natuurazijn in stal tegen stro eten
- Love_Jordy
natuurazijn in stal tegen stro eten
Hoi Hoi,,
Als mijn paardje opgestrooid wordt, is de volgende ochtend echt alles weer weg!! Nu heeft hij nog nooit koliek gekregen maar dit wil ik graag voorwezen!
Nu hoorde ik van iemand dat je Natuurazijn in het stro moet gooien (in een spuitbusje doen en dan inspuiten) maar is dat echt zo? Is het niet gevaarlijk.
wie heeft hier ervaring mee?
Als mijn paardje opgestrooid wordt, is de volgende ochtend echt alles weer weg!! Nu heeft hij nog nooit koliek gekregen maar dit wil ik graag voorwezen!
Nu hoorde ik van iemand dat je Natuurazijn in het stro moet gooien (in een spuitbusje doen en dan inspuiten) maar is dat echt zo? Is het niet gevaarlijk.
wie heeft hier ervaring mee?
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
- Cindy+Uniek
Re: natuurazijn in stal tegen stro eten
meestal eten ze alleen stro bij gebrek aan voldoende ruwvoer dacht ik..... zou het dan meer in die hoek zoeken...
volgens mij is het ook niet altijd gezegd dat ze er wat van kunnen krijgen... ik las laatst zelfs juist weer ergens dat je je paard zoveel mogelijk moet geven om te eten of bezig te zijn, of ruwvoer, of stro, etc dus lijkt me niet dat ze dat plaatsen in een paardenblad als het nog steeds zo zou zijn dat een paard er echt koliek van krijgt (al weet ik idd wel dat dat vroeger altijd gezegd werd hoor)
volgens mij is het ook niet altijd gezegd dat ze er wat van kunnen krijgen... ik las laatst zelfs juist weer ergens dat je je paard zoveel mogelijk moet geven om te eten of bezig te zijn, of ruwvoer, of stro, etc dus lijkt me niet dat ze dat plaatsen in een paardenblad als het nog steeds zo zou zijn dat een paard er echt koliek van krijgt (al weet ik idd wel dat dat vroeger altijd gezegd werd hoor)
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Mijn fjord staat in het winterseizoen op stal met vlas en een plakje stro om te knabbelen.
Kan je geen vlas/houtkrullen nemen...?
Kan je geen vlas/houtkrullen nemen...?
- Love_Jordy
Nou hij staat nu 24/7 op het land,, krijgt 2 x per dag kuil
In de Winter gaan ze om 08.00 naar buiten en om 17.00 weer naar binnen. dan is ook alles zowat weer leeg.
Maargoed. Zou het kwaad kunnen azijn door het stro?
Ik kan wel overgaan naar vlas enz, maar dat gaat me extra geld kosten, en ik wil eerst zit proberen
In de Winter gaan ze om 08.00 naar buiten en om 17.00 weer naar binnen. dan is ook alles zowat weer leeg.
Maargoed. Zou het kwaad kunnen azijn door het stro?
Ik kan wel overgaan naar vlas enz, maar dat gaat me extra geld kosten, en ik wil eerst zit proberen

B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
Of je moet een beetje vies laten liggen en dat mengen met schoon..wil ook nog wel eens helpen.
Azijn..geen ervaring mee!
Azijn..geen ervaring mee!
- Love_Jordy
ja dat heb ik idd ook al geprobeerd!
hihi,
Maar ik ben erg schoon en opgeruimd vanmezelf, dus kan ik hem niet zo goed in een vuile stal zetten
Maar toch bedankt!!

Maar ik ben erg schoon en opgeruimd vanmezelf, dus kan ik hem niet zo goed in een vuile stal zetten

Maar toch bedankt!!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
Net of azijn zo lekker fris is 

