet mager word, enn graag aan het werk gaat, zie ik niet in waarom je bij zou voeren?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 09 aug 2009, 17:23

Ja idd, van die adviezen.. heb ik niks aan.
2 Kilo brok haha. Geef hem een week tot hij tonnetje rond is :P.

Dat is waar, ik voer idd op oog :j. Fjordy is natuurlijk wel wat dunner, maar dat mag ook wel. Al die extra kilo's over de hindernis is ook niks..

Ik had meer zoiets van, als ik zo intensief buiten ga rijden is het dan niet beter om te zorgen voor net wat meer energie. Maar langzaam gaan en opgeven komt niet in zijn woordenboek voor haha :D.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
roos

Bericht door roos » zo 09 aug 2009, 18:12

Ik zou gewoon wel wat basisbrok geven, 2 handjes ofzo, voor de vitamine en mineralen.

Je longeert een uur...Mag ik hier wat over zeggen. Een uur longeren (een uur op een rondje lopen)is erg intensief voor paarden en lijkt mij niet echt heel goed voor de gewrichten, pezen etc. Niet aanvallend hoor...alleen even een opmerking. Dan kan je beter los longeren(dus meer rechte stukken=minder belastend)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 09 aug 2009, 18:17

Je hebt gelijk hoor, wist niet dat zo slecht was...
Maar ik zit zo met me knieen. Zijn erg slecht, en mag officieel niet rijden. O:).

En zo met longeren kan ik het goed oplossen met trainen dat hij toch aan zijn conditie komt. Helaas lukt los gewoon niet, op gras staat Toot (Of het is te nat met zijn ijzers) en zand is te weinig ;(.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 09 aug 2009, 18:24

kanje niet zelf rijdend met hem trainen dan?

Ik voer karev trouwens het volgende:

die staat overdag op een kale wei, en loopt 4 a 5x per week een klein uur.
ze krijgt s'morgens een kwart sportbrok, en sávonds een kwart muelsi en een beetje extra sportbrok
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 09 aug 2009, 18:32

Ja dat kan, maar mag dus eigenlijk niet..
Ga er ook echt kapot aan. Als ik 5x per dag rij.. kan ik niet meer uit me bed komen :=
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 09 aug 2009, 18:59

na de laatste keer foto's zou ik zeggen dat ik hem wel wat brok bij zou geven :j
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 09 aug 2009, 19:05

Oh ik vond hem juist mooi daar haha. Jij te dun :D ?
Maar dan kan ik ook gewoon meer gras geven
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 09 aug 2009, 19:43

Tja, wat is wijsheid..

Sjol staat 24/7 op ca 300 bij 30 m met 1 haf vriendje.
Aan de ene kant rij ik me 6 slagen in de rondte om haar niet moddervet te krijgen en aan de andere kant stop ik er ook nog voer in.
Maar ik moet een beetje fanatiekeling hebben, slaapwandelend dressuur rijden en endurance gaat niet.

Sjol krijgt bij arbeid (en dan bedoel ik niet stapritje) momenteel 3 handjes granenmix 3 handjes muesli, 3 handjes brok, 1 beetje lijnzaadbork. (overigens ik ahum grote handjes) En als ze minder doet,
minder handjes of niets.

Vandaag staprit gemaakt, leverde op: 1 handje granenmix, 1 handje muesli, 1 handje brok, morgen hard aan het werk(longeren), gisteren ook(menles).

Ik voer op gevoel en oog, pas het aan aan de te krijgen en gedane arbeid.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Kelly

Bericht door Kelly » zo 09 aug 2009, 19:48

hij ziet er nu goed uit Amber dus ik zou niet teveel rommelen maar wel wat aan vitamine gaan geven dat hij bouwstoffen heeft voor spieren.
Dus wellicht 2x op een dag een kwartje sportbrok.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 09 aug 2009, 20:47

Dank je Kelly ! Dat is misschien wel idee,
Normaal heb ik gewone brok, maar voor SGW voor Fjordy heb ik wel 'sport muesli' van Havens. :j

@ Do:
Jaa Fjordy is natuurlijk zelf al flink fanatiek.
Vaak als ik weet dat ik dag erna echt halve dag naar buiten ga dat ik wel dag ervoor wat meer voer.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 09 aug 2009, 21:01

Spieren bouw je door arbeid en eiwitjes.....

Sjol wordt nu weer opgevoerd, omdat we over 2 wkn endurance hebben.
(en het werkt dan niet als ik 1 of 2 dagen ervoor ineens eten erin prop, moet ik gelijdelijk doen)
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Esther

Bericht door Esther » ma 10 aug 2009, 03:14

Amber_ schreef:Ja dat kan, maar mag dus eigenlijk niet..
Ga er ook echt kapot aan. Als ik 5x per dag rij.. kan ik niet meer uit me bed komen :=
Waarom hijs je hem dan niet weer eens lekker in zijn mentuig? Dat kan hij toch ook??