- Love_Jordy
nee ook niet,maar hij staat dan niet in zijn eigen Stront
:D

B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
ik zou ook niet te krap uitmesten en dan het bewaarde goed mengen met het schone.
Als je paard echt alles op heeft en dus niets over heeft om met het oude stro te mengen, moet je even bij je stalgenoten wat vragen, desnoods ruil je het om met een plak schoon stro. (ik doe dit vaak bij de paarden die alles opeten en dan krijgen ze ipv vers stro het stro uit de stal van een paard dat heel schoon is op stal, dan krijgt dat paard weer eens een lekkere verse laag in de stal)
Paarden eten namelijk niet graag stro waar al een ander paard in heeft gemest.
azijn hb ik nooit geprobeerd, maar dat lijkt me niet zoveel kwaad kunnen.
In principe hoeft een vlas stal niet meer te kosten dan een strostal. (alleen de eerste keer lijkt het wat duurder, maar daarna valt het erg mee, als je de stal op de juiste manier bijhoud)
Als je paard echt alles op heeft en dus niets over heeft om met het oude stro te mengen, moet je even bij je stalgenoten wat vragen, desnoods ruil je het om met een plak schoon stro. (ik doe dit vaak bij de paarden die alles opeten en dan krijgen ze ipv vers stro het stro uit de stal van een paard dat heel schoon is op stal, dan krijgt dat paard weer eens een lekkere verse laag in de stal)
Paarden eten namelijk niet graag stro waar al een ander paard in heeft gemest.
azijn hb ik nooit geprobeerd, maar dat lijkt me niet zoveel kwaad kunnen.
In principe hoeft een vlas stal niet meer te kosten dan een strostal. (alleen de eerste keer lijkt het wat duurder, maar daarna valt het erg mee, als je de stal op de juiste manier bijhoud)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
- Cindy+Uniek
maar vlas is weer minder goed voor de hoeven, want als daar vocht bij komt maakt dat proppen/zet uit en dat gaat in de hoef zitten en geeft druk.... mijn smid is daar iig echt niet over te spreken 
de tip van vera vind ik ook wel een hele handige!

de tip van vera vind ik ook wel een hele handige!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Als hij om 17.oo uur op stal komt krijgt hij dan nog hooi??
Ik denk toch dat je het probleem op kan lossen door meer ruwvoer te geven,dan laat hij vast zijn stro wel met rust.
Ik denk toch dat je het probleem op kan lossen door meer ruwvoer te geven,dan laat hij vast zijn stro wel met rust.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
- Love_Jordy
Ja in de winter krijgt hij eerst om 17.00 halfje biks,,
en om 21.00 nog een plak kuil.
Bij ons op stal voeren ze kuil ipv hooi.
En nu staat hij dus 24/7 op het land, en krijgt daar ook 2 x per dag kuil omdat het land aardig kaal is. En ik wil hem liever niet nog meer kuil geven op stal. hij is al zo dik
..IK rij hem bijna elke dag/Longeren/buitenrijden. dus beweging genoeg.
t is gewoon een vreetzak vrees ik.:p
Maar IS Azijn schadelijk?
en om 21.00 nog een plak kuil.
Bij ons op stal voeren ze kuil ipv hooi.
En nu staat hij dus 24/7 op het land, en krijgt daar ook 2 x per dag kuil omdat het land aardig kaal is. En ik wil hem liever niet nog meer kuil geven op stal. hij is al zo dik