Maar als hij het naar je gevoel goed doet en hij ziet er gezond en goed uit, zou ik niets veranderen. Ik heb een liksteen in de wei, voor de volledigheid, gaan ze er heel veel bij dan hebben ze vaak wel een tekort aan iets.. Maar is hij happy, gezond en mooi op gewicht dan zou ik het zo laten..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Dennis

Bericht door Dennis » ma 10 aug 2009, 06:18

Ik zou ook niet echt te veel veranderen in je voeding als hij er goed uit ziet enz...voeren doe je inderdaad meer op het oog en gevoel dan op de standaard adviezen.
Bij ons gaan ze op dit moment overdag op een stuk land waar meer dan genoeg gras staat en sávonds gaan ze terug naar een kaler stuk. Op deze manier kunnen we ze goed slank houden.

Wat Esther zegt is denk ik een hele goede oplossing, inspannen in het tuig...daarmee belast je jouw lichaam niet en je eigen gezondheid gaat toch echt voor hoe moeilijk die keuze soms ook is.
Denk dat naast dat het intensief longeren erg belastend is dat ook een leukere afwisseling is voor je paard dan 3 keer in de week rondjes te moeten lopen
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 10 aug 2009, 08:29

Zou vaak bij een liksteen gaan echt alleen maar zijn omdat ze iets te kort hebben of zou het ook kunnen dat ze het gewoon lekker vinden.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Gerritje

Bericht door Gerritje » ma 10 aug 2009, 09:38

ik zou op het oog blijven voeren, maar wel bij zijn sportprestaties sportvoeding geven.

toen uck op hoog niveau endurance liep stapelde ik altijd zijn voeding. hij stond dan echt wel op behoorlijk wat granenmix en sportmuesli. maar moest dan ook bijv. 90 km lopen. de dagen erna op de volle wei en als hij niet snel genoeg bijtrok dan kwam er ook extra krachtvoer bij.

fjordy is ook een sporter, dus die dien je ook zo te behandelen denk ik dan. ik zou dus naar wedstrijden toe sportvoeding geven. voor buitenritten ligt het een beetje aan wat je doet buiten. zolang hij actief blijft hoef je er niet meer krachtvoer in te doen.

wat ik zelf merkte met enkel gras is dat ze wel voor je werken, maar met de juiste voeding net even dat beetje extra kunnen en wat beter in de spieren komen.
---
Vera

Bericht door Vera » ma 10 aug 2009, 09:44

wat jij met fjordy doet vind ik niet overdreven intensief. (eigenlijk heel normaal)
Als ik ongeveer hetzelfde doe met mijn paarden krijgen ze ook gewoon een strook gras (goed gras zit genoeg in als je niet op hoog niveau dressuur traint, springt of endurance rijd zegt onze voer leverancier)
zolang jij het gevoel hebt dat ze lekker voorwaarts is en het allemaal aankan, zou ik het gewoon zo houden.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Esther

Bericht door Esther » ma 10 aug 2009, 18:21

Anita45 schreef:Zou vaak bij een liksteen gaan echt alleen maar zijn omdat ze iets te kort hebben of zou het ook kunnen dat ze het gewoon lekker vinden.
Ik weet van mijne dat ze ze niet bijzonder lekker vinden, maar er wel bij gaan als ze het nodig vinden. Ik heb dan overigens ook niet met appel of banaansmaak o.i.d maar gewoon zo'n grote rode liksteen.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 10 aug 2009, 18:27

Liksteen heb ik idd hangen ! Alleen maakt Toot er meer gebruik van dan Fjordy.

Helaas heb ik zelf geen kar, dus het hangt heel vaak af van die jongen of hij kan. Zodat hij hem weer kunnen in spannen. Zou wel ideaal zijn, want Fjordy vind het idd geweldig !

Gerritje schreef:fjordy is ook een sporter, dus die dien je ook zo te behandelen denk ik dan. ik zou dus naar wedstrijden toe sportvoeding geven. voor buitenritten ligt het een beetje aan wat je doet buiten. zolang hij actief blijft hoef je er niet meer krachtvoer in te doen.

wat ik zelf merkte met enkel gras is dat ze wel voor je werken, maar met de juiste voeding net even dat beetje extra kunnen en wat beter in de spieren komen.

Dat is wel een idee, ik geef nu wel meer 'gewoon' brok voor wedstrijd.
Misschien wel goed om daar speciale sportvoeding voor te kopen !
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Plaats reactie