t is gewoon een vreetzak vrees ik.:p
Maar IS Azijn schadelijk?
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
Toen Muis bij ons kwam vrat ze ook altijd haar stro op en had ze ook heel veel mest en ze dronk veel.
De hengstenhouder zij toen dat we zemelen bij moesten geven. Een heel klein beetje vochtig zodat het niet nat is, maar dat het net helemaal is verkleurd. Ongeveer een halve maatschep.
Muis eet nu eigenlijk nooit meer haar stro op.
Het schijnt te maken te hebben met iets in de darmen, het is al zo lang geleden (meer dan 10 jaar) dat ik het niet helemaal precies meer weet, maar het is te proberen. Zemelen kosten niet veel en met een zak doe je een hele tijd.
De hengstenhouder zij toen dat we zemelen bij moesten geven. Een heel klein beetje vochtig zodat het niet nat is, maar dat het net helemaal is verkleurd. Ongeveer een halve maatschep.
Muis eet nu eigenlijk nooit meer haar stro op.
Het schijnt te maken te hebben met iets in de darmen, het is al zo lang geleden (meer dan 10 jaar) dat ik het niet helemaal precies meer weet, maar het is te proberen. Zemelen kosten niet veel en met een zak doe je een hele tijd.
Muis Keurmerrie!
Azijn is niet schadelijk..je kunt het ook door het voer gooien, dus of hij dan stopt met eten...dat weet ik niet.
Maar is de stal echt helemaal leeg of versmeerd hij alles??
Je zou rubber matten in zijn stal kunnen leggen en dan minder opstrooien. Maar over het algemeen duid stro eten op behoefte hebben aan vezels en structuurrijk eten. Opzich kan het dus geen kwaad aangezien stro geen dikmaker is (zit heel weinig voedingswaarde aan)...en het scheelt je dan extra uitmesten. Maar ik zou wel zorgen dat zodra hij op stal komt, dan zit hij nog in het ritme van buiten grazen en beginnen ze direct aan de strobedding omdat er verder niks voor handen is. Dan is het slimmer om alvast een pluk kuil in de stal te hebben liggen, zodat ze gelijk daaraan kunnen beginnen en niet pas tot 21.00 uur hoeven te wachten.
Wil je m echt een bodem geven...laat dan inderdaad het stro iets smeriger worden en schud het bijvoorbeeld los zodra hij uit zijn box is..dan kan alles wat drogen en dan valt het opzich ook wel mee met heel smerig zijn (het is natuurlijk wel: Wanneer vind jij iets smerig??).
Maar is de stal echt helemaal leeg of versmeerd hij alles??
Je zou rubber matten in zijn stal kunnen leggen en dan minder opstrooien. Maar over het algemeen duid stro eten op behoefte hebben aan vezels en structuurrijk eten. Opzich kan het dus geen kwaad aangezien stro geen dikmaker is (zit heel weinig voedingswaarde aan)...en het scheelt je dan extra uitmesten. Maar ik zou wel zorgen dat zodra hij op stal komt, dan zit hij nog in het ritme van buiten grazen en beginnen ze direct aan de strobedding omdat er verder niks voor handen is. Dan is het slimmer om alvast een pluk kuil in de stal te hebben liggen, zodat ze gelijk daaraan kunnen beginnen en niet pas tot 21.00 uur hoeven te wachten.
Wil je m echt een bodem geven...laat dan inderdaad het stro iets smeriger worden en schud het bijvoorbeeld los zodra hij uit zijn box is..dan kan alles wat drogen en dan valt het opzich ook wel mee met heel smerig zijn (het is natuurlijk wel: Wanneer vind jij iets smerig??).
Geluk is de vrucht van intens werk
- Love_Jordy
Bella: Ja dat is ook waar. Kijk het probleem is,, hij wordt s'morgens opgestrooid (normale hoeveelheid) dan kom ik overdag en haal ik de natte plekken en mest eruit, dan staat hij hij om 17.00 weer in een schone droge stal. de volgende ochtend is alles weer weg,, en staat hij alleen maar op een klein beetje vies stro en mest..(de bodem zijn gewoon stoeptegels)
maar waar ik bang voor ben is dat hij strokoliek krijgt. er werdt hier eerder gezegt dat dat waarschijnlijk niet kan. maar toch vindt ik het toch nog een beetje Scary.
Ik ga idd eens proberen om hem eerder kuil te gaan geven. kijken of dat een oplossing is.
BEdankt voor de tips!
maar waar ik bang voor ben is dat hij strokoliek krijgt. er werdt hier eerder gezegt dat dat waarschijnlijk niet kan. maar toch vindt ik het toch nog een beetje Scary.
Ik ga idd eens proberen om hem eerder kuil te gaan geven. kijken of dat een oplossing is.
BEdankt voor de tips!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
Strokoliek krijgt een paard als hij al eerder eens een beschadiging in zijn darmen heeft opgelopen, waardoor de grove strostructuur blijft 'steken' in de darmen en daar een opstopping veroorzaakt. Dus over het algemeen heeft een gezond paard hier geen last van. Maar ik zou het eens proberen. Een beetje kuil in de stal, desnoods verspreiden dat hij het wat meer moet opzoeken en daardoor langer bezig is.
Geluk is de vrucht van intens werk
Ik spuit altijd azijn in de winter(ze staat nu dag en nacht buiten). En het werkt eigenlijk wel.Maar na een tijdje zijn ze eraan gewend. Dan stop ik een paar weken en eet ze opzich minder dan dat ze deed voor het azijnspuiten. Na een paar weken ga ik weer azijn spuiten.
En idd alleen het hele natte weggooien en de rest bewaren.
En idd alleen het hele natte weggooien en de rest bewaren.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
"alleen maar JA en AMEN"
- Love_Jordy
Bedankt JocyeNan!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
Mijn smid is wel te spreken over een vlas stal. Moet zeggen dat wij wel goede kwaliteit vlas, misschien dat dat scheelt?
En misschien anders een voerzak zodat je fjord langer wat te doen heeft?
En misschien anders een voerzak zodat je fjord langer wat te doen heeft?
Misschien een optie om hem op strokorrel te zetten?
Gebruik ik tegenwoordig ook en ik wil niks anders meer.
Gebruik ik tegenwoordig ook en ik wil niks anders meer.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